Origineel geplaatst door ISPdeRuiter
Ik vertaal het niet naar het het Nederlands, lieve jongen. "Bemonsteren" is het nederlandse woord
voor het engelse "to sample",
Kijk,..dat noemt men dus vertalen in de volksmond.
De fransen verzinnen wél eigen termen voor nieuwe apparatuur (zie voorbeeld) en nemen niet zomaar alles klakkeloos over uit het engels zonder zich bewust te zijn van de mogelijkheden van hun eigen taal.
Dat dit tot een ander ( xenofoob.................vreemdschuwend, ja, ja , ja) extreem (...... uiterste) leidt
wordt door mij onmiddelijk toegegeven. Het gaat er echter om kreatief de mogelijkheden van je eigen taal te
gebruiken ; zo houden we de taal levend .
Jazeker,..maar,..buiten dat de fransen voor een hoop zaken wel nieuwe woorden verzinnen (zo wordt een computer een "ordinateur" en wordt een sampler een "dégustateur") zijn de fransen over t algemeen een stel intolerante, nationalistische, conservatieve, arrogante eikels die de franse taal de mooiste op aarde vinden en al sinds ver voor Napoleon wereldominatie verlangen.
In Nederland heerst momenteel nog steeds een multi-culti samenleving en dat mag mijns insziens best tot uiting komen in de taal. En dat doet t ook. Woorden als "koffie", "sauna", "tram", en,..jazeker,..." sampler" zijn allemaal liefdevol geadopteerd en worden (al dan niet met moeite,.. zoals wel blijkt uit deze thread) met onze taal verweven als zijnde ABN. Zo houden we de taal levend.)
"Wat een dom gedoe,....": gun jezelf eens een schootbovenkantballetje, dan windt je je over geheel andere
zaken op.
windt=wind ,...toch?
"Je" staat achter t werkwoord dus komt er geen "t" achter. ( Als ik me goed herinner ,....)
Maar goed,..dat terzijde,.. Ik wind me niet op,..ik doe vrolijk mee aan de discussie.
P.S. "Laptop" wordt natuurlijk "Schootrekenaar" zoals "Desktop" "Bureaurekenaar" is. Want computer is "(be)rekenaar".
Ooit bij stil gestaan ? "Top" is trouwens een normaal nederlands woord, denk maar aan "Waar de blanke top der duinen......" dat je moeder zo mooi kon zingen als zij de aardappels afgoot om zeventien uur negenenvijftig.
Kijk,..Computer is een zelfstandig naamwoord en betekent zoiets (geen goed Nederlands hiervoor) als "One that computes"
"computes" komt van het Latijns "computare" en betekent zoiets als "mathematisch bepalen".
"Mathematica" wordt vertaald met "astrolgie,..sterrenwichelarij,..wiskunde".
Wiskunde komt in dit geval t meest overeen met rekenkunde maar is geenszins hetzelfde.
"Rekenaar" wat jij zo mooi gebruikt is meer een calculator (van t Latijnse woord "calculare"),.. de hedendaagse functies van de computer strekken zich ver uit boven het slechts rekenen en dat woord dekt dus zowieso de lading niet.
Laptop betekent gewoon "schootbovenkant",..of zo jij wilt "schoottop" en als men er computer aan toevoegt
wordt t dus iets als "mathematisch bepaler voor op de schoottop"
Dat klinkt wel cool maar is een beetje lang naar mijn bescheiden mening.
Verder kon mijn moeder inderdaad erg mooi zingen maar zong zij vrijwel nooit pop van eigen bodem maar altijd engelstalig of franse chansons,....(waarschijnlijk om te oefenen).
Ik geloof niet dat wij jou ooit te eten hebben gehad dus ik vraag me af hoe jij precies aan de info over mijn moeders zangkunsten komt.
Tnx n grtz,... Mario010
PS.
Ik waardeer je schrijfkunsten en je inzicht in de Nederlandse taal zeer,...Maar,..
om vreemde mensen met termen als "lieve jongen" te adresseren en over hun moeder te schrijven of t een oude bekende is doet mij vermoeden dat je wel veel gestudeerd

hebt maar je minder tussen de diverse sociale lagen van de bevolking

hebt begeven.