Release traject met en voor Synthforumleden

Ik toon aan dat zonder serieuze middelen het een verloren zaak is. Iedereen mag dromen, maar dit is de realiteit.
jij hebt een product waar je achter staat. Maar zo snel je in de vijver belandt ben je één van de miljarden vlokjes plankton. Heel weinig maken het tot een eitje, laat staan een guppie of zelfs vis.

Ik toon aan dat zonder serieuze middelen het een verloren zaak is. Iedereen mag dromen, maar dit is de realiteit.
Het toont hooguit aan dat mijn naam niet ideaal is, maar daar ben ik me van bewust 😀 Verder ben ik blij dat ik me weinig aantrek van 'de realiteit' en ik denk al nooit in termen als 'een verloren zaak'. Ik moet er niet aan denken zeg, welbeschouwd is het hele leven een verloren zaak. Je wordt geboren en je gaat weer dood, nee dat schiet op 😉 Maar ik dwaal af...

Laten we weer ontopic gaan 👍

Laatst gewijzigd:
Het toont hooguit aan dat mijn naam niet ideaal is, maar daar ben ik me van bewust 😀 Verder ben ik blij dat ik me weinig aantrek van 'de realiteit' en ik denk al nooit in termen als 'een verloren zaak'. Ik moet er niet aan denken zeg, welbeschouwd is het hele leven een verloren zaak. Je wordt geboren en je gaat weer dood, nee dat schiet op 😉 Maar ik dwaal af...

Laten we weer ontopic gaan 👍
Eclectic’s voorbeeld was misschien wat ongelukkig gekozen, maar z’n post erna klopt wel.

De muziekbusiness is ontiegelijk moeilijk. Mocht je van muziekproductie een vakantie per jaar overhouden dan mag je eigenlijk al een gat in de lucht springen. En ik gok dat je het dan al gaat hebben over structurele audiences van 10.000+ die streamen en een enkeling merch koopt

Label klinkt leuk, kostendekkend klinkt vriendelijk, maar zonder grote, echte social kanalen, tja

Goede vraag, hopelijk niks. In dat initiatief was er geen winstoogmerk, alle kosten werden gedragen. Is dit iets soortgelijks dan is dat natuurlijk uitstekend.
Maar als er wel kosten aankomen dan is het natuurlijk beter om daar transparent over te zijn. Ook over wat er met je materiaal gedaan wordt qua promotie.
Elkaar helpen is altijd goed. En voor niets gaat de zon op. Maar ben je van plan wat te verdienen (weet niet of dat hier het geval is) dan is het fijner om daar gewoon direct transparant over te zijn.
Kwaliteit mag best wat kosten.
"In dat initiatief was er geen winstoogmerk, alle kosten werden gedragen"

Ook de kosten voor het eventuele mixing en mastering?.. Ik heb een aardig deel van die playlist geluisterd op Spotify en die tracks waren naar mijn mening niet gemasterd, en van velen had de mix een stuk gebalanceerder gekund. excuses voor mijn woorden als het wel zo was. Maar dat is 10 jaar geleden en ook dat was ook een geweldig initiatief!

Het betrof een playlist met alle genres door elkaar. een potpourri aan nummers en stijlen. en laten we wel wezen: diegene heeft zijn nek uitgestoken als forumlid, voor mede forumleden, en dat is geweldig, Dat wil ik absoluut voorop stellen!
Ons uiteindelijke doel is het opbouwen van een muzieklabel waar verschillende stijlen worden ondergebracht in bijbehorende verschillende releases. Elke release een ander genre bijvoorbeeld. We bieden forumleden, zoals omschreven in onze oproep de samenwerking om dit tot wat moois te maken aan.

Geen geinige playlist maar een hedendaagse professionele aanpak,geen trucen met digitale likes, algoritmes, ronselen en nep accounts of vage hyperlinks.
Zoals omschreven in onze oproep willen wij, zodra wij heil zien in een track de artiest een eerlijk contract aanbieden, per track of meer.
wat je zelf wilt.

Je hebt gelijk wat betreft de transparantie over het afmixen en het masteren van tracks. Dit is een mogelijkheid die wij bieden voor diegene die dat wil. En inderdaad , voor niets gaat de zon op. Bij het starten van een bedrijf, een nieuwe organisatie of een idee wordt er geïnvesteerd. In dit geval hebben wij lang en veel geïnvesteerd en zijn nog steeds aan het investeren in onze opleidingen tot geluidstechnicus, onze behoorlijk uitgebreide studio's en de tijd die de toekomstige releases gaan kosten. Dus ja, voor afmixen en masteren vragen wij een vergoeding. jammer genoeg zijn er geen engineers die dit gratis doen, mits je er zelf een bent of je nichtje is er een.

Maar als de artiest dit zelf doet of regelt en is tevreden met zijn/haar mix en de mastering van de track, kost dit niets en zijn alle inkomsten van de streams voor de artiest, min de kosten voor het releasen.
Voor wie op de radio wil verschijnen, zijn er nou eenmaal wel afspraken gemaakt betreft kwaliteit en volume van de audio die ook wij zullen volgen.
Je kunt altijd zelf een masteringengineer kiezen uit de vele mastering studio's die er zijn.
Ons onderzoek langs de mastering studio's wijst uit dat een digitale basismastering begint bij 57,- per track. Wij willen voor SF-leden digitale basismastering aanbieden voor 25,- per track.

Promotie:

Ook wij zijn op zoek naar manieren om een juiste promotie tot stand te brengen voor de Synthforumleden. Wie ideeën en ervaring heeft zouden wij graag ontmoeten. Wees een deel van het mogelijke succes ! het gaat tenslotte om samenwerking.

Aangezien we jullie (constructieve) feedback serieus nemen hebben we vanmiddag gesproken over het organiseren van een event / avond of meerdere, bij succes natuurlijk!, in Scheveningen bij een strandpaviljoen als alles weer een beetje los mag, in de zomer waarbij we de de artiesten hun eigen tracks kunnen brengen middels een liveset of gewoon als DJ. Dat zullen we promoten door social media-events aan te maken , lokaal te flyeren, posters en uiteraard de mond-op mond reclame.

Een Synthforumleden-avond met aanhang en feestgangers, brought to you by Studiolics.

en zucht...
nee ..we gaan geen feesten organiseren met een winstoogmerk.
We willen een collectief opbouwen, laten groeien door muzikanten en andere klootzakken en klootzakkinen elkaar te laten ontmoeten zodat er mooie samenwerkingsverbanden ontstaan, en willen heel graag onze energie daar in steken.

het gaat om muziek.

wij hebben er in ieder geval zin in!

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat ts intenties niet oké zijn.

Ik heb een playlist opgezet op spotify met Synthforum muziek, en opzich wordt er best veel in geplaatst. Ik geloof een aantal 100 tracks/jaar.

Het volume is er, de muziek is er, het publiek is er niet. En daar is denk ik echt iemand voor nodig die thuis is in social media marketing

@BasZiePee je post kwam een beetje tussendoor

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat ts intenties niet oké zijn.

Ik heb een playlist opgezet op spotify met Synthforum muziek, en opzich wordt er best veel in geplaatst. Ik geloof een aantal 100 tracks/jaar.

Het volume is er, de muziek is er, het publiek is er niet. En daar is denk ik echt iemand voor nodig die thuis is in social media marketing

@BasZiePee je post kwam een beetje tussendoor
Wellicht zin om eens te praten en te kijken waar we elkaar kunnen ontmoeten/ ervaringen delen in dit plan?

Goed initiatief! En aan het begin van het traject dus genoeg uitdagingen :-)

Qua muziek uitbrengen, ik donder het op soundcloud en dan vind ik het wel best eerlijk gezegd. Af en toe een play, af en toe een comment.
Nu heb ik ook geen winst oogmerk of ster ambities / allures ;-).

Heel cool idee, hele mooie intenties!

Veel succes!

-C-

En wie weet: Wellicht dat ik weer een track maak voor 2030

Wellicht zin om eens te praten en te kijken waar we elkaar kunnen ontmoeten/ ervaringen delen in dit plan?
Ik verafschuw social media zo ongeveer, ik kan er niks mee. Ik heb een keer een cursus gedaan over online marketing. Ook wel eens wat geprobeerd met affiliatie marketing enz. (Vind het leuk om dingen te leren in het algemeen)

Er zijn grofweg 2 wegen, waarbij de muziek niet het probleem is. Smaak is subjectief en de grootste brol valt nog te vermarkten (geldt niet alleen voor muziek, maar alle producten)

Weg 1: gooi er een groot marketing budget tegenaan. Dat is eigenlijk niet verenigbaar met kostendekkend en fijne contracten

Weg 2: volle bak marketing op internet. Vrienden worden met de algoritmes. Je hebt massa nodig om dat op te bouwen (denk aan meerdere tracks/week op social media kanalen) Met een leuk verhaaltje erbij. Met goeie artwork enz erbij. Consistent voor misschien wel 2 jaar en dan ben je misschien ergens.
Maar zoals je ziet heb je dan al een stuk of 4 mensen die kostendekkend willen werken.

Het is een hele lange weg en lange adem.

De muziekbusiness is ontiegelijk moeilijk. Mocht je van muziekproductie een vakantie per jaar overhouden dan mag je eigenlijk al een gat in de lucht springen.
Waarom zou je zo denken? Ik snap dat echt niet. Als je zo begint, weet je zeker dat het niet lukt.

Op de wereld wonen mensen, en die moeten je iets gunnen. Dit initiatief kan er best toe leiden dat mensen je meer gaan gunnen, en de initiatefnemers bieden hun diensten nu al met korting aan. Als het eenmaal loopt gunnen toekomstige luisteraars hun kostbare tijd misschien wel aan jouw liedje. Dan is dat toch alleen maar winst?

Niet om mezelf op de borst te slaan, maar ik heb me nooit wat aangetrokken van 'dat lukt toch niet'. Dat leidde ertoe dat ik muziekjournalist werd, verschillende boeken publiceerde, bijzondere mensen mocht interviewen etc. En waarom ook niet? De mensen die ja zeiden op mijn verzoek of voorstel zijn ook gewone mensen. Denk in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden en laat je verrassen 👍 Wie weet welke deuren dit initiatief opent?

Laatst gewijzigd:
Als ik bijvoorbeeld City Girl erbij pak. Luister ik weleens naar sinds een album uit 2018. Is wel gegroeid door de jaren heen (ervanuitgaande dat de statistieken juist zijn). En werkt ook vaak met een aantal anderen samen

Is vandaag de dag:
10 albums sinds 2017
12,5 miljoen plays op eigen youtube kanaal. 149k subscribers daar —> met geluk converteert 1% van je plays naar subscriber
500.000 maandelijkse luisteraars op Spotify.

Dus kan het, ja met een goed werkend collectief en een dosis geluk kan het. Maar toch is het vooral voor de lol, want vruchten zijn er pas na meerdere jaren

@bombario ik wilde niet pessimistisch of negatief overkomen. Ik probeerde alleen te schetsen dat muziek moeilijk te vermarkten is (en dat de muziek eigenlijk helemaal niet het probleem daarin is)

Ik heb volgens mij de belofte gemist dat er een hoop geld verdient gaat worden, waarom die focus daarop In de kritiek? Ik vind het een mooi initiatief. Het is niet voor iedereen even makkelijk om ‘even’ via een van de aggregators wat te releasen en dan kan dit hier daar heel mooi bij helpen, voor weinig investering. Zelf kost het heel af en toe wat op Spotify’s en consorten zetten mij zo’n 50 euro per track voor mastering. Verdien ik dat terug? Bij lange na niet. Is het leuk om mijn muziek via officiële kanalen te kunnen delen? Zeker! Net als de ervaring met de masteraar. Dat in ogenschouw nemend kan ik het me goed voorstellen dat dit initiatief mensen blij kan maken en kan helpen een ‘volgende’ stap te nemen :)

De muziekbusiness is ontiegelijk moeilijk. Mocht je van muziekproductie een vakantie per jaar overhouden dan mag je eigenlijk al een gat in de lucht springen. En ik gok dat je het dan al gaat hebben over structurele audiences van 10.000+ die streamen en een enkeling merch koopt
Die keiharde realiteit leeft in zo veel sectoren. Mijn vrouw schildert.. ze is - bijna verplicht als gevolg - digitale Instagram slaaf. Tegenwoordig concurreert iedere artiest met miljoenen anderen via het (verplichte) internet. Jaren geleden heb ik voor een privé IT project de wereld van "goedkope buitenlandse zelfstandigen" ontdekt (toen: vWorker).. wat een eye-opener ! Stapels, bergen, neen.. zéeën van mensen die hun skills aanbieden voor slavernij prijzen (enkele tientallen dollars voor deliverables die je hier in West Europa onder de 500 euro niet zult vinden). Indiers, Pakistanen, Indonesiers, Brazilianen, Egyptenaren, you name it.. een tsunami van mensheid dat smeekt om uitgebuit te worden.

Het Internet heeft álle mogelijke markten, die voor 1990 nog relatief apart bestonden, tezamen gegooid. Wie vandaag gelijkwat wilt aanbieden, of het nu kunst-gerelateerd is of niet, is verplicht om dit aan de hele wereld aan te bieden. Dan moet je inderdaad best de realiteiten van die onmenselijke concurrentie aanvaarden vóór je de stap zet.

Die keiharde realiteit leeft in zo veel sectoren. Mijn vrouw schildert.. ze is - bijna verplicht als gevolg - digitale Instagram slaaf. Tegenwoordig concurreert iedere artiest met miljoenen anderen via het (verplichte) internet. Jaren geleden heb ik voor een privé IT project de wereld van "goedkope buitenlandse zelfstandigen" ontdekt (toen: vWorker).. wat een eye-opener ! Stapels, bergen, neen.. zéeën van mensen die hun skills aanbieden voor slavernij prijzen (enkele tientallen dollars voor deliverables die je hier in West Europa onder de 500 euro niet zult vinden). Indiers, Pakistanen, Indonesiers, Brazilianen, Egyptenaren, you name it.. een tsunami van mensheid dat smeekt om uitgebuit te worden.

Het Internet heeft álle mogelijke markten, die voor 1990 nog relatief apart bestonden, tezamen gegooid. Wie vandaag gelijkwat wilt aanbieden, of het nu kunst-gerelateerd is of niet, is verplicht om dit aan de hele wereld aan te bieden. Dan moet je inderdaad best de realiteiten van die onmenselijke concurrentie aanvaarden vóór je de stap zet.
Ik heb het ook geprobeerd via upwork.
Maar als iemand daar post dat hij een beat nodig heeft en budget is 50€, er doen binnen 1 uur 20 mensen een aanbod. Zelfs voor 5€ kom ik er niet doorheen.

En ik vind het niet erg, hoogstens jammer

@Dr van Lansberg

Ik vind dit topic weinig transparant. Ik ben niet tegen collectief. Nederland is best wel voor het collectief.

Op het forum zijn er mensen die kortingsacties bijhouden voor het collectief.
Mensen die elektrische schema’s delen voor het collectief.
Mensen die nieuws bijhouden voor het collectief.
Mensen die tutorials maken voor het collectief.
Het forum is een collectief van vrijwilligers, terwijl de kosten afgerekend moeten worden in euro’s.

Indien er advertentie ruimte is ingekocht, heb ik daar alle begrip voor.

Als het idee echt een collectief en label is chapaeu, maar tot die tijd is het zo dat als ik nu een album laat masteren voor 25€/track, het gewoon een masteringservice is. Niks mis mee, maar als ik label lees, lees ik publiek - return on investment (niet te verwarren met gouden bergen)

@Dr van Lansberg
Dat gezegd hebbende verzoek ik u tot het verwijderen en anonimiseren van mijn account. Als dank voor mn tijd op het forum zal ik dan een donatie instellen ieder jaar in de maand mei. Ik hoop dat u daarmee dan een maandje een abonnement neemt op Cloudbounce, zodat er in de maand mei onbeperkt gratis algoritmische masters beschikbaar zijn voor de synthforum leden.
Voor het collectief.

Ik vind het een leuk initiatief en juich het helemaal toe. Ik zou zelfs een steentje willen bijdragen op de een of andere manier. Ik voel echter ook mee met de diverse kritische commentaren. Het lijkt mij noodzakelijk dat er een helder doel voor ogen wordt gesteld en dat de verwachtingen realistisch moeten zijn. Er komt haast meer muziek per dag uit, dan dat er mensen zijn die zin en tijd hebben om er nog naar te luisteren. Het aanbod wordt alleen maar groter, terwijl de originaliteit steeds minder wordt. Mijn zoon van 12 is bijvoorbeeld groot fan van jaren 80 en 90 muziek. Toen maakte ze nog echte muziek zegt hij vaak. Voorwaarde moet mijn inziens zijn dat het label ergens voor staat en dat op een of andere manier het de moeite waard is om naar te luisteren. Wat is de toegevoegde waarde? Wat maakt het bijzonder, anders, kwalitatief hoogwaardig? En waar liggen de kansen? Wat vind men leuk tegenwoordig?

Back