"Waarom een sampler?"

"Waarom een sampler?"

• liever een sampler

Stemmen: 143 57,0%
  • liever een goede pc

Stemmen: 74 29,5%
  • boeit me weinig

Stemmen: 34 13,5%

• Totaal aantal stemmers
    251
Wat een discussie! Ik heb alleen de 1e en laatste pagina gelezen.
Ondanks dat ik nog niet zo een evaring met hardware samplers heb, ga ik zometen toch voor hardware stemmen.

Wat ik altijd zo leuk vond aan muziek en het maken van muziek is lekker aan knopjes, potmeters en faders en druk
toetsjes zitten en dan lekker geluiden geautomatiseerd via mengpaneel enzo laten triggeren.
Dat zijn een van die natte dromen die ik als kind had :P

Bij opgroeien kwamen pc's sterk in opmars en namen veel dingen over in studios.
Massaal aan de cubase etc.

Maar wat ik me oppeens realiseerde is dat iik helemaal NIET met een muis virtuele mixers en draai knopjes
wil aansturen en kleine druk knopjesaan en uit wil zetten met die muis cursor..
Ik wil liever aan een hardware compressor/limiter en faders en subgroepen zit enzo. En dat weet ik zeker,
eant dat heb ik welles gedaan. Ik waan me een astronaut in de ruimte als ik in en studio zit achter een big-ass
mengapaneel en alles ligt onder een fader te wachten tot je em open et :P
Dat is PHATT!

Kwa hardware-samplers heb ik alleen een beetje ervaring met een yamaha tx16w.
En ik moet zeggen dat toen ik iets samplede van cd met dat ding ik niet erg onder de indruk was van
het geluid ofzo. Het had geen eigen punch of iets speciaals.. Was gewoon cd-kwaliteit.
Dat is anders met vieze samples en een mpc-2000 of sp-1200 :{
Die dingen rocken!

lk heb een mpc-2000 bij dijkamn in actie gehoord. Met een bg ass jbl speaker onder die doos en dan lekker drummen
en dan laten loopen. Kijk dat is FUN!!!!!!!!!!!!!

Bij software heb ik tot nochtoe alleen steptime geprogrammeerd. En hoewel ik daar best goed in ben
en ook wel kan (ik post wel iets) ben ik niet gecharmeerd van die dode tiiming en dat je "feel" handmatig
zelf moet in programmeren enzo.
(ik gebruik alleen cooledit, recycle en fruity om patroontjes te maken die ik dan in cooledit en recycle bewerk)
met zo'n sp-1200 ben je dan 10x 100x sneller klaar denk ik.

Ik heb een house-dj ooit es in actie gezien met cubase en een synthesizer en hoe dan een beat maakte.
Hoe hij het deed kan natuurlijk ook. En klinkt ook niet slecht.
4x4 en dan via toetsenbord inspelen en dan laten quantizen, hoppa!

maar zijn sound ging wel door filters en een mixer en een effect en een DAT en weet ik het wat nog meer :D

achja t is maar zoals bij alles... tis maar waar je t voor gebruikt.

ranzige hardware samplers: :verkoght: hoogwaardige cleane hardware samplers :Z

ik stem voor soft en hard sampler

voor elke muziekant kan de keuze verschillend zijn en dat heeft te maken met de manier van werken en wat zijn setup is.
ik zie best de voordelen van soft samplers het is snel werken loopje hier loopje daar, plug in er over en klaar maar ik zie ook de voordelen van een hardware sampler. het heeft meer tijd nodig je moet alle samples in laden keygroups maken etc etc etc. maar als je een beetje sampler hebt kan je wel gebruik maken van de meerdere outputs die er op zitten, je belast je computer er minder mee en een sampler heeft een eigen karakter. vooral de outputs vind ik belangrijk in dit verhaal want ik denk niet dat er veel mensen zijn die zomaar 10 extra outputs over hebben op hun geluidskaart of da box die ook van een goede kwaliteit zijn. maar zoals ik in de eerste zin al heb beschreven het ligt er aan hoe je set up is want iemand die alles met zijn pc doet tot afmixen aan toe zie ik niet zo snel met een sampler naast zijn computer zitten en dan hebben die outputs ook weinig nut of hij moet toevallig gebruik maken van een 16 input ad convertor.

ik heb zelf nog wel een s3200xl staan en gebruik hem meer als drumcomputer en heb de individuele outputs verbonden aan mijn mengtafel waardoor ik de analoge controle er over heb en evt kan routen naar de rand apparatuur die er staat. het kost wat moeite maar voor mij is de sound er wel naar.

het is een keuze denk ik tussen de manier van werken, wat je set up is ,sound en de routing mogenlijk heden (als die in jou set up mogenlijk is)

Een ding is zeker: hardware samplers worden toch steeds goedkoper op de 2e hands markt, dus iedereen die "hardware" (incluis ik) kiest kan zijn hart ophalen wat betreft aankopen doen.

Wat nou handiger is: software of hardware, laat ik in het midden. Zelf heb ik geen interesse in software, want mijn hobby bestaat vooral uit prutsen met hardware, hoe goed of slecht ook. Als er geen hardware samplers (en synths) meer zouden zijn en als alles software zou zijn in de definitie van "softwarepakketjes op een PC", dan is mijn hobby betreffende muziekelektronica ook afgelopen.

Hardware sampler mijn A5000 hakt! Maar gebruik hem te weinig, heb nu sinds een week Kontakt en moet zeggen dat deze wel erg prettig werkt. Helemaal hoe alles werkt geen id maar is een leuk programma!

Ben iig van plan om de hardware net zo weinig of veel te gaan gebruiken als de software samplers!

mijn stem was hardware

en goedkoper worden ze zeker.
Heb een Akai s6000 met USB, Adat, Fx, 256 mb etc voor 800 euro gekocht
en een Akai s950 voor 50 euro. Nou ben ik toch ook benieuwd naar zo'n emu sp1200 maar die prijs wil nog maar niet echt naar beneden gaan heb ik het gevoel.

Nou die sts sampler heeft me dus de doorslag gegeven.
je kon geen stereo geluiden uitsturen want dan liepen ze uit fase.heel praktisch dus..
En nog meer van die rare dingen. Het enige goede eraan was dat het wel heel erg snel samples laden was. En de sample start kon je zo oppakken (als die geen kuren had) en snel verplaatsen. Bij de s6000 gaat dat net wat minder.
Nou maak ik even meteen van de gelegenheid gebruik: Als ik een program wil deleten in Ak.Sys met bijbehorende samples, hoe kan ik dat dan doen?

Origineel geplaatst door cream

Nou maak ik even meteen van de gelegenheid gebruik: Als ik een program wil deleten in Ak.Sys met bijbehorende samples, hoe kan ik dat dan doen?

Euh, zow dus...

Attachments

• ak-sys.jpg
    ak-sys.jpg
    63,4 KB · Bekeken: 140
Ik heb gestemd op een hardware sampler. Ik vind een software sampler meestal wat overzichtelijker, maar het geluid van een hardwaresampler vind ik nog steeds ongeëvenaard.
Heb zelf een ESI32, maar het geluid vind ik subliem. :)

Leuke discussie

Leuke discussie

Met veel plezier zitten lezen en gestemd op de hardware. Ik heb 8 jaar (van 1995-2003) een Ensoniq EPS16+ (zonder uitbreiding -- 1 mb) gehad en het is het apparaat waar ik in mijn korte historie de meeste plezier van heb gehad.

Sinds vorige week een E-MU E6400 classic + complete externe HD gekocht. Wat een ding! In de tussenliggende periode alle sample software eens gedownload om te kijken wat het is. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben op dit forum. Bij geen van de programma's heb ik serieus muziek gemaakt omdat het zo virtueel is. Inmiddels alles allang weer gedeleted.

De EXS24 ging me nog het beste af. Maar bij iedere keer als je bv een S1000 format laadt dan moet je het filter aanklikken. Dat is iets wat me enorm irriteert. Zo makkelijk automatisch kunnen. Daarbij had ik altijd het gevoel niet bij mijn klanken te kunnen. Alsof er iets tussen stond. Al het spul van NI heb ik minder aandacht aan besteed. Commercieel voor mij totaal niet interessant. 400 euri voor een setje CD-roms die over een jaar niets meer waard zijn. Bovendien altijd afhankelijk van je Mac (of PC). Over mijn beperkte technische begrip van het spul zal ik maar zwijgen.

Nu de E-MU. Als het aan mij lag, dan zou ik zo naar Dave Rossum bellen om te vragen wanneer ie met de E7 hardware komt.

Wat een pret met de E6400. Binnen een half uur had ik in de gaten hoe het ding werkt. Dus de meesten van jullie kunnen dat binnen 20 minuten. Een echte vergelijking met software kan ik niet maken omdat ik alle software heb gedeleted danwel de CDroms heb weggegooid. Maar het laag van zo'n E-MU is mooi. Voor minder dan 10 euro breid je ze uit naar 128 mb. Ga er van uit dat de meeste PC's maar maximaal 1024mb kunnen hebben. Een DAW heeft minimaal 768 mb nodig om lekker te kunnen draaien. Dus mijn sample-gedrag staat los van de computer. Met SCSI geen probleem. Korte kabel, juiste nummers toewijzen en klaar is kees. Het enige bezwaar is dat de externe HD lawaai maakt als een vliegtuig. Daar moet ik nog wat op zien te vinden.

Kortom: voor mij hardware. Maar als je beter met software om kunt gaan, altijd doen. Wel kopen als je het serieus gaat gebruiken, anders blijft het diefstal.

Stel je voor dat iemand je Akai of E-MU meeneemt zonder te vragen omdat je toevallig de deur opendeed na het aanbellen.

ok als het om geluidskwaliteit gaat wint mn laptop met mn asio kaart het op zn sloffen tegen mn korg es...

maar waarom dan een sampler?
-hij was lekker scherp aan de prijs (2ehands gehaald dan, de eigenaar was zo aardig om er ook nog eens 2 smartmedia kaartjes bij te geven)
-hij werkt directer en latency-loozer dan mn softsamplers
-hij is echt en bestaat niet uit pixeltjes (maakt meer indruk op vrienden die geen muziek maken en mn kamer binnenlopen :P)
-je hoeft voor sneller werken er geen midi controller aan vast te haken
en btw met die midi kabeltjes tussen al je spul klooien is best leuk :)

ik gebruik ook softsamplers/synts maar vooral die gebruik ik toch het meest thuis om dingen stukje bij beetje precies in elkaar te zetten (op traktor na, doet ut niet slecht met een bcf2000 en een djx :D).

PC...

jammer van de geluidskwaliteit, ik mis er vaak nog was kracht in maarja.
mensen die met een sampler werken weten volgensmij niet wat ze missen.
pc kan je zo rete snel dingen editen, undo, new sample bla bla bla bla....
en een opslag capaciteit van 160 gig is ook wel lekker op een pc.

volgensmij verliest een HW sampler het zeker kwa gebruiksgemak van de software.

:biertje: op je thread, Fatar!

Zelf kies ik voor de hardware-sampler, omdat die toch 'prettiger'
werkt. Je hebt het gevoel dat je met een machine bezig bent
(en ik, machineoperator van beroep, vind dat heel fijn).

M'n vroegere Yamaha A4000 had een anti-human interface (maar
klankmatig was die wel ok) en de Akai S5000 was een lompe bak,
maar was van bediening de hemel op aarde... Ik heb ze beide verkocht!
En in de plaats straalt nu de Roland DJ70mkII Tja, dat lijkt niet veel
zaaks, maar de klank is wel lekker warm (altijd handig voor den tijd
van 't jaar) en vol. Qua geheugen is het erg mager, 2Mb maar dat kan
alvast de pret niet drukken. Zelfs het klavier overtreft menig usb-klaviertje.

Op naar de 200 reply's

buzz :doei:

Origineel geplaatst door C738
Verder is de 'magix generatie' nu wat ouder aan het worden, en ze zijn opgegroeid met muziekSOFTware dus naar mijn mening zullen ze waarschijnlijk eerder grijpen naar software oplossingen. Software lijkt me wel de toekomst qua sampling, immers de PC's zijn zoveel krachtiger dan 10 jaar geleden toen hardware samplers de vloer aanveegden met computer samplers en softsynths.

Een ander punt is denk ik dat veel mensen toch minder te besteden hebben en daar lijden hobby's natuurlijk onder.
En niet te vergeten warez! Waarom een hardware sampler kopen als je de software gratis van het internet kan slepen?!
Ik trek voor mezelf altijd de vergelijking dat een gekraakt pakket downloaden hetzelfde is als een raam ingooien bij de feedback en een apparaat jatten. Deze discussie heb ik wel eens gevoerd met mensen en die zagen het kwaad er niet van in, tot je ze confronteerd met die vergelijking. Aan de andere kant waren die mensen waarschijnlijk nooit overgegaan tot de aanschaf van zo'n pakket als ze het niet konden downloaden. Dus het is ook weer geen verloren klant.

Grappig. Ik ben letterlijk begonnen in Magix .. en ben beetje bij beetje meer HW gaan kopen / gebruiken. Ben dus nu op zoek naar een fatsoenlijke sampler. Ik wilde eerst nog 100% HW gaan en de PC alleen als opslag en editting gebruiken .. maar ga alsnog de PC als sequencer gebruiken. Ik kick gewoon erg op t dikke geluid en zicht van HW. Bedieningsgemak .. :)
Een soft samplertje is idd erg snel laden. Maar uit mn RS7K klinkt die ene sample toch even riant vetter! Makkelijkheid is niet altijd even vertterheid!

Ik ga voor de Hardwared Sampler! :koffie:

Vinatge samplers

Vinatge samplers

Origineel geplaatst door pilo2710
Ik heb gestemd op een hardware sampler. Ik vind een software sampler meestal wat overzichtelijker, maar het geluid van een hardwaresampler vind ik nog steeds ongeëvenaard.

Ik vind het een goede zaak dat er geen HW samplers meer worden gemaakt. Nog even en dan zal er véél geld voor vintage samplers moeten worden betaald.
Al die softie troep...bah !
Trouwens, een sampler heeft nog heeft nog steeds extra outputs...en de interactie tssn de pc en zo'n hardware sample bak is hemels ! Leve de hardware samplers !

is niet me ding , maar ze zijn onmisbaar denk ik , hoop goede muziek is alleen met samplers gemaakt .
ze zullen ze hoop ik altijd blijven maken ,wat mij betreft is die zogoed als onvervangbaar

kortom , samplers boeien me niet , maar de muziek die eruit komt wel .
:)

Waar gebruiken jullie je sampler nog voor?

Waar gebruiken jullie je sampler nog voor?

Omdat tegenwoordig veel digitaal te doen is heb ik het idee dat de hardware sampler een beetje vervalt tegen sampling met de pc. Zelf heb ik een S5000 die ik al een tijd niet meer gebruik omdat ik veel sample via samplesoftware.

Gebruiken jullie je samplert nog regelmatig? :confused:

Back