Overstappen op digitaal

justin

Shauna
Zou je in de toekomst overstappen op digitaal mixen of juist niet. Waarom zou je juist niet overstappen of juist wel? aangezien er natuurlijk meer voordelen aanzitten dan nadelen!

pas als in betaalbare digitale mixing desks je de directe controle in de vorm van de veelvoud aan knoppen van een analoge tafel behoudt

Ik heb nog lang geen behoefte om een digitale mixer aan te schaffen.. ik ben maar een beginner met weinig gear..

Maar van die digitale mixers lijkt het me zo handig dat je fader-posities enzo zijn op te slaan... het lijkt me zo k*t om elke keer voor een nummer elke knopje handmatig goed te zetten...

Ik zou dus overstappen als ik genoeg spulletjes had en wat meer pro bezig ging...

Zodra ik de centen heb voor een nieuwe 02R96 ga ik over.
Ik houdt wel m'n analoge tafel om sounds te 'maken' maar voor de rest heeft het veel meer mogelijkheden en gemakzucht om met een goede digitale tafel te werken.
Alle sounds digitaal opnemen (eventueel via m'n analoge tafel), wel natuurlijk via een dijk van een A/D converter om alle warme analoge sounds zo perfect mogelijk op te nemen; RME of Apogee en dan via SX en adat op de O2R uitmixen. Wel minimaal 3 X 8 adat dus 24 digitale sporen terug op m'n O2R.
Geen gemidi meer maar alles perfect strak op de audioclock en total recal; wat wil je nog meer!?:P

gr. Tom

Ik ben net overgestapt op digitaal.

Ik heb nu een 01V, waar ik vroeger alles met een Allen & Heath deed. Op de 01V kan ik namelijk net 1 mono kanaal meer kwijt. Precies wat ik nodig heb. En verder vind ik de total recall ideaal.

Wel gebruik ik nog steeds al mijn hardware apparaten. Alleen voor wat drum samples gebruik ik een soft sampler, maar misschien ga ik wel steeds meer met Kontakt doen dan met mijn EMU e5000 ultra. De tijd zal het leren.

Origineel geplaatst door BasicSystem
Pas als digitaal net zo goed klinkt als analoog.

Het klinkt al beter, zeker zitten slapen of zo. ;)

@Tom

Kan misschien aan mij liggen maar je verhaal snap ik niet zo.
02R96 heeft losse AD's nodig hoor. Knoop hem via Adat aan je puter en gaan!

Origineel geplaatst door fuse

@Tom

Kan misschien aan mij liggen maar je verhaal snap ik niet zo.
02R96 heeft losse AD's nodig hoor. Knoop hem via Adat aan je puter en gaan!

Je bedoelt waarschijnlijk; 'heeft GEEN losse A/D converters nodig omdat ze al in de mixer zitten.

Ik wil het geluid zo goed als mogelijk opnemen en ondanks de goede kwaliteit van die Yamaha converters zijn het geen converters die kwalitatief kunnen matchen met de top van RME of Apogee.
En inderdaad, ik dacht dat ik dat wel had neer gezet; via adat linken met m'n pc en draaien maar!

gr. Tom

Kosten

Kosten

Het voordeel zit 'm in mijn ogen vooral in de kosten. Alles wat je voor een paarduizend euro digitaal kunt doen.. kan ook analoog, alleen kost het een godsvermogen.

Ik heb afgelopen weekend een 16sporen opname gemaakt van SpeedKing (goeie band uit het mooie Heusden).. met een digitale tafel van Behringer.. een RME interface.. en een vette PC met Nuendo erop. Dat liep allemaal als een trein. Als je zoiets analoog wilt doen.. dan komt er nogal wat bij kijken. Trek maar een 24 sporen analoge recorder uit de kast.. ik dank je feestelijk... 2e hypotheek.. maar ik heb niet eens een huis.. ;) En als je dan wilt gaan nabewerken, afmixen.. masteren.. grrr... niet te doen.

Ehmmm...... en ik maar denken dat ik zo'n purist was.
Die AD converters van de nieuwe xxx96 reeks zijn al behoorlijk goed hoor. En ik weet niet of je ze wel kent.

En Apogee maakt ook AD converters voor in Yamaha mixers, en die kan je dan weer via Adat naar je computer heen sjouwen. Of losse converters en die via adat naar je computer heen sturen en evt doorrouten naar je mixer.

Dan is een RME DSP kaart erg handig omdat die ook als patchbay te gebruiken is. (losse digitale patchbays van bijv Friendchip kosten al snel over de 1000 pleuro's)

Eerlijk gezegd ken ik de kwaliteit van de nieuwe O2R96 converters niet maar m'n verstand zegt dat ze waarschijnlijk niet de kwaliteit hebben van een top RME of Apogee converter anders zou het beestje nog duurder worden als ze al die converters die topkwaliteit zouden geven.
Mja.....ik ben ook een miere-neukert maar ik hoor het verschil.

Inderdaad een hele goede AD conversie (twee is genoeg) om alles op te nemen en dan via 3 x 8 adat (liefst 4 x 8 maar dat wordt een beetje moeilijk helaas) van de pc naar de O2R96. Of misschien toch Pro Tools, ben ik gelijk van dat gezeik met die pc af alhoewel ik Pro Tools te duur vind voor wat ze bieden en ik een 'echte' mengtafel toch het lekkerste vind.

gr. Tom8>

Tsja, lijkt me dat je het gewoon moet horen.

Het verschil tussen m'n 01v en 01v96 is al enorm maar ik kan het niet vergelijken met Apogee of RME's want die heb ik nog nooit gehoord. Ik gok dat het verschil niet zo groot is als je denkt.

Het allergrootste voordeel van deze generatie digitale mixers is dat het zo lineair en direct klinkt. Je weet wat je hoort en navenant geen kleuring. Dat mag je er zelf bij doen.

Re: Overstappen op digitaal

Origineel geplaatst door justin
Zou je in de toekomst overstappen op digitaal mixen of juist niet. Waarom zou je juist niet overstappen of juist wel? aangezien er natuurlijk meer voordelen aanzitten dan nadelen!

Ik mix al digitaal.
Analoog = ouwe troep :D

Ik ga over als 't lekker betaalbaar is.
Ik vind mixers, versterkers, boxen, computers, etc. verspilling van m'n geld*!
Helaas is dit alles wel nodig.......

*) Ik koop liever meer geluiden-bakjes!!

Aan de ene kant heel aantrekkelijk omdat een digitale tafel vaak al ingebouwde compressoren hebben per kanaal en een paar multi-effects. Verder kan het een stuk compacter dan analoog. Toch weet ik niet of ik wel zal overstappen. Ik ben toch bang dat het geheel wat ingewikkeld gaat worden. Een analoge tafel mag dan veel ruimte innemen maar het is wel lekker overzichtelijk.

Ik zit met smart te wachten op de 2e grote "analoog sucks" golf, zodat ik voor weinig geld een erg mooie analoge occasion mixer op de kop kan tikken. Want digitaal mixen kan ik ook op mijn PC met een externe controller. En dan kan ik he-le-maal zelf uitzoeken welke onderdelen ik voor die digitale mixer ga gebruiken. Tegen de tijd dat ik het geld voor een digitale mixer bij elkaar geschraapt heb kan ik voor het geld een 5GHz+ PC kopen met super geluidskaart en een externe controller, die het zelfde of meer kan.

Ik denk dat je op den duur gewoon met je vaste tools moet gaan werken,waardoor je eigen word met je spullen. Steeds maar weer iets nieuws aanschaffen etc... heeft denk ik alleen maar nadelen.

Dat is mijn bedoeling nu ook. Selecteer nu spullen waar ik mee verder ga,en als alles loopt ga ik het hiermee doen. Ik heb deze thread geopend omdat ik binnenkort een analoge mixer heb besteld uit Duitsalnd,en voor het geld dat ie kost had ik evt ook wel digitaal kunnen gaan. Maar heb de keus gemaakt,dus zal hier wel een hele tijd mee verder gaan.:)

Back