[Gewoon benieuwd] Welke synth is dit?

loveyourjunos

Ouwe rot
Vraag me al tijden af welke synth je in dit nummer hoort:

Dat gortdroge krakende filter, ik weet niet eens of ik het mooi vind, maar ben gewoon benieuwd omdat ik geen idee heb. Het lijkt wel een veelzijdig apparaatje. Ik ga er dus van uit dat je in het hele nummer dezelfde hoort.

De solo is denk ik Mini (en klinkt ook wat Mini-achtiger dan dat gortdroge geluid wat je bedoelt), oscillator 3 op geinverteerde zaagtand en dan gebruiken als LFO.

Dat krakende geluid zou dan wel eens een Odyssey geweest kunnen zijn. Geen idee, is maar een gok, maar da's de andere populaire keuze voor monosynths van lang gelee.

lijkt wel fm .. dx7 ?

Klinkt te mooi voor FM (geen interne vervorming). Kan verder van alles zijn. Alles van Juno tot Polysix, tot Prophet en alles daar tussenin. Pak een willekeurige analoge Roland en je kunt de geluiden namaken.

Gezien dat de plaat uit 1979 komt lijkt me een DX ook ontzettend onwaarschijnlijk. Juno en Polysix ook. Dit klinkt heel on-Roland-achtig.

Houd het jaar in gedachte, vaak is het zo: des te ouder, des te makkelijker te spotten.

Ja dat klinkt wel heel erg als een Minimoog

Verder staat er op discogs dat er een Prophet in zit:
Piano [Acoustic, Fender Rhodes], Clavinet, Synthesizer, Strings [Ensemble] – Van Cephus
Producer, Drums, Percussion, Synthesizer [Syndrums] – Derek Dirckson
Producer, Electric Guitar, Acoustic Guitar, Lead Guitar – Michael Powell*
Soloist, Flute – Mike Flemming (tracks: B1)
Synthesizer – David (Chung) Spradley* (tracks: B1)
Synthesizer, Programmed By [Prophet] – Mike Papa (tracks: B3)
Synthesizer, Soloist – Mark Johnson (tracks: A4, B3)
Timbales, Bells [Cowbells] – Lorenzo (Bag Of Tricks) Brown* (tracks: B3)
Trombone [Slide, Valve] – Allen E. Nance, Jr.
Trumpet, Flugelhorn, Percussion [Latin] – Scott L. Guthre
Vibraphone – Mark Johnson (tracks: A4)

Ik was mijn topic al weer uit het oog verloren, maar zie nu ineens dat er reacties zijn :D

De solo is denk ik Mini (en klinkt ook wat Mini-achtiger dan dat gortdroge geluid wat je bedoelt), oscillator 3 op geinverteerde zaagtand en dan gebruiken als LFO.

Dat krakende geluid zou dan wel eens een Odyssey geweest kunnen zijn. Geen idee, is maar een gok, maar da's de andere populaire keuze voor monosynths van lang gelee.

Een Odyssey zou misschien wel kunnen?
Als je hier kijkt na een minuut of twee, komt het toch wel redelijk in de buurt:

(wat een gave bak is dat trouwens!)

Een Prophet dat kán toch bijna niet??!

Back