poll: Wie kan er noten lezen?

poll: Wie kan er noten lezen?

• Ja

Stemmen: 178 63,6%
  • Nee

Stemmen: 102 36,4%

• Totaal aantal stemmers
    280
ik zeur ook vaak dat het belemmerend kan werken.. zie mijn post verder terug..

Maar dat was een slechte post.

Noten lezen is juist heel handig. Natuurlijk! Ik kan het iedereen aanraden. Mensen die noten kunnen lezen hebben op veel vlakken een voorsprong. Meer muziek kennis, in staat zijn om theorie te leren en toe te passen, in staat zijn om zichzelf beter uit te drukken.

Alleen, als je veel gaat rationaliseren, of teveel gaat staren naar de notenbalken dan is er iets niet juist. Dan moet je weer even afstand nemen en terug gaan tot de 'bron'.

Gaat het nou om "noten kunnen lezen" of "kennis van muziektheorie hebben"?
Ik kan wel noten lezen maar daar heb ik dus niets aan als ik muziek probeer te maken.
Waar ik wel wat aan zou hebben is een boel parate kennis van muziektheorie voor het bedenken van akkoordenwisselingen en melodieen etc... maar ok, dat is natuurlijk ook afhankelijk van het soort muziek dat je maakt. Ik kan me wel voorstellen dat het beperkend kan werken voor met name (expirimentele) electronische muziek.
De basis blijft gewoon dat je enig gevoel voor harmonie hebt, denk ik.

Origineel geplaatst door Bahamut
Gaat het nou om "noten kunnen lezen" of "kennis van muziektheorie hebben"?
Ik kan wel noten lezen maar daar heb ik dus niets aan als ik muziek probeer te maken.
Waar ik wel wat aan zou hebben is een boel parate kennis van muziektheorie voor het bedenken van akkoordenwisselingen en melodieen etc... maar ok, dat is natuurlijk ook afhankelijk van het soort muziek dat je maakt. Ik kan me wel voorstellen dat het beperkend kan werken voor met name (expirimentele) electronische muziek.
De basis blijft gewoon dat je enig gevoel voor harmonie hebt, denk ik.

ik denk dat het een beetje bij elkaar hoort. ik zou niet weten waarom het beperkt voor je zou moeten zijn. het ligt een beetje aan je zelf denk ik.

aan de andere kant worden sommige consevatorium mensen wel een beetje geindoctrineerd. sommige mensen die ik ken. houden idd wel heel erg aan de dingen die ze hebben geleerd. ze durfen bewijs van spreken niet iets te doen wat lekker klinkt omdat het "niet volgens de regels is". gelukkig zijn de meeste wel zo slim om ook te luisteren naar wat ze doen

:confused: Huh?!, nootjes die hangen toch aan een boom?

Maar ff zonder gekheid..

Kheb 4jaar lang piano les gehad.

Ik kan dus aardig nootjes tellen.. ehhhhhh lezen! :z

Maar de snelheid is er nu langzamerhand wel uit.. na een jaar of 8... :D

Maar het is altijd mooi meegenomen als je nootjes kunt lezen. :okdan:

Grtzz... :biertje:

Hoe meer verstand ik van componeren krijg, des te meer belemmert het mijn creatief vermogen. Ik merk dat ik te snel terugval op gangbare loopjes, patroontjes en steeds maar weer dezelfde geluiden. Omdat dat nou eenmaal makkelijk is (ja ik ben lui). Soms denk ik met weemoed terug aan die tijd waarin je met beperkte middelen en beperkte kennis de mooiste dingen maakte.

De moraal; het heeft niks met noten lezen te maken.

Origineel geplaatst door maxdox
Noten staan volgens mij ook haaks in de synthesizer wereld... En moderne muziek hoeft niet eens es melodie te bevatten!

Van heel veel muziek van de Grote Namen uit de Elektronische Muziek bestaan anders wel degelijk partituren! Alleen zijn dit niet de 'gangbare' partituren, maar wordt er voor elke compositie een apart 'systeem' bedacht, waar de Grote Namen uit de klassieke muziek nix mee zouden kunnen... En inderdaad hoeft er geen melodie in te zitten... maar da's in de 'normale' muziek ook nog wel eens zo.

't is maar wat je 'notenmuziek' noemt natuurlijk.

Origineel geplaatst door johanms1
Soms denk ik met weemoed terug aan die tijd waarin je met beperkte middelen en beperkte kennis de mooiste dingen maakte.

dat ben ik ongelofelijk met je eens. ik ben nog steeds van mening dat de ontwikkeling nu veeeeel te snel gaat voor de arme mensenbreinen.

neem bijv, de reaktor soft synth. je krijgt m.i. veel te veel aangeboden.

met al die geavanceerde programma's hoor ik nu niet dat de kwaliteit van de muziek vooruitgaat

daarom denk ik vaak: ik ga weer terug naar de periode van orangator en simsynth

Ik kan noten lezen, maar niet real-time; raar dat niemand dat verder opmerkt. Elke sukkel kan leren waar de C zit, maar ook meteen live spelen? Liever niet.

Ook een leuke vraag: kun je akkoordenschema's lezen (handig in een "pop"-band: "What the hell is a Amaj7sus4add2?"). Werken er hier wel mensen met akkoordenschema's of bliepen we er maar op los ;-)

Origineel geplaatst door wesko
IWerken er hier wel mensen met akkoordenschema's of bliepen we er maar op los ;-)

Ik verbaas me dat er uberhaubt zoveel mensen hier iets met noten doen! Zoals in mijn vorige replies, zie ik een synth niet als een veredelede piano ofzo. Vroeger, in de jaren 60 heeft men ooit besloten een keyboard als interface tot een synth te nemen, traditioneel, maar nogal beperkte interface!! je kan zo ding met alles besturen! Sinds de opkomst van de computer gebruikt met daarom ook sequencers, die veel meer bieden dan muziek op noten basis! Ik wed dat de meesten zelfs grafisch geoorienteerd muziek maken (met allemaal die leuke gekleurde balkjes) /shop mode/ lijkt wel de josti-band :stupid /shop-mode-uit/

Maar noten schrift is toch veel te beperkt voor synths? Ik vind dat je meer moet weten over frequentie, harmonischen, phase verhoudingen tussen oscilators, en wat voor een effect die hebben op het geluid. Dat soort dingen... :confused:

Ik ben gezond jaloers op de mensen die noten kunnen lezen en die het dan nog kunstzinnig kunnen orderen in klanken.

Origineel geplaatst door wesko
Ik kan noten lezen, maar niet real-time; raar dat niemand dat verder opmerkt. Elke sukkel kan leren waar de C zit, maar ook meteen live spelen? Liever niet.

Ook een leuke vraag: kun je akkoordenschema's lezen (handig in een "pop"-band: "What the hell is a Amaj7sus4add2?"). Werken er hier wel mensen met akkoordenschema's of bliepen we er maar op los ;-)

Da's wel zo ja. Als ik ervoor ga zitten en de noten op/uitzoekt kan ik het wel spelen. Maar niet (meer) realtime, da's weggezakt bij mij. Vind ik ook niet interresant.

Akkoordenschema's lezen gaat prima. Ik werk vrijwel altijd met een akkoordenschema omdat dat zo erg de sfeer kan bepalen. Je kan ook een hoop suggereren en sturen in je nummer met overgangsakkoorden.
vaak als je na een consonant een dissonant akkoord hoort weet je al dat hij overgaat bijv. naar een climax of tussenstukje ofzo. Maar de nadruk zou eigenlijk moeten liggen op de lead/vocalen, akkoorden zijn echt alleen begeleidend

tis wel grappig dat zoveel mensen die veel met muziek bezig zijn geen noten kunnen lezen :) hehe

les 3

les 3

ik ben nu bezig met cursus, zit bij les 3 van de pianonanny.com

groet,
R&B

Attachments

• juno106.jpg
    juno106.jpg
    23,3 KB · Bekeken: 84
Heel erg wijs WarmeBakker! :okdan: als je priveles zou nemen ofzo dan moet je weer "boer er ligt een kip in het water" spelen enzo. Daar had ik geen geduld meer voor.

iedereen aan de noten!

Ik kan het wel alleen gebruik ik het nooit.
het is ook niet echt moeilijk en makkelijk te leren net als computeren en gameboy of rekenen.

en nu van het forum af en leren notenlezen!!:bekdicht:

oeps,
S

Nee ik kan geen noten lezen (wel ooit op de basisschool blokfluitles gehad...)
Maar het interesseert me weinig er zijn genoeg mensen die prachtige nummers hebben gemaakt (en nu heb ik niet alleen over dance muziek) en die ook geen noot konden lezen!
Muziek maken doe je op je gevoel vind ik en dat laat je niet bepalen door een schriftje (hoewel het soms wel verschrikkelijk makkelijk kan zijn)
Maar ik ga meer voor Klankkleur en wat er van melodie uitkomt dat zien we dan wel weer!

Origineel geplaatst door Social Narcotic

het is ook niet echt moeilijk en makkelijk te leren net als computeren en gameboy of rekenen.
S

niet mee eens, of te wel bullshit.....

Er zit meer in noten dan je op het eerste oog denkt.

Mee eens! Notenlezen kun je het best vergelijken met gewoon lezen. Dus muziek als taal etc etc.

Hoewel ik zelf muziekles geef, zou ik nooit durven te beweren dat je noten moet kunnen lezen om goede muziek te maken. Het is slechts een middel om....

"Iedereen kan lezen, maar niet iedereen schrijft mooie teksten/verhalen/gedichten/brieven".

Of, nog beter:

"Voor het vertellen van spannende verhalen hoef je helemaal niet te kunnen lezen".

;)

Back