Bax vraagt uitstel van betaling - faillissement

Ik bid niet voor verouderde formules die te duur waren en halsstarrig in het verleden bleven hangen.
Bidden hoeft zeker niet.
Gedenken mag natuurlijk wel.
Soort dinosauriërs. Ooit heersers op deze wereld, nu niet meer actueel, maar ze kunnen me soms nog wel fascineren.

Safe sound, Sensomania, Dirk Witte, Spanjaard, Servaas, Kick Music. Zo maar wat willekeurige historische namen uit de omgeving...

Dirk Witte bestaat nog als gitaarwinkel in Utrecht. Fijne zaak. Komt mijn Gibson SG '61 vandaan :D

Lijkt me sterk dat er nog investeerders die geld durven steken in een doorstart
Het draait er waarschijnlijk op uit dat Bax failliet verklaard wordt en Jochanan onder een nieuwe naam opstart in de bestaande panden, maar dus zonder de schuldenlast van Bax-Music.

De tijd van de muziekboer op de hoek is voorbij. En ik zeg dat met pijn in mijn hart :-(

Wat ik nooit begrepen heb is waarom aankopen in de winkel zelf niet goedkoper zijn dan online.

Het herroepingsrecht geldt alleen voor online aankopen. Zou Bax online niet zo hebben lopen stunten dan hadden ze minder B stock gehad, en de extra winsten door de verbeterde efficientie hadden ze in lagere prijzen kunnen steken voor producten die in de winkel zelf worden gekocht. Zo krijg je toch je winkel vol met klanten en kan je toch mooie aanbiedingen doen.

Maar waarschijnlijk verkopen ze daar teveel voor om dat inderdaad zo te kunnen laten werken.

Surseance (uitstel) van betaling betekent dat Bax nog doordraait en ook alles zou moeten leveren dat is besteld. Personeel is ook nog gewoon in dienst .

Maar de meeste surseances draaien uit op een faillissement, en dan ben je (aan)betalingen kwijt. Je wordt dan schuldeiser, maar staat helemaal achteraan na de Belastingdienst, UWV, banken en andere preferente schuldeisers (vaak leveranciers en geldschieters).

Als Bax jr. en sr. vervolgens idd doorstarten (wat vaak gebeurt omdat oud-eigenaren het bedrijf van binnen en buiten kennen en vaak al zijn voorbereid op een doorstart) dan is dat vervolgens zonder al die schulden.

Dan ben je niet alleen als klant de sjaak, maar wij allemaal omdat de schulden aan de Belastingdienst en UWV door de samenleving worden betaald.

Curator moet na een faillissement zorgen voor een zo hoog mogelijke opbrengst voor de schuldeisers, maar die valt bij een doorstart meestal erg tegen. Evt. uitbetaling duurt bovendien vaak jaren. Terwijl de Baxjes vrolijk opnieuw beginnen (alhoewel ook zij een flinke veer zullen laten
Volgens mij is er tot op heden nog geen surseance geweest die niet eindigde in een faillissement.
Bij een faillissement stopt het bedrijf overigens niet. De curator kan besluiten het bedrijf nog door te laten gaan als dit beter is voor de schuldeisers (bijvoorbeeld om nog geld binnen te krijgen door zaken te verkopen of wanneer het beter is voor een doorstart of overname). Schulden na faillissement zijn boedelschulden en dan heb je een sterkere positie dan voor het faillissement

Wat ik nooit begrepen heb is waarom aankopen in de winkel zelf niet goedkoper zijn dan online.

Het herroepingsrecht geldt alleen voor online aankopen. Zou Bax online niet zo hebben lopen stunten dan hadden ze minder B stock gehad, en de extra winsten door de verbeterde efficientie hadden ze in lagere prijzen kunnen steken voor producten die in de winkel zelf worden gekocht. Zo krijg je toch je winkel vol met klanten en kan je toch mooie aanbiedingen doen.

Maar waarschijnlijk verkopen ze daar teveel voor om dat inderdaad zo te kunnen laten werken.
Huur winkel, verwarming, licht, winkelpersoneel, interieur, displays, demomodellen, kassasystemen, anti-diefstalpoortjes, fysieke winkels zijn juist meestal duurder dan online winkels, daarom kunnen webwinkels vaak goedkoper aanbieden.

Ik ben wel benieuwd hoe het saneringsplan eruit zag waar een stokje voor gestoken is. Zou denken aan het sluiten van alle fysieke winkels (behalve misschien die in Goes omdat die toch tegen het magazijn aanzit). Ik kan me niet voorstellen dat die rendabel (genoeg) zijn.

De tijd van de muziekboer op de hoek is voorbij. En ik zeg dat met pijn in mijn hart :-(

Hier is die tijd al heel lang voorbij. Ik zeg dat met een dubbel gevoel, aan de ene kant handig om spullen in de buurt te kunnen kopen, aan de andere kant, zie m'n vorige post in dit draadje daarover:

• Duimpje
Duimpjes: Nap
De website ook
1743251217053.png

We zijn nu voor koopjes toch overgeleverd aan Meibergen, alhoewel ....

Attachments

• Mei-1.png
    Mei-1.png
    361,2 KB · Bekeken: 103
Hier is die tijd al heel lang voorbij. Ik zeg dat met een dubbel gevoel, aan de ene kant handig om spullen in de buurt te kunnen kopen, aan de andere kant, zie m'n vorige post in dit draadje daarover:

Ja, ik wou ook al teruglinken naar mijn oude post :D Als je een servicegerichte, enthousiaste ondernemer in de buurt hebt zitten met goed assortiment en prijzen is dat top natuurlijk. Ik heb helaas vooral ervaring met het tegenovergestelde.

Heb net alle aankoop pdf factuurtjes gedownload van mijn BAX account voor dat deze op slot gaat.
Voor aankoop historie.

Het is Feedback, Key Music, en Bax is niet gelukt de grootste te worden. Ze zijn stuk voor stuk ten onder gegaan….hoewel…Bax is nog aan het spartelen is. Maar het ziet er niet best uit. Het klinkt als mismanagement zoals een verdienmodel dat niet klopt. Corona schulden….dat is geen excuus. Iedereen wist van te voren dat er een moest worden terugbetaald. Gratis bier bestaat niet. Ze hadden ook in de kosten kunnen snijden, en zeker als de festival inkomsten wegvallen. En tot 30 dagen je geld terug…gratis verzendkosten…ik blijf dat gek vinden. Dat kost je bakken met geld lijkt mij. Al die b-stock, en dan nog ‘s een dikke korting op b-stock. Kan toch niet?

Tja, jammer dat het zo is gelopen. Maar het is inderdaad meer een markt van dozenschuivers geworden dan wat anders.

Back