ik denk dat je dit vooral moet overwegen als je ontzorgd wilt worden en daar geld voor over hebt.
Ik moet zeggen dat ik de posts van Eclectic en Sjoelie behoorlijk spot on vindt, ook al zijn ze misschien wat te direct verwoord, maar de boodschap is naar mijn mening wel correct.
Dit soort services zijn behoorlijk veel te vinden op internet, een release gekoppeld aan mixing en mastering en promotie activiteiten is inmiddels best een gangbare methode. De meerwaarde zou inderdaad zijn dat je aan de hand genomen wordt om je muziek op internet te krijgen en om jezelf te verbeteren door te horen hoe bedrijven jouw muziek mixen en masteren.
Daar hangt logischerwijs een kostenplaatje aan, ik vind het mooi om te zien dat ze hier op 1 vlak transparant over zijn, 25 euro voor een basis mastering klinkt mij best redelijk in de oren. Maar in mijn ogen moet je dit dan vooral voor jezelf doen, niet om er geld mee te gaan verdienen met je muziek, want daar proberen hier verschillende leden voor te waarschuwen, dat is echt niet zo simpel meer met muziek releasen om daarmee geld te verdienen en uit de kosten te komen. (overigens dat dat geld kost vind ik logisch, je huis wordt ook niet gratis geschilderd door een schilder).
een klein fictief versimpeld voorbeeldje wat je zou moeten streamen om uit de kosten te komen:
- basis mastering voor je album: 10 nummers * 25 euro: 250 euro
- promotie pakket: 10 euro (ik zeg maar wat, geen idee wat ze vragen, maar dit is even een stelpost voor het rekenvoorbeeld)
- administratie kosten (buma, release afhandeling, statements): 10 euro (ik zeg maar wat, geen idee wat ze vragen, maar dit is even een stelpost voor het rekenvoorbeeld)
totaal 270 euro voor een album release.
Nogmaals, compleet fictief (op de basis mastering na), maar het is even om aan te geven wat je moet streamen om uit de kosten te komen.
Je hebt nu een kostenplaatje van 270 euro die terugverdiend moet worden via de streams, laten we alleen even spotify nemen als release platform. In 2022 leveren 1000 streams ongeveer 3,50 euro op (10 volledige streams leveren ongeveer 0,04 dollarcent op). Dit alleen als mensen je nummer volledig luisteren. Anders is het minder. Dat betekent dat je zo'n 130.000 streams nodig hebt op je album om uit de initiele kosten te komen. 130.000 streams voor een onbekende artiest is enorm veel en de kans dat je dit niet haalt tussen de enorme hoeveelheid releases per week op die platforms is best groot.
Ik denk dat zo'n rekenvoorbeeld als hierboven best redelijk is voor de huidige tijd en als je ontzorgd wil worden. Als je doelstelling is om met een wat hogere kwaliteit je muziek op internet te krijgen en je daarvoor wilt investeren. Gaat het je om geld te verdienen met je muziek, realiseer je dan, dat dat in de huidige muziekwereld erg lastig is (niet onmogelijk), en dat het waarschijnlijk is dat het je geld kost.
Je kunt het je inderdaad zelf ook wel makkelijk maken door gewoon een distrokid account af te sluiten, dat kost je 19.95 dollar per jaar en dat is dan je investering per jaar, daarna kun je onbeperkt aantalen van je eigen muziek op al die diensten publiceren, daar krijg je voor die 19,95 dollar per jaar ook alle royalties van die diensten. Enige verschil is dat je dan wel al je eigen muziek zelf moet mixen en masteren en dat je zelf je artwork en promotie moet verzorgen.
Dus ga voor jezelf na wat voor jou het belangrijkste is met bovenstaande overwegingen, het ligt natuurlijk allemaal wat genuanceerder maar het komt in feite wel neer op zo'n versimpeld voorbeeld als hierboven.
De diensten kun je in principe overal vinden, maar het klinkt mij allemaal niet onredelijk in de oren als je dat zelf allemaal niet wilt doen en er is dus veel keus in deze markt op het internet. Dus maak een overwogen keuze