Aanschaf synth

Jeffrey

Nieuwkomer
Ik heb in mijn jonge jaren, zo'n 8/9 jaar terug, een aantal jaren met plezier les gehad en veel synthesizer gespeeld. Dit is destijds verwaterd, tot mijn spijt, maar ik ben gisteren weer lekker gemaakt door even achter een Roland workstation te hebben mogen plaatsnemen.

Ik heb nu besloten om weer een synth aan te gaan schaffen en weer eens wat te gaan spelen. Ik probeer via deze weg echter een beetje advies te krijgen wat voor mij nou een goede synth zou zijn. Ik heb destijds een Yamaha PSR-SQ16 gehad en tussendoor ook nog een Roland E35.

Mijn lijstje behoeftes/wensen voor een occasion is als volgt:

- budget +- 500/600 euro
- 5 octaafs
- MIDI interface
- goede uitgebreide sample en rythm database
- uitbreidbaarheid d.m.v. diskettestation o.i.d.
- goede klank (uiteraard...)
- drukgevoeligheid en aftertouch
- liefst menugestuurde besturing d.m.v. LCD scherm
- pitchbend/modulation wheels

Nu heb ik een Roland JV90 gezien die ongeveer wel voldoet aan deze eisen, maar behalve dan de over het algemene positieve reacties die ik hierover op internet heb gelezen ben ik hier niet zo bekend mee.

Mijn vraag luidt nu dus: Zou dit een goede keus zijn, of zijn er betere alternatieven?
Graag advies!

B.v.d.

Laatst gewijzigd:
Roland JV-90:

- budget +- 500/600 euro

Ja +/- 350 euro

- 5 octaafs

Zelfs 6

- MIDI interface

Ja

- goede uitgebreide sample en rythm database

Goede samples, maar geen compleet aanbod. Daarvoor moet je een expansieboard aanschaffen. Ritmes en een sequencer zitten er niet in. Als je dat belangrijk vindt, neem dan een keyboard.

- uitbreidbaarheid d.m.v. diskettestation o.i.d.

Geen diskettestation, wel mogelijkheid voor expansieboard met 8Mb aan klanken, een expansieboard met extra synth (JV of GS) en aansluiting voor ROM/RAM card en voor een PCM-card met 1Mb aan klanken.

- goede klank (uiteraard...)

Ja

- drukgevoeligheid en aftertouch

Ja

- liefst menugestuurde besturing d.m.v. LCD scherm

Er zit een LCD-scherm op met menu's.

- pitchbend/modulation wheels

Er zit een hendel op voor zowel pitchbend als modulatie.

Grootste nadeel JV-90: de beperkte polyfonie van slechts 28 stemmen en dat terwijl veel klanken zijn opgebouwd uit tot wel 4 samples. Dat reduceert de polyfonie tot 7 stemmen.....

Hmm ok, mijn vraag is eigenlijk een beetje verkeerd. Ik zoek dus idd een keyboard en geen synth.. excuse my ignorance :)

[edit]
Iemand bijv. ervaring met de PSR-1100 ondanks dat ie vrij nieuw is? Het lijkt mij een mooi ding, maar ik hoor afwisselend positieve en negatieve reacties over de PSR series...
[/edit]

Laatst gewijzigd:
Probeer eens een PSR-1100 uit in de winkel zou ik zeggen. Ik kan er niets negatiefs over verzinnen. Zo'n beetje alle klanken zijn van goede kwaliteit en de bediening is prachtig, vanwege het grote scherm.

Als je budget niet verder gaat dan 500 euro, zou ik gaan kijken naar een gebruikte PSR-540/730/640/550. Dat zijn eenvoudigere en wat oudere types dan de PSR-1100, maar de klank komt best een eind in de buurt.

Origineel geplaatst door Jeffrey
Hmm ok, mijn vraag is eigenlijk een beetje verkeerd. Ik zoek dus idd een keyboard en geen synth

Misschien moet je maar eens uitkijken naar een tweedehands:

Korg I-3
Roland G-800

Ik denk wel dat die in jouw budget zitten en beiden zijn erg goed. (let wel: beiden hebben geen on-board speakers - wat toch vaak de regel is bij keyboards)

En anders gewoon ff bij je lokale dealer binnenspringen en daar verschillende keyboards uitproberen.

Origineel geplaatst door GTmusic
Probeer eens een PSR-1100 uit in de winkel zou ik zeggen. Ik kan er niets negatiefs over verzinnen. Zo'n beetje alle klanken zijn van goede kwaliteit en de bediening is prachtig, vanwege het grote scherm.

Als je budget niet verder gaat dan 500 euro, zou ik gaan kijken naar een gebruikte PSR-540/730/640/550. Dat zijn eenvoudigere en wat oudere types dan de PSR-1100, maar de klank komt best een eind in de buurt.

op dit moment zit ik aan 500/600 euro te denken, maar als ik zo die PSR-1100 zie dan heb ik de neiging nog even door te sparen of een occasion daar van te zoeken, alhoewel dat laatste me een beetje lastig lijkt i.v.m. recentelijk model.

iig bedankt, het lijkt me wel een mooi dingetje.

Origineel geplaatst door Hover
Misschien moet je maar eens uitkijken naar een tweedehands:

Korg I-3
Roland G-800

Ik denk wel dat die in jouw budget zitten en beiden zijn erg goed. (let wel: beiden hebben geen on-board speakers - wat toch vaak de regel is bij keyboards)

op zich lijkt me dit in mijn geval wel handig, maar ik zal deze twee iig eens bekijken, bedankt.

En anders gewoon ff bij je lokale dealer binnenspringen en daar verschillende keyboards uitproberen.

dit is idd geen slecht plan. ik zal dit van het weekend eens even gaan doen.

mocht iemand nog wat op/aan te merken hebben op een van bovenstaande modellen of nog alternatieven weet hou ik me aanbevolen.

De Korg i3 heeft een heel specifiek geluid, maar veel instrumenten klinken niet erg realistisch (zoals piano).

De Roland G-800 heeft wel een goede klankenaanbod, maar de sequencer is moeilijk mee te werken en het zelf maken van styles is echt een crime. Aansluiten op de computer gaat ook niet van een leien dakje. Ik heb ooit een nieuw exemplaar gehad, maar om psychiater-kosten te voorkomen, snel weer weggedaan.

Dan is een Yamaha PSR-1100 (of zijn voorganger: de PSR-1000) veel prettiger om mee te werken. Ook een belangrijk pluspunt bij Yamaha keyboards: bij het afspelen van midifiles blijven alle andere keyboardsecties gewoon beschikbaar. De meeste andere keyboards hebben slechts 16 sporen, dus als je een midifile laadt, kun je niet meer meespelen, of moet je eerst een track uitschakelen. Bij een Yamaha kun je bovenop de 16 midifile-sporen nog gewoon de upper 1/2 en lower-klanken gebruiken. Vanaf de PSR-1000 kun je zelfs de begeleidingsautomaat gebruiken in combinatie met een midifile.

Hmm. plus het feit dat een nieuwe mij toch altijd meer trekt dan een occasion... misschien nog even doorsparen, of geluk hebben met salaris-onderhandelingen / oudejaars loterij :D

Back