nieuwbouw studio

Wodka

Ouwe rot
ik krijg als alles goed gaat een nieuwbouw studio, de vergunning is er zo goed als doorheen... ik had graag wat tips van mensen met ervaring met studio's. weet jij iets waarvan je denkt dat ik dat wel kan gebruiken, post het hier...

ik krijg een studio en een opname hok, ik werk eigenlijk (nog) niet met akoustische instrumenten, maar als het ooit zover komt, er is een opname hok bij daarvoor.

wow dat wil ik ook wel .. De meesten hebben een rechthoekig hokje. om een rechthoekig hokje aan te passen zodat je optimale accoustic eigenschapen heb ( a-symetrisch , schuin plafond etc etc )

Er zijn een aantal websites die de basis regels van een opbouw uitleggen .

Origineel geplaatst door Niel
eh ... rubberen tegels voor op de vloer, of voor onder je zwevende kamer !!! heb er nog wel een paar liggen :D

waarom een zwevende kamer? het word vrijstaand!

Isoleren

Isoleren

L.s.

Ik heb wat rondvraag gedaan bij muziek winkels deze hebben het volgende gezegt:
Maak een houten frame van 5 cm dik vuren hout doe daar staanwol dekens tussen sluit alles af met sterke gipswandplaten smeer de voegen dicht en schilderen maar (hiermee krijg je het geluid gereduceerd)
Doe je er een zware deur in akoestische panelen plaatsen en klarie.

P.s. het meeste geluid gaat via de radiator buizen weg via de deur of via de vloer!!!
Ik heb gewoon vloerbedekking (demping) met daar op laminaat.
Mijn speakers staan op statiefen of hangen vrij aan de muur middels stands zo voorkom je trillingen op de vloer.

Re: nieuwbouw studio

Origineel geplaatst door Wodka
ik krijg als alles goed gaat een nieuwbouw studio...
ik krijg een studio en een opname hok...

van wie krijg je dat allemaal?
en waar kan ik die personen vinden / gijzelen?

Re: Re: nieuwbouw studio

Re: Re: nieuwbouw studio

Origineel geplaatst door cyan_circle
van wie krijg je dat allemaal?
en waar kan ik die personen vinden / gijzelen?

ouders 8)

alvast bedankt voor de tips tot nu toe, maar dat isoleren, kan dat ook meteen in de muren zeg maar? niet een apparte muur binnen de muren zetten dus?

Re: Re: Re: nieuwbouw studio

Re: Re: Re: nieuwbouw studio

ouders 8)

alvast bedankt voor de tips tot nu toe, maar dat isoleren, kan dat ook meteen in de muren zeg maar? niet een apparte muur binnen de muren zetten dus?

Tuurlijk kan t gelijk aan de muren, ikzelf heb mijn dempingpanelen aan een opstaande houten rand hangen, aan de muur.
Achter de panelen zit ook een opstaand randje wat precies in die van de muur past .....

werken jullie ook met kabelgoten? ik wou namelijk kabelgoten in de vloer gaan leggen, en dan rondom. kun je daar kabelgoten voor kopen, of moet je die zelf maken? of heeft iemand van jullie nog een ander idee over wat kabels betreft?

werken jullie ook met kabelgoten? ik wou namelijk kabelgoten in de vloer gaan leggen, en dan rondom. kun je daar kabelgoten voor kopen, of moet je die zelf maken? of heeft iemand van jullie nog een ander idee over wat kabels betreft?

Ik werk het liefst niet teveel met kabelgoten, heb er zelf geen. Zo blijft alles makkelijker te veranderen.
Als je vanaf het begin af aan ervoor zorgt dat het geen spaghetti wordt werkt het al een stuk prettiger.

Nog even een extra tip, voor geluidsisolatie:

www.uxem.nl

www.redux.nl

Ik heb daar een paar jaar terug een gratis proefpakket gevraagd, leuke voorbeelden in blokjes van 5 x 10 cm.

bedankt voor die sites :okdan:

dus jij zegt geen kabelgoten? maar ik moet op 1 punt met kabels langs een deur en dat gaat echt niet anders, hoe doe je dat dan? ik denk dat ik dan alleen daar een kabelgoot maak...

Met kabelgoten moet je ook oppassen met magnetisme en lussen en zo. Ik weet niet precies hoe dat allemaal zit, maar er zijn meerdere threads over geweest. Die zou ik wel even opzoeken als ik jou was (maar ik ben jou niet dus ik ga ze niet voor je zoeken ;) ).

Origineel geplaatst door Niel
Ik werk het liefst niet teveel met kabelgoten, heb er zelf geen. Zo blijft alles makkelijker te veranderen.
Als je vanaf het begin af aan ervoor zorgt dat het geen spaghetti wordt werkt het al een stuk prettiger.

Nog even een extra tip, voor geluidsisolatie:

www.uxem.nl

www.redux.nl

Ik heb daar een paar jaar terug een gratis proefpakket gevraagd, leuke voorbeelden in blokjes van 5 x 10 cm.
Ik ben eigenlijk al een tijdje benieuwd of bv

AX1130-000.jpg

nou echt helpt in mijn geval. Ik woon in een rijtjes huis en een vd slaapkamers wordt gebruikt als studio ruimte. Bij een beetje knallen staan de buren al huilend aan de deur. :( (erger nog, de bewoners van 2 huizen verderop)

Als ik de hele kamer zou voorzien van dat spul kan ik dan zonder zorgen het volume flink open gooien? Of scheelt het eigenlijk amper iets?

geluids dempende matten

geluids dempende matten

Omc,

Die matten die ik op de foto zag staan dempen je geluid maar isoleren niet voldoende om zeg maar ff max volume te gaan zitten freaken.

Ik woon ook in een rijtjes huis ik heb die matten tegen het plafond geplakt (geen bovenburen)
puur om de weerkaatsing tegen te gaan voor isolatie heb ik andere oplossingen zie eerdere berichten

P.s. Bij mij gaat het geluid soms best wel hard maar middernacht bijv gebruik ik gewoon mn headphone soms ook overdag daar mee kun je het geluid het beste horen groet. Synthetic. K8)

jezus

jezus

Nou ik zie weer een hele hoop enorm gewouwehoer. een frame van vuren en daar tussen latten...effe nadenken... nee dat werkt niet want die gipsplaten zittenb direct vast op het frame, het frame zit vast tegen de muur dus geeft het gewoon geluid door...

die noppen zijn voor demping van je geluid...dat is heel wat anders dan isolatie.sowieso is laag isoleren veel moeilijker dan hoog. door glas gaat weinig midden en hog maar laag fioetst er zo door heen omdat het vaak ook het raam laat resoneren wat de sponning weer in beweginbg brengt etc.

dus even zoeken... op dit forum is zeer recentelijk door dagoose een thread geopened over zijn nieuwe studio...heel erg okee voor home use. veel wijsheden en onwijsheden staan daar...

bijvoorbeeld dat dat noppen met name je hoog en mid dempt en fantastisch is als je het a goed plaatst B op de juiste posities rondom de luisteraar...

zoeken: isolatie (onder) overige studio

staan al je antwoorden door de lokale willie wortels en pro's.

Origineel geplaatst door hansbakker
..voor een mooie berekening voor de probleemfreq.s enz enz

:( Die weet ik bij mij al: alles boven de 65dB.. (vinden mijn buren)

Om toch ff een beetje reclame te maken, (al was het maar voor mijn eigen website), neem daar maar eens een kijkje en je zult veel informatie tegenkomen op het gebied van de homestudio: GRATIS EN VOOR NIETS! Je leest er over akoestiek en geluidsisolatie, er staat een (nederlandstalig) woorden boek op over alle termen in met name de muziek, je kunt er lezen hoe je een kooiconstructie maakt, enz,enz.
Natuurlijk zijn dit oplossingen gericht op de portemonnaie van de (kleine) homestudi bezitter maar je zult er best wel wat aan hebben.

http://www.mondialproductions.nl

p.s:de website zit nog in een beginnende fase dus bookmark hem in je favorieten er zal in de toekomst echt heel vewel op te vinden zijn.

Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door trancer
Precies wat dit forum zich ten doel heeft gestelt denk ik, bravo!:mega:

Om toch ff een beetje reclame te maken, (al was het maar voor mijn eigen website), neem daar maar eens een kijkje en je zult veel informatie tegenkomen op het gebied van de homestudio: GRATIS EN VOOR NIETS! Je leest er over akoestiek en geluidsisolatie, er staat een (nederlandstalig) woorden boek op over alle termen in met name de muziek, je kunt er lezen hoe je een kooiconstructie maakt, enz,enz.
Natuurlijk zijn dit oplossingen gericht op de portemonnaie van de (kleine) homestudi bezitter maar je zult er best wel wat aan hebben.

http://www.mondialproductions.nl

p.s:de website zit nog in een beginnende fase dus bookmark hem in je favorieten er zal in de toekomst echt heel vewel op te vinden zijn.

Nice site, ga hem zeker bookmarken :okdan:

(maar aan al het gratis zit een grens, ik kom ook niet met mensen van jouw studio gratis gebruik maken iedere avond, zou je ook niet leuk vinden :) en als je gratis gear meeneemt om even te gebruiken vinden ze ook niet leuk bij de winkel :) hoe hollands ook, alst maar nix kost ;) magoe, back on topic :smeris: )

Back