Samplers. Welke heb je nog en waarom?

ik begrijp echt niet waarom simpele functionaliteit als 'het pitchen van een sample' op die kleine SP samplertjes ontbreekt... Dat moet haast wel bewust zijn weggelaten...

Omdat het goedkoper is en CPU spaart. Als je elke keer elke sampler moet pitchen in realtime kost dat extra werk.

Het hele verschil tussen "phrase samplers" en "studio samplers" is de aanname die er gemaakt wordt over het materiaal dat er in komt; percussie en one-shots heeft het niet nodig dat je eerst een kwartier besteed aan het plaatsen van de sample in de zone en het assignen van de juiste velocity en al dat soort spul.

Ahja, de SU700.. Ik heb hem ook nog. Gebruik hem weliswaar nooit meer hoor.
De encoder pots werken zeer onbetrouwbaar en ook de manier van werken vind ik niet zo prettig.
Hij heeft wel "punch" qua sounds/beats..
Heb SpeedyJ met twee van die units een live set zien geven, was denk ik in 2001 oid.

Dus wavjes die je met Logec hebt gemaakt van VST's bewerken (mixen, plakken, reversie, filteren, enz) in Audition en dan via Aksys naar S5000 en daar opnieuw mixen, plakken, filteren, LFO... En dan vragen sommigen mij : Jeeses, waar komen die sounds vandaan….

er is een docu over Front 242 ; daarin zeggen ze dat ze 3 diskette bakjes (voor hun Emulator II) hadden : samples, bewerkte samples en uiteindelijke sounds - dat is dus 3x oversampling!!!

Interessant.. :) maar voor zover ik kan ontdekken kun je niet zaken als samplestart of loopstart aan een LFO oid toewijzen.. of zit dat dieper in het OS verborgen??

met S5/6000 kan dit idd niet, maar wel met akai MPC4k, Z4 & Z8 : SAMPLESTART
met emu (eos) kan dit ook met LOOPLENGTH/START

Ahja, de SU700.. Ik heb hem ook nog. Gebruik hem weliswaar nooit meer hoor.
De encoder pots werken zeer onbetrouwbaar en ook de manier van werken vind ik niet zo prettig.
Hij heeft wel "punch" qua sounds/beats..
Heb SpeedyJ met twee van die units een live set zien geven, was denk ik in 2001 oid.

Je zou bijna gaan denken dat ie daarom zo populair is maar hij gebruikte wel veel externe fx erbij..
Toch kun je met de interne fx ook leuke dingen doen.. en het was in die tijd dat dit apparaatje uitkwam natuurlijk redelijk revolutionair dat je loops kon syncen zonder al te veel gezeur :)

De mijne heeft ook een paar pots die alleen "up" gaan en de pads triggeren afentoe dubbel.. zal wel vuil zijn denk ik aangezien de pads los op de print liggen.
De pots is ook e.e.a. aan te doen maar wel behoorlijk intensief klusje. Check link hieronder :)

http://www.albates.com/yamaha-su700-encoder-repair-and-replacement/

Edit: In deze set uit 2004 gebruikt ie ze nog :)

De mijne heeft ook een paar pots die alleen "up" gaan en de pads triggeren afentoe dubbel.. zal wel vuil zijn denk ik aangezien de pads los op de print liggen.
De pots is ook e.e.a. aan te doen maar wel behoorlijk intensief klusje. Check link hieronder :)

http://www.youtube.com/watch?v=imdD947s9VI

als het dezelfde encoders zijn als in de A3000, dan is de condensator mod ook nog een overweging,
bij mijn a3000 had het wel geholpen destijds. het was wel worstelen met de beschikbare ruimte, maar misschien is er in de su700 meer plek voor inwendig

als het dezelfde encoders zijn als in de A3000, dan is de condensator mod ook nog een overweging,
bij mijn a3000 had het wel geholpen destijds. het was wel worstelen met de beschikbare ruimte, maar misschien is er in de su700 meer plek voor inwendig

De SU heeft geen push functie op de encoders.. maar ben wel benieuwd naar een linkje van deze mod.. :)

In de link die ik poste wordt wel een (beter en vooral betaalbaarder) vervangend exemplaar geopperd maar bij deze encoder zijn de pins niet direct op de print te solderen.. die connect je dmv losse draadjes.. (zie foto)
Het origineel gebruikte exemplaar is nog te bestellen maar kost iets van 6 euro tegen 65 cent voor 'n substituut Alps versie

su700-new-encoder-closeup.jpg

Overigens is de 'condensator mod' voor de A3000 soms een fictieve mod. Bij de A3000 zitten de encoders net verkeerd op de print, waardoor je kracht uitoefent op de soldeerverbinding als je erop drukt. Dus soms zijn de encoders helemaal niet lam, maar hoeven ze alleen maar weer even opnieuw vastgesoldeerd te worden. Iets wat je impliciet doet als je er condensators op zet (alleen had het zonder die condensators ook prima gewerkt).

De Peavy DPM SX: Ooit gekocht als sampler voor de Double Dutch SAM-1 (expander voor m'n Korg M1). Ik heb daar geloof ik toen 800,- gulden voor betaald.

Weet niet of ik deze nog kan/ga gebruiken (ook gezien de nogal beperkte geheugenruimte en het feit dat de sample alleen via MIDI verzonden kan worden).

JurgeN

Ow laat ik ook een on-topic lijstje posten, want ik ben wel een sampler-man geweest altijd:

- In 1988 een stereo 8-bit sampler gebouwd op basis van een Z80 systeem.
- Akai S2000 was mijn eerste 'echte' HW sampler
- Daarna vervangen door een S6000, die heb ik vrij lang gehad. Met name het feit dat het display op mijn master keys (toen een GEM S3, die kon ook samples afspelen) kon liggen was echt ideaal. Uiteindelijk weggedaan toen ik voor ak.Sys een oud systeem moest gaan opstarten. Maar het blijft gewoon een mooie bak.
- Akai Z4. Gekocht nadat ik de S6000 toch wel ging missen. Maar uiteindelijk ook weinig gebruikt weer weggedaan. De interface van de S6000 is echt beter.
- Yamaha A3000. Een keer een exemplaar met wat problemen ergens opgehaald en gefixt. Uiteindelijk weinig mee gedaan.
- WTPA 8-bit sampler. Grappig dingetje maar vrij snel weggedaan.
- Emu Emax II zowel keys (8MB full option) als rack (4MB) gehad.
- Akai X7000
- Roland S10 en S50 (die staan hier beide nog, ongebruikt)
- Hard/soft: EmulatorX (was toen nog gekoppeld aan de Emu geluidskaart)
- Soft: Kontakt. Dat's eigenlijk de enige die ik nu nog gebruik.

En ik ben waarschijnlijk de enige in deze thread ben die Antares Infinity heeft.

Emu e4xt ultra, binnenkort met rfx32 :p

Dat is het setje wat ik eigenlijk ook wilde maar ik las dat de RFX kaart toch wat problemen had met andere boards.. Heb het plan toen maar weer in de ijskast gezet..

Heb eerst de 5000 maar eens gekocht. Die kan op gebied van wat ik er mee wil toch hetzelfde..
Als het werkelijk doet wat ik er van verwacht had ga ik wel weer upgraden. :mega:

Bedoel je de bugs die aan OS 4.7 en RFX32 vasthangen (random panning bij sommige instellingen en soms een spontane noise burst) of bedoel je dat de RFX niet met alle andere expansions samenwerkt?

Ik gebruik veel van de expansions eigenlijk toch niet :p. Mijn huidige "studio" is alleen de E4XT, een mixer, een CD-brander en een Tempest als polysynth/drumcomputer.

Nee hij werkte niet samen met een adat board geloof ik.. dat van die expansions wist ik dan weer niet.
Maar hij heeft dus zonder uitbreidingen op OS4.7 ook bugs begrijp ik? Welk EOS draai jij trouwens?

Audio kwaliteit is wel heel mooi.. :)

Dat bedoelde ik eigenlijk van die adat board, denk ik :).

Ik draai 4.7 (voorlopig zonder RFX). Al een paar keer de spontane noise burst gehoord. Random panning nog nooit meegemaakt.

Er bestaat op facebook een tamelijk levendige Emulator 4 users group waar een paar zeer ervaren gebruikers zitten. Daar heb ik bijvoorbeeld onlangs geleerd hoe one shots te faken (key+ -> keysust 100%).

Ik vind de audiokwaliteit heel erg mooi.

Dat bedoelde ik eigenlijk van die adat board, denk ik :).

Ik draai 4.7 (voorlopig zonder RFX). Al een paar keer de spontane noise burst gehoord. Random panning nog nooit meegemaakt.

Er bestaat op facebook een tamelijk levendige Emulator 4 users group waar een paar zeer ervaren gebruikers zitten. Daar heb ik bijvoorbeeld onlangs geleerd hoe one shots te faken (key+ -> keysust 100%).

Ah oke..

Bij de "key +->keysust 100% " truuk, moet ik even een beter beeld vormen hoe dat zal klinken.. :geslaagd:
Wat ik er tot nu toe redelijk overtuigend uit heb gehaald is de "lfo > s.start 100%" En dan in combi met een PWM loop. Lfo dan in free run.. of niet gesynced per keystart.
Dus eindelijk af van dat statische karakter wat een sample heeft.. starten bij het begin, terwijl 2 analoge oscilators, licht ontstemd van elkaar, nooit in dezelfde fase beginnen bij een keystart :)

Edit: misschien maar even per PB verder gaan? want het wordt zo wel heel "EMU" en vooral off-topic hier :D

Back