Release traject met en voor Synthforumleden

Dan moet je inderdaad best de realiteiten van die onmenselijke concurrentie aanvaarden vóór je de stap zet.
Die kant bestaat. Maarrrrr........

Een bekende van mijn zoon was jarenlang popmuzikant. Dat stopte en hij besloot kunstschilder te worden. Dankzij internet en zijn rock & roll atttitude pakte hij dat slim aan en nu exposeert hij tot in Amerika.

Voorbeeld 2. Ik sprak laatst een kunstenaar die zijn werk deelt via o.a. Instagram. Een galerijhouder uit Spanje is fan en vroeg of hij gratis naar Mallorca wilde komen, om te praten over een tentoonstelling.

Ik zeg absoluut niet dat dit de regel is. Maar als je begint met de mindset van 'onmogelijk' en 'onmenselijk' dan wens ik je veel succes.

Ik zeg absoluut niet dat dit de regel is. Maar als je begint met de mindset van 'onmogelijk' en 'onmenselijk' dan wens ik je veel succes.
Ik ben de laatste die mensen wil ontmoedigen met woorden zoals 'onmogelijk'. Doorheen mijn leven heb ik een heel abnormaal, non-conservatief traject doorlopen, dus ik weet dat de dingen anders doen zeker vruchten kan afwerpen. Maar ik schreef 'onmenselijk'.. concurreren met soms honderden duizenden anderen die gelijkaardige dromen (en doelen) hebben als jezelf. Da's niet voor iedereen. Drie keer in mijn leven heb ik geprobeerd om software van eigen makelij verkocht te krijgen aan "de wereld". Ik heb alles "by the book" gedaan. Handleiding geschreven. Website met e-commerce om product op professionele manier aan te bieden (wanneer dit doen helemaal niet een fluitje van een cent is, zoals vandaag). Subsidies achterna hollen. Marktonderzoek. Marketing.. veel marketing. Resultaat? Drie keer met mijn koppig voorhoofd tegen onwrikbare muren gebotst. Kostprijs: ongeveer een huis in waarde (kwart miljoen euro?), en ongeveer 5 jaar full-time van mijn leven.

Dromen achterna hollen is ultra spannend, en een mooi en noodzakelijk deel van een gezond mensenleven, maar alleen de naïevelingen die veel geluk of een uitzonderlijk natuurlijk talent hebben, komen er met een mooie smile uit. Mijn raad is dus van heel, héél goed te researchen waaraan je begint, voor je begint.

Het wordt een beetje een "binaire" discussie zo. Succes, ja of nee. Maar daar zit nog veel tussen. 't Is maar net hoe groot je de "splash" wil laten zijn.

Voor mij is hier rondhangen al een flinke upgrade - stuk meer luisteraars dan alleen m'n vrienden en familie.

Bas biedt aan om daar weer een upgrade aan te geven. Hoe, daar hebben we vragen over - maar da's wat 'ie aanbiedt. Geen miraculeuze wereld-dominantie - gewoon iets meer publiek dan hier.

Als het streven is dit draadje on-topic te houden, laten we dan inhaken op zijn aanbod - niet onze persoonlijke teleurstellingen hierop projecteren.

ik denk dat je dit vooral moet overwegen als je ontzorgd wilt worden en daar geld voor over hebt.

Ik moet zeggen dat ik de posts van Eclectic en Sjoelie behoorlijk spot on vindt, ook al zijn ze misschien wat te direct verwoord, maar de boodschap is naar mijn mening wel correct.

Dit soort services zijn behoorlijk veel te vinden op internet, een release gekoppeld aan mixing en mastering en promotie activiteiten is inmiddels best een gangbare methode. De meerwaarde zou inderdaad zijn dat je aan de hand genomen wordt om je muziek op internet te krijgen en om jezelf te verbeteren door te horen hoe bedrijven jouw muziek mixen en masteren.

Daar hangt logischerwijs een kostenplaatje aan, ik vind het mooi om te zien dat ze hier op 1 vlak transparant over zijn, 25 euro voor een basis mastering klinkt mij best redelijk in de oren. Maar in mijn ogen moet je dit dan vooral voor jezelf doen, niet om er geld mee te gaan verdienen met je muziek, want daar proberen hier verschillende leden voor te waarschuwen, dat is echt niet zo simpel meer met muziek releasen om daarmee geld te verdienen en uit de kosten te komen. (overigens dat dat geld kost vind ik logisch, je huis wordt ook niet gratis geschilderd door een schilder).

een klein fictief versimpeld voorbeeldje wat je zou moeten streamen om uit de kosten te komen:

- basis mastering voor je album: 10 nummers * 25 euro: 250 euro
- promotie pakket: 10 euro (ik zeg maar wat, geen idee wat ze vragen, maar dit is even een stelpost voor het rekenvoorbeeld)
- administratie kosten (buma, release afhandeling, statements): 10 euro (ik zeg maar wat, geen idee wat ze vragen, maar dit is even een stelpost voor het rekenvoorbeeld)

totaal 270 euro voor een album release.
Nogmaals, compleet fictief (op de basis mastering na), maar het is even om aan te geven wat je moet streamen om uit de kosten te komen.

Je hebt nu een kostenplaatje van 270 euro die terugverdiend moet worden via de streams, laten we alleen even spotify nemen als release platform. In 2022 leveren 1000 streams ongeveer 3,50 euro op (10 volledige streams leveren ongeveer 0,04 dollarcent op). Dit alleen als mensen je nummer volledig luisteren. Anders is het minder. Dat betekent dat je zo'n 130.000 streams nodig hebt op je album om uit de initiele kosten te komen. 130.000 streams voor een onbekende artiest is enorm veel en de kans dat je dit niet haalt tussen de enorme hoeveelheid releases per week op die platforms is best groot.

Ik denk dat zo'n rekenvoorbeeld als hierboven best redelijk is voor de huidige tijd en als je ontzorgd wil worden. Als je doelstelling is om met een wat hogere kwaliteit je muziek op internet te krijgen en je daarvoor wilt investeren. Gaat het je om geld te verdienen met je muziek, realiseer je dan, dat dat in de huidige muziekwereld erg lastig is (niet onmogelijk), en dat het waarschijnlijk is dat het je geld kost.

Je kunt het je inderdaad zelf ook wel makkelijk maken door gewoon een distrokid account af te sluiten, dat kost je 19.95 dollar per jaar en dat is dan je investering per jaar, daarna kun je onbeperkt aantalen van je eigen muziek op al die diensten publiceren, daar krijg je voor die 19,95 dollar per jaar ook alle royalties van die diensten. Enige verschil is dat je dan wel al je eigen muziek zelf moet mixen en masteren en dat je zelf je artwork en promotie moet verzorgen.

Dus ga voor jezelf na wat voor jou het belangrijkste is met bovenstaande overwegingen, het ligt natuurlijk allemaal wat genuanceerder maar het komt in feite wel neer op zo'n versimpeld voorbeeld als hierboven.

De diensten kun je in principe overal vinden, maar het klinkt mij allemaal niet onredelijk in de oren als je dat zelf allemaal niet wilt doen en er is dus veel keus in deze markt op het internet. Dus maak een overwogen keuze :)

Welke playlist?
"In dat initiatief was er geen winstoogmerk, alle kosten werden gedragen"

Ook de kosten voor het eventuele mixing en mastering?.. Ik heb een aardig deel van die playlist geluisterd op Spotify en die tracks waren naar mijn mening niet gemasterd, en van velen had de mix een stuk gebalanceerder gekund. excuses voor mijn woorden als het wel zo was. Maar dat is 10 jaar geleden en ook dat was ook een geweldig initiatief!

Het betrof een playlist met alle genres door elkaar. een potpourri aan nummers en stijlen. en laten we wel wezen: diegene heeft zijn nek uitgestoken als forumlid, voor mede forumleden, en dat is geweldig, Dat wil ik absoluut voorop stellen!
Ons uiteindelijke doel is het opbouwen van een muzieklabel waar verschillende stijlen worden ondergebracht in bijbehorende verschillende releases. Elke release een ander genre bijvoorbeeld. We bieden forumleden, zoals omschreven in onze oproep de samenwerking om dit tot wat moois te maken aan.

Geen geinige playlist maar een hedendaagse professionele aanpak,geen trucen met digitale likes, algoritmes, ronselen en nep accounts of vage hyperlinks.
Zoals omschreven in onze oproep willen wij, zodra wij heil zien in een track de artiest een eerlijk contract aanbieden, per track of meer.
wat je zelf wilt.

Je hebt gelijk wat betreft de transparantie over het afmixen en het masteren van tracks. Dit is een mogelijkheid die wij bieden voor diegene die dat wil. En inderdaad , voor niets gaat de zon op. Bij het starten van een bedrijf, een nieuwe organisatie of een idee wordt er geïnvesteerd. In dit geval hebben wij lang en veel geïnvesteerd en zijn nog steeds aan het investeren in onze opleidingen tot geluidstechnicus, onze behoorlijk uitgebreide studio's en de tijd die de toekomstige releases gaan kosten. Dus ja, voor afmixen en masteren vragen wij een vergoeding. jammer genoeg zijn er geen engineers die dit gratis doen, mits je er zelf een bent of je nichtje is er een.

Maar als de artiest dit zelf doet of regelt en is tevreden met zijn/haar mix en de mastering van de track, kost dit niets en zijn alle inkomsten van de streams voor de artiest, min de kosten voor het releasen.
Voor wie op de radio wil verschijnen, zijn er nou eenmaal wel afspraken gemaakt betreft kwaliteit en volume van de audio die ook wij zullen volgen.
Je kunt altijd zelf een masteringengineer kiezen uit de vele mastering studio's die er zijn.
Ons onderzoek langs de mastering studio's wijst uit dat een digitale basismastering begint bij 57,- per track. Wij willen voor SF-leden digitale basismastering aanbieden voor 25,- per track.

Promotie:

Ook wij zijn op zoek naar manieren om een juiste promotie tot stand te brengen voor de Synthforumleden. Wie ideeën en ervaring heeft zouden wij graag ontmoeten. Wees een deel van het mogelijke succes ! het gaat tenslotte om samenwerking.

Aangezien we jullie (constructieve) feedback serieus nemen hebben we vanmiddag gesproken over het organiseren van een event / avond of meerdere, bij succes natuurlijk!, in Scheveningen bij een strandpaviljoen als alles weer een beetje los mag, in de zomer waarbij we de de artiesten hun eigen tracks kunnen brengen middels een liveset of gewoon als DJ. Dat zullen we promoten door social media-events aan te maken , lokaal te flyeren, posters en uiteraard de mond-op mond reclame.

Een Synthforumleden-avond met aanhang en feestgangers, brought to you by Studiolics.

en zucht...
nee ..we gaan geen feesten organiseren met een winstoogmerk.
We willen een collectief opbouwen, laten groeien door muzikanten en andere klootzakken en klootzakkinen elkaar te laten ontmoeten zodat er mooie samenwerkingsverbanden ontstaan, en willen heel graag onze energie daar in steken.

het gaat om muziek.

wij hebben er in ieder geval zin in!

Ik geloof nog steeds in de goede bedoelingen van de meeste mensen en ik vind het een mooi initiatief. Ik geloof al lang niet meer dat ik een wereldhit ga maken. Gewoon lekker met plezier muziek maken. Wellicht ooit eens een release hebben lijkt mij leuk, maar dan moet ik wel iets afmaken. Als dat dan via dit kanaal kan zou mij dat leuk lijken. Of ik nu €0,10 verdien of €2,30 dat maakt mij dan niet uit.

wij doen mee als er vinyl geperst wordt;
neeh, gekheid op een stokkie (of toch niet? nah misschien dan)

sorry maar ik heb geen tijd om/zin in die discussie te lezen dus ik weet niet of in die massa zinnen die ineens explodeerde al staat wat ik ga typen.
als dat al beantwoord is, sorry en ga ik in de hoek staan, maar anders.
what about :
waar staat het label voor, wat is het karakter? Als wij uitgenodigd worden om een EP (yep alleen vinyl of CD, digitaal is nog steeds een bij produkt) uit te brengen kijken we naar het label > wie? wie koopt het? wat is de mentaliteit? geld-succes-belovende-gladjakkers? en VOORAL wat er al is uitgebracht en hoe?.
Een Label moet een muzikale mening hebben en best wel schijt aan die eendags copy/paste dingetjes.
Ik heb met veel plezier en respect geluisterd naar bijna alles van de SF Contest 2021 maar van mijn favorieten staat er maar 1 in de top 10.
Label == visie + smaak + hart voor muziek + cultureel besef/actualiteit.

Laatst gewijzigd:
waar staat het label voor, wat is het karakter? Als wij uitgenodigd worden om een EP (yep alleen vinyl of CD, digitaal is nog steeds een bij produkt) uit te brengen kijken we naar het label > wie? wie koopt het? wat is de mentaliteit? geld-succes-belovende-gladjakkers? en VOORAL wat er al is uitgebracht en hoe?.Een Label moet een muzikale mening hebben en best wel schijt aan die eendags copy/paste dingetjes.
Ik heb met veel plezier en respect geluisterd naar bijna alles van de SF Contest 2021 geluisterd maar van mijn favorieten staat er maar 1 in de top 10.
Label == visie + smaak + hart voor muziek + cultureel besef/actualiteit.
Precies, dat bedoelde ik ook te zeggen, maar jij hebt het beter verwoord :o:

Als ik alles voorbij zie komen, weet ik weer precies waarom ik voor mezelf werk 😁 Ik vind mensen leuk hoor, maar zoveel meningen, ideeën en verwachtingen. Maak daar maar eens een geheel van en houd iedereen aan boord.

Ik wens de initiatiefnemers alle geluk en nogmaals mijn advies: begin klein. Uitbreiden is altijd makkelijker dan terugschroeven. In je enthousiasme wil je altijd veel, maar dan moet je het volhouden. Liever elke maand een steengoede release, dan wekelijks een matige. Kun je de frequentie altijd verhogen als het eenmaal loopt en bewaak je de kwaliteit 👍

Als ik alles voorbij zie komen, weet ik weer precies waarom ik voor mezelf werk 😁 Ik vind mensen leuk hoor, maar zoveel meningen, ideeën en verwachtingen. Maak daar maar eens een geheel van en houd iedereen aan boord.

Ik wens de initiatiefnemers alle geluk en nogmaals mijn advies: begin klein. Uitbreiden is altijd makkelijker dan terugschroeven. In je enthousiasme wil je altijd veel, maar dan moet je het volhouden. Liever elke maand een steengoede release, dan wekelijks een matige. Kun je de frequentie altijd verhogen als het eenmaal loopt en bewaak je de kwaliteit 👍
Thnx Bombario. Precies wat je zegt is de bedoeling. Klein beginnen, beheersbaar en grondig, rustig en overzichtelijk.
Voor wie vraagt wat de visie is van het label, nodig ik uit om mijn berichten nogmaals te lezen. Daar staat best een duidelijke visie in. Als dat niet voldoende is, dan is deze visie wellicht iets wat niet bij diegene past. Dan hoeven we ook niets met elkaar en hoef je je er ook niet druk om te maken.

Leuk initiatief. Ik ben dit jaar zelf met SEN bezig. Dus daar ligt mijn aandacht nu vooral. Maar als dit een beetje loopt, wil ik t.z.t. kijken of ik iets kan bijdragen.
Ik ben in ieder geval van plan om (ook) volop muziek te gaan maken, maarja dat zijn we allemaal... :)
Vind mixen ook superleuk heb ik ontdekt.

Voor wie vraagt wat de visie is van het label, nodig ik uit om mijn berichten nogmaals te lezen. Daar staat best een duidelijke visie in. Als dat niet voldoende is, dan is deze visie wellicht iets wat niet bij diegene past. Dan hoeven we ook niets met elkaar en hoef je je er ook niet druk om te maken.

nouh zegh....

ik wist niet dat je kwaad werd en ik maak me echt helemaal niet druk hoor, even goeie vrienden.

Omdat jullie de meest uiteenlopende stijlen produceren wordt het waarschijnlijk nog even zoeken naar de juiste samenstelling, maar dat is van later zorg.

Maar ok, dit had ik dus al wel gelezen... ik vind dat van eerste zorg en dat is niet voldoende.

Ik vind het gewoon de omgekeerde wereld en snap het gewoon echt niet. Je zal toch wel achter de releases moeten gaan staan, toch?
Een bestaansrecht/reden hebben als beginnend klein label, grondig, rustig en overzichtelijk.
Of zien jullie jezelf meer als een mixend/masterend doorgeefluik? Ook prima, maar dat is geen label dat is een service.

Anyway, Veel succes! (Dat meen ik :) )

wij doen mee als er vinyl geperst wordt;
neeh, gekheid op een stokkie (of toch niet? nah misschien dan)

sorry maar ik heb geen tijd om/zin in die discussie te lezen dus ik weet niet of in die massa zinnen die ineens explodeerde al staat wat ik ga typen.
als dat al beantwoord is, sorry en ga ik in de hoek staan, maar anders.
what about :
waar staat het label voor, wat is het karakter? Als wij uitgenodigd worden om een EP (yep alleen vinyl of CD, digitaal is nog steeds een bij produkt) uit te brengen kijken we naar het label > wie? wie koopt het? wat is de mentaliteit? geld-succes-belovende-gladjakkers? en VOORAL wat er al is uitgebracht en hoe?.
Een Label moet een muzikale mening hebben en best wel schijt aan die eendags copy/paste dingetjes.
Ik heb met veel plezier en respect geluisterd naar bijna alles van de SF Contest 2021 maar van mijn favorieten staat er maar 1 in de top 10.
Label == visie + smaak + hart voor muziek + cultureel besef
nouh zegh....

ik wist niet dat je kwaad werd en ik maak me echt helemaal niet druk hoor, even goeie vrienden
Dat is dus het vervelende , digitaal ( mail, fora,enz ) ziet tekst er soms zo hard uit. Dat is zeker niet de bedoeling.
Kwaad ben ik zeker niet hoor.
Live spreken is vaak veel leuker en minder verwarrend.
Alleen iedereen bellen is ook zo wat.

Een nobel initiatief, waarvan hopelijk een hele reeks mooie resultaten tot stand zullen komen.

Een compilatie release gebaseerd op de Synthforum Contest 2021, zou wel een goede eerste start zijn.

Mijn eigen muziek, publiceer ik tot op heden allemaal onder de meest vrije vorm van de Creative Commons licentie. Het staat jullie dus vrij om daar in commercieel opzicht iets mee te doen. Mits het aan de eisen en wensen van het label voldoet uiteraard. Ben zelf meer op zoek naar publiciteit voor de muziek i.p.v. daarmee een dagelijkse boterham te verdienen. Die boterham, mét pindakaas erop, komt al op een andere manier tot stand.

Wat mij niet geheel duidelijk is wat betreft jullie label, is of de artiesten zelf geld moeten inleggen voor het masteren en publiceren van tracks. Of dat dit met terugwerkende kracht zal worden berekend op het moment dat tracks achteraf succesvol blijken te zijn.

Hoe de meeste het doen:
- Je betaald mastering
- je betaald UPC EAN code
- je betaald IRSC code
- je betaald handling fee
- je betaald promotional costs/artwork
Stel dit is samen als pakketje 75-150

Dan gaat je track wereldwijd alle online platformen op
De meeste digitale labels hanteren dan een betalingen threshold van 50,00
Die gaat nooit gehaald worden
dus label heeft 75-150 + een paar euro per jaar per track aan online plays
doe je dit 100x dan hebben ze statements van 300-500 euro, maar gaan ze nog steeds de artiest niet betalen.
Misschien is het hier anders, maar dat is grofweg hoe het werkt.

Ik ben van mening dat het een ontzettend leuk en vriendelijk initiatief is wat onze mede forumleden hier hebben genomen. Vers van de opleiding van Sound Education Nederland, vol met positieve energie proberen om iets meer te doen dan alleen op een zolderkamertje tracks bouwen. Dat nog niet elk detail voor een net startend label op papier is uitgewerkt, kan wat mij betreft geen bezwaar zijn. Ik weet uit eigen ervaring dat je een full time job kunt hebben aan het maken van plannen en het uitwerken ervan. Waar het echter vooral om gaat is het DOEN. Natuurlijk kunnen en zullen er kritische vragen worden gesteld, maar ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat het lijkt dat de focus daar nu komt te liggen. Learning on the job is ook een mogelijkheid. Dus het initiatief van twee mede forumleden an sich juich ik al toe.

Als dan de combinatie met het forum wordt gemaakt, waar zoveel getalenteerde leden rondhangen die zoveel mooie tracks maken, is dat toch alleen maar prachtig? Zo wordt heel laagdrempelig een manier geboden om je tracks officieel te releasen. Dan kan daar ook weer een vinkje achter :). Volgens mij heeft TS aangegeven aan de eventuele verkopen geen geld te hoeven verdienen. Dat er een bedrag wordt gerekend voor het masteren van je track, snap ik wel. Daar gaat gewoon tijd in zitten. Dat het de kern is van het verdienmodel, geloof ik niet zo als het doel is om eens in het kwartaal een release uit te brengen van tracks van Synthforumleden. 12 tracks per release? 4 keer per jaar? 25 Euro masteringkosten per track? 1.200 Euro per jaar? 600 Euro per persoon? Dan moet je wel een heel kleine schoorsteen hebben ;). Dat het voor slechts weinigen is weggelegd om met eigen muziek een boterham te verdienen, moge bekend zijn.

Voor de goede orde, de forumleiding steunt dit initiatief van harte. Het is een project van, door en met leden van Synthforum en dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Back