Gabberhouse maken.

Puur uit interesse voor het benaderen van gabberhouse maken,
zou er een merkbaar verschil danwel positief of negatief voor dit doeleinde zijn,
als ik bijvoorbeeld in plaats van een TR-8, een hardware sampler gebruik, met samples van droge 909 kicks? Heb ook wel meegekregen dat er door sommige zo werd gewerkt ivb. met budget.
En dit door een mixer ga oversturen?

Lieve mensen gabber maak je toch niet in Fruity Loops maar in een tracker.
Als je nu nog nieuwe hardcore wil maken kan dat perfect in Renoise. De 909-kick haal je gewoon uit een samplepack, effecten uit VST en via midi ga je wat synths aansturen (of als je die niet hebt gooi je er VSTi in).

renoise1.png

Bijna die hele cd Hollands Hakkuh (waar volgens mij ook Alice in Donderland op staat) is op Amiga's in elkaar gedraaid, puur samples en gaan!

Doe ik wel, met renoise, octamed.
Betekent niet dat het moet ^^

In protracker kon je ook altijd lekker goed oversturen met volume boost, dan krijg je van die Neophyte achtige kiks :D Een paar chosen few mods had ik ook destijds van iemand gekregen , dat was toen best cool. Verder is dat complete nasenbluten gebeuren van ISR ook zo direct uit protracker op de plaat geperst destijds :dj:

ik kwam voor het eerst in aanmerking met fasttrack ofzo.
ik snapte er helaas geen reet van ,ook niet met de nodige uitleg.
toen zag ik bij iemand de toen nog Fruityloops,ik meen versie 2.nog wat..
die had ik 4 jaar op mn pc staan voordat ik er wat mee ging doen.
daarna was het wat aanklooien met samples.
toen kwamen de vst(i)'s in beeld, toen ging er een wereld voor me open}:|

zijne r nog mensen die trackers gebruiken hier?
eigenlijk is fl studio ook een tracker maar dan horizontaal en wat makkelijker te begrijpen

Lieve mensen gabber maak je toch niet in Fruity Loops maar in een tracker.
Als je nu nog nieuwe hardcore wil maken kan dat perfect in Renoise. De 909-kick haal je gewoon uit een samplepack, effecten uit VST en via midi ga je wat synths aansturen (of als je die niet hebt gooi je er VSTi in).

renoise1.png

Bijna die hele cd Hollands Hakkuh (waar volgens mij ook Alice in Donderland op staat) is op Amiga's in elkaar gedraaid, puur samples en gaan!

Ik geloof niet dat dhr Elkabas (The Prophet) ooit een tracker heeft gebruikt. De bekendste artiest die een tracker heeft gebruikt, was Neophyte.

Ik denk echter dat je het mis hebt dat het hele cd door een tracker gemaakt is.

ik kwam voor het eerst in aanmerking met fasttrack ofzo.
ik snapte er helaas geen reet van ,ook niet met de nodige uitleg.
toen zag ik bij iemand de toen nog Fruityloops,ik meen versie 2.nog wat..
die had ik 4 jaar op mn pc staan voordat ik er wat mee ging doen.
daarna was het wat aanklooien met samples.
toen kwamen de vst(i)'s in beeld, toen ging er een wereld voor me open}:|

zijne r nog mensen die trackers gebruiken hier?
eigenlijk is fl studio ook een tracker maar dan horizontaal en wat makkelijker te begrijpen

Vroeger, in 1997 t/m 2000, heb ik Fasttracker gebruikt. Vond het wel oke, maar geluidskwaliteit was wel erop aan te merken

Denk ook niet dat er heel veel tracker muziek hitjes zijn geworden, maar je hoort wel eens wat. Neophyte natuurlijk, de eerste dingen van Chosen Few (Tranceparant). Maar het grootste deel is gewoon met 909's en AKAI's gemaakt.

Wat ik me door deze discussie ben gaan realiseren is dat ik m'n vermogen om rauwe hardcore-riffs te maken ben verloren op het moment dat ik met een midi-keyboard aan de slag ging. Dat zorgt er toch voor dat ik automatisch een (te) melodische kant op ga. Voor van die agressieve chaotische riffs werkt intekenen voor mij dus toch een stuk beter. Met een tracker gaat dat natuurlijk prima, maar een potlood in FL/Ableton/whatever ook wel.

Ik gebruik voor bijna alle muziek die ik maak Renoise, zolang het elektronisch is.
Al jaren, vind het een super fijn programma, zou met niks anders meer kunnen werken.

En probeer het leeg te houden, vol gestampte tracks met te uitgebreide synths en efx klinken thuis misschien leuk maar in een grote zaal niet. En zelfs de traxtorm kicks zijn zachter dan de basis 909's welke dan al dan niet zeer goed gemaakt zijn.

of natuurlijk nog meer boxen :P

https://soundcloud.com/cyndium-1/painbringer-children-of-pandemonium/

Voor de liefhebbers van de oude gabber stijl, ik produceer gewoon door in deze stijl en run ook een label die dit uitbrengt. :)

(deze track is het anthem voor Pandemonium, een hardcore feest wat eind dit jaar in de Sporthallen Zuid plaats vind)

Zit strak in elkaar. Wel een beetje een herhaling van zetten maar perfect gedaan.

Vroeger, in 1997 t/m 2000, heb ik Fasttracker gebruikt. Vond het wel oke, maar geluidskwaliteit was wel erop aan te merken

Niet als je op exact dezelfde frequentie afspeelt als dat de sample is opgenomen, in mijn geval 44.1 khz. Dan ontstaan er geen alias freq artifacts. Hoe vaak ik wel niet heb gehoord dat mensen verbaasd waren dat ik ft2 gebruikte voor mijn eerste e.p.

Punt is dan wel dat je dus alle samples zelf moet maken om er zeker van te zijn dat het goed klinkt, geen samplerips uit andere mods/iffs of inet materiaal. Maar zo bouw je wel weer een goeie eigen sample library op over de jaren, maak er nog steeds gebruik van.

Nu het onderwerp toch is aangesneden en ik dat pandemonium anthem langs hoor komen, waarom is het 9 van de 10 keer dat als er early rave/gabber wordt nagemaakt het altijd van die ruffneck kloontjes zijn ? Volle ronde simpele 909 kick, breakbeats, junootje met sweep erop, wat gebrul met samples en klaar. Mensen als buzz fuzz, charlytheo, dano, paul elstak, neophyte, marc acardipane deden andere dingen over het algemeen in die tijd maar dat wordt niet snel nagedaan. Is het omdat de ruffneck formule zo makkelijk na te maken is ? Want tegelijkertijd, naar mijn mening, missen de kloons vaak de agressie en drive die ruffneck juist wel had.

Niel schreef:
Is het omdat de ruffneck formule zo makkelijk na te maken is ? Want tegelijkertijd, naar mijn mening, missen de kloons vaak de agressie en drive die ruffneck juist wel had.

Persoonlijk vind ik dat de vetste sound in de tweede helft van de jaren '90, de rest vond ik zelf vaak veels te happy of te saai(de latere Thunderdomes). Heerlijke energie, ruige breaks en natuurlijk de Juno zaag opgefokt op de juiste manier. Met name Predator vind ik een top producer uit die tijd, bijna alles van hem vind ik goed. Verder hou ik zelf heel erg van de hardcore uit 1993 toen het nog allemaal vaag en experimenteel klonk en er nog geen echte formule was.

Het is gewoon een kwestie van doen wat je leuk vind. Iemand mag het namaken vinden(maar dat is toch alles in deze tijd lol) maar ik beleef er zelf veel plezier en lol aan en er is een hele nieuwe generatie die juist naar feesten gaat voor deze sound. Iedereen blij en lekker feesten. :)

Back