Muziek: Kunst of Kitsch...?

Lacertus

*ISOCHRONE*
Lieden!

uw mening zij gevraagd... ik had laatst een discussie met een vriendin (die op de kunstacademie in Florence(!) zit). Zij had de stelling dat muziek slechts entertainment was... ik voelde me een beetje gepiqueerd, want mijn grote liefde -muziek- werd gedegradeerd naar tot niveau Frans B.. Ik kon mijn gevoel echter niet hard maken, en zeker niet tegen een expert die al vier jaar dag in dag uit met Kunst bezig is...

Volgens mij is het kunst als je een 'gevoel' over kunt brengen naar een andere persoon...

Wie helpt mij? Wat vinden jullie: wat is Kunst? en waarom is muziek dat wel/niet? Is bepaalde muziek wél kunst, en andere niet? waarom wel/niet?

Groet,
Roy

PS. Ik heb me erbij neergelegd... Muziek is amusement, entertainment... maar ik heb er veel lol aan, ik vind het leuk! en daar gaat het bij mij om... ik heb geen psychologische hulp meer nodig...

Muziek in de hitlijsten wel, maar zoals bij alle kunstvormen zitten de mooie dingen onder dat oppervlak.

1 van de eerste dingen die men leert op een kunstacademie is dat kunst geen definieerbaar begrip is,dat het begrip kunst voor een ieder anders is....in jouw definitie valt muziek onder kunst...ergo ; muziek is kunst...

als je het maar van een goed verhaal voorziet,is alles kunst....;)

Ik heb zelfs ooit in het belangrijkste museum van Finland ( in Helsinki,weet de naam ff niet meer ) gabber gedraaid ter ondersteuning van een kunstproject....leuk om dan achteraf alle definities en uitleg te horen van vooraanstaande kunstcritici.....emoties en diepere bedoelingen,onderliggende boodschappen enzovoorts....hahaha...

Wel, als je op de kunstakademie van Florence zit, dan is natuurlijk alleen dat wat zich daar afspeelt kunst :)

Kijk je naar de kunst daar en neem je het 'kunst-relatie-model' van van der Waal (Leids professor), dan is er een driehoek (het kunstwerk) met als hoekpunten de begrippen 'inhoud', 'vorm' en 'functie'. De schilderijen in Florence zijn gemaakt met een bepaalde functie voor ogen, bijvoorbeeld het opwekken van devotie als het om kerkelijke kunst gaat, zo'n beetje alles in die tijd. Maar nu hebben ze een totaal andere functie, namelijk 'hangen in een museum' en verwijzen naar een verleden!

Muziek staat altijd in relatie met beweging. Van de vroegste oudheid af hebben mensen gezongen, geklapt en geklopt en vooral... GEDANST!

Kijken we nu even naar 'ons-eigen'...
Misschien is de muziek en vooral de 'dance' wel de enige kunstvorm die z'n oorspronkelijke functie wel het meest behouden heeft.

Verder kan je gerust tegen je vriendin zeggen dat er geen kunsthistoricus of cultureel antropoloog te vinden is die de muziek GEEN kunst noemt. Zelfs meneer Bouwer :)
Trouwens, het idee dat kunst niet mag vermaken!?!
Wie durft heden ten dage nog te zeggen dat stripverhalen niet tot een kunstuiting behoren?

Kunst is in wezen overbodig. Redundant, zoals het heet. Niemand zal sterven als er geen kunst meer is. Maar zoals één van mijn docenten aan de Haagse kunstakademie (en die is nog Koninklijk ook :) me ooit vertelde: "Maar het leven is dan wel verrekte saai...!"

Maar even over die uitlatingen van die vriendin. Ik hoop dat ze jong is; het liefst nog onder de twintig, want dan heb je zulke harde stellingen nodig om de grote verwarring van het leven te kunnen hanteren. Juist alle graduele verschillen te kunnen herkennen - en waarderen - leert een mens met de jaren.

Wout

Re: Muziek: Kunst of Kitsch...?

Origineel geplaatst door Lacertus

Volgens mij is het kunst als je een 'gevoel' over kunt brengen naar een andere persoon...

Nog even hier over...
Zelf heb ik bezwaar tegen het begrip 'gevoel' in deze discussie. Dit begrip wordt vaak als een axioma gehanteerd, dus het "Maar ik voel het zo..." is volgens mij geen argument. Het gaat in de kunst over veel meer dan over het gevoel en emoties. Het gaat over geboorte en dood, liefde en haat, rood en groen, hoog en laag, lekker en vies, koud en warm, hard en zacht, tegenstellingen en gelijkheden... kortom, om de mensheid en wat daar mee te maken heeft. Maar het gaat beslist NIET over wat een ander er van vindt!

Wout

Re: Muziek: Kunst of Kitsch...?

Origineel geplaatst door Lacertus
Muziek is amusement, entertainment... maar ik heb er veel lol aan, ik vind het leuk! [/SIZE]

Mag ik heel kort door de bocht stellen dat je hier al het antwoord gegeven hebt ?
Muziek is voor eenieder wat anders. Bij ieder mens roept ieder muziekstuk andere gevoelens op, stimuleert het andere gedachten, enz.
Er zijn mensen die onophoudelijk op zoek zijn naar diepere betekenissen van muziekstukken (en/of andere kunstwerken), en je hebt mensen voor wie muziek (en/of weer die andere kunstwerken) niks meer is als plat vermaak, vulling.
Hangt af van de waarde die je aan iets hecht, en gelukkig is iedereen nog steeds vrij om te bepalen wat voor hem/haar belangrijk is en wat niet/minder.

Als je vriendin zegt: muziek is amusement, entertainment; dan is dat iets wat voor HAAR geldt, maar daar mag ieder ander z'n eigen mening over vormen.

piez :luv:

Oef...

Dit soort discussies herken ik wel. Het blijft altijd de vraag wat kunst is. En zonder iemand op de tenen te willen trappen valt het mij op dat jonge kunstacademiestudenten vaak daar wat elitair over doen. Zo van daar studeer ik voor dus ik zal jou wel eens even vertellen wat het nou precies is.

Zelf deel ik met sommige hierboven de mening dat kunst iets persoonlijks is. Ik heb het ook altijd raar gevonden om jezelf een kunstenaar te noemen. En ben je dat dan automatisch als je van de kunstacademie komt?

Mijn mening is dat muziek net als schilderijen, sculpturen e.d. een uitingsvorm is, voor sommige wel kunst voor ander niet.

Tot zover mijn bijdrage...:)

is iedere vorm van creatieve uiting geen kunst? Beetje rare kunstacademie als ze durven beweren dat muziek geen kunst is.

ik vind Kunst zo een bullshit term...

net als creativiteit...

komt er op neer dus dat dat het allersubjectiefst/persoonlijkst is...:D

Ik vind dat ik kunst maak... en wel om de volgende reden:

Ik vind dat kunst iets is dat je je eigen gevoel omzet in iets... dat je lagen aanbrengt om een diepe emotie proberen weer te geven... ruimte open laat zodat eigen interpretatie de ruimte krijgt... het moet meer vragen oproepen dan antwoorden geven... proberen te zoeken naar nieuwe dingen... niks geen vaststaande regeltjes/opbouw... gewoon doen wat er in je opkomt...

Waar het eigenlijk op neer komt, dus vanuit een bepaalde visie iets aparts neerzetten...

In mijn ogen zijn:
Techno - Creativiteit - Vernieuwing - Kunst - Underground

allemaal hetzelfde in deze...

maargoed, anderen zullen het wel weer suf vinden wat ik maak... maar daar gaat het bij kunst mijns insziens niet om... alleen jij zelf weet of je kunst maakt of niet...

Als je ziet wat ze soms 'kunst' noemen - een schilderij met wat willekeurig geklodder en gekras - dan wil ik muziek (althans, muziek die ik goed vind) daarmee niet associeren... dus, je vriendin heeft gelijk, in zoverre dat muziek geen kunst is, maar iets aparts dat hoog is verheven boven alle kunst. :D

En als je muziek dan zonodig onder kunst wilt plaatsen, dan is muziek de ultieme kunstvorm door de oneindige, ongekende mogelijkheden van expressie/geluid/melodie etc.
Wat boeit een dood, onveranderlijk schilderij of beeldhouwerk nou... dat heb je na 5 seconden wel gezien: "oh ja, knap gemaakt hoor" en verder doet 't me nix en ben ik 't 5 seconden later weer vergeten. Muziek daarentegen leeft! Het roept emoties en sfeer op, het blijft je bij en doet iets met je.

Origineel geplaatst door Bahamut
Als je ziet wat ze soms 'kunst' noemen - een schilderij met wat willekeurig geklodder en gekras - dan wil ik muziek (althans, muziek die ik goed vind) daarmee niet associeren... dus, je vriendin heeft gelijk, in zoverre dat muziek geen kunst is, maar iets aparts dat hoog is verheven boven alle kunst. 8)

:dubbel:

Zit wat in, alleen het omgekeerde geldt ook: als ik de nieuwste van K3 ga vergelijken met de slechtste van Michelangelo, weet ik wel wat kunst is.....

(trouwens ook allemaal weer afhankelijk van smaak)

Origineel geplaatst door gemmetje
:dubbel:

Zit wat in, alleen het omgekeerde geldt ook: als ik de nieuwste van K3 ga vergelijken met de slechtste van Michelangelo, weet ik wel wat kunst is.....

(trouwens ook allemaal weer afhankelijk van smaak)
bij k3 vind ik het een kunst dat ze iedere keer weer zo'n belachelijke tekst kunnen bedenken

Leuk draadje! :D

ff ter illustratie... Die vriendin zat in haar laatste jaar kunstacademie, richting 'set design', dus achtergronden ontwerpen voor theater, film etc. Zelf is ze van Griekse origine en dus behoorlijk geindoctrineerd over het 'geweldige' theater verleden van de Griekse oudheid...

gevoel...emotie...creativiteit...communicatie...persoonlijk ff wat trefwoorden die kunst zoud moeten kunnen omschrijven... mee eens?

Ik ben het eens met de meesten hier... maar toch... Frans B. en K3 vind IK géén kunst... (wel eens met de laatste opmerking van ProtoHuman) Er wordt voor mij geen gevoel gecommuniceerd... wel een glad geproduceerd stukje ethervervuiling dat de massa aan zal spreken... dit is trouwens zeker het geval met de meeste stront die in de Top40 staat tegenwoordig... wanneer is het nu wél kunst, en wanneer mag je de 'n' en de 's' weglaten...?

Groet,
Roy

Back