poll: Wie kan er noten lezen?

poll: Wie kan er noten lezen?

• Ja

Stemmen: 178 63,6%
  • Nee

Stemmen: 102 36,4%

• Totaal aantal stemmers
    280
Ja, ik kon zowat eerder noten lezen als gewoon lezen. (thnx to mama)
Niet voor gitaar (tabs) en drums trouwens !

Het is in de studio onnodig, maar in de band gebruik ik het regelmatig om ff 'n solotje te noteren.

O ja, alleen de notenbalk met 'n G-sleutel ervoor, die met de F-sleutel is voor mij weer niet te volgen, ben ik niet gewend. (het gevolg van 10 jaar keyboard-les.........)

Ik heb van mjin 9de tot 13de muziekles gehad, dus met dat notenlezen zit het wel snor.

Alleen is het wel jammer dat ik er niets meer mee doe. Ik merk gewoon dat wanneer ik weer een stuk bladmuziek pak, het lezen niet meer zo snel gaat als voorheen. Maar da's gewoon een kwestie van oefenen.

Ik merk wel dat bij het maken van mijn sequenties het een stuk makkelijk is.

Ik speel al 30 jaar piano, keyboard maar kan niet echt noten lezen.
Weet well hoe het in elkaar zit, met tellen kom ik er wel.
Heb wat akoorden leer gehad daar red ik me tot nu toe redelijk mee.

sol- en "gewone" fa-sleutel: geen probleem
vroeger ook verschillende ut-sleutels - alhoewel deze laatste alweer een héél tijdje geleden zijn... (15 jaar of zo :) )

Ik heb het ooit geleerd (tussen mn 6e en 8e ofzo) bij gitaarles...maar het was mn ding niet. Piano idem. Toen ben ik gaan drummen, daar leerde ik het ook. Drummen bleek wél mijn ding te zijn...maar noten lezen nog steeds niet.

Inmiddels is het abracadabra voor me. Wil het wel weer oppakken, en dan echt serieus. Gelijk maar pianoles nemen!

ik kan het wel een beetje, maar gebruik het noten lezen niet vaak.
m'n vader kan het helemaal niet. maar schrijft meer en betere muziek dan ik doe ;)
350 tracks op je conto is niet mis. jammer dat er weinig mensen van blues/folk houden en dat je niet snel dingen kunt releasen hier in nl als het om die genres gaat.

Origineel geplaatst door virkaz
ik kan het wel een beetje, maar gebruik het noten lezen niet vaak.
m'n vader kan het helemaal niet. maar schrijft meer en betere muziek dan ik doe ;)
350 tracks op je conto is niet mis. jammer dat er weinig mensen van blues/folk houden en dat je niet snel dingen kunt releasen hier in nl als het om die genres gaat.

laat 'm eens wat posten hier dan!
ik ben een enorme blues fan. folk niet.
maar ik ben wel benieuwd nu.

denk je dat muddy waters noten kan lezen? (weet ik ook niet eigenlijk)

Origineel geplaatst door cyan_circle

Nou als die dat kan dan heeft ie zeker na zijn dood flink doorgeleerd!

:P

Arv

Noten schrijven en noten lezen is als een boodschappenbriefje in de supermarkt: je weet weer wat je ongeveer moet spelen, maar hoe het smaakt, dat moet nog effe gebeuren...

Tip voor de beginner: die toonhoogte komt vanzelf, want die toonladder/toonsoort hoor je heus wel. Concentreer je meer op het ritme van de noten, dus eerst het stukje klappen of tikken.

Wout

Origineel geplaatst door cyan_circle
laat 'm eens wat posten hier dan!
ik ben een enorme blues fan. folk niet.
maar ik ben wel benieuwd nu.

zalk doen!

heb ooit wel eens wat les gehad op toetsen (psalmen op het harmonium en zo ) ,maar kunnen lezen echt, nou nee.
meestal probeerde ik te onthouden wat de leraar voorspeelde zodat ik de noten alleen als geheugensteuntje gebruikte.
kortom ik doe maar wat .

Origineel geplaatst door Sander02
Even dit: als je geen noten kan lezen wil nog niet zeggen dat je niet muzikaal bent of geen noot kan spelen.
Ik vind het knapper als iemand een nummer 1 keer hoord, en vervolgens naspeelt(al dan niet in dezelfde grondtoon) dan dat iemand al noten lezende het nummer opbralt als een draaiorgel.
noten lezen is niks meer dan een taal voor de doorgestudeerde conservatoriumpik :geslaagd:
Of als je perse wilt weten welke noten er exact gespeeld worden in een nummer die je aan het uitzoeken bent.

Als je muzikaal bent en geen noten kunt lezen mis je een middel om je potentieel voor de volle 100% te realiseren.

10 jaar les gehad, dus no problemo. Misschien had de vraag beter kunnen zijn: "Wie kan er vloeiend spelen vanaf bladmuziek?" Want dan kom je er niet met een beetje kunnen ontcijferen...

Het is wel erg nuttig denk ik, maar afhankelijk van je genre. In een band is het notenschrift erg handig om anderen dingen duidelijk te maken. En om goed diep in de muziektheorie te komen zitten (harmonieleer e.d.) is het denk ik onontbeerlijk om noten te kunnen lezen. Maar als je beide (band en theorie) niet wil, dan wordt het al snel stukken minder zinvol.

lezen nee, ontcijferen een beetje. Gelukkig hebben we onze arrangeur Sly Dog. Da's 't voordeel van samenwerken :)

Mijn ervaring is dat er in een band hooguit 1 of 2 personen zitten die WEL noten kunnen lezen. (en believe me: ik heb veel bandjes versleten !)
Dus notenschrift is niet alles om je bandleden e.e.a. duidelijk te maken.
Ikzelf gebruik het in de band wel om eigen solo's die spontaan geboren zijn en het waard zijn om te onthouden, ff op te pennen. Dan werkt het beter als (wat ik bv de gitarist zie doen) letternotatie.

Noten lezen

Noten lezen

Ja, ik kan noten lezen sinds 1985. In 1985 en 1986 heb is orgelles gehad van onze kerkorganist, heb toen ook een paar keer op het kerkorgel mogen spelen (hele leuke ervaring).:halleluja

Origineel geplaatst door gemmetje
Mijn ervaring is dat er in een band hooguit 1 of 2 personen zitten die WEL noten kunnen lezen. (en believe me: ik heb veel bandjes versleten !)
Dus notenschrift is niet alles om je bandleden e.e.a. duidelijk te maken.
Ikzelf gebruik het in de band wel om eigen solo's die spontaan geboren zijn en het waard zijn om te onthouden, ff op te pennen. Dan werkt het beter als (wat ik bv de gitarist zie doen) letternotatie.

Het ligt er ook aan wat je voor muziek maakt natuurlijk. Als het vooral chord-based is dan maakt het inderdaad niet zoveel uit natuurlijk (dit is niet bedoeld als muzikaal waarde-oordeel trouwens!).

Jahaa !

Jahaa !

Ik kan noten lezen sinds m'n achtste (bklokfluitles). En na al die jaren kan ik me nog steeds kwaad maken over dat er in de duizend jaar van het bestaan niet een slimmer, en vooral leesbaarder, systeem is ingeburgerd. Ik weet, er is klavarkriebel (of zoiets), maar dat heeft het, los van een bepaalde sociaal-geïsoleerde incrowd, toch bepaald niet gemaakt. Daarnaast heb ik zelf ook 'ns iets geprobeerd, met kleurtjes en zo, maar dat idee heb ik toch maar verbannen naar het ronde archief.

Blijkbaar is er niets beters te bedenken en moeten we het er maar mee doen.

Wat mij opvalt, is dat je bepaalde noten in een notenbalk vooral "grafisch" leest. Bijvoorbeeld een G-noot op een "gewone" balk is dus een muggenpoepje midden op de tweede lijn van onderen. Die lees je niet door de lijntjes te tellen en na te meten of hij nu op of onder/boven die lijn ligt. op de één of andere manier zie je de vlakvulling en weet je dan al de noot. Dus in feite hetzelfde zoals je letters leest.
Dus eigenlijk is het helemaal niet nodig dat opgaande noten ook opgaand op de notenbalk worden weergegeven. je kunt in feite naar eigen idee plaatjes maken van noten die niets hebben uit te staan met hun hoogte of laagte ten opzichte van een andere noot. En zo kun je dus ook akkoorden als kleine schilderijtjes neerzetten door meerdere plaatjes over elkaar heen te leggen.

Wat een idee ! Dat is het. Dan is je muziekstuk pas af als de verf droog is.

Morgen ga ik aan de gang. jippie.

Kan redelijk noten lezen (als het beethoven of bach ofzo is lukt het wel, maar moeilijke jazz shit gaat voor mij een beetje te ver), en akkoorden gaan altijd wel goed. Mensen die zeggen dat noten kunnen lezen je creativiteit beperkt hebben in zekere zin wel gelijk, maar niet noten kunnen lezen beperkt je creativiteit ook, en ik zou zelfs zeggen meer. Ik vind het in ieder geval prettig dat ik zonder al te veel moeite een melodie die in mijn hoofd zit in de sequencer kan stoppen.

Overigens is rtime IMHO nog belangrijker! Misschien wel omdat ik daar juist erg slecht in ben...

Gelet op de stijlen waarin de meeste mensen hier muziek maken, denk ik dat je verreweg het meeste hebt aan:
-enige muzikale aanleg
-goed kunnen luisteren
-redelijke speelervaring met een klavier-instrument.... noten lezen zit daar waarschijnlijk bij inbegrepen, maar dat is niet zo relevant, het gaat erom dat je wat je in je hoofd hebt kan inspelen, en natuurlijk al spelend op nieuwe ideeen kan komen... dat is 10 keer handiger en sneller dan noten noteren

Back