Beginnen met produceren.

Mijn 2 cents:
* Waarom een mxier kopen als je straks maar één apparaat hebt om in te pluggen? Okee, ook de computer. Beter idee dan: koop een professionele geluidskaart (nog altijd goedkoper dan de meeste mixers). Dan kun je daar je groovebox (of wat dan ook) op binnen laten komen, mixen via de computer, en de geluidskaart line-out doorsturen naar je versterker. Scheelt je weer een apparaat. Een goede geluidskaart (geen SB Audigy of zo) is sowieso een must wanneer je muziek uit hardware wilt opnemen. Mindere kaarten hebben slechtere poorten, waardoor je kwaliteitsverlies krijgt bij het opnemen en dat wil je niet (voor wie dat niet gelooft, luister maar eens naar de test van Fuse). Dus: geen mixer nodig met maar één hardware-apparaat en een goede geluidskaart.

* Heb je niet al een versterker en monitors bij je pc? Zo niet: een monitor is een must ipv de nromale hifi-speakers, omdat hifi-speakers je geluid kleuren. Bijvoorbeeld met een beetje bas. Monitors zijn zo neutraal mogelijk, waardoor je een goede mix kunt maken die op alle speakers goed gaat klinken. Zit er al bas in de hifi-boxen, dan mix je te licht af en heb je geen bas als je luistert over hifi-boxen met juist wat hoog.

* Hoe wil je gaan sequencen? (de noten van tracks opslaan) Hardware- of softwarematig? Een groovebox kan dat zelf, geloof ik. Wil je het toch doen via je pc (waarschijnlijk overzichtelijker), dan zul je een sequenceprogramma moeten aanschaffen (Cubase, Cakewalk, Sonar, enz.) en midikabels voor de communicatie met je computer.

* Wat wil je eigenlijk uit je hardware halen? Waarom lijkt een groovebox je het meest geschikt? (misschien dat je daar voor jezelf al uit bent, maar als je het ons uitlegt dan kunnen wij misschien aangeven waar je iets vergeet of overslaat in je redenering)

* Tot zover. ;)

Laatst gewijzigd:
een laptop heeft een soort "draaiknopje" toch he om volume te regelen ;) :D

Origineel geplaatst door cloudman
een laptop heeft een soort "draaiknopje" toch he om volume te regelen ;) :D

Dat knopje grijpt toch alleen in op het volumenivo van de ingebakken line-out ??

De standaard-aansluitingen van een laptop zijn trouwens totaal niet geschikt voor opname en/of fatsoenlijk afspelen.
(ruis, kraak, piep enzo)

Origineel geplaatst door gemmetje
Dat knopje grijpt toch alleen in op het volumenivo van de ingebakken line-out ??

De standaard-aansluitingen van een laptop zijn trouwens totaal niet geschikt voor opname en/of fatsoenlijk afspelen.
(ruis, kraak, piep enzo)

wel ja, op de ingebakken geluidskaart, dat wel... als je daarmee werkt lukt dat toch? desondanks de ruis en zo? :P

Quote: Een goede geluidskaart (geen SB Audigy of zo) is sowieso een must wanneer je muziek uit hardware wilt opnemen.

Zo slecht is een audigy niet hoor. ik heb een audigy en ben nog wel van plan een profi sound card te kopen.
Maar die audigy's zijn toch nog wel zo goed dat ik het nog wel een tijdje uithoud. En ze kosten ook bijna nix.
Nou zeg ik niet dat je een audigy moet kopen, maar heb je een audigy dan hoeft een nieuwe soundcard niet ergens boven in je lijstje te staan van vandaag of morgen kopen :)

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=28879

Deze track waar ik mee bezig ben is ook via de audigy opgenomen. En ik heb nog nooit van iemand gehoord dat het bagger klinkt. En fuse zei zelfs dat het mooi helder klonk :D

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Zo slecht is een audigy niet hoor. ik heb een audigy en ben nog wel van plan een profi sound card te kopen.
Maar die audigy's zijn toch nog wel zo goed dat ik het nog wel een tijdje uithoud. En ze kosten ook bijna nix.
Nou zeg ik niet dat je een audigy moet kopen, maar heb je een audigy dan hoeft een nieuwe soundcard niet ergens boven in je lijstje te staan van vandaag of morgen kopen :)

Gelukkig... (ik heb hier zelf namelijk ook een Audigy 2 ;) ). Maar bij die test van Fuse was het verschil toch wel erg groot. Dus als je toch bezig bent, kun je, denk ik, beter meteen goed beginnen dan eerst een Audigy kopen en later weer iets beters. Je hoeft natuurlijk ook weer niet meteen een 1000-euo-kaart te halen hè, dat is weer het andere uiterste. :)

Origineel geplaatst door Bubbles
En idd de manier van werken lijkt me ook relaxter, dat het niet meer iets achter een schermpje is.

Bubbles

Ach, het is grappig hoe dat gaat. Ik heb juist heel veel van mijn hardware eruit geschopt en ben nu voornamelijk bezig met software. Veel sneller op te zetten, geen gehannes met kabels en aansluitingen en tegenwoordig ook met prima geluidskwaliteit. Vooral applicaties als MAX/MSP maken software wel heel aantrekkelijk.

Origineel geplaatst door Javascript
maar Divi hoe regel jij de volume van je monitors? Ik vind dat gevaarlijk softwarematig kan het balkje altijd omhoog springen en blaas je je monitors naar de klote. Ik ben benieuwd oe jij dit gedaan hebt aangezien jij de volume softwarematig aanstuurt
voorzichtig zijn met het windows volume... heb het lang zo gedaan, en heb er nooit problemen mee gehad. maar handig is het idd niet. maar ik heb eigenlijk net zo'n mini behringer mixertje tussen mn PC en de monitors gehangen. om het volume te regelen, en mp3-speler ed. ook aan mn monitors te hangen, zonder via de PC te moeten gaan. maar die mixer heeft dus niets te maken met m'n productie setup, is gewoon een hulpstuk bij de computer.

met versterker en passieve boxen/monitoren is dit uiteraard niet aan de orde

compu+fruity als effectenbak... mijn (toekomstige) setup krimpt weer :D

heej,

Ik word wel echt VEEL weizer (niet sarcastisch) van al jullie antwoorden, TNX iedereen!
Nog een vraagje dan: wat zou een goede soundcard zijn om mee te beginnen, en noem ook a.u.b. de prijs erbij...

En waarom zou die audigidy zo slecht zijn om mee te beginnen??? Heeft volgens mij ook aardig wat inputs, en is niet zo duur...

Ik hoor het wel weer :D,

mazzel, Bubbles

Origineel geplaatst door Bubbles
Nog een vraagje dan: wat zou een goede soundcard zijn om mee te beginnen, en noem ook a.u.b. de prijs erbij...

En waarom zou die audigidy zo slecht zijn om mee te beginnen??? Heeft volgens mij ook aardig wat inputs, en is niet zo duur...

Ik weet verder niks van merken en types, alleen dat de Audigy niet zo goed zou zijn. Als je dat niet gelooft, luister dan naar de test waarnaar ik linkte, en hoor voor uzelf. Waar dat verschil aan ligt? Kwaliteit van de inputs en de converters, waarschijnlijk.

Van de andere kant: velen gebruiken een normale geluidskaart en kunnen er goed mee werken (zie ook Resonance's post; ik heb er niet zo'n ervaring ermee want ik neem (nog) zelden iets op => bandtoetsenist hè 8) ).

Maar anderen weten hier vast meer over. :)

Lekker weer een paar vooroordelen.

-Met hardware begint het echt werk pas
-Produceren = muziek componeren
-Audigy's zijn nog zo slecht niet

Mag ik je een ding zeggen. Als je met fruity loops geen leuke muziekjes kan maken dan lukt dat met hardware ook niet. Dat neemt niet weg dat het klooien met fruity of hardware synths ontzettend leuk is maar verwacht niet dat je met en setje hardware meuk de volgende muziek held wordt.

Origineel geplaatst door fuse
Lekker weer een paar vooroordelen.

-Met hardware begint het echt werk pas
-Produceren = muziek componeren
-Audigy's zijn nog zo slecht niet

Mag ik je een ding zeggen. Als je met fruity loops geen leuke muziekjes kan maken dan lukt dat met hardware ook niet. Dat neemt niet weg dat het klooien met fruity of hardware synths ontzettend leuk is maar verwacht niet dat je met en setje hardware meuk de volgende muziek held wordt.

beste Fuse, ik struikelde ook wel even over de uitspraken van deze knaap, maar let wel dat hij nadien zijn uitingen toch wat nuanceert en het meer gaat hebben over de "feel" van hardware, namelijk het fysiek aan knopjes draaien in plaats van met de muis rondklooien.

Nu, voor de rest geef ik je gelijk hoor. Soft en hardware kunnen allebei dienen voor proffesioneel klinkende werkjes en iedereen moet het hebben van z'n talenten, jp8000 of geen jp8000 (bvb) de schilder en de kwast en zo...
Tegenwoordig kunnen we stellen dat software verdomd dicht in de buurt komt van hardware... (eigen mening)

maar goed, het is hier NIET de bedoeling een hard-soft discussie op te richten :)
Dus voor de topic starter, hard en soft tezamen kan wel lekker zijn als je ze wat onder de knie hebt.
Zelf zou en zal ik gaan voor iets in de aard van de optie voorgesteld door Divi

greetz

cloudy

:biertje:

Tjsa, blijft altijd moeilijk. Want ik wil ook niet zeggen dat hij iets wel of niet mag doen of zo. Want dan gaat het nergens over. Maar ik lees hier zo vaak van dit soort verhalen.
En iedereen is ook anders en wie weet lukt het met hardware beter.
Zelf werk ik gewoon met alles (hard en soft) en soms lukt het en soms niet. Maar ik doe het gewoon voor de lol. En als ik perse iets zou moeten bereiken qua nivo dan weet ik ook wel dat je niet zomaar ff een wereldhit in elkaar sleutelt. Zou wel leuk zijn.
Jezelf producer/componist noemen is iets anders als het ook daadwerkelijk zijn.
Ook al barst je van het talent dan moet je nog steeds moeite doen om alle facetten van het muziek maken (die je nodig hebt) onder de knie te krijgen. En als je hardware uit wil kiezen moet je ook leren hoe jezelf het fijnste werkt en welke hardware daarbij past. En dan moet je ook weten wat er allemaal te koop is zodat je een gedegen keuze kan maken.
Gokken kan ook maar kan je veel geld kosten, maar elke aankoop blijft altijd een gok.

Heej,

Het is idd zo dat ik af en toe niet zo'n goede woordkeus had, maar ik probeerde dus alleen duidelijk te maken dat ik meer een man was van 'iets in mijn klauwtjes houden', dan werken met software,wat volgens mij niet echt gemaak is voor mij, ik vind het dus echt NIET leuk om eerst allemaal menuutjes door te lopen, niks voor mij.
Ik wil gewoon leren werken met hardware, het is een nieuwe uitdaging voor me.
owj en met die 'hoger niveau' uitspraak van me, bedoelde ik eerder ánder niveau, een ANDERE manier van werken. De software manier is ook wel leuk, maar hardware lijkt me gewoon relaxter. Zo zijn jullie denk ik allemaal wel begonnen (de hardware mensen) of niet dan? Dacht ik wel :D.

Ik hoop dat ik niet weer wat mensen op hun edele delen heb getrapt :D,

Bubbles

Back