Wat heb jij vandaag met je synths gedaan?

Vandaag een leuk optreden gehad in de tuin van een restaurant. Met dansende mensen enzo.
Wel een probleempje met de Kurzweil. Die moest ik een paar keer resetten omdat hij out of tune raakte.
Dat had ik nog niet eerder meegemaakt.

Vandaag een leuk optreden gehad in de tuin van een restaurant. Met dansende mensen enzo.
Wel een probleempje met de Kurzweil. Die moest ik een paar keer resetten omdat hij out of tune raakte.
Dat had ik nog niet eerder meegemaakt.

Vervelend! Ik had (denk 10 jaar geleden) een pc3x waar ik ook constant problemen mee had live. Uiteindelijk daarom weg gedaan omdat hij gewoon niet te vertrouwen was.

Out of tune gaan kan trouwens goed liggen aan slecht gekalibreerd of kapot pitch wheel! (Maar is minder aannemelijk als het na reset weer opgelost was)

Tr 909 werd hersteld en opgepikt, waldorf micro Q meegekregen (een ruil) - leren verse tape vervangen op de Roland RE201, wat fx pielen met de zen op de tr 909 en een imac voorzien van drivers voor RME en MOTU midi gear en routings naar de mixer fixen voor een vriend zijn studio zodat ie fx als return heeft op de faders... Het was een fijne dag.
lekker dubben met een re501 301 201, wie had dat gedacht, een cr78 heeft zo weinig nodig om te boeien...

Nog aan ‘t nagenieten van de jam gisteren, vandaag flink wat aan mijn fm dreampiano gewerkt en er gebeuren onverwachte dingen. Zal wel aan mij liggen, maar als ik hierboven hoor dat een PC3 out of tune raakt zou het ook kunnen dat er meer aan de hand is. Vooralsnog denk ik dat ik wat veel vraag, of gewoon ergens iets essentieels vergeet. Heb nu een FM piano met een beetje shaper en een KVA pad met aftertouch filter die al best lekker speelt. Dat is het doel: het moet lekker spelen.

Retrosound™

TR 909 REVOLUTION 909 v5 aan de tand gevoeld nu deze hersteld is (midi in deed t niet, niet dat ik die nu miste) en de DS4M er (ook) mee aangestuurd via 4 midi kanalen. Dan wordt ie dus een 16 kanaals sequencer bovendien en heb je mutes op alles. Een hele avond zitten beuken :D
IMG_6969.jpeg

Mijn eerste Japanse import in perfecte staat ontvangen van de eerste eigenaar en het is direct de oudste machine in de studio. En tegelijkertijd heeft ie een verrassend hoog serial number (#394000, Feb 1984), dus wellicht is het wel de nieuwste ooit gemaakt... 🤞🏻

Tot nu toe veel lol met deze intuïtieve klassieker, de minimale sound design mogelijkheden dwingen 100% focus op ritmes af. Nu die andere zilveren box nog vinden.

Screenshot 2026-09-03 at 14.54.47.png

Laatst gewijzigd:
Mijn eerste Japanse import in perfecte staat ontvangen van de eerste eigenaar en het is direct de oudste machine in de studio. En tegelijkertijd heeft ie een verrassend hoog serial number (#394000, Feb 1984), dus wellicht is het wel de nieuwste ooit gemaakt... 🤞🏻

Tot nu toe veel lol met deze intuïtieve klassieker, de minimale sound design mogelijkheden dwingen 100% focus op ritmes af. Nu die andere zilveren box nog vinden.

Bekijk bijlage 3876119
Ik heb heel even een clone gehad (van Behringer) en vond het schierend irritant dat je alleen beats kunt maken terwijl de beat loopt, dus niet door vooraf stapjes uit te tekenen en dan op Play te drukken. Dat is in het origineel ook zo, toch? Zelfs latere Roland-machines zoals de R-8 hebben dat 'euvel' (dus trigger ik die laatste vooral via MIDI).

Ik heb heel even een clone gehad (van Behringer) en vond het schierend irritant dat je alleen beats kunt maken terwijl de beat loopt, dus niet door vooraf stapjes uit te tekenen en dan op Play te drukken. Dat is in het origineel ook zo, toch? Zelfs latere Roland-machines zoals de R-8 hebben dat 'euvel' (dus trigger ik die laatste vooral via MIDI).
Ja dat klopt en tegelijkertijd is het precies hoe ik graag beats maak (gewoon live horen wat je tweaked), dus in mijn geval is het niet zo'n probleem. Maar ik kan mij voorstellen dat dat niet voor iedereen werkt.

Ik heb geworsteld om de ‘Verloren Synth’ - de defect gewaande Microwave XT - een ergonomisch goede plek te geven.
Uiteindelijk na wat verschillende plekken te hebben geprobeerd kwam ik tot de conclusie dat hij het beste boven de Quantum kon staan.
En met een stevige laptop-stand ziet het er heel Startrek uit! 🖖

IMG_3146.jpeg
IMG_3144.jpeg

Vandaag de Korg Triton (de originele) zijn ram max out naar 64MB. Volgende experiment wordt de SCSI stack eraan hangen, maar ik vrees dat ik nét de goede kabel niet heb en mogelijk ook niet de juiste terminators. I'll be back.

Nieuw project afgerond, Sodium.

Ik speel gemiddeld 3 a 4h per week. Daar komen dan 3 a 4 nummers uit per jaar van 2 minuten lang.

Dat zal bij jou wel iets intenser zijn 🫡
Zit iedere avond van 8 tot in de nacht tot 1 uur op de studio, dus vaak bezig met muziek maken.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Back