Beginnen met produceren.

Origineel geplaatst door Steven V
Een goede bak met HEEL veel mogelijkheden. Daarom ook zou ik hem zeker niet aanraden aan de beginner. Zou goed kunnen dat die bij het aanschouwen van de handleiding (toch bijna 400 bladzijden) zijn zin in muziek maken gauw verliest.

Ik zou eerder iets minder complex aanraden.

;) 't Moet wel een beeetje spannend blijven, hè?!

Je hebt wel gelijk, maar als ik 'm er niet tussen had gezet kreeg ik weer allemaal boze Pb's van E-MUfielen.. :D

Maar Bubbles moet idd ook even bekijken of ie er een toetsenbord bij zou willen gebruiken (al kan die ook los bij een groovebox)

Persoonlijk vind ik een Groovebox veel makkelijker te bedienen dan een Workstation.

/EDIT/ gebruik ook eens ten gronde de zoekfunctie /EDIT/ (mijn originele uitdrukking klonk wat lomp in mijn eigen ogen)

en dan zou je terecht komen bij een thread die bedoeld is om zoveel mogelijk info voor beginners samen te brengen:

de grote newbie thread

:engel:

hopelijk helpt die info daar je een eind verder en kun je een beetje zien naar waar je wil. In het begin moet je echt zoveel mogelijk info verzamelen vind ik persoonlijk, om een beter oordeel te kunnen vellen van wat voor toestellen goed zijn voor je... maar goed... er kwamen al veel bruikbare tips terug denk ik zo.

in ieder geval succes!

:biertje:

/EDIT 12/05/2004/ Stom Stom Stom!! bij het herlezen zag ik dat Resonance zelf deze link al plaatste :stupid :stupid :stupid Zorry mensen :o: /EDIT 12/05/2004/

Laatst gewijzigd:
Ik denk ook dat de rs7000 precies is wat je zoekt.
De voordeel van deze bak is, dat hij vrij uitgebreid is.

Leuk voor de beginner en voor de "proffesional"

Ik ben begonnen met een electribe, maar in een maand was ik daar al op uitgekeken.
Elke dag ontdek ik weer nieuwe dingen op de rs......absoluut een leuk ding!

succes :peukie:

Origineel geplaatst door enlil
Ik denk ook dat de rs7000 precies is wat je zoekt.
De voordeel van deze bak is, dat hij vrij uitgebreid is.

Leuk voor de beginner en voor de "proffesional"

Ik ben begonnen met een electribe, maar in een maand was ik daar al op uitgekeken.
Elke dag ontdek ik weer nieuwe dingen op de rs......absoluut een leuk ding!

O ja, dat was ik ook nog vergeten:
ik heb ook een electribe gehad: (de EA-1) leuk voor (oooit) erbij. Maar ik zou 'm overslaan. Ik heb een vermoeden dat je oog was gevallen op de EMX-1?
emx1.jpg

deze?

Is wel een aardig bakje, zou je eventueel ook mee kunnen beginnen, maar ik denk/weet dat je aan een RS7000 meer hebt.

pfff.. ik zou bij yamaha moeten gaan werken! :stupid

Heej zoidsity,

wat zou een rs7000 dan nieuw/2e hands kosten? wat zijn dan volgens jou de voordelen?

IIG iedereen bedankt voor de tips/antwoorden op vragen/verhalen!!! Ik heb al helemaal zin om over twee jaar andere mensen wijze verhaaltjes op te hangen over wat wel en niet te doen :P.

Bubbles

Origineel geplaatst door Zoidsity
..rond de 1500 euro nieuw, 2e hands soms te krijgen voor een kleine 900..

;)

Ik geloof dat er hier op 't forum ook 1 of 2 te koop worden aangeboden. Komen tochwel regelmatig langs 2e hands, al snap ik niet altijd waarom..
'k Vindt 't een gave bak! (mocht je dat nog niet weten..) ;)

:o: rectificatie.. ik zie zo gauw geen te koop staan hiero. Check Marktplaats eventueel af en toe.
Volgens de site van Feedback hebben ze er 1 occassion in Utrecht voor +/- 1100 € .
Maar hou 't hier ook maar in de gaten, komen tochwel regelmatig langs.

Zorg in ieder geval voor een goede geluidskaart met de laagste latency, dit voorkomt een hoop ergenis.
en oh ja...VIVA THE HARDWARE!

Hmmz....

Wat is latency, Mayb een domme vraag (zal wel) maar wie vraagt, die weet wat! (zoiets toch)?
Wat voor geluidskaartje zat je dan aan te denken? Voor een mooi prijsje natuurlijk he :D
maar wat ik dus al zei, ik ben een dikke vette n00b, dus gebruik niet al te moeilijke taal :D:P

Bubbles

Origineel geplaatst door Bubbles
Hmmz....

Wat is latency, Mayb een domme vraag (zal wel) maar wie vraagt, die weet wat! (zoiets toch)?
Wat voor geluidskaartje zat je dan aan te denken? Voor een mooi prijsje natuurlijk he :D
maar wat ik dus al zei, ik ben een dikke vette n00b, dus gebruik niet al te moeilijke taal :D:P

Bubbles

Latency is de vertraging die veroorzaakt wordt door berekeningen, bv. de tijd die het kost voor een softsynth om te berekenen wat voor geluid hij moet maken, of in het geval van een geluidskaart de conversie van analoog naar digitaal (en andersom). Ben ook geen expert, maar hier komt het geloof ik wel op neer (toch heren experts?)

Dit is de vertraging van de tijd die verloopt tussen het aanslaan van een toets en het klinken van geluid bij b.v. software synthesizers. De hoeveelheid vertraging hangt zeer nauw samen met de CPU- snelheid, stuurprogramma, de grootte van de gebruikte buffers en het type geluidskaart. Hoe lager de latency (in milliseconden) hoe beter. Ik werk zelf met een terratec ews88-mt van zo rond de 400 euro, hij bevalt mij prima alhoewel er natuurlijk nog wel betere kaarten zijn maar baas boven baas hou je altijd. De terratec geeft wat mij betreft een redelijk goed opnamebeeld weer ten opzichte van de originele opname. Zorg voor een goede computer met voldoende ram (512 of zelfs 1024 mb) en een pentium 4 of een snelle athlon processor. Wat de hardware betreft kun je zoveel kanten op, dat zal altijd wel iets persoonlijks blijven. Zorg in ieder geval voor een goede mengtafel met voldoende kanalen, je bekabeling is belangrijk en natuurlijk je monitors.
Ik zelf ben ooit begonnen met de roland mc-505 en daar heb ik eigenlijk nooit spijt van gehad, zelfs nu nog gebruik ik hem regelmatig. Afhankelijk van wat je koopt, is het denk ik het belangrijkst dat je je apparatuur goed leert kennen en dat je alles uit het apparaat kan halen wat het je ook biedt. Te veel mensen hebben te veel apparatuur waar ze niet mee overweg kunnen en dat zal niet bijdragen aan het goed produceren van muziek. :mega:

Origineel geplaatst door Zoidsity
:dubbel: Whahaha!!

Affijn,

IMHO heb je 't volgende 'nodig' als basis zooi ('k weet natuurlijk niet wat je budget is..):

-Een groovebox-achtig ding: persoonlijk zou ik dan kiezen voor zoiets als de Yamaha RS7000: sequencer, geluiden(incl.drums), sampler in één. Kan je voorlopig goed mee vooruit, zéker als beginner. Nadeel(?): rond de 1500 euro nieuw, 2e hands soms te krijgen voor een kleine 900!
-een koptelefoon
-een mixer(tje) om FruityLoops er óók bij te gebruiken. (als je dat niet van plan was, zou ik zelfs nog even wachten met een mixer)
-eventueel een versterker met boxen of een setje actieve boxen

-qua geluidskaarten/pc-gebeuren kan je beter bij iemand anders zijn.. ;)

Geloof me, koop ZEKER niet teveel de eerste keer!
Er zullen ZAT figuren zijn die zeggen dat je MINIMAAL een grote mixer nodig hebt, een paar synths, een sampler, een paar drumcomputers, TOPmerk actieve monitors, een opgefokte pc, 2 rekken vol met effectbakken en weet ik veel wat nog meer, maar da's onzin.

Begin eens met zoiets als een RS of z'n kleinere (en oudere en niet in bezit van een sampler zijnde) broertje de RM1X. Of de E-MU Commandstations, of... (typ maar eens Groovebox in bij de zoek-machine hier). Met alleen zo'n bak kan je al hele fatsoenlijke (zelfs TOP)muziek maken!
Als je dat door hebt ga dan eens verder kijken/navragen voor leuke uitbreidingen.

Laat je niet gek maken door alle gear-lijstjes en verkopers. Neem je tijd ervoor!!

Succes!

:biertje:

koptelefoon is niet echt een goeie tip aangezien je daar vaak geen goed beeld van het geluid krijgt.

voor de subtiele geluidjes kan het afmixen op een koptelefoon nog wel eens handig zijn, verder zou ik het in ieder geval bij monitoring via de luidsprekers houden

Ik vind toch dat een koptelefoon er zeker bij hoort, misschien niet voor afmixen maar je bent toch niet de hele tijd aan het afmixen? Als je even ´s avonds laat aan het tweaken bent is een koptelefoon toch makkelijk (ook ivm buren...)

Toch? En dan hoeft het echt niet die van 400 Euri te zijn....

laat ik mijn eurocent in het zakje doen:

je kan het ook zonder mixer doen. je gaat wrschnlk toch een soundcard aanschaffen, neem dan 1 met meerdere inputs (&outputs). hang je apparaat/apparaten ad. inputs en mix alles in software. kan zelfs in fruityloops (heb ik lang gedaan). groot voordeel: je kan al wat je wil van software effecten over je hardware heen smijten. software instrumenten (VST's of whatever) tussen mixen is vanzelfsprekend.

a word form the wise: neem meteen een kaart met een overvloed aan inputs, voor je t weet zitten ze allemaal vol...

de gear uit mn lijstje hangt allemaal ad. inputs van mn soundcard, en wordt in cubase gemixt, effecten doorgehaald en opgenomen.

Off:

Quote van de week!!!

Ik wil met Hardware aan de gang, omdat hardware gewoon the real thing is...

prachtig!! haha:halleluja :halleluja

Origineel geplaatst door divi

je kan het ook zonder mixer doen. je gaat wrschnlk toch een soundcard aanschaffen, neem dan 1 met meerdere inputs (&outputs). hang je apparaat/apparaten ad. inputs en mix alles in software. kan zelfs in fruityloops (heb ik lang gedaan). groot voordeel: je kan al wat je wil van software effecten over je hardware heen smijten. software instrumenten (VST's of whatever) tussen mixen is vanzelfsprekend.

wow, evil, wist ik nog niet dat fruity dat ook kon! mega!!:mega:

maar Divi hoe regel jij de volume van je monitors? Ik vind dat gevaarlijk softwarematig kan het balkje altijd omhoog springen en blaas je je monitors naar de klote. Ik ben benieuwd oe jij dit gedaan hebt aangezien jij de volume softwarematig aanstuurt

Back