Pakkende songs (die je raken)

en solution altijd goed natuurlijk hoorde standaard bij mijn muzikale opvoeding.. heb gitareur harry hardholt wel eens in mijn studio opgenomen met de clemens van de ven band.. als je die een keer ergens ziet aangekondigd ga dan zeker even kijken..

en hadden we het hier vandaag in een andere topic nog over draaiorgels...
een van de weinige momenten dat ik dat ding niet loop te vervloeken was in dit nummer van kayak.. ik hoop wel dat de heerschappen van kayak dat ding na de opnames hebben opgevuld met beton en daarna in de schravelandse vaart hebben gedropt!!

Shit, jullie zijn me voor. :)
Ik wilde Rory en precies de walk on hot coals van live in Europe al uploaden want dat is een superuitvoering.
Hij was de eerste waarvan ik een concert live zag in de Edenhal destijds in A'dam.
"Live! In Europe" heb ik en daar staat "Walk On Hot Coals" niet op. Maar dat nummer staat wel op enkele andere (live) albums.
Helaas heb ik van Rory Gallagher nooit een concert live gezien, maar hij heeft wel een speciale betekenis voor me. Een Duits vriendje van me speelde elektrisch / akoestisch gitaar en zijn grote voorbeeld was - je raadt het al - Rory Gallagher. Ik speelde toen al akoestisch gitaar, maar dat was voor mij de aanleiding om zelf ook elektrisch gitaar te gaan spelen.

Zo begon BZN ooit; met rock en zelfs synthesizers
:halleluja
De doorbraak / het succes kwam pas met de komst van zangeres Anny Schilder (in 1976). Maar daarvoor klonk het idd wel even anders, waarvan "Mother can you see me" een regelrecht hardrocknummer is.

"Just a little bit of peace in mij heart" en "The life I live" had ik nog willen plaatsen...daar was jij me voor mee :D
-------------------------------------------------------------------------
Bij ons is (de progressieve rockband) Barclay James Harvest (BJH) vooral bekend met het nummer 'Titles', maar nummers als "Hymn" en "Poor Man's Moody Blues" - beiden van het album "Gone to earth" (1977) vind ik bijv. veel mooier.

"Hymn (for a white lady)" gaat over de gevaren van drugs / heroïne en was door John Lees (gitaar, zang) bedoeld als boodschap voor Jimi Hendrix en Janis Joplin.

Van de rockballad "Poor Man's Moody Blues" vind ik vooral de emotionele stem van John Lees prachtig, maar ook de gitaarsolo's die er in zitten.

"Hymn"

"Poor Man's Moody Blues"

Uit Nederland :D ... de Vengaboys met "We're going to Ibiza"

San Francisco is nog steeds een mooie stad, maar van de idealen waar dit nummer voor staat is niets terecht gekomen. Het nummer was geschreven voor het 3-daagse hippie pop festival in Monterey dat deel uitmaakte van "The Summer of Love".

Een vreselijk nummer (vind ik), maar wel een die staat voor mooie idealen.

San Francisco (be sure to wear flowers in your hair) van Scott McKenzie (uit 1967)

Dé nummers om zwanger te geraken...

"Do Me, Baby" van Prince

"Let's get it on" van Marvin Gaye

De laatste (voor vandaag)...
"Gimme all your lovin' (uit 1982) van ZZ Top
Gewoon een lekker (en maf) nummer!

een van de prog bands uit de jaren 70 die over het al gemeen met mooie melodieuze pakkende songs (maar ook lange uitgesponnen instrumentals) aan kwamen zetten..hier zie je ook nog de alweer lang geleden overleden toetseneur pete bardens.. ook dank zij hem ben ik me gaan richten op het toetsenspelen in het algemeen naast het klooien met geluid op mijn korg ms 20

en uiteraard ook de band saga..

nog meer luisterijke polyfoon gemoduleerde symfonische klankenreeksen..
van een band waar ik toen in de jaren 80 de studio opnames een weekje bij mocht wonen (mmp waalwijk) omdat toetseneur eric de vroome mijn yamaha cs80 , minimoog en prophet 5 wilde lenen en gebruiken in de opnames.. wat ik daar toen allemaal zag gebeuren toen dacht ik gelijk ik wil ook een studio gaan beginnen.. en dat is er toen nog van gekomen ook.. het moeilijkste daarvan is nog altijd een geschikte ruimte daarvoor te vinden.. dat bleek voor mij eenvoudiger te zijn dan het leek want ik woonde toen met mijn ouders in een grote monumentale bouwvallige villa in de bilt waar ik toen gelijk een niet gebruikte zolder tot studio ging ombouwen.. en dan simpel beginnen.. met een 8 sporen multitrack een zooitje microfoons en een afgedankte mengtafel van de vuurland studio uit utrecht.. voor 10 gulden per uur konden bands en muzikanten bij mij een demo ofzo opnemen..van de opbrengst kocht ik dan steeds weer betere spullen..

de meest uiteenlopende stijlen en bonte muziekstijlen heb ik over de vloer gehad.. met als uitschieter de band heidecker uit wassenaar waarvan met name de live optredens uitermate bizar waren.. bassist theo hayes die met allerlei gereedschappen, boormachines, zagen, slijptollen al spelend zijn basgitaar mee bewerkte.. zo is hij ooit met de band ted hayes op de 2 e plaats geeindigd in de grote prijs van nederland in 1991 nog boven total touch zelfs..

hier bond hij zelfs een kwast aan zijn basgitaar vast en ging al spelend daar een schilderij mee maken nou niet bepaald een pakkende song maar wel iets wat me nog wel steeds raakt op een bepaalde manier

Laatst gewijzigd:
nog wat studio opnames.. vaak was ik bij een hoop bands blij dat ze eindelijk klaar en opgerot waren. maar uiteraard heb ik ook bands gehad die mij bijzonder hebben geraakt en waarvan ik hun opnames nog steeds met veel plezier weer eens draai.. zoals het haagse les charmeurs..waren zelfs toen demo van de maand in de music maker.

Leuk Blieper, zo hoor ik 'ns wat Nederlandse bandjes die ik niet ken.
Vooral Sounds of Passion en Odyssice heb ik van genoten. :okdan:
En Supersister, de muren hier in de kamer zijn al geel, er ontbreekt alleen nog een paars bankstel en een bruin kleed, dan zou 't compleet zijn. :D

"Live! In Europe" heb ik en daar staat "Walk On Hot Coals" niet op. Maar dat nummer staat wel op enkele andere (live) albums.

Je hebt gelijk; ik moest even denken want m'n platen zijn al lang geleden verkocht maar het staat op Irish Tour op kant 2.

maar nummers als "Hymn" en "Poor Man's Moody Blues" - beiden van het album "Gone to earth" (1977) vind ik bijv. veel mooier.

Prachtig album, love is like a violin vind ik ook erg mooi.
Leuk trouwens dat je BJH heb gepost!
Ik vond de periode in de seventies tot en met eyes of the universe wel hun beste tijd moet ik zeggen.
Dat was nog voor ze huge werden door dat concert in Berlijn.

Nu jullie beiden nog zoveel progressief/symfonisch werk posten moet ik ook nog maar wat erbij zetten dus bij deze;

Alquin; ik zag ze ooit op een luilak concert 's ochtends om 5 uur in A'dam Buitenveldert om de jeugd van de straat te houden zodat er niks vernield werd.

Finch, zag ik ooit als voorprogramma van ik weet niet meer welke band en meteen een paar lp's van gekocht.
Peter Vink op bas, Cleem Determeier op de keyboards en de geweldige Joop van Nimwegen op gitaar en Beer Klaasse drums dus ja topmuzikanten
Een van hun mooiste nummers

En natuurlijk BJH en dan niet Rock 'n roll star of titles alhoewel ik 'm wel heel leuk bedacht vind.

En Gino Vanelli uit z'n symfonische periode;

nog wat nederlands.. utrechts zelfs.... the human beings een live electronica duo waarvan de ene helft bert van der grift helaas in 2005 is overleden.. ik draaide deze track afgelopen zaterdag nog ergens op het amsterdam dance event zodat bert daar toch ook nog een beetje bij was...

Wat jullie vandaag geplaatst hebben wil / moet ik nog bekijken. Een eventuele reactie volgt later...

Met Jim Morrison (van The Doors) wist je nooit van tevoren wat hij on stage zou gaan doen. Wild, onvoorspelbaar, politie en arrestaties... Dergelijke gigs krijg je tegenwoordig niet meer. Jammer! :D Zoals bij deze video van "Roadhouse blues" (uit 1970)....

"The End" vind ik nog steeds een erg mooi nummer, maar andere nummers van The Doors boeien me niet meer. De originele videoclip van "The End" laat afgrijselijke beelden van "Apocalypse Now" zien. Daarom heb ik even iets met een ondergaand zonnetje gezocht...

Hiphop kan ook best leuk zijn, zoals het nummer "Downhill" van rapper Postman met Anouk - de beste zangeres van Nederland (imo)

uiteraard wil ik jean jaques perrey niet vergeten..
de eerste synth pionier zeg maar.. begin jaren 60 begon hij als vriend van robert moog al zijn vindingen uit te proberen..

Met Jim Morrison (van The Doors) wist je nooit van tevoren wat hij on stage zou gaan doen. Wild, onvoorspelbaar, politie en arrestaties... Dergelijke gigs krijg je tegenwoordig niet meer. Jammer!

Toen viel je nog op als je een beetje vreemd deed on stage, daar hoef je nu niet meer om te komen.
Iggy pop kon er ook wat van trouwens!

Jean Jaques Perry; toen een voorloper en nu nog steeds geinig als je het hoort.
Ik heb al 'ns one note samba gepost want die vind ik erg goed van 'm maar deze is ook erg leuk;

Nu we toch in space zijn beland; dit was het eerste lp werk nadat ik als hitjes wel'ns Arnold Layne en See emily play had gehoord en dit maakte toch een hele indruk op me indertijd.
Ik heb de volgende dag gelijk the piper at the gates of dawn gekocht.

pink floyd kon bij mij al niet meer stuk als 11 jarige kluber toen mijn broer dit nummer liet horen en daar allemaal griezelige verhalen bij ging vertellen.. over vliegende geesten en doden die opstonden uit hun graven en iedereen dood gingen slaan die op het einde van het nummer met uiterst treurige muziek begraven werden.. hier kon ik dan mijn tranen niet bij bedwingen..

Wat jullie vandaag geplaatst hebben wil / moet ik nog bekijken. Een eventuele reactie volgt later...

Mijn top 5 van wat jullie nog geplaatst hebben:
1. De VandeVen Band met "Mystery" en met wat ze speelden op het Landjuweel event
2. Pink Floyd met "Astronomy Domine"
3. Les Charmeurs met "Porque te vas"
4. Barclay James Harvest met "In my Life"
5. Odyssice (met hun cd "Moondrive")

"In my life" staat op het album "Time Honoured Ghosts" en dat album heb ik al heel lang. Ik had het alleen al tijden niet meer gehoord.
"The Piper at the Gates of Dawn" (met daarop o.a. "Astronomy Domine") van Pink Floyd heb ik ook.

In de VandeVen Band ga ik me even wat meer verdiepen. Ze zullen vast wel een leuk cd'tje hebben. De rauwe stem van de zanger spreekt me erg aan. :okdan:

De rest sprak me duidelijk een stuk minder aan ;)

De albums "Can't buy a thrill" (1972) en "Pretzel logic" (1974) van Steely Dan ‎zijn in mijn 'bezit', maar zijn al 'tig jaar in bruikleen bij een vriend.
Ik hoor ze heel soms als ik daar ben. Ik weet dan ook niet zo goed wat hun beste nummers zijn. Maar "Rikki don't lose that number" (van "Pretzel logic") ken ik bijv...

Grand Funk Railroad met "We're an American band"

Prachtig album, love is like a violin vind ik ook erg mooi.
Leuk trouwens dat je BJH heb gepost!
Ik vond de periode in de seventies tot en met eyes of the universe wel hun beste tijd moet ik zeggen.
Dat was nog voor ze huge werden door dat concert in Berlijn.

Ik heb / ken alleen de albums "Time Honoured Ghosts" (1975) en "Gone to earth" (1977).

"Love is like a violin" (van BJH) staat op "Gone to earth".

ik zie hier boven al weer aardig wat kwaliteits progrock langs komen..
en daar sluit ik me uiteraard weer bij aan.. toetseneur don airey liet mij in 1978 kompleet verrassen door zijn briljante toetsen partijen in de band colosseum 2 ..veel fusion a la mahavishnu orchestra en een gino vannelli achtige vocaleur....helaas weer 2 doden in deze band..gitarist gary moore en bassist john mole
van dit nummer spreekt vooral het einde de laatste paar minuten mij bijzonder aan..briljante afbouw

don airey werd later de ultieme metal toetsenspeler in bands als rainbow en later als vervanger van jon lord in deep purple.. ook maakte hij een aantal solo albums waarop deze track van het album all out er weer uitblinkt..met veel virtuositeit en de nodige drama.. die hij ook al liet blijken op het album k2 een concept album over een stel verongelukte bergbeklimmers.. een en al tradegy dat album ook....

Back