poll: Wie kan er noten lezen?

poll: Wie kan er noten lezen?

• Ja

Stemmen: 178 63,6%
  • Nee

Stemmen: 102 36,4%

• Totaal aantal stemmers
    280
Origineel geplaatst door equate
Wat wel handig is, is als je wat toonsoorten en akkoorden kent.Komt vooral van pas als je met meerdere mensen muziek maakt.

Dat heb ik inderdaad ook gedaan - mondjesmaat. Ik kan nu een aantal bluesladdertjes. Erg handig - klinkt al snel alsof je wat kunt ;)

-- HanzZ

Ik kon het lang geleden een beetje. Nu kan ik ze nog wel ontcijferen, maar dan heb je het wel gehad. Ik denk wel dat het handig is dat je noten kan lezen. Zeker bij melodische trance muziek. Vooral bij het uitwerken van complexe string-patterns kan het een enorm hulpmiddel zijn. Als ik nu in Cubase de view op score zet, wordt ik een beetje duizelig :)

Strings zijn toch altijd de hele langzame simpele noten? Complexe Leads ken ik wel, maar ik zal het wel weer verkeerd hebben.

Noten lezen is voor idd Melodic trance muziek wel handig, alleen moet je ook weten wat klinkt in het gehoor of samenspel. Het geheim van melodic trance zijn veel kwint/kwart/tertsen met veel major/minor wisselingen en in noten kan ik het allemaal sneller zien dan standaard streepjes, blokjes en balkjes. Met noten weet ik al wat mooi klinkt voordat ik het afspeel. Noten lezen is dus best handig, maar om er daadwerkelijk in de score editor te gaan klooien is mij een beetje te hoog gegrepen. Het is gewoon niet gebruiksvriendelijk genoeg! Dat komt mede omdat het notenschrift is uitgevonden door een paar monnikken!

J-Run

Is er een makkelijke (lees een niet al te tijdrovende) manier om noten etc te leren lezen, heb geen tijd (/zin) om les ofzo te nemen

Laatst gewijzigd:
Bij coole links is er een thread met een link naar zo'n site. Ik gebruik de cursus om mijn notenkennis op te frissen en harmonieën te leren.

spenk joe ferrie muts :)
maar eens een beetje gaan proberen, zodra ik het verband/logica erin zie zal het leren wel snel gaan 8)

Origineel geplaatst door J-Run
Het is alleen niet zo dat als je noten kan lezen ook goede muziek kan maken. Daarvoor heb je muziekkennis nodig.

J-Run

Je hebt helemaal gelijk!
En ja ik kan noten lezen vanaf me 9de.

Als ik iets hoor, dan kan ik het meteen naspelen...en dat was ooit begonnen toen ik nog een ventje was van een jaar of zes...de hele familie was verbaasd over wat ik uit dat kleine keyboardje tevoorschijn kon halen, met die kleine vingertjes van me ;) Maar noten kan ik dus niet lezen, en ik vind het ook niet echt nodig want ik maak liever zelf muziek dan dat ik het van een blaadje lees...

Noten lezen is wel handig maar ik denk dat als je qua componeren ook akkoorden en akkoorden schema's kunt gebruiken je minder snel last hebt van noten en melodieen die elkaar in de weg zitten en het allemaal wat minder gekunsteld klinkt.

Mja ik zelf ben gewoon te lui om aan solvege (spelling?) te beginnen en vind het veel leuker om op gevoel akkoordenschema's te gebruiken. Maar als je de toonladders een beetje kent is toch wel makkelijk af en toe hoor. :)

ik zie niet in waarom je als je niet noten kan lezen je geen complexe melodieen en/of akkoorden schema's kan maken/spelen. van noten lezen wordt je echt niet beter of zo het is alleen een middel om eigen compoisities op teschrijven en voor je zelf of voor andere begrijpelijk te maken.

waar je wel beter van wordt is het spelen van andermans composities. toen ik mijn eerste keyboarddje kreeg kon ik met veel pijn en moeite het c akkoord spelen. door veel muziek lessen kan ik beter spelen.

ik heb een behoorlijke kennis wat noten betreft, maar melodieen en akkoorden maak ik toch echt op mijn gehoor.

Ik heb noten leren lezen. (Ik heb 2 jaar AMV gehad). Ik heb mezelf akkoorden en spelen aangeleerd. ik kan het redelijk goed. Enig nadeeltje: Ik kan niet goed en noten lezen en spelen. Alles leer ik uit mijn hoofd.

Heb het ooit eens geprobeerd maar snap er geen 'noten' van,
vind het ook niet zo belangrijk alhoewel het natuurlijk wel is meegenomen.

gr. Mario

Noten staan volgens mij ook haaks in de synthesizer wereld... En moderne muziek hoeft niet eens es melodie te bevatten!
Frequenties en ritmes in bepaalde verhoudingen, daar draait het allemaal om! Het is volgens mij bijna wiskunde...
Ik voel me dan ook eerder operator dan muzikant als ik zo bezig ben op mijn "instrumenten"

PS: Jammer dat ik geen foto in de buurt heb van Murphi's orginele juno-muziekbladhouder! Geweldig! zo'n alfa-juno met "Mijn eerste orgellessen" :stupid

Leuke draad.....
Ik kan wel noten lezen, stamt nog uit de tijd dat ik pianoles kreeg vanaf mijn 9de.
Maar als ik met mijn synths bezig ben heb ik dat niet nodig, dan gaat alles vanuit het gevoel.
Volgens mij gaat het er ook om of het gevoel voor muziek aanwezig is. Als ik speel vanaf bladmuziek krijg ik altijd weer het gevoel dat het absoluut op die manier gespeeld moet worden, en dat iedere eigen interpretatie niet gewenst is.
Ik probeerde vroeger ook al zo snel mogelijk het stuk uit mijn hoofd te leren, zodat ik me kon concentreren op de muziek ipv op de bladmuziek, maar dat terzijde....

7 jaar keyboardles dus ik kan nog wel noten lezen, maar ik kon nooit echt snel noten lezen.. xou alleen hele simpele nummers direct van noten kunnen spelen...

verder gewoon oefenen en als de leraar 't een keer voorspeelde was dat ook wel handig :)
op den (lange) duur kon ik altijd uit m'n hoofd, ongeacht de lengte of moeilijkheid en daar was ik dan wel trots op :o:

van muziektheorie enzo weet ik verder niets meer :(

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat op zich noten lezen droge koek is, maar het bezig zijn met toonladders en harmonien kan je muziek alleen maar goed doen.
Netals dat uitzoeken/naspelen van muziek je dingen leert waar je zelf niet zo snel op zou komen. of hoe briljant een stuk in elkaar zit :)

Back