Ik verkoop mijn synths niet meer via marktplaats

Wat een onzin. Ze hebben iets gebouwd waarmee je je risico kunt verlagen en wat je een hoop gedoe kan schelen. Er wordt niks door je strot geduwd want het is optioneel.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Services als betaalverzoek vind ik zelf heel handig maar die kopersbescherming ervaar ik ook als "door de strot geduwd". Je verkoopt per definitie met kopersbescherming die je niet uit kunt zetten en waar aan een heleboel voorwaarden voldaan moet zijn voordat er iets mee gedaan kan worden. En als je die als koper dan een keer nodig hebt geeft MP niet thuis want de transactie is meer dan een week terug, en als ze dat niet doen krijg je het aankoopbedrag terug maar de verzendkosten blijven weg.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Services als betaalverzoek vind ik zelf heel handig maar die kopersbescherming ervaar ik ook als "door de strot geduwd". Je verkoopt per definitie met kopersbescherming die je niet uit kunt zetten en waar aan een heleboel voorwaarden voldaan moet zijn voordat er iets mee gedaan kan worden. En als je die als koper dan een keer nodig hebt geeft MP niet thuis want de transactie is meer dan een week terug, en als ze dat niet doen krijg je het aankoopbedrag terug maar de verzendkosten blijven weg.
Dit is onzin, ik heb ALTIJD de verzendkosten vergoed gekregen, mits je die in het betalingverzoek hebt ingebouwd. En DAAROM maak ik gebruik van het systeem en ga ik al lang niet meer handmatig overmaken, waarbij een onbekende koper mijn naam, adres en bankgegevens heeft en je totaal geen manier meer hebt om je geld terug te krijgen als er ietsmisgaat. Want wel wel ruk is, is de verzekering van postbedrijven, daar ben ik wel 2x genaaid, omdat ik toen GEEN gebruik maakte van het marktplaats systeem door het gejank van kopers.

Dit is onzin, ik heb ALTIJD de verzendkosten vergoed gekregen, mits je die in het betalingverzoek hebt ingebouwd. En DAAROM maak ik gebruik van het systeem en ga ik al lang niet meer handmatig overmaken, waarbij een onbekende koper mijn naam, adres en bankgegevens heeft en je totaal geen manier meer hebt om je geld terug te krijgen als er ietsmisgaat. Want wel wel ruk is, is de verzekering van postbedrijven, daar ben ik wel 2x genaaid, omdat ik toen GEEN gebruik maakte van het marktplaats systeem door het gejank van kopers.
Had je het verzekerd verstuurd? Wat ging er mis?

'Direct Kopen' is gewoon optioneel en zorgt voor gemak bij de verkoper en meer zekerheid bij de koper waardoor hij/zij wellicht sneller voor jou kiest. Als je daar geen extra geld voor over hebt, dan moet je iets op de traditionele manier verkopen of ergens anders je spullen gaan neerzetten. Marktplaats kan nu eenmaal niet alles gratis maken, want dan moeten ze de toko op subsidie gaan draaien ofzo.

Ik ben ook geen fan van kopersbescherming, gewoon boter bij de vis - het item gaat de deur uit zodra ik het geld heb, niet eerder. Daarom heb ik nu meestal alleen 'ophalen' aanstaan en in de tekst 'verzending in overleg' bij duurdere items, waarbij ik dan verzending buiten MP en dus zonder kopersbescherming regel. Als mensen dat (ondanks mijn 100+ 5 sterren reviews) niet vertrouwen vind ik dat prima, dan kopen ze maar bij iemand anders. Voor dingen van een paar tientjes maakt het me niet zoveel uit en wordt het meestal wel standaard aangeboden.

Laatst gewijzigd:
Ik vind "optioneel" een erg eufemistische omschrijving voor koperbescherming, iets wat standaard aan staat en niet uit te schakelen is. En waar is verkoperbescherming?

Ik denk dat ik nap zijn aanpak maar ga volgen.

Ik vind "optioneel" een erg eufemistische omschrijving voor koperbescherming, iets wat standaard aan staat en niet uit te schakelen is. En waar is verkoperbescherming?

Ik denk dat ik nap zijn aanpak maar ga volgen.
'Direct Kopen' staat standaard uit voor een verkoper, en daarmee kopersbescherming ook. Dus standaard moet een koper gewoon zijn centen meebrengen naar de verkoper, terplekke online overschrijven, of vooraf op vertrouwen overboeken. Zodra een verkoper 'Direct Kopen' aanvinkt, gaat kopersbescherming automatisch mee aan, dus dan betaal je als koper voor het gemak van de verkoper. Als je dat niet wil als koper, dan moet je ergens anders shoppen.

'Direct Kopen' staat standaard uit, en daarmee kopersbescherming ook. Dus standaard moet een koper gewoon zijn centen meebrengen naar de verkoper, of vooraf op vertrouwen overboeken.
Dat is niet meer zo, als je nu de optie 'verzenden' (of 'ophalen of verzenden' uiteraard) kiest, wordt per definitie kopersbescherming aangeboden (dus ook als je 'direct kopen' uit hebt staan) en dat kun je ook niet meer uitzetten. Natuurlijk slim van MP, want kopersbescherming levert hun 5% van de verkoopprijs op terwijl ze er in principe niets voor hoeven te doen als alles goed gaat.

Dat is niet meer zo, als je nu de optie 'verzenden' (of 'ophalen of verzenden' uiteraard) kiest, wordt per definitie kopersbescherming aangeboden (dus ook als je 'direct kopen' uit hebt staan) en dat kun je ook niet meer uitzetten.
Ah ja ik zie het nu. Ik was gefocust op die Direct Kopen optie, en die Verzend-toggle is wel een rare kronkel inderdaad.

Fijn dat je je verzendkosten terug kreeg joh. Mijn ervaring was jammergenoeg niet zo. Verklaar de ervaring van een ander ajb niet klakkeloos tot "onzin".
Om terug te komen, die verzendkosten kreeg ik dus niet terug van de PostNL, want je hebt dus de "verzekering" betaald waar je dan gebruik van maakt. Marktplaats vergoed dat dus wel, zelfs als je vai MP via postnl verstuurd.

PostNL heeft 2x claims afgewezen wegens niet correct inpakken, wat naar mening niet klopte, incl foto's.
Dus tegenwoordig pak ik zwaardere dingen in met houten platen.

Fijn dat je je verzendkosten terug kreeg joh. Mijn ervaring was jammergenoeg niet zo. Verklaar de ervaring van een ander ajb niet klakkeloos tot "onzin".
Het gaat mij om dat mensen die direct marktplaats als een stel boeven neerzet omdat ze zelf het systeem niet snappen.
Dat soort domheid zorgt ervoor dat ik als koper en verkoper extra gedoe krijg bij deals.
Ik heb vaak genoeg moeten uitleggen hoe het werkt, omdat ik graag een artikel wilde kopern/verkopen.
Gezien mijn 116+ 5 sterren gaan ze uiteindelijk wel overstag en komt alles goed, maar dat wantrouwen is erg vervelend.
In plaats van het te zien als een transactie wordt er direct een emotioneel fraude gedoe van gemaakt.
Dat is inefficient en irritant.

Extreem wantrouwig zijn merk ik ook af en toe.

U vraagt mijn emailadres voor track en trace: verdacht!
U woont in het buitenland (België...): verdacht!

Maar ik begrijp het ergens ook wel, want er zitten niet weinig bedriegers op die sites.

En 5% vragen voor kopersbescherming levert MP geld op, terwijl een fatsoenlijke account- en identiteitsverificatie ze juist geld kost.

De openingspost leest een beetje als een advertentie. Ik koop en verkoop regelmatig via Marktplaats. Soms reageert iemand niet meer en dat heb ik ingecalculeerd. Daar staan heel veel goede en gezellige verkopen tegenover.
Die indruk had ik ook. Beetje slachtoffer achtige benadering. Ook bij Marktplaats kan het niet altijd leuk zijn. Het merendeel van de ervaringen is positief.

Na 1 of 2 berichten weet ik op marktplaats meestal wel of het wat wordt of niet.
Alles al meegemaakt dus ik kijk nergens meer van op:)
als de berichten al van laag niveau zijn, dan is de rest dat vaak ook. Mensen die verkeerd willen zijn niet in staat een net bericht te schrijven. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.

En 5% vragen voor kopersbescherming levert MP geld op, terwijl een fatsoenlijke account- en identiteitsverificatie ze juist geld kost.
Het probleem op Marktplaats is dat er een hoop geverifieerde accounts met 5-sterren reviews gehackt zijn, waarschijnlijk omdat de eigenaar een brak of gedeeld wachtwoord gebruikt heeft. Dus 5-sterren reviews zijn leuk, maar kunnen ook juist misleidend zijn. Er zijn natuurlijk nog wel andere rode vlaggen die je kan checken, zoals de verkoophistorie van een account: als iemand alleen maar kinderkleren verkocht heeft en nu opeens een Moog voor een Prachtige Prijs, dan moet je toch opletten. Zeker als hij/zij in Limburg of Groningen woont. Je zal maar net toevallig daar wonen en na alle tropenjaren met kinderen eindelijk weer je synth-hobby oppakken... :D

Ophalen + ter plekke betalen blijft het veiligste voor zowel koper als verkoper. Testen, betalen, handdruk, en vervolgens garantie tot aan de deur.

Ophalen + ter plekke betalen blijft het veiligste voor zowel koper als verkoper. Testen, betalen, handdruk, en vervolgens garantie tot aan de deur.

Zo doe ik het ook altijd. Maak er een leuk dagje van en je ziet ter plekke hoe goed het product is.

Gisteren heb ik een akoestische gitaar gekocht via Marktplaats. Echtgenoot bij de voordeur had er net zo weinig verstand van als ik, en de eerste keuze bleek een kindermodel te zijn. Dat had ik op de foto's niet gezien. "Ik heb er nog wel een," klonk het opeens vanuit de woonkamer. Die was wel goed, zelfs een tientje goedkoper en we namen beiden tevreden afscheid. Dat is ook marktplaats 🙌

Het probleem op Marktplaats is dat er een hoop geverifieerde accounts met 5-sterren reviews gehackt zijn, waarschijnlijk omdat de eigenaar een brak of gedeeld wachtwoord gebruikt heeft. Dus 5-sterren reviews zijn leuk, maar kunnen ook juist misleidend zijn. Er zijn natuurlijk nog wel andere rode vlaggen die je kan checken, zoals de verkoophistorie van een account: als iemand alleen maar kinderkleren verkocht heeft en nu opeens een Moog voor een Prachtige Prijs, dan moet je toch opletten. Zeker als hij/zij in Limburg of Groningen woont. Je zal maar net toevallig daar wonen en na alle tropenjaren met kinderen eindelijk weer je synth-hobby oppakken... :D

Ook dat is grotendeels te ondervangen als ze de moeite zouden nemen om, zoals veel sites waar dingen om geld gaan, 2FA verplicht te stellen. 100% waterdicht zal wel nooit lukken, maar MP doet nog niet eens moeite voor 50% waterafstotend, en laat vervolgens de angstige consument 5% opslag betalen als 'oplossing'. Te cynisch voor woorden eigenlijk.

Uiteraard is wat je zegt verder waar, maar dat hebben we inmiddels ook al uitentreuren behandeld in de 3 miljard 'Oplichter op Marktplaats' draadjes afgelopen jaren.

Laatst gewijzigd:
Back