Mobiele studiosetup

Web Politie.D-W

Nieuwkomer
Hallo,

Erg mooi Forum trouwens! Het is me eerste post:) Ik ben Mike en mijn vraag aan jullie is,ik wil graag een kleine mobiele studio op gaan zetten. Mijn budget is ongeveer 3000 a 4000euro. Aangezien ik het vrij druk met werk heb ,n muziek puur als hobby en ontspaning wil zien....:)

Ik heb vroeger veel met muziek gedaan,maar heb daarna alles weer verkocht. Ik ben nu op een punt dat het me toch weer heerlijk lijkt om in me vrije tijd wat muziek te gaan maken. En ik heb flink gespaard om wat aan te schaffen zodatk er nog jaren plezier van kan hebben.

Liefst een laptop met een goede geluidskaart en genoeg in en uitgangen,aangezien ik geen mixer wil aanschaffen ivm.ruimte gebrek.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een keuze! (budget is rond de 3000a4000euro).

inspector gadget is ook weer online ?

mijn advies .. mac g4 powerbook 2de hands
of iig wat ouder model en dan een yamaha 1884 er aan hangen
pas volgens mij net in een beetje tas ... 2 octaaf keyboardje erbij .. et voila

vraag is vooral

wat ga je ermee doen ?

midi, opnames ? wat ?

yamaha 1884???? yamaha 01x of tascam 1884 zeker ;)

maar goed..

hij wou geen mixer...
een g4 is i.d.d. een leuke keus. maar een mpc is ook vet daarvoor.

novation synth dingetje erbij, jomox drumcomputer, of een boss ofzo en je hebt alles voor minder dan 3000
en je kan alles in 1 tasje kwijt!

Origineel geplaatst door MadR
die 1884 is veel groter toch ?

nee volgens mij vallen de 01x en de 1884 in de zelfde catagorie... denk zelfs dat de 01x nog iets groter is als we het over formaat hebben!

maar goed, Web Politie.D-W, het zal wat makkelijker zijn jouw wensen te vermelden,
wat voor muziek je wilt gaan maken enzo!

01x past 2x in een 1884

Lijkt me een beetje vreemd om met zo weinig info een degelijk advies te kunnen geven.
(als je al komt aanzetten met een apple dat kun je toch niet serieus nemen :duivels: ;) )

Ik zal wel even wat duidelijker zijn. Mijn bedoeling is eigelijk een kleine,compacte setup samen te stellen,met evt 2 hardware synths en daarnaast wat software synths/sampler als geluidsbron.Wat ik eigelijk zoek is een krachtige laptop waarmee ik zowel met midi als audio kan werken tevens audio opnames en bewerkingen kan uitvoeren. Aangezien de ruimte,die ik over heb voor een kleine setup gaat mijn voorkeur het liefst uit naar 2 synths een laptop en 2 monitors. Ik zou liever geen mixer willen aanschaffen maar desnoods een geluidskaart met 8in/8out. Is dit mogelijk en welke audiointerface zou ik het best bij een laptop kunnen kopen? Ik heb al wat rond gekeken naar o.a de motu serie,en digidesign.etc.

Ik zou zelf het liefst met Logic of cubase willen werken. Als jullie nog wat specifieke informatie willen hebben,vraag het gewoon.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het samenstellen van me setupje.Mischien zou je kunnen vertelen,wat jij zou kopen zonder ook te weinig beperkingen te ondervinden van een wat grotere studio. Aangezien ik het budget maar een keer kan besteden,doe ik het ook liever direct goed.
:)

Lijkt me simpel, koop gewoon een laptop 1500mhz minimaal, hang er een audiophile en een midibakje aan. Koop een cheapass 4octaafskeyboardje, en klaar.

Een synth lijkt me in eerste instantie overbodig. Ik zou eerst voor een goeie krachtige laptop gaan met een degelijke soundcard,, doe maar geen mac, dat lijkt me met jouw budget niet echt verstandig nog.

Voor een audiocard op de laptop moet je zo'n usb interface nemen,, ik hoor goeie verhalen over die mackie. Kost iets van 500 euro

Digi002 en een mac :okdan: Heb je nog wel wat cash nodig!

Attachments

• digi002.jpg
    digi002.jpg
    18,2 KB · Bekeken: 97
Voor goeie laptops : hier (Vooral de Topaz en Jade modellen moeten goed zijn, met centrino processoren en zeker goedkoper als die belachelijk dure macs :D )

Een goeie geluidskaart met 8 in en 8 out: hier

Mijn budget gaat ook voornamelijk uit naar een krachtige laptop en iets wat een mixer kan vervangen. Ik heb net even rond gekeken maar zou de apple powerbook een goede aankoop zijn met daarnaast een goed audiointerface van digidesign of motu etc.. En kan ik deze gewoon aan de laptop verbinden?. Is het mogelijk om een mixer te vervangen door een audiointerface? zodat ik evt externe modules kan verbinden met de audiointerface. Ik neem aan dat de eq die ik mis op een normale mixer software matig zal moeten doen?

Origineel geplaatst door Web Politie.D-W
Ik heb net even rond gekeken maar zou de apple powerbook een goede aankoop zijn met daarnaast een goed audiointerface van digidesign of motu etc.. En kan ik deze gewoon aan de laptop verbinden?. Is het mogelijk om een mixer te vervangen door een audiointerface? zodat ik evt externe modules kan verbinden met de audiointerface. Ik neem aan dat de eq die ik mis op een normale mixer software matig zal moeten doen?

4 x JA !

Een fijne controller zou ook wel makkelijk zijn, tenzij je bijzonder bedreven bent in het muizen. (of touch-padden, igv leptop)

ik heb n ouwe dell laptopper, 1Ghz, met daaraan een Emagic EMI 6/2m. USB, 6 inputs, 2 out en MIDI. al wat je wil.

ik zou nu zeker voor een firewire gaan, minstens 8 inputs, in de komende maanden moeten pakken nieuwe modellen op de markt komen:okdan:

wat betreft de laptop, zoals altijd: hoe meer hoe beter, CPU, RAM. en last but not least: scherm! als je wil producen op je laptop ga je héél blij zijn dat je het grote scherm gekozen hebt... 1024x768 moet zeer frustrerend zijn, mijn 1400x1050 zijn bevredigend, maar t mooiste is natuurlijk 2 schermen :D

mijn persoonlijke smaak gaat nu uit naar de powerbookies, maar daar zit mijn steeds groeiende afkeer voor winbugs voor iets tussen

daarbij is duidelijk dat apple de muzikant zeer serieus neemt, getuige overname van Emagic en software als garageband (ok, niet heel serieus, maar toch). en dat kan zeker niet van mister gates gezegd worden

als k nu moest kopen ging k voor powerbook, OS X en logic

Laat ze maar lekker blaten over laptops.
Je weet nu toch wel zo'n beetje wat je kan kiezen?
Ik weet zeker niemand hier voor jouw kan kiezen.

Stap eens een winkel binnen of kijk eens bij een vriend/kennis or zo.
Laat je niet gek maken door verkopers (al helemaal niet door verkoopsters ;) ).

Dat je voor je gevoel zeg maar ongeveer weet wat allemaal mogelijk is zeg maar.
Want die zak met geld is zo op hoor!

Maar nu ben ik er nog nie uit welke firewire audiointerface ik het beste evt.aan een powerbook kan gaan hangen. Als ik een audiointerface koop,hoe zit het dan met eq etc.,aangezien je op een hardware mixer gewoon de eq kan gebruiken. Moet dit dan zowiezo software matig doen?

Stel dat ik een synth aansluit op de audio interface dan krijg ik het signaal gewoon rauw binnen op me laptop?

Dus *powerbook
*audiointerface?
etc? suggesties tips.

En toch vind ik dat je ook ff moet kijken naar bijv. een tascam 1884 of een yamaha 01x, all in one solutions, is wel een mixer, beetje ruimte extra, maar het scheelt uiteindelijk ook! hoef je alleen maar een firewire kabel tussen die mixer en je laptop te hebben, geen extra geluidskaarten ofzo, en je kunt alles doen vanaf je mixer... effecten zitten er zelfs bij!!!
werkt prima met plug-ins, simple masterkeyboardje dan om je softsynths aan te sturen, allemaal binnen je budget,
je hebt geen losse synths nodig.... en portable!

ff kleine begroting voor je?

Laptop
neem een dell ofzo, 1300 euro reken ik voor een goeie!

Digitale Mixer

Yamaha 01x
€ 1645

Of een
Tascam 1884
€ 1538

Masterkeyboard

je zou een novation remote audio xtreme voor 755 kunnen nemen, kun je veel leuke dingen mee doen,
maar een simpel masterkeyboard alla midiman ofzo, kost ongeveer 200, persoonlijk zou ik dan toch een novation nemen!

Software
Steinberg Studio Case kosten 235 euro, heb je een goeie versie van cubase, een leuke sampler, wat goeie plugins

Kosten zover?

laptop 1300
mixer 1600
controller 200
Cubase 235

maak er 3500 van, wat extra kosten enzo...

dit is leuk. en bedenk dat je met zo'n digitale mixer alles in een hebt, dus een geluidskaart bijwijze van dan, controller, mixpaneel, mixen op de pc heeft mij nooit geraakt!

(prijzen zijn de thomann prijzen, 2dehands is er ook veel te vinden)

Laatst gewijzigd:
Even tussendoor.

Ik durf wel te gokken dat Novation met een Audio Extreme 4/5 oktaafs keyboard komen.
Wellicht meer meer IO en/of firewire. Maar dit geheel terzijde.

Origineel geplaatst door fuse
Even tussendoor.

Ik durf wel te gokken dat Novation met een Audio Extreme 4/5 oktaafs keyboard komen.
Wellicht meer meer IO en/of firewire. Maar dit geheel terzijde.

Ja dat is correct, kon alleen de prijzen daar nog niet van vinden, maar heb zo;'n vermoeden dat die vrij hoog zijn, maar i.p.v. een standaard midi keyboardje een een Novation audio extreme 49 of 61, is ideaal, reken er voor het gemak door tot 4000 euro, uitgaande dat je dan wel een URL=http://www.novationmusic.com/nov_route/docs/prods/remote_25_audio_x/remote25x_audio_over.htm]Novation audio extreme 25[/URL] maar dan de 49 hebt.. heb je een gelijk een vette synth erbij!

edit: ik lees net trouwens dat die nieuwe novation behoorlijk compleet word geleverd, ableton live, cubase goeie plugins, het zit er allemaal bij, en fantom power, effecten, multi-fx processor, theoretisch is het zelfs een midi controller, en kun je dus in principe je digitale mixer laten zitten!!! muziek maken wordt steeds makkelijker, leuker en betaalbaarder!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Web Politie.D-W
Maar nu ben ik er nog nie uit welke firewire audiointerface ik het beste evt.aan een powerbook kan gaan hangen. Als ik een audiointerface koop,hoe zit het dan met eq etc.,aangezien je op een hardware mixer gewoon de eq kan gebruiken. Moet dit dan zowiezo software matig doen?

Stel dat ik een synth aansluit op de audio interface dan krijg ik het signaal gewoon rauw binnen op me laptop?

Dus *powerbook
*audiointerface?
etc? suggesties tips.
synth >> audiointerface >> sequencer programma >> alle effect, EQ, etc. software die je wil

elk beetje sequencer komt standaard met EQ en een aantal effect plug ins, en dan zijn er nog ontzettend veel commerciële/gratis te krijgen, om maar te zwijgen van software synths

Back