Waarom zou ik wel/niet een modular moeten kopen?

Bericht door een moderator:

Ondanks de mooie reacties nog even de vraagstelling ter herinering:

Dus heren met een modular:
* wat voor één heb je en wat vind je er van?
* gebruik je 't echt om tracks mee te maken?
* is het echt zo verslavend?

Zo mensen wat een respons! Fantastisch!
Ik zal eerst eens verduidelijken wat mijn bedoelingen waren. Een Nord Modular heb ik natuurlijk overwogen, net als Reaktor. Ik heb wel eens met reaktor gestoeid en vind het best kewl om daar mee bezig te zijn. Maar, zoals met alle software waar ik mee gewerkt heb, vind ik het leuk speelgoed, maar niet meer dan dat. Ik vind het gewoon niet boeiend om me urenlang ik software met al zijn menu'tjes en alles te verdiepen. Hardware kan mij op een of andere manier gewoon meer boeien, en vind ik veel leuker om me in te verdiepen en nieuwe dingen uit te vinden. Ik had bij de nadelen monofoon, geen midi en geen patches opslaan gezet , maar dat betekent niet dat ik dat per se wel wil! Neen, in tegendeel, ik vind dat dergelijke beperkingen juist z'n charme hebben en bijdragen aan de fun er van! Net zoals JohnnyBusca al zei. Software heeft bij meestal zo'n weggooi-mentaliteit. Zoiets als "nee, dit is het niet helemaal, maar ff een andere patch inladen". Met een echte modular denk/hoop ik me juist echt in het geluid te verdiepen.

En dus concluderend: ik wil een echte, een analoogje! De opmerkingen dat je er echt voor moet gaan zitten om het echt te leren maakt het voor mij alleen maar leuker. (en dat is juist iets wat ik met software niet zo snel zou doen).
Dank voor alle opmerkingen tot nu toe, en eh... er kan nog meer bij :).

@fuse: echt 20 jaar nodig voor kwantummechanica? Ik hoop het niet, heb nog tot woensdag voor m'n tentamen.....

Origineel geplaatst door ProtoHuman
@fuse: echt 20 jaar nodig voor kwantummechanica? Ik hoop het niet, heb nog tot woensdag voor m'n tentamen.....

20 jaar geldt voor autodidakten, maar die doen NOOIT tentamens :)

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
:) Dat betwijfel ik ten zeerste!

Wout

Ach... ik heb nooit les gehad en kan toch leuk met die dingen overweg.

Het mooiste van een modulair systeem is dat je ongelimiteerd pervers kan zijn. Alles kan, alles mag.
Tip: een van de mooist klinkende modulars vind ik die van Technosaurus. Jammer dat het systeem zo lelijk is.
www.technosaurus.ch

[off topic] de G2 is en klinkt als een beest. Digitaal of niet. Mijn oren worden er blij van; mijn handen gaan er van jeuken![/off topic]

Kan je een module uit een modular nog mollen door een een verkeerde patchkabel in te pluggen of is ie daar op gebouwd dat ie er tegen kan? Oftewel is een modular nOOb-proof?

Origineel geplaatst door demian
Kan je een module uit een modular nog mollen door een een verkeerde patchkabel in te pluggen of is ie daar op gebouwd dat ie er tegen kan? Oftewel is een modular nOOb-proof?
Niet elke modular is hetzelfde, dus je kunt zeker iets slopen, maar dat zal allemaal wel mee vallen. Als je een 50 hz toon wilt en je pakt daar toevallig een stekkerdoos voor, dan heb je problemen. 220v vinden veel cv-inputs niet prettig! :)

Om nog eventjes op het verslavende terug te komen.. Het werkt echt verslavend, dat had ik niet van te voren gedacht.

Wat ik ook zie is dat veel modular gebruikers hetzelfde pad belopen. Eerst een modular kopen, dan nog eentje en nog eentje om vervolgens alles te verkopen en over te gaan tot 1 standaard en dan toch weer een andere modular kopen, enzovoort..

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Om nog eventjes op het verslavende terug te komen.. Het werkt echt verslavend, dat had ik niet van te voren gedacht.

Wat ik ook zie is dat veel modular gebruikers hetzelfde pad belopen. Eerst een modular kopen, dan nog eentje en nog eentje om vervolgens alles te verkopen en over te gaan tot 1 standaard en dan toch weer een andere modular kopen, enzovoort..

dat is overigens ook bij andere methoden om geluiden te maken het geval :W

Origineel geplaatst door JohnnyBusca

zoiets had ik wel verwacht ja. Maar vind je zelf dat je met een modular ook echt hele andere geluiden kan bouwen dan met een 'standaard' synth, of is het gewoon de bewegingsvrijheid die je hebt, om het net even iets anders te maken?

zoiets had ik wel verwacht ja. Maar vind je zelf dat je met een modular ook echt hele andere geluiden kan bouwen dan met een 'standaard' synth, of is het gewoon de bewegingsvrijheid die je hebt, om het net even iets anders te maken?

Om echt andere dingen te doen dan de standaard zul je tijd moeten besteden aan het maken van nieuwe patches.
Het is een niet-muzikale bezigheid die veel mensen niet echt interessant lijken te vinden.

Maar als je interesse hebt in het technische en theoretische gedeelte, en je maakt muziek, dan is het de perfecte combinatie. Je kunt dingen onderzoeken en proberen, en dat wat je maakt kun je gaan toepassen in je muziek.

Als ik het zo hoor dan denk ik dat het niet echt iets voor je is. Als je die drang hebt om dingen uit te zoeken, en om nieuwe dingen te proberen, dan was je nu wel bezig in Reaktor een paard-hinnik-emulator/fs1r-kloon/bongo-machine te maken.
Ik las dat je even naar Reaktor gekeken had, maar dat je er al snel moe van werd. Je hebt dus geen geduld voor dit soort dingen.

Je hoeft niet gelijk een groovebox te kopen, maar misschien moet je iets er tussen in hebben. Niet te veel technisch gedoe, maar wel zelf geluiden in kunnen stellen. Verder moet het om onduidelijke redenen analoog zijn, het niet kunnen opslaan van patches is geen probleem. Het ontbreken van midi of enige andere vorm van aansturing maakt blijkbaar ook niet uit. Je wilt geen externe controller, maar meteen de knoppen op het apparaat zelf aansturen. Ik kom er op uit dat je gewoon een Korg Mono/Poly moet kopen en jezelf niet moet pijnigen met een modulair systeem.

Wouter.

Maar vind je zelf dat je met een modular ook echt hele andere geluiden kan bouwen dan met een 'standaard' synth, of is het gewoon de bewegingsvrijheid die je hebt, om het net even iets anders te maken?

Misschien heb ik wat gemist, maar is de modulaire synthesizer eigenlijk niet de 'standaard'?

Wout

(als ik zwaar OT gaat weet ik nu ff niet)

Denk het niet.
De standaard synth is IMO opgebouwd uit een oscillator,adsr,filter en lfo gedeelte en hebben vrijwel altijd dezelfde routeringen.

Origineel geplaatst door NiFF
(...)
Ik las dat je even naar Reaktor gekeken had, maar dat je er al snel moe van werd. Je hebt dus geen geduld voor dit soort dingen.
(...)
[/B]

Nou om dat meteen te beweren als iemand moe wordt van Reaktor vind ik wel kort door de bocht. Ik heb ooit wel eens wat gespeelt met Reaktor (of eigenlijk de voorloper Generator) en ik vind het behoorlijk niet gebruikersvriendelijk als ik het vergelijk met bijvoorbeeld de Nord Modular waar ik inmiddels al een paar jaar flink veel avonden en dagen met veel plezier heb zitten patchen! En een analoge modular met echte snoertjes lijkt me nog veel prettiger en pleziererig om mee te patchen (vind ik al met mijn MS20 in verg met de NM!).

Als er een analoge modular was die net zo klein was als mijn NM dan wist ik het wel! Tenminste als mijn budget het toeliet, want een VSC3, om maar iets te noenem, die is best klein en behoorlijk modulair in de zin van flexibel, maar zit er niet in financiel, helaas.

Wat ik me afvraag. Het komt hier al een aantal keren langs dat mensen hun analoge modular (of anderzins) heerlijk vinden vanwege de klank wanwege het levendige, wat ik ook er waardeer (het nooit precies hetzelfde klinken elke maat). Dat ze die daarom samplen voor hun producties. Maar dan ben je toch meteen weer het grote voordeel van analoog, die levendige klank, kwijt omdat elke loopje precies dezelfde sample gebruikt, dus precies dat levendige er weer mist? Of mis ik hier iets? :confused:
Dan denk ik, gebruik bijvoorbeeld een Nord en bouw je patch met wat random gebeuren erin zo dat ie ook wat leven krijgt en sample het niet maar laat het gewoon echt meelopen, of gebruik midi-cv convertors voor je analoge bak of wat dan ook. (ik speel vaak met de envelope follower van mijn MS20 voor dit effect).

Nog even antwoord op de vragen van topic-starter:
- Nord Modular Keyz
- Ja: gebruik het in mijn 'producties', Nee: omdat ik (op dit moment) geen tracks in studio maak maar live improviseer.
- Ja zeer verslavend!

Origineel geplaatst door Burp

Wat ik me afvraag. Het komt hier al een aantal keren langs dat mensen hun analoge modular (of anderzins) heerlijk vinden vanwege de klank wanwege het levendige, wat ik ook er waardeer (het nooit precies hetzelfde klinken elke maat). Dat ze die daarom samplen voor hun producties. Maar dan ben je toch meteen weer het grote voordeel van analoog, die levendige klank, kwijt omdat elke loopje precies dezelfde sample gebruikt, dus precies dat levendige er weer mist? Of mis ik hier iets? :confused:

Samplen is handig als je snel een arsenaal aan percussie geluiden en geluidseffecten wil hebben. ook sample ik wel eens korte momenten als ik flink aan het patchen ben geweest. Deze verknip, loop, reverse stretch en filter ik bijv. weer om nieuwe geluiden te maken. Je hebt gewoon een geweldige bron aan samples.

Ik maak gebruik van beide technieken en combineer vaak samples van de Synthi met de Synthi en de sequencer zelf.

het mooie van een modulair of in sommige gevallen een semi-modulair systeem is dat je bijna alle denkbare dingen kan MET de modules die je hebt.

Op mijn Synthi A kan ik bijvoorbeeld het filter gebruiken om mijn oscillator te moduleren, Ik kan mijn envelope generator als oscillator gebruiken, Ik kan alle modules die ik heb door een ringmodulator gooien en daar vervolgens weer mijn filter mee moduleren.
het geluid heeft gewoon geen vaste route.

Modulair: Ems Synthi Aks en binnenkort een Digisound systeem
Maak je er tracks mee?: Ja
Is het verslavend?:Ja

Als ik het zo hoor dan denk ik dat het niet echt iets voor je is. Als je die drang hebt om dingen uit te zoeken, en om nieuwe dingen te proberen, dan was je nu wel bezig in Reaktor een paard-hinnik-emulator/fs1r-kloon/bongo-machine te maken.
Bij deze ff een reactie van mij, ProtoHuman's partner-in-crime (en waarschijnlijk ook toekomstig medefinancier van zijn natte dromen ;)).

Ik ben van mening dat het modulair werken wel degelijk iets voor ons is, aangezien we nu ook altijd al vanaf scratch onze sounds bouwen.
Hetgeen ons zo aantrekt aan een modulair systeem zijn de mogelijkheid tot zelf bepalen van de routings en ten tweede de mogelijkheid om een systeem uit te breiden met extra modules (zoals andere filters).
Wat wij van de Clavia Modular hebben begrepen, is dat deze het Claviafilter heeft en dat er gekozen kan worden tussen verschillende poles (ik dacht 2 en 4). Bij bijvoorbeeld een Doepfer-systeem kunnen ook nog es bijvoorbeeld een Quad, 18dB, diode en WASP filter worden toegevoegd. Verder lijken dingen als de bitcrusher en de sampler ons een toffe toevoeging.

Ik las dat je even naar Reaktor gekeken had, maar dat je er al snel moe van werd. Je hebt dus geen geduld voor dit soort dingen
De reden dat PH niet al te enthousiast was over Reaktor was het feit dat hij, zoals hierboven al door hem gezegd is, wat moe werd van het eeuwige beeldschermstaren.

Volgens mij willen jullie er heel graag eentje. Gefeliciteerd en veel succes. Lijkt me een lastige om de keuze van het systeem te bepalen. Laat jullie eerste sounds ook nog ff hore.

We willen ergens na de zomervakantie (kan nog wel enkele maanden daarna zijn) waarschijnlijk een Doepfersysteem kopen.
Deze keuze maken wij omdat:
- wij 'arme' studenten zijn en dus geen geld hebben voor bijvoorbeeld een Moog-system
- er volop keus is aan verschillende modules

Toch zal Yawgmoth ons vrijdag er nog es van proberen te overtuigen dat de Nord Modular ook zeer interessant is:D
:biertje:

ps. Zijn er nog meer modular fabrikanten die modules en systemen uitbrengen voor een prijs die in de buurt ligt van de Doepfer produkten?

Origineel geplaatst door Sly Dog
We willen ergens na de zomervakantie (kan nog wel enkele maanden daarna zijn) waarschijnlijk een Doepfersysteem kopen.
Deze keuze maken wij omdat:
- wij 'arme' studenten zijn en dus geen geld hebben voor bijvoorbeeld een Moog-system
- er volop keus is aan verschillende modules

Toch zal Yawgmoth ons vrijdag er nog es van proberen te overtuigen dat de Nord Modular ook zeer interessant is:D
:biertje:

ps. Zijn er nog meer modular fabrikanten die modules en systemen uitbrengen voor een prijs die in de buurt ligt van de Doepfer produkten?

Ik moet toegeven dat Reaktor (en Generator) een vrij stijle leercurve heeft, maarja als je het niet volhoudt om naar een beeldscherm te kijken dan denk ik dat je een ander probleem hebt, dat eigenlijk een beetje los staat van de kwaliteiten van moderne digitale modulaire synths.

Jullie keuze om voor analoog te gaan stond al vast, dus eigenlijk zijn het allemaal zinloze pogingen geweest om jullie er van te overtuigen dat het kunnen opslaan van patches, en het kunnen aansturen van parameters via midi niet zomaar 'leuke features' zijn, maar dat ze van levensbelang zijn als je serieus dingen probeert te doen.

Ik voorzie 2 mogelijkheden voor jullie toekomst:
  • A. je hebt 5 modules, en je kan eigenlijk niets met het systeem als geheel, behalve wat standaard bliep en kraakgeluidjes maken. Je probeert een keer het filter in de adsr module te prikken en er gebeurt niks. Je sluit een versterkte microfoon aan op je cv in. Leuk, raar, en vooral onbruikbaar. Er blijken niet zoveel bruikbare/werkende mogelijkheden te zijn als je eerst gehoopt had. Daarna ben je snel op uitgekeken, en in verhouding heb je dan idioot veel geld uitgeven voor wat je er mee kan.
  • B. je hebt een uitgebreider systeem, waar je wel bijzondere dingen mee kunt doen. Binnen de kortste keren word je er gek van dat je niet ineens een complete patch kunt laden, maar dat je eerst 200 knopjes in de juiste stand moet zetten (als je ze onthouden hebt), en 30 kabels aansluiten.
    Terwijl je bij knopje 173 bent denk je: had ik maar naar ome NiFF geluisterd! ;)
Aangezien jullie arme studenten zijn denk ik dat al te kunnen voorspellen welke optie het gaat worden.
Veel plezier in ieder geval, en ja, laat maar eens wat horen zodra jullie iets hebben.

Wouter.

[*]B. je hebt een uitgebreider systeem, waar je wel bijzondere dingen mee kunt doen. Binnen de kortste keren word je er gek van dat je niet ineens een complete patch kunt laden, maar dat je eerst 200 knopjes in de juiste stand moet zetten (als je ze onthouden hebt), en 30 kabels aansluiten.
Terwijl je bij knopje 173 bent denk je: had ik maar naar ome NiFF geluisterd! ;)
[/list]
Ik ga het gewoon nog een keer proberen.

Ik werd gek van een JV2080, omdat ik alleen maar door complete patches moest lopen. Ik wil leuke muziek maken doordat ik leuke geluiden kan maken, niet doordat ik ze toevallig kan vinden. Als ik tijd over heb dan ga ik wel wat spelden in een hooiberg zoeken. Dit is natuurlijk een beetje overdreven, maar voor mij zit er wel een kern van waarheid in, voor mij. Als ik het nu opnieuw zou moeten doen, dan zou ik een kleiner modular systeem hebben van 1 merk in 1 duidelijke kast in combinatie met een Nord G2.

Ik moet toegeven dat Reaktor (en Generator) een vrij stijle leercurve heeft, maarja als je het niet volhoudt om naar een beeldscherm te kijken dan denk ik dat je een ander probleem hebt, dat eigenlijk een beetje los staat van de kwaliteiten van moderne digitale modulaire synths.

Wouter, ik denk dat jij een probleem hebt. Heb je dan zoveel liefdesverdriet van je modular? Zit je dan zo slecht in je vel? Ik hou er ook niet van om met softwaresynths te rotzooien op mijn scherm en ik ben ook niet de enige.
Dat heeft weer geeen ruk te maken met een probleem, maar gewoon met persoonlijke voorkeur...

Ik heb dus ook een bescheiden modulaire setup die bestaat uit een u-Ventury2 en Moog cp215, maar ik ben die setup gestaag aan het uitbreiden. Dat heeft enerzijds te maken met een soort analoog fetishme maar aan de andere kant ben ik in heel lang niet zo lekker creatief en productief bezig geweest met m'n muziekjes sinds ik lekker kan patchen... Want, zoals het bij mij en vele anderen werkt, als je het naar je zin hebt, dan gaat alles een stuk makkelijker...

Overigens ben ik dol op analoge synths zonder patchgeheugen -ik wil wel altijd midi/cv controle- want als ik een leuk geluid tegenkom, dan ben ik gedwongen om daarmee gelijk iets te doen. Dat zorgt ervoor dat ik veel meer leuke dingen direct verwerk in muziekjes...

Ik heb al een zootje analogue solutions Concussor modules liggen om een drumbak te maken, er is een PSIM-1 module onderweg, ik ga wat CGS modules in elkaar zetten, ik ben van plan een M5 en M3x mk2 te kopen en daarna is het de bedoeling dat ik gestaag verder ga met MOTM compatible modules...

Ik zeg, live the life... Stel je koopt wat van die spullen en het blijkt dat het uiteindelijk niet je ding is. So what! Je hebt het geprobeerd. Dit soort dingen kan je toch alleen aan den lijve ondervinden... Je kan je blijven afvragen of je het iets voor je is of niet, maar waarom niet gewoon wat dingetjes 2dehands opscharrelen en lekker gaan experimenteren? Laat je plezier niet in de weg zitten door zuurpruimen zou ik zeggen...

Back