Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Sedert kort ben ik de gelukkige eigenaar van een E-mu E5000 Ultra.:)
Er zat 128MB RAM in, en een Orbit/Phatt ROM.
Een E-mu sampler stond al lang op mijn verlanglijstje, en nu kon ik er 1 voor een zacht prijsje kopen.

De defecte HD die er inzat, is ondertussen vervangen door een een 80GB exemplaar.

Een ZuluSCSI is in bestelling :P

Ik heb inmiddels een Digitakt II en een Chompi Club sampler aan het steenbakkers toegevoegd.

De ZuluSCSI is inmiddels geleverd.
Op het (64GB) SD-kaartje had de verkoper 4 'harde schijven' (10GB elk, waarvan 2 gevuld met E4B-banken) aangemaakt.
Het is nu supergemakkelijk om E4B-banken en WAV-bestanden uit te wisselen met de E5000 Ultra :)

De ZuluSCSI is inmiddels geleverd.
Op het (64GB) SD-kaartje had de verkoper 4 'harde schijven' (10GB elk, waarvan 2 gevuld met E4B-banken) aangemaakt.
Het is nu supergemakkelijk om E4B-banken en WAV-bestanden uit te wisselen met de E5000 Ultra :)
Doet die het gewoon goed ? Dat is een externe,. dat zou ook wel willen voor me mpc3K en dan met geheugenkaartje. Dat het gewoon werkt. Het zelf knutselen gaat bij mij niets worden ;-) Is dat uit de usa ? Aha Germany

Doet die het gewoon goed ? Dat is een externe,. dat zou ook wel willen voor me mpc3K en dan met geheugenkaartje. Dat het gewoon werkt. Het zelf knutselen gaat bij mij niets worden ;-) Is dat uit de usa ? Aha Germany
Als je die bestelt, kan je ineens ook de benodigde kabel en een SD-kaartje mee bestellen.
Op eenvoudig verzoek zet de verkoper daar dan 15GB aan E4B-banken op :)
Met verzendkosten erbij kwam het op €122.
Er bestaat ook een 'bundle' die je kan inbouwen op de plaats van de floppydrive.

Die Pico Slim is toch gewoon er op klikken en klaar ? Dan is geen kabel meer nodig. Zn voor gefabriceerd kaartje is ook interessant. Heb nu Zip drive laatste zipje stuk gegaan. Ook een groot onding en het maakt ook nog eens lawaai.

​

Die Pico Slim is toch gewoon er op klikken en klaar ? Dan is geen kabel meer nodig. Zn voor gefabriceerd kaartje is ook interessant. Heb nu Zip drive laatste zipje stuk gegaan. Ook een groot onding en het maakt ook nog eens lawaai.

​

De Pico Slim heeft een DB25-stekker, de E5000 een Centronics-stekker.
Dus je hebt een kabel nodig om dat op elkaar aan te sluiten. De Pico is klein en volkomen geluidloos.

Sedert kort ben ik de gelukkige eigenaar van een E-mu E5000 Ultra.:)
Er zat 128MB RAM in, en een Orbit/Phatt ROM.
Een E-mu sampler stond al lang op mijn verlanglijstje, en nu kon ik er 1 voor een zacht prijsje kopen.

De defecte HD die er inzat, is ondertussen vervangen door een een 80GB exemplaar.

Een ZuluSCSI is in bestelling :P
Vergeet die RFX-card niet erbij, dan is die nostalgisch helemaal compleet :)

Die kaart is zeer moeilijk te vinden, en kost dan €500-€600. Dat staat dus voorlopig niet op mijn verlanglijstje

Dat is wel jammer dat er niet zo op kan klikken.
Er bestaat ook een ZuluSCSI model met een Centronics-stekker, dan heb je geen kabel nodig.
Maar dan zit ZuluSCSI achteraan op de sampler, en kan je er moeilijk aan, zeker als de sampler in een rack is ingebouwd.

Die kaart is zeer moeilijk te vinden, en kost dan €500-€600. Dat staat dus voorlopig niet op mijn verlanglijstje
Weet ik en dat bedoelde ik ook, maar als je hem hebt heb je wel iets extra unieks :)

De twee verschillende samplers die ik heb met midi hebben allebij voor en nadelen.
Akai slechts acht kanalen bij elkaar een halve minuut opname tijd totaal.
Roland 404 heeft 120 kanalen elk minstens tien minuten opnametijd elk voor een kanaal wat ik nooit uitgeprobeerd heb zo lang is dat.

Het volume is regelbaar via midi bij Roland alleen op een vooraf opgegeven volume. Niet meer tijdens het afspelen. Alleen op de volumeknop op het toestel en niet via midi.

bij de Akai s01 is het volume en de pitchbent tijdens het afspelen van de sample nog steeds regelbaar. Door het geven van midi dignalen. De snelheid zit gekoppeld aan de toonhoogte. Het ligt voor de hand deze met toetsen te regelen wat ook lukt. Bij opeenvolgende tonen moeten ze het liefst niet te ver uit elkaar liggen. Vanwege het geluid dat vaak niet altijd lekker bij elkaar past. Ook met de looplus is het een gedoe om deze mooi rond te krijgen. Met finetuning knoppen.

Bij de Roland gaat dit veel meer automatisch en sluit de lus meestal onhoorbaar aan voor wat begin en einde betreft. Ook hier zit de snelheid gekoppeld aan de toonhoogte die alleen via de effecten bereikbaar is.
En niet via de toetsen van buitenaf te bedienen is met een keybord bij de gewone 404 dat is ook weer een beperking.

Laatst gewijzigd:
Ik heb er destijds ook best lang naar gezocht.. Hier een dobber uitgegooid en aanbod: De FX kaart en nog wat met een EMU Sampler eromheen ..

Was wel 10 jaar geleden.. ik volg nu ook echt die prijzen niet meer, bewust. Het lijkt wel gekkenhuis als ik soms MP zie en wat ze durven vragen en ook wat er geboden wordt..

Back