Jahaa !
Jahaa !
Ik kan noten lezen sinds m'n achtste (bklokfluitles). En na al die jaren kan ik me nog steeds kwaad maken over dat er in de duizend jaar van het bestaan niet een slimmer, en vooral leesbaarder, systeem is ingeburgerd. Ik weet, er is klavarkriebel (of zoiets), maar dat heeft het, los van een bepaalde sociaal-geïsoleerde incrowd, toch bepaald niet gemaakt. Daarnaast heb ik zelf ook 'ns iets geprobeerd, met kleurtjes en zo, maar dat idee heb ik toch maar verbannen naar het ronde archief.
Blijkbaar is er niets beters te bedenken en moeten we het er maar mee doen.
Wat mij opvalt, is dat je bepaalde noten in een notenbalk vooral "grafisch" leest. Bijvoorbeeld een G-noot op een "gewone" balk is dus een muggenpoepje midden op de tweede lijn van onderen. Die lees je niet door de lijntjes te tellen en na te meten of hij nu op of onder/boven die lijn ligt. op de één of andere manier zie je de vlakvulling en weet je dan al de noot. Dus in feite hetzelfde zoals je letters leest.
Dus eigenlijk is het helemaal niet nodig dat opgaande noten ook opgaand op de notenbalk worden weergegeven. je kunt in feite naar eigen idee plaatjes maken van noten die niets hebben uit te staan met hun hoogte of laagte ten opzichte van een andere noot. En zo kun je dus ook akkoorden als kleine schilderijtjes neerzetten door meerdere plaatjes over elkaar heen te leggen.
Wat een idee ! Dat is het. Dan is je muziekstuk pas af als de verf droog is.
Morgen ga ik aan de gang. jippie.