poll: Wie kan er noten lezen?

poll: Wie kan er noten lezen?

• Ja

Stemmen: 178 63,6%
  • Nee

Stemmen: 102 36,4%

• Totaal aantal stemmers
    280
Ik heb me er vroeger wel eens voor geinterreseerd, maar nu niet meer. Het meeste speel ik op gevoel en dat gaat me aardig af.

Heb ik ook wel. Omdat ik geen les heb gehad kun je me als een Gehadicapte pianist beschouwen. Ik kan alleenb dingen uit m'n hoofd spelen of met de noten er onder (tenzij het iets simpels is of gewoon accoorden met kladblok of zo gemaakt. Dat lukt nog wel)

kan geen noten lezen. vond het vroeger onzin en zat altijd zelf gewoon wat te kloten achter de piano. daardoor werd ik gestimuleerd om zelf dingetjes te bedenken. ik vond dat mensen die alleen noten speelden zich niet ontwikkelden en alleen maar als een soort van robot muziek aan t maken waren, zonder al te veel gevoel voor de muziek zelf. denk wel dat noten lezen een handige manier is om muziek van anderen snel tot je te nemen en zodoende je muzikale kennis (voor zover je kunt spreken over kennis, misschien is gevoel een beter woord) uit te breiden, maar af en toe eens per ongeluk een verkeerde toets indrukken of een akkoord verkeerd neerzetten heeft misschien hetzelfde effect. en een beetje tellen en proberen biedt ook verhelderende inzichten. t heb zo z'n voor- en nadelen denk ik zo...
op t moment geef ik zelf ook steeds meer aandacht aan klanken en rythme en ben dus zowiezo ff wat minder met het melodisch aspect bezig. en vaak is het zo dat klanken en ryhtme een sfeer geven die om een bepaalde melodie vraagt en die komt dan vanzelf wel, met of zonder noten.

beetje lang verhaal :Z maar vond t wel een leuke draad

Het grote voordeel van notenkennis vind ik dat je als muzikant uiteindelijk in staat bent meer te doen met je muziek, en dan met name richting de akkoordenkennis, aangezien deze 2 dingen uiteindelijk onontbeerlijk met elkaar verbonden zijn. Je gaat echt nadenken over bepaalde akkoorden, waardoor je de meest leuke dingen met akkoorden kunt doen, vreemde omkeringen etc, of bepaalde noten toevoegen zonder dat je eerst het complete octaaf af moet lopen om de juiste noot/noten te vinden.

Ik merk het vooral in de jazz (ik speel graag jazz/funk etc), maar ook in andere muziekstijlen zoals pop, waar sus- en added- akkoorden belangrijk kunnen zijn. Maar als je uiteindelijk veel met improvisatie doet (zoals ik erg veel doe) dan komen de meeste akkoorden vanzelf, maar ook dan moet je een enkele keer nog wel eens specifiek nadenken over bepaalde noten van een akkoord.

Origineel geplaatst door EDP
ik zie niet in waarom je als je niet noten kan lezen je geen complexe melodieen en/of akkoorden schema's kan maken/spelen. van noten lezen wordt je echt niet beter of zo het is alleen een middel om eigen compoisities op teschrijven en voor je zelf of voor andere begrijpelijk te maken.

waar je wel beter van wordt is het spelen van andermans composities. toen ik mijn eerste keyboarddje kreeg kon ik met veel pijn en moeite het c akkoord spelen. door veel muziek lessen kan ik beter spelen.

ik heb een behoorlijke kennis wat noten betreft, maar melodieen en akkoorden maak ik toch echt op mijn gehoor.

als je alles van noten weet kan je zien aan tekst wat klinkt en wat niet, als ik complexe melodieen maak gebruik ik de methode van beethoven ;):geslaagd:, nee maar als je hedendaags iets aan het maken bent gebruik je idd geen noten, hoewel ik mijn muziekkennis heb opgebouwd uit noten van iemand anders, dus je hebt helemaal gelijk! :):W

Even dit: als je geen noten kan lezen wil nog niet zeggen dat je niet muzikaal bent of geen noot kan spelen.
Ik vind het knapper als iemand een nummer 1 keer hoord, en vervolgens naspeelt(al dan niet in dezelfde grondtoon) dan dat iemand al noten lezende het nummer opbralt als een draaiorgel.
noten lezen is niks meer dan een taal voor de doorgestudeerde conservatoriumpik :geslaagd:
Of als je perse wilt weten welke noten er exact gespeeld worden in een nummer die je aan het uitzoeken bent.

Zet me een bakje noten voor en ik zal je de toekomst voorspellen.................

8 jaar painoles gehad. Ik heb er echt veel aan gehad. Ben nu veel bezig met in d mineur te spelen. Trance ja :eureka:

Heb ooit noten leren lezen op m´n elfde
Nadat het uiteindelijk sneller op gevoel en gehoor ging heb ik daarvoor gekozen en de lessenaar erbij gelaten voor wat het was

noten lezen is not important. Ik kan het trouwens wel. Hector Berlioz kon ook maar Gitaar spelen.. en schreef toch symfonieen voor groot orkest.. rara hoe kan dat.
Doe wat je voelt en wat je bent...

weetje.. ik hoor weleens mensen roepen die zeggen dat het juist beperkend is dat je goed noten kunt lezen en de theorie ed. goed beheerst ik snap dat niet. ik ben dan nog wel steeds lerende maar ik begin er steeds meer aan te hebben ben ik dan de enige?;{

ga uit van je gehoor en niet uit van een blad of beeldscherm waarop noten staan. Of je moet de Klassieken, of covers van pop willen spelen

ik heb 5 jaar keyboard lessen gehad, en kan dus goed noten lezen :) Moet zeggen dat het ook heel erg van pas komt met produceren, je weet sneller welke noten wel of niet bij welke bastoon passen (vind ik).

Met 8 jaar op muziekles, vanaf 10 jaar oud trompetles. Verplicht noten lezen. Middelbare school: was in de band altijd de lul als het ging om het 'vertalen' naar akkoorden voor de analfabetische gitaristen. Daarna hele tijd niks. Nooit meer gebruikt. Alleen nog maar claviscript. Maar ik kan het nog steeds bleek onlangs toen ik mijn nichtje van 5 moest helpen bij haar pianolessen. tis net fietsen he?

Origineel geplaatst door EDP
weetje.. ik hoor weleens mensen roepen die zeggen dat het juist beperkend is dat je goed noten kunt lezen en de theorie ed. goed beheerst ik snap dat niet. ik ben dan nog wel steeds lerende maar ik begin er steeds meer aan te hebben ben ik dan de enige?;{

Nee, je bent zeker niet de enige. Ik maak nu ook muziek die ik nooit zou maken zonder die opgedane kennis
En andersom, zonder die kennis had ik ook weer dingen gemaakt die ik nooit zou maken met.....blabla

Maar toch is het min of meer zo, alleen niet bij iedereen.
Ik merk het als ik aan het jammen ben met zulk soort die conservatorium hebben gedaan.
Die zullen snel gaan zeuren zo van "nee, dat hoort niet zo, na dat akkoord moet het oplossen en dan naar de kwint met dominante zeven , evt. +5 van de toonsoort waar we heen willen" ;) :stupid
tsja, dat krijg je dan sneller. Maar dat ligt ook wel aan de persoon hoor, die zal zich sneller ergeren als je rare noten speelt.
(lees= de noten die hij/zij niet wil horen) Zelf hou ik niet van al die droge koek. Ik maar liever muziek :P

Laatst gewijzigd:
Back