Samplers. Welke heb je nog en waarom?

MPC 2000XL: Als sequencer en soms op zich zelf om schrale hobbybeats mee te maken
S3000XL: Fijn wollig warm geluid, anti aliasing die ik er uit kan halen vind ik ook tof, fijne filters
Multi programs erg handig! Mijn favoo
S950: Lekker snel apparaat, vind het geluid op zich niet eens zo geweldig maar werkt gewoon fijn.

Roland S550: Gebruik ik niet meer, wel toffe sampler maar dat gekut met beeldscherm en muis etc. pfff
Roland SP404: Weggedaan, vond dit helemaal niks! Klote effecten, sequencer van niks. Was wel een leuk hobbybakje opzich maar voor dat geld liever iets meer/anders.

Korg Volca Sample.. Lekker hands-on priegelen met een dikkere sound dan het kastje groot is :)

voor de roland s550 s750 samplers kan je dit gebuiken voor het aansluiten met een notebook of zo (ipv oude beeldscherm)

http://www.ebay.nl/itm/USB-VHS-TO-D...308?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item43ccfaf7b4

het is maar zwart wit maar werkt prima

dit kan ook, heb zoiets zelf gemaakt voor 2.5€

http://www.ebay.nl/itm/Roland-S20-S...751?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3ccb54bbf7

probleem is alleen een TV/LCD te vinden die SCART CVBS ingang heeft/aanvaardt
(in tegenstelling tot RGB SCART, wat de norm is)

toch wel het vermelden waard:

ooit was er groot nieuws op planeet aarde:
Casio had een heel goedkoop synthesizer-keyboard-workstation (het ding kon namelijk alles!!!) op de markt gebracht. ik ben naar de winkel geraced toen hij net te koop was. wauw, wat een ding!
later bleek het toch wel een beetje speelgoed maar ik heb de SK-1 op zn kop gezet om er alles uit te halen wat er uit te halen valt. bij een brand in 1989 is ie ge-sneu-veld.

ik heb later flink wat jaren zeer intensief met een licht defecte EMU EMAX II rack gewerkt.
is nu weg en 'vervangen' door een Emu ESI-2000. het Emu systeem voelt op mn lijf geschreven.
ooit wil ik misschien wel een ultra aanschaffen als ik weer gevangen wordt door het sample-virus!

ps:
ik edit vaak eerst audio in de computer en sample het dan via audio in de sampler. dit werkt voor mij het beste..

verder heb ik voor veel te veel geld een 2dehands yamaha A3000 gekocht ooit....oplichter-'muzikant' uit Utrecht met al zn mooie praatjes. De knoppen reageren bijna niet. heb er nooit iets mee gesampled en hou hem omdat ik er niks meer voor kan krijgen en de sample-libraries op CD (via SCSI doe ik dat, ook bij de EMU) wel kan gebruiken.

ik heb nog een w30
reden: ik heb er veel tijd ooit ingestopt om hem te leren gebruiken en ik heb een 5 grote bakken vol floppies met sounds bij elkaar verzameld en gemaakt.
hij heeft eigenlijk best wel een leuke sound voor de hoeveelheid geheugen die erin zit

En een Yamaha SU700 in huis gehaald :mega:

Wat ik me afvroeg. Is het alleen maar mogelijk om samples in 1 toonhoogte af te spelen?
Via een midikeyboard (en de sample toegewezen aan het midikanaal waar het keyboard op uitstuurt) )
heeft elke toets dedezelfde toonhoogte (??)
De manual geeft hier ook geen duidelijkheid over en tussen het beperkte aantal functies zie ik het ook niet geloof ik :erm:

En een Yamaha SU700 in huis gehaald :mega:

Wat ik me afvroeg. Is het alleen maar mogelijk om samples in 1 toonhoogte af te spelen?
Via een midikeyboard (en de sample toegewezen aan het midikanaal waar het keyboard op uitstuurt) )
heeft elke toets dedezelfde toonhoogte (??)
De manual geeft hier ook geen duidelijkheid over en tussen het beperkte aantal functies zie ik het ook niet geloof ik :erm:

Ik ben daar afgelopen tijd ook ff in gedoken.. Omdat ik een forumlid met dat ding in de weer zag. Maar het was me te beperkt qua workflow. Zoals ik begrijp speelt dat ding loops, midi loops of audio loops. En je zet voor je song een track op mute of niet. Zo componeer je je nummer naar het schijnt.

En per pad moet je je sample pitchen.. ze spelen dus maar 1 pitch...

Ik vond hem uiteindelijk niet interessant.. Hij ziet er wel tof uit..

Hij heeft wel wat overeenkomsten qua jammen in vergelijking met de RS7000 maar is een beetje bedoeld om met loops te gebruiken (die dan ook weer gestretched worden in het tempo) voor wat ik nu begrijp ja.
Een RS is iig qua sample opslag veeeel uitgebreider.

Wat wel weer makkelijk is, is dat alles snel werkt.. En heb nu een workaround met een sample kopieëren onder een andere pad en die een andere pitch geven... fix je zo.
Hij heef dus maar 4 banken met 10 opslagplaatsen en de eerste 2 zijn al specifiek voor loops bedoeld..
Wel zijn alle plaatsen heel toegankelijk en snel ff te muten/unmuten. En de "roll" is wel lachen.. beetje zoals Ableton..

ik heb aardig wat samplers gehad.. Akai, Emu, Korg.. Yamaha..

Wat ik een tof ding vond was de Zoom Sampletrak (simpel en snel en met effecten). Alleen irritante gate triggering en maar 24 pads..
En de RS7000 was een cool ding..
En de S950: prachtig design.. simpel te bedienen. Oh, en prachtig design om naar te kijken :-)

Akai s950 is een mooie machine idd maar daar moet ik weer zoveel voor meeslepen als ik het buitenshuis zou willen gebruiken. :D

Heb ook die Roland SP's bekeken.. wilde eigenlijk een klein simpel bakkie voor erbij.. en uiteindelijk de SU700 gekozen omdat ie qua polyfonie behoorlijk veel verder gaat ook.
Had em een avondje met de RM1x gebruikt en vult em erg goed aan aangezien het waverom qua drums daarin toch wel gaat vervelen na verloop van tijd.
Drums zijn ook lekker lo-fi te maken door de 8bits degradatie optie :D

Er is trouwens via de SCENE modes wel e.e.a. mogelijk om pitch te veranderen en op te nemen.. of het aan een CC# toewijzen en dan met een DAW afspelen en in de interne sequencer opnemen.. maar dat maakt het allemaal wel een stuk minder toegankelijk.

Dit demootje vond ik wel lekker klinken trouwens. :)

ik begrijp echt niet waarom simpele functionaliteit als 'het pitchen van een sample' op die kleine SP samplertjes ontbreekt... Dat moet haast wel bewust zijn weggelaten...

Ik heb nog een ESI-2000 in een rack hangen, in gebruik als blind plate. Ik had ooit een SCSI-schijf ervoor, maar die is eerst een tijdje door-stop geweest en nu ergens een keer bij een opruimactie verdwenen. De sampler zelf is vermoedelijk meer waard als oud metaal.

Ik heb ook nog een S700 met kapotte QuickDisk. Niet weggedaan want was mijn eerste sampler.

Alle samplers hebben hun maximale geheugen:
ASR-10R - hiervoor sinds eind 1993 twee toetsenversies gehad. Mooi laag, bijzondere effecten en unieke modulaties. Ik heb een behoorlijke bibliotheek aangelegd in een tijd dat je nog alles zelf moest doen (ook uit geldgebrek) en zonder visuele ondersteuning. Van die verzameling heb ik nog steeds plezier.
TS-10 - speelt ASR samples, maar je kunt alle parameters behalve de samples veranderen
E-mu E4 XT Ultra - favoriet na de ASR en betrouwbaarder. Bijzondere morph filters heb ik nog nooit gebruikt (wel ooit op de UltraProteus)
Kronos - voor mij weinig intuïtieve bediening, maar goede klank. Mooi te integreren.
MPC-4000 - importeert ook 96 kHz samples en dat bleek nuttig. Vind ik qua klank minder dan de E-mu
PC-3 K6 - tot nu toe nog niet nodig gehad. Heeft flashgeheugen.
EX-5 - idem en met supertrage SCSCI
T-3 EX - samplespeelfunctie nooit nodig gehad en nooit gebruikt.
Ik ben voor het blad Bandcoach in 2013 geïnterviewd over samplers. Ik had geen idee waarom ze mij uitkozen, maar het verhaal ging onder muzikanten dat ik een pionier was. Ik moest daar hartelijk om lachen *D, want ik kon pas in 1993 van de opbrengst van de eerste cd een sampler kopen! Daarvoor was de enige ervaring een geleende Casio SK-1.

s5000 hangt aan PC met AKsys die dan je sample editor aanstuurt?

Correct. Maar dan een Apple…
Dus wavjes die je met Logec hebt gemaakt van VST's bewerken (mixen, plakken, reversie, filteren, enz) in Audition en dan via Aksys naar S5000 en daar opnieuw mixen, plakken, filteren, LFO... En dan vragen sommigen mij : Jeeses, waar komen die sounds vandaan…:D
S5000 heeft bv matrix modulatie.

Velen hebben geen notie van wat sampling eigenlijk inhoudt en komen niet verder dan het 'bemonsteren' van een loopje...

S5000 heeft bv matrix modulatie.

Interessant.. :) maar voor zover ik kan ontdekken kun je niet zaken als samplestart of loopstart aan een LFO oid toewijzen.. of zit dat dieper in het OS verborgen??

8c5773b0dda5b8b74146c7412c03f0b5.png

ik begrijp echt niet waarom simpele functionaliteit als 'het pitchen van een sample' op die kleine SP samplertjes ontbreekt... Dat moet haast wel bewust zijn weggelaten...

idd.. meer gericht op loops in het juiste BPM afspelen.. kost wel aardig wat CPU ook.. vandaar ook iets minder qua polyfonie misschien?
Dit soort dingen doet me ook een beetje denken aan die F1 contoller van NI, waarmee je de loops binnen Traktor bediend.. :D

btw die Beatthang kende ik niet, leuk ding.. deed me een beetje denken aan Trigger finger van M-audio.. ook zo'n onbekend apparaatje.. maar VST met controller.. zoals Machine (zag iemand deze ook noemen als sampler dus.... )
Heeft ook een eigen OS en binnen DAW te gebruiken. Mede door de gridsequencing optie alleen al de moeite :)

*edit*

ik heb wel ff genoeg gezegd over samplers :)

Laatst gewijzigd:
Back