Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Ik heb er destijds ook best lang naar gezocht.. Hier een dobber uitgegooid en aanbod: De FX kaart en nog wat met een EMU Sampler eromheen ..

Was wel 10 jaar geleden.. ik volg nu ook echt die prijzen niet meer, bewust. Het lijkt wel gekkenhuis als ik soms MP zie en wat ze durven vragen en ook wat er geboden wordt..
Een RFX-32 in een E5000 vind ik weinig zinvol, omdat de E5000 maar 64-stemmig is. Ik zou dan eerst proberen te upgraden naar 128-stemmig (E4XT of zo).
Maar dan nog. Een RFX-32 zit momenteel aan bijna €1000. Dat is veel meer dan de E5000 heeft gekost.

Er staat op EBay een ‘platinium’, maar die kost, inclusief transport en invoerrechten, €3600. Dus, nee.

Draait je E5000 zonder problemen, met die RFX-32 er in?
Heb je een zwaardere voeding gestoken?

De EMU 5000 ultra eromheen was wat deze persoon mij aanbood, en heb het aanbod asis meteen geaccepteerd. Ik heb er destijds even mee gewerkt en het werkte zonder problemen voor zover ik het heb kunnen testen, geheel tegen de verwachtingen in als je de horror verhalen leest van mensen. Audiobursts en andere ellende met gebruik van deze kaart. En underpowering lijkt het meest voor de handliggende scenario idd.

Misschien is het ook zo dat als je meer effecten laadt, het verbuik zal toenemen? Ik heb destijds ook een E4XT gekocht, het plan was om em daar in te zetten maar deze bleek na aankoop toch niet helemaal in topstaat. Had wat niet functionenerende membraamtoetsen oa. Het hele project (inclusief silent fan-mod). is toen op de langere baan geschoven omdat ik iets teveel afleiding had maar heb heel overtuigende dingen uit de EMU5000ultra gehaald.

De audio in de bijlage komen alle synthpartijen uit de EMU5000 (een die ik voor de E4XT had gekocht). Midi uit sequencer, en in 1 take uit de EMU. Geen probleem met polyfonie tekort. Ik had samples gemaakt uit de Roland Jupiter 8, Juno 60 en Moog Source. Met de Rolands sampelde ik oa de PWM, die heel karakteristiek is op deze 2 synths. Bij de Moog maakte ik langere samples van de zaagtand, 'n seconde per toets.. en dan 2 layers en het startpunt random maken (in de modmatrix). Filters haalde ik wel uit de EMU maar het basje was redelijk 'Moogy' en iig levendiger als een sample uit de Source zelf met iedere keer hetzelfde startpunt.
De break verderop (3.04) had ik de Jupiter 8 PWM voor gebruikt, het klonk ook ontzettend inspirerend als ik met deze samples speelde.
Verder zit er nog saxofoon, vocals en een echte Rhodes in, opgenomen in mijn DAW. Drums uit Maschine van NI. Maar alle synthpartijen kwamen dus uit de EMU die via losse outs weer op een Tascam digi mixer stond, voor wat fx. FX vond ik een beetje tegenvallen in de EMU, daar is ook die zoektocht ontstaan naar deze EMU fx kaart.. maar een mens koopt nu eenmaal meer dan hij nodig heeft soms. :o: ;)

Laatst gewijzigd:
Ooit kocht ik voor weinig een Emu E6400 Classic met 128MB geheugen, ter vervanging van mijn ESI-32.
Vervolgens deed ik er eigenlijk niks mee, tot afgelopen weekend.
En nu twijfel ik of ik de EOS V4.62 ROM en ZuluSCSI zal kopen... of dan tenminste de Gotek floppy-emulator.

Of zal ik 't maar gewoon laten voor wat het is?

Mijn sampler reis is (voor nu) ten einde.
- Ik ben begonnen met de MC-707, die heb ik nog steeds, maar vind ik qua sampling niet fijn. Te beperkt geheugen, geen preset management, UI werkt niet zo prettig en gaat me irriteren als ik er veel mee moet. Verder ben ik wel fan van de MC-707, dus hij is er zeker nog wel.
- MPC Live Mk 2 heb ik een tijdje gehad. Qua sampling echt dik in orde, dus wat dat betreft had hij mogen blijven, maar ik vond de workflow minder fijn dan die van de MC-707.
Ik heb overwogen om ze samen te gebruiken, maar dat gaf teveel nadelen, vooral omdat ze beide veel overlap hebben en dat ik moest kiezen welke wat ging doen en daar werden ze (wat mij betreft) minder fijn door.
- SP-404 mk2. Heb ik even gehad, getest, maar teruggestuurd. Ik vond het hele sequence deel niks en dat had ik juist wel nodig om te maken wat ik in m'n hoofd heb. Wel fijne effecten en het resamplen werkt natuurlijk perfect.
- Hierna een uitstapje gemaakt naar de DAW omdat ik eerst meer wilde stoeien met samplen voordat er nieuwe hardware kan. O.b.v. die ervaring besloten om weer een poging te wagen.
- Uiteindelijk is het de Digitakt 2 geworden. De 1 was geen serieuze optie voor mij (te beperkt geheugen, omdat ik veelal langere samples wil gaan gebruiken). Met de slice machine kan ik precies doen wat ik dacht nodig te hebben in de setup.
Een stukje van de jam opnemen (één of meerdere instrumenten). Die slicen en re arrangen. FX toevoegen en dan als nieuwe groove gebruiken.
Ik mis nog wel wat variatie in effecten, maar verder dikke prima!

Verschillende samplers en workstations gehad, Eerste was een Roland W30 en daarna voornamelijk AKAI en E-Mu samplers en sampler/sequencers. Nu met Ableton Live met ingebouwde sampler zie ik echt het nut niet meer in van een outboard sampler. Wel zo dat je creativer in het productieproces moet zijn met weinig geheugen wat ook wel weer leuke muziek kan opleveren maar eigenlijk is het gewoon een beperking die jezelf ook kan opleggen met oneindig veel geheugen. De Z-plane filters van de E-Mu zijn ook erg tof maar er zijn genoeg plug-ins met leuke filters. Het is wel gemakzucht wat ik voorheen nooit een goede reden vond voor wat dan ook maar het wint helaas toch meestal.

Mijn sampler reis is (voor nu) ten einde.
- Ik ben begonnen met de MC-707, die heb ik nog steeds, maar vind ik qua sampling niet fijn. Te beperkt geheugen, geen preset management, UI werkt niet zo prettig en gaat me irriteren als ik er veel mee moet. Verder ben ik wel fan van de MC-707, dus hij is er zeker nog wel.
- MPC Live Mk 2 heb ik een tijdje gehad. Qua sampling echt dik in orde, dus wat dat betreft had hij mogen blijven, maar ik vond de workflow minder fijn dan die van de MC-707.
Ik heb overwogen om ze samen te gebruiken, maar dat gaf teveel nadelen, vooral omdat ze beide veel overlap hebben en dat ik moest kiezen welke wat ging doen en daar werden ze (wat mij betreft) minder fijn door.
- SP-404 mk2. Heb ik even gehad, getest, maar teruggestuurd. Ik vond het hele sequence deel niks en dat had ik juist wel nodig om te maken wat ik in m'n hoofd heb. Wel fijne effecten en het resamplen werkt natuurlijk perfect.
- Hierna een uitstapje gemaakt naar de DAW omdat ik eerst meer wilde stoeien met samplen voordat er nieuwe hardware kan. O.b.v. die ervaring besloten om weer een poging te wagen.
- Uiteindelijk is het de Digitakt 2 geworden. De 1 was geen serieuze optie voor mij (te beperkt geheugen, omdat ik veelal langere samples wil gaan gebruiken). Met de slice machine kan ik precies doen wat ik dacht nodig te hebben in de setup.
Een stukje van de jam opnemen (één of meerdere instrumenten). Die slicen en re arrangen. FX toevoegen en dan als nieuwe groove gebruiken.
Ik mis nog wel wat variatie in effecten, maar verder dikke prima!
Grappig ik heb een beetje hetzelfde vind de mpc al teveel een daw. Ik heb ook even een sp404 gehad maar ook teruggestuurd. Vond de sequencer niet echt wat. Toch weer op elektron uit gekomen omdat ik ook een digitone heb. Ik heb een tijdje zitten kijken naar de digitakt. Maar werd uiteindelijk toch een tonverk. Er zit op dit moment geen slice op en timestrech maar er is een workaround voor slice en volgens sommigen ook voor timestrech. Maar voor mij was de sequencer toch wel belangrijk.

Verschillende samplers en workstations gehad, Eerste was een Roland W30 en daarna voornamelijk AKAI en E-Mu samplers en sampler/sequencers. Nu met Ableton Live met ingebouwde sampler zie ik echt het nut niet meer in van een outboard sampler. Wel zo dat je creativer in het productieproces moet zijn met weinig geheugen wat ook wel weer leuke muziek kan opleveren maar eigenlijk is het gewoon een beperking die jezelf ook kan opleggen met oneindig veel geheugen. De Z-plane filters van de E-Mu ook erg tof maar er zijn genoeg plug-ins met leuke filters. Het is wel gemakzucht wat ik voorheen nooit een goede reden vind voor wat dan ook maar het wint helaas toch meestal.
Het geluid uit de sampler klinkt toch wel anders dan uit je computer. Die jaren-90 AD/DA-convertors geven 't het een hint van 'lo-fi'.
Verder heb ik een shitload aan instrumenten op CD-R staan, die, als ze willen laden, ook wel een retro-feel hebben, zoals een Proteus of Procussion module.
Dat lukt niet met moderne software.

Grappig ik heb een beetje hetzelfde vind de mpc al teveel een daw. Ik heb ook even een sp404 gehad maar ook teruggestuurd. Vond de sequencer niet echt wat. Toch weer op elektron uit gekomen omdat ik ook een digitone heb. Ik heb een tijdje zitten kijken naar de digitakt. Maar werd uiteindelijk toch een tonverk. Er zit op dit moment geen slice op en timestrech maar er is een workaround voor slice en volgens sommigen ook voor timestrech. Maar voor mij was de sequencer toch wel belangrijk.
Oh ja, idd, grappig.
Ja, Tonverk was mijn eerste keus, maar ik had toch het idee dat ik de slice machine nodig had.
Het gemak is voor mij belangrijk, niet teveel 'omwegen' om ergens te komen, zodat ik lekker in de flow blijf ipv dat het gaat voelen als 'produceren'.

Voor nu zie ik de DT2 als een 'my first Elektron' en misschien direct wel de spijker op z'n kop. Mocht de Tonverk ooit ook de slice machine krijgen (wat ik betwijfel gezien de geschiedenis van Elektron met het beperken van hun apparaten), dan ga ik hem zeker overwegen.
Met 4 outputs is hij veel beter geschikt voor wat ik er 'nog meer mee wil' , dan kan ik bijv. drum spul scheiden van 'tonaal' om anders te verwerken via outboard FX.
Maar we zullen het zien. Voor nu erg blij met de nieuwe mogelijkheden van de DT2.

Het blijft een reis en dat is juist het leuke ervan.
Ik ga binnenkort misschien de 707 (even) vervangen door de Push 3. Gewoon om te kijken of dat beter bevalt.
Wie weet waar dat weer toe leidt.

Het geluid uit de sampler klinkt toch wel anders dan uit je computer. Die jaren-90 AD/DA-convertors geven 't het een hint van 'lo-fi'.

Daar heb je ook weet een lade vol met plug-ins voor waarbij een reduxer het meest voor de hand light

Oh ja, idd, grappig.
Ja, Tonverk was mijn eerste keus, maar ik had toch het idee dat ik de slice machine nodig had.
Het gemak is voor mij belangrijk, niet teveel 'omwegen' om ergens te komen, zodat ik lekker in de flow blijf ipv dat het gaat voelen als 'produceren'.

Voor nu zie ik de DT2 als een 'my first Elektron' en misschien direct wel de spijker op z'n kop. Mocht de Tonverk ooit ook de slice machine krijgen (wat ik betwijfel gezien de geschiedenis van Elektron met het beperken van hun apparaten), dan ga ik hem zeker overwegen.
Met 4 outputs is hij veel beter geschikt voor wat ik er 'nog meer mee wil' , dan kan ik bijv. drum spul scheiden van 'tonaal' om anders te verwerken via outboard FX.
Maar we zullen het zien. Voor nu erg blij met de nieuwe mogelijkheden van de DT2.

Het blijft een reis en dat is juist het leuke ervan.
Ik ga binnenkort misschien de 707 (even) vervangen door de Push 3. Gewoon om te kijken of dat beter bevalt.
Wie weet waar dat weer toe leidt.
Ik zou de 707 zeker niet weg doen. Push is echt zo’n apparaat dat een bepaalde workflow eist. Dat moet je maar net willen om je hele workflow aantepassen aan push. Beetje het zelfde als een mpc. Het kan allemaal enorm veel maar wil dat wel op een bepaalde manier.

Ik zou de 707 zeker niet weg doen. Push is echt zo’n apparaat dat een bepaalde workflow eist. Dat moet je maar net willen om je hele workflow aantepassen aan push. Beetje het zelfde als een mpc. Het kan allemaal enorm veel maar wil dat wel op een bepaalde manier.
Ja klopt. Al moet ik zeggen dat ze verrassend veel overlap hebben.
Ik zou zeggen dat ik met de Push bijna hetzelfde kan als ik met de 707 kan. (niet omgekeerd natuurlijk, maar dat hoeft ook niet).
De Push zou dan vooral een drumcomputer en midi sequencer worden, maar dat is prima voor mij (dat is de 707 grotendeels ook momenteel in mijn setup).
En ik merk dat het me goed doet om mijzelf af en toe te triggeren in de grijze massa en dit voelt als een logisch experiment, dus ik ben de voorbereidingen aan het treffen.
Heb net een midi splitter en van de adapters gekocht naar DIN, dus ik kan 'los' met het experiment.
Nu nog een paar vrije avonden.
Samplen kan natuurlijk ook met de Push, maar daar heb ik nu net de DT2 voor gekocht, dus dat weet ik nog niet of ik dat ook ga doen, maar wie weet. Hij kan volgens mij ook prima ingezet worden om samples te slicen enzo.

Ik merk dat ik mijn E-mu voiral als presetbak gebruik. Samplen op die bakken is niet triviaal zoals op een sk-1.

Ik ga checken of ik liever sample op de Triton. Indien ja, moet ik me eens afvragen of de E-mu houden als presetspeler de beste keuze is. Hij is momenteel ook mijn masterkeyboard.

Mijn AKAI S700 heb ik verkocht en ik denk niet dat ik ooit nog een standalone sampler koop: zie er de meerwaarde niet van in. Alles kan in Ableton, inclusief gruizige jaren-tachtigfilters en diverse bitrates. En het is niet zo, zoals bij een synth, dat je een sampler geïsoleerd kunt gebruiken: je hebt immers een bron nodig om te samplen. Dan maar gelijk in m'n DAW, hatsaflats, hoppakee.

En nu twijfel ik of ik de EOS V4.62 ROM en ZuluSCSI zal kopen... of dan tenminste de Gotek floppy-emulator.

Of zal ik 't maar gewoon laten voor wat het is?
De ZuluSCSI geeft meer mogelijkheden dan de floppy-emulator

Floppy emulators zijn leuk om een floppy te vervangen maar ze doen idd ook niet meer dan dat want het is net zo langzaam en erger, met die minieme rot displaytjes kun je nauwelijks zien wat je laad.

Ik verkies echte floppies boven een gotek, maar ZuliSCSI en aanverwanten is echt wat je wilt! Ik zweer je!

Het idee van een Gotek heb ik inmiddels inderdaad af geserveerd.
Of er een ZuluSCSI gaat komen, is de vraag; ik heb al een ZIP-drive en een HDD eraan hangen en vind de investering van ca. € 150 niet te rechtvaardigen gezien het beperkte gebruik.
Alleen nog 's even uitzoeken hoe ik de EOS-upgrade van v3.00b naar v4.10 erop ga krijgen...

/me floppy zoeken gaat

Het idee van een Gotek heb ik inmiddels inderdaad af geserveerd.
Of er een ZuluSCSI gaat komen, is de vraag; ik heb al een ZIP-drive en een HDD eraan hangen en vind de investering van ca. € 150 niet te rechtvaardigen gezien het beperkte gebruik.
Alleen nog 's even uitzoeken hoe ik de EOS-upgrade van v3.00b naar v4.10 erop ga krijgen...

/me floppy zoeken gaat
Op de SD van die ZuluSCSI kan je tientallen sampleCD’s (.iso-bestanden) zetten. Die kan je gratis downloaden van het internet.
Op de komende meeting zal ik een USB-stick meebrengen, met een hele hoop van die bestanden er op. Wie wil, kan die daar kopiëren.

Verder heb ik een shitload aan instrumenten op CD-R staan, die, als ze willen laden, ook wel een retro-feel hebben, zoals een Proteus of Procussion module.
Dat lukt niet met moderne software.
En vergeet aliasing niet

Back