Muziek: Kunst of Kitsch...?

pff kunst...

het is al een kunst om te kunnen zien wat kunst is en inhoudt. ik zag eergister een schilderij van met een geel vierkant met een ronde vorm derin en daar hing al zo'n mooi bordje naast van een artiest. net als de anderen vind ik kunst weer zo'n heel moeilijk begrip.

Muziek en het begrip kunst
1. voor de 1 is het al een kunst om een nummer af te maken.
2. voor de ander is het een kunst om een nummer zo glad mogelijk af te mixen.
3. weer een ander vind het een kunst om zijn gevoel over te brengen op anderen en zo een stukje van zichzelf blood te geven. (net zoals sommige schilders dat ook doen trouwens).
4. het is een kunst om muziek zo te maken dat je het na 20 jaar nog steeds een goed nummer vind.

Persoonlijk zie ik muziek maken net als schilderen, wat ik ook af en toe nog wel doe. Ik begin altijd met lijnen uit te zetten en fantaseer er dan omheen door te luisteren en te kijken. Dan begin ik dus als het ware met de inkleuren en als laatste mix ik hem netjes af. Hetzelfde wat een schilder doet met het uitzoeken van een mooie lijst.

Het is dus kunstig om te stellen dat muziek geen kunstvorm is, want dat is het wel degelijk.

Dat muziek een vorm van kunst is of in ieder geval kan zijn lijkt me wel boven alle twijfel verheven, maar over de vraag welke muziek wel en welke niet zal men het vrees ik nooit eens kunnen worden. Echt objectieve criteria zijn er ook niet, of niet makkelijk te vinden c.q. te hanteren.
Veel mensen zijn geneigd hun eigen werk of het werk waar zij affiniteit mee hebben te bestempelen als kunst en het andere niet (bijv. Frans Bauer).

Toch is dat naar mijn mening te eenvoudig.
Als het om emotie gaat zijn er genoeg mensen te vinden die tot tranen toe geroerd worden van de muziek van Frans Bauer. Je kunt zeggen het is een trucje van hem en zijn producers. Daar zit wat in, maar zelfs als ik het trucje door en door zou kennen, zou ik nog niet in staat zijn met dezelfde muziek en tekst dezelfde mensen te ontroeren.
"Zijn muziek is gemaakt voor de massa", is ook een vaak gehoorde opmerking.
Tja....ten eerste...wat is de massa? Er zijn genoeg dingen waarbij ik bij de massa hoor. Boodschappen doen bij Dirk van den Broek is daar slechts een bescheiden voorbeeld van.
Bovendien is er in verleden en heden veel muziek gemaakt voor de "massa", waarvan je met goed fatsoen niet kunt beweren dat het zonder meer kitsh is. (Beatles, Stones, Abba maar ook klassieke componisten)

Bovendien wordt ook "echte kunst" (wat dat ook zijn mag) bij tijd en wijle ontdekt door het grote publiek zoals in het Van Gogh jaar en het Esscher jaar.
De commercie krijgt er dan vat op en het lijkt allemaal kitsch te worden. Concrete voorbeelden hiervan zijn het nummer "all you need is love" van the Beatles, wat naar mijn mening verkracht is als tune van een populair TV programma of "Big brother (is watching you)" wat door het gelijknamig programma ook goedkoop gemaakt is.

Voor de goede orde: ik ben geen liefhebber van het werk van Frans Bauer, verre van zelfs, maar ik zou toch ook niet zonder meer durven te beweren dat het geen kunst is.....of dat mijn muziek meer kunst is.....

groet

Tom

Muziek drukt niets anders uit dan zichzelf - Igor Strawinski.
“Without music to decorate it, time is just a bunch of boring productiondeadlines or dates by which bills must be paid.”
Frank Zappa

Alle niet professionele beluistering van muziek is een tijdverdrijf. Een tijdverdrijf wordt in het algemeen aangewend
om ons te onderhouden ( juist, in die betekenis dus). Onderhouden in die zin wordt in het engels "to entertain"
genoemd (as opposed to "to maintain" het andere onderhouden & dan had ik het nog niet eens over koppie onder
houden).
Trekken maar, jongens........die conclusie.

Voor je vriendinnetje in Firenze: het kijken naar een plaatje is net zo goed tijdverdrijf als het luisteren
naar een plaatje.

Kunst is een speciale versie van onderhouding net zoals onderhouding een speciale versie van kunst is.

Opdracht voor morgen: een goede goochelaar, zo'n ouderwetse met kaarten , knooptouw en duiven is dat een
kunstenaar of een kunstenmaker ?

Klas, weet U ervan verzekerd dat dit schriftelijk wordt overhoord,
ISPdeRuiter

Waarom zou muziek kunst moeten zijn ??

Waarom zou muziek kunst moeten zijn ??

Leg eens uit.

Onder-wijs,
ISPdeRuiter

het woord kunst heeft sinds het modernisme een te onvaste betekenis om fatsoenlijk gebruikt te kunnen worden in dit soort discussies, behalve als je het heel duidelijk definieert aan de hand van verifieerbare criteria. Bijvoorbeeld; kunst is datgene wat tentoongesteld wordt in een museum.
Dan heeft het woord echter geen kwalitatieve connotatie, maar wordt het gewoon gebruikt om de grenzen van een verzameling culturele artefacten te definieren.

Dus maak je niet druk en doe gewoon je ding.

Volgens Van Dale is kunst een produkt met als doel een bepaalde emotie op te wekken bij de toeschouwer..

Muziek kan je natuurlijk niet plaatsen bij de hedendaagse kunst.. (wat is hedendaagse kunst, eigelnijk!? ) Maar muziek is zeker een vorm van kunst! No doubt..

Origineel geplaatst door Lacertus
wanneer is het nu wél kunst, en wanneer mag je de 'n' en de 's' weglaten...?

Dat mag jij geheel voor jezelf bepalen. Aardig, toch?
Dit zijn definities in de orde van: Ik hou meer van jou dan jij van mij...
Bevindt het zich in een muzeum? Dan is het Belgisch Borstelmuseum een maatstaf :)
Er zijn kantklosmusea!

Er bestaan geen sluitende definities over kunst. Zelfs in ieder tijd denkt men daar anders over. Een goed voorbeeld is de Nazi-kunst. En dat waren geen tweede rangs jongens, die kunstenaars.

Wout

Origineel geplaatst door Racy Dieven
Opdracht voor morgen: een goede goochelaar, zo'n ouderwetse met kaarten , knooptouw en duiven is dat een
kunstenaar of een kunstenmaker ?

oomko2.jpg

...of een grappenmaker...?

Groet,
Roy

Frans B. als kunst betitelen vind ik persoonlijk nogal ver gaan... waarom weet ik niet... het doet me gewoon niet écht aan... niet authentiek... of met de wijze woorden van Theo Maassen: "alles wattie (André Hazes red.) zingt komt recht uit zijn hart! - snel eruit halen dat ding!"

Origineel geplaatst door Racy Dieven: Re: Waarom zou muziek kunst moeten zijn ??
Leg eens uit.

Dat wás dus een beetje mijn frustratie... ik dacht dat muziek kunst móest zijn... maar dat hoeft helemaal niet! Lekker niet zelfs! Dan hoef te tenminste ook geen pretenties te hebben... maakt het leven lekker makkelijk!

Ik ga lekker door met échte muziek maken...

Groet,
Roy

Back