Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Ik haatte die ZIp drives van veroeger, wat een tering dingen. Jaz disks nog erger!
Ik vind die ZIP-drive magisch! Eind jaren 90 kon je daar tenminste lekker data op kwijt, want USB-sticks van enige maat waren er toen nog niet.

Ik vind die ZIP-drive magisch! Eind jaren 90 kon je daar tenminste lekker data op kwijt, want USB-sticks van enige maat waren er toen nog niet.
Een ZIP-drive was/is typisch 100MB, al bestaan er ook modellen met meer capaciteit.
Tegenwoordig kan je voor weinig geld een USB-stick van 128GB kopen (= meer dan 1000 x meer capaciteit). Ik heb er hier eentje van 1TB (nvme)
Bovendien hebben die sticks geen extra apparaat nodig, nemen we weinig plaats in, zijn ze geruisloos (niet onbelangrijk in een studio), gebruiken bijna geen stroom, en zijn ze véél sneller bij lezen/schrijven.
Maar natuurlijk, als je een ZIP-drive hebt, is het waarschijnlijk goed van die bij te houden.

Hun formaat was waanzinnig voor de tijd. 1995. Je had diskettes van 1.44MB. Harde schijven waren pakweg 1GB voor een nieuwe, maar velen hadden nog PC's met 200-500MB erin. Of 85MB, zoals ik. CD-R (650MB) was nog zeer zeldzaam in huishoudens, bijna onbestaande. Peperduur ook, ook de schijfjes. En kablammo daar had je plots een diskette die 100MB kon dragen. Heer en meester voor een jaar of 4 tot CD-R betaalbaar werd, en natuurlijk nog iets later met USB sticks helemaal overbodig.

Nu zijn ZIP drives niet erg veel waard ofzo hoor, deze maand nog eentje voor 35 euro gekocht. Ze hebben praktische waarde, maar de meeste versies zijn zo courant dat ze weinig geldelijke waarde hebben.

Ik heb net vanop een oude PC 4 programma's en nog 3 losse drivers gekopieerd om te bewaren. Dat kwam in totaal op 4.3MB. :D

Als je ook kijkt hoe klein de sample ROM van een oudere Korg of Roland is, als je het goed aanpakt kan er behoorlijk wat gebeuren met weinig ruimte.

Ik werk nog gewoon met ouderwetse floppies op mijn Roland Samplers, werkt voor mij makkelijker dan gotec's etc.
Informatie staat op de floppy, die zitten in een bak, ff er door heen bladeren zoals je dat vroeger bij de platenzaak deed.
Makkelijker kan het niet 😀

Op zich werkt een gotek identiek, je moet alleen een lijstje hebben (of uit je hoofd kennen) van wel virtueel diskettenummer welke inhoud heeft. Bij mijn Atari ST gaat dat dan zo: "diskette" 1 = Cubase. Eens dat gestart is draai ik naar "diskette" 3: opslag van nummers. Meer is er niet aan. Een beetje zoals een CD wisselaar in je oude stereoketen.

Nu is mijn geheugen een zeef dus ik heb bij bv wat oude computerachtige dingen met een Gotek wel een spiekbriefje liggen om te weten hoe ik bij dat apparaat in een grafisch keuzemenu geraak ofzo (in het voorbeeld van de Atari geldt dat niet, die heeft niks fancy), want dat is dan weer minder voor de hand liggend dan door een bak diskettes rommelen. Die ik trouwens ook heb, meerdere bakken floppies, diskettes, ZIPs, en CD's. Het leeft hier allemaal naast elkaar.

De harde schijf van mijn E-mu E5000 Ultra is 80GB. Dat is het equivalent van 55000 (1,4MB) floppies, of 1200 CD’s.
In de ZuluSCSI zit een 128GB SD-kaart. Dat zijn nog eens 80000 floppies, of 1900 CD’s.
Natuurlijk zitten die schijf en SD (nog) niet vol, dus er is nog plaats voor nieuwe samples/presets/… :)

ik wil ook even n shoput out doen naar de zoom sampletracck, want dat is echt en beest. de sequencer niet zo, maar de unit zelf is erg leipppppie!

ik heb zelf twee 1010music tangerine nanoboxes.
vrij simpele samplers, met vrij digitale fitlter en delay en reverb. maar wel dikke sound en de mogelijkheid om je synths automatisch als multisampled library te samplen noot per noot, vrij dope!

en een gemodde akai s612.
octatrack
ook een mfb tanzmaus (ja die heeft ook sampleslots)
op1
en een kapotte s950
opz

Een ZIP-drive was/is typisch 100MB, al bestaan er ook modellen met meer capaciteit.
Tegenwoordig kan je voor weinig geld een USB-stick van 128GB kopen [...]
Bovendien hebben die sticks geen extra apparaat nodig, nemen we weinig plaats in, zijn ze geruisloos (niet onbelangrijk in een studio), gebruiken bijna geen stroom, en zijn ze véél sneller bij lezen/schrijven. [...]
Ja, nú is dat zo, maar niet toen de ZIP-drive uitkwam en ik er eentje kocht voor m'n Emu ESI-32.
En ik ben bovendien een beetje een retro-fan; gisteren een MIDI-interface voor m'n Commodore 64 gekocht.

Wij gebruikten ZIP drives op de academie omdat het destijds de enige betaalbare manier was om grote fles te verplaatsen. Ik haatte het, de click of death toestanden met name - hop, je shit weg en met beetje pech kon je schijfje weggooien. Dat sommigen van jullie nu nog steeds floppies, ZIP disks en SCSI schijven gebruiken vind ik eigenlijk gewoon pervers. :D

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik wat het beste werkt voor de taak/waar ik mij het beste bij voel. Soms is dat nieuw spul, moderne aanpassingen aan oud spul, en soms gewoon de old skool manier. Voor de E-mu heb ik bv de originele sample CD's, dan vind ik het wel zo leuk om gewoon een SCSI CD drive aan de E-mu te hangen en het zo te doen.

Voor die 50TB archief en 100GB data per dag voor het werk gebruik ik moderne media hoor. :D

Ik zie heel veel van die torso s4's in de verkoop, vaak enkele weken na aankoop.
Hoe bevalt dit ding?
Degenen die hem wegdeden, waarom?
Is het ding nu al wat bugvrij en doorontwikkeld?

Wij gebruikten ZIP drives op de academie omdat het destijds de enige betaalbare manier was om grote fles te verplaatsen. Ik haatte het, de click of death toestanden met name - hop, je shit weg en met beetje pech kon je schijfje weggooien. Dat sommigen van jullie nu nog steeds floppies, ZIP disks en SCSI schijven gebruiken vind ik eigenlijk gewoon pervers. :D
Of Quickdisks zoals hier. Vies he :-)

Naar aanleiding een reactie in Je laatste 3 aankopen Je laatste 3 aankopen?? de perfecte Vintage sampler. En de Casio FZ1:
Het is een 16 bit sampler. Een van de allereerste.. de meeste samplers waren toen nog 12 bit.

Wat ik dan weer een minpunt vond. (Of een manco waarschijnlijk).. Als ik een sample wilde 'truncaten', ofwel; het te veel gesampelde materiaal eromheen deleten om geheugen vrij te krijgen, ontstonden er kraakjes. Mijn house productie maatje waar ik mee samen werkte destijds had er ook 1 en had dezelfde klacht. Ik stoorde me daar toen best wel aan maar achteraf was het misschien wel de voorloper van de Vinyl Simulator uit de Roland SP reeks.. hij was zijn tijd ver vooruit. :D
Ook 1mb was best veel geheugen destijds, hij kwam in 1986 op de markt en volgens mij heb ik ook ooit in foldermateriaal gelezen dat ze er best trots waren dat het een van de eerste 16 bit samplers was.

Ik heb naderhand ooit nog eens met een tech bij de Casio repair contact gehad over de spikes (kraakjes).. hij meende dat er iets was met de voeding en was er ook mee bekend. Wij werkten er 1991/92 mee.. dus de Condensators waren opzich nog best vers. Waar mijn FZ1 geëindigd is weet ik niet meer.. maar toen ik er weer 1 ging terugkopen, een FZ10m (rackversie), heb ik eerst een testje gedaan en die had er weer geen last van. De FZ10m had standaard ook 2mb en je hoefde dus ook niet op zoek naar de MB10, 1mb geheugenuitbreiding, die er voor de FZ1 was.

Ik ken voor de rest geen mensen die een FZ1 hadden/hebben. Maar ik en m'n maatje konden geen bewerkingen uitvoeren of die kraakjes ontstonden. Mix en Normalise hadden er ook last van dacht ik.

Ik ben wel benieuwd dus naar de Casio FZ1 ervaringen hier. Hieronder wat oude foto's met de FZ10m in een rack, samen met de Korg DSM1 en S950, en nog een foto iets meer uitgezoomd.. met de Yamaha SU700, RS7000 en Roland MV8800 :okdan:

P1010326.JPG
P1010325.JPG

Laatst gewijzigd:
Lekkere vintage PC ook op die tweede foto!

Ik ken ook niemand die deze Casio sampler heeft, ziet er wel een serieus apparaat uit.
@MonoTron heeft er ook 1 gekocht zag ik.. maar ik dacht, laat ik het 3 aankopen draadje schoon houden.. en de discussie hier voortzetten. :)

De vintage PC op foto zouden zomaar wat vintage audiokaarten in gezeten kunnen hebben.. Daar heb ik er ook nog een aantal van.. :D

@MonoTron heeft er ook 1 gekocht zag ik.. maar ik dacht, laat ik het 3 aankopen draadje schoon houden.. en de discussie hier voortzetten. :)

De vintage PC op foto zouden zomaar wat vintage audiokaarten in gezeten kunnen hebben.. Daar heb ik er ook nog een aantal van.. :D
haha nice! Idd goed idee om dat draadje ontopic te houden.
Bij jouw staan ze nog allemaal netjes opgesteld @MacGyverGear ! De meeste samplers hier moet rouleren. De FZ1 staat nu front row, maar de meeste staan hier niet aangesloten en sommige niet eens in de studio :D

Ik had de FZ1 al zo lang op mijn verlanglijstje staan, maar is er steeds niet van gekomen en nu dus wel.
Wat een bak. Zitten wel wat dingetjes aan waar ik zo op terug komt, maar heerlijke en vooral herkenbare sound.

Wat betreft die kraakjes, er zitten er meerdere in de FZ1 waar ik tot nu toe ben achter gekomen:
1. Te hard opnemen;
voor de hand liggend, maar deze heeft niet zo mooi overdrive als bijv de Akai's of oude Rolands. Te hard opnemen resulteert snel in kraakjes, maar dat komt ook door de metering.
Het digitale metertje geeft de peaks niet goed weer. Heel soms zie het wel, maar meestal niet; dan komt er een dikker verticaal streepje in de gearceerd rechterkant (=in het rood).
Zeg maar de RMS waarde komt dan helemaal niet bij het rode, maar de peak wel. Dit zorgt later voor kraakjes.
2. Te hard het filter insturen;
Ook hier weer, zit er niet echt een mooie filter overdrive op en lijkt er zelfs een soort digitale clipping te zijn in de vorm van klikjes.
Deze is redelijk simpel op te lossen door de level van de AMP op max 90 a 95 te zetten. Dan overstuur je de input niet en kraakt het minder.
3. Truncate kraakjes;
Heb ik nog geen last van gehad omdat ik vooral one shots sample, maar er is wel een soort van oplossing; in het truncate veld kan je op display klikken en de waveform zien. Daarin kan je weer op pijltje naar beneden klikken om verder in te zoomen op de waveform. Dan moet je inzoomen en de truncate precies doen op het snijpunt met de X as. Als je dan als nog een kraakje hebt, moet je naar END FINE step gaan en die nog met een paar stappen (2 tot 7) verlagen, dan is het kraakje vaak wel weg.

Mijn FZ1 heeft last van plakkende keys. Er zit aan de bovenkant blijkbaar een strip "Moog MG1" foam dat lekker plakkerige stroop is geworden. Mijn keys zitten dus altijd een beetje vast en maken ook een klikkend geluid. Moet dat eens gaan fixen, maar takkewerk want dan moet alles eruit. Zal nog wel even een tijd uitstelgedrag vertonen denk ik :D

Verder werkte de keys bij mij helemaal niet na aankomst. Casio was goed verpakt, dus daar lag het niet aan. De connector voor het keyboard zat nog gewoon vast, maar na open- en wat schoonmaken en de connectors aandrukken werkt het nu weer.

Ben wel benieuwd, @MacGyverGear of andere fz1 gebruikers; hoe reageert jouw fz1 op een overstuurde input?

Eigenlijk klinken alle samplers uit die tijd best wel prima en soms zelfs erg mooi als je de input overstuurt, oftewel in het rood samplen. Bij iig mijn fz1 klinkt het echt niet mooi op synths. Heb nog geen drumbreaks gesampled maar als dat klinkt als bij synths dan is dat niet echt bruikbaar.

Ik vind ook dat er weinig laag uit komt, meestal zit er behoorlijk wat oomph op in de ouwe bakken, maar dat valt ook erg mee op de fz1. Wel veel mid, wat ook makkelijk overstuurt.

Back