Ik verkoop mijn synths niet meer via marktplaats

Als een ervaren koper frauduleuze advertenties kan spotten op basis van allerlei rode vlaggen, dan kan een machine dat ook. Er zijn daar genoeg detectie-methodes voor, maar Marktplaats heeft daar niet per sé belang bij. Het moet gewoon net goed genoeg zijn dat mensen niet gillend wegrennen en vertrouwen in de website behouden, maar meer ook niet want dat kost teveel geld. Nu maken ze gewoon het online aankooprisico afkoopbaar en doen een paar awareness campagnes, maar meer ook niet. Het zou goed zijn als bepaalde beschermingsplicht en security-eisen die bijvoorbeeld voor banken en in de zorg gelden, ook voor dit soort marktplaatsen zou gelden.

Als iemand heel vaak gedoe heeft op marktplaats, ligt het mogelijk ook een beetje aan hem.
In relaties waar het 1 op 1 is en je de andere partij kan kiezen, volg ik die redenering. Op MP waar het 1 tegen 15 miljoen is en je niet kan kiezen wie er in je inbox komt, volg ik die redenering niet. Ghosters, laagbieders, fantasten, eeuwige twijfelaars...je krijgt ze ongevraagd in de chat.

Dat gezegd zijnde, positief mag ook genoemd worden: afgelopen dagen goede communicatie met 2 verkopers gehad. 8)

Ik heb dankzij kopersbescherming toch een compleet kapotte drawmer compressor terug kunnen sturen terwijl de verkoper zij dat hij goed werkend was weggezet en met het lampje aan op de verkoop foto. Ding was werkelijk niet om aan te horen. Maargoed ik zit ook bijna niet meer op marktplaats. Al vind ik het wel een goed platform. Las dat het niet meer van EBay is. Spannendste was vroeger nog de viavia krant dan moest je het echt doen met wat er was.

Al het gemauw ten spijt heb ik honderden prettige transacties gehad op Marktplaats, zowel als koper als verkoper. Het is vooral de aanloopfase waar het Gedoe zit met lowballers, 1000-vragen-stellers en kijke-nie-kopers. Eenmaal een deal gesloten is het, op 1 keer na waar ik voor €150 ben geflest, eigenlijk altijd goed gegaan. Oh en een keer voor Jan L. naar fakking Venray gereden voor een gitaar dat een ander model bleek dan in de ad stond (maar oprechte fout van de verkoper, geen scam).

Laatst gewijzigd:
Hier op SF zitten anders ook een paar koekerds (zoals ikzelf).
Zo was ik een keer helemaal een afspraak met Leo vergeten die voor Jan L. (ja, dezelfde !) naar mijn huis was gereden en ik heel ergens anders was. Gelukkig vingen mijn ouders hem op.
Daarna heb ik op eigen initiatief de deal alsnog rond gemaakt door naar Leo's huis te rijden met de gear plus excuses :okdan:

Dat lijkt me een correcte oplossing voor een dergelijke vergissing. :okdan:

Ik moest onlangs 3 uur enkel rijden voor een ruil, de andere partij vanuit zijn richting ook 3 uur. Die man heeft toch nog even 2 berichtjes gestuurd om te bevestigen dat ik daar toch echt wel aanwezig ging zijn, begrijpelijk. :)

Met verkopen heb ik nog geen problemen gehad.
Wel vorig jaar met een poging om een Kurzweil Artis over te nemen.
De prijs overeengekomen (vraagprijs). En een afspraak gemaakt om het op te halen ( voor mij met de veerboot + 1.5 uur rijden heen en 1.5 uur rijden terug en weer met de veerboot).
Onderweg kreeg ik een bericht dat het niet door kon gaan omdat de verkoper ziek was.
Daarna radiostilte. Geen reactie meer op mail en telefoon. En na 2 weken zie ik een nieuwe advertentie met hetzelfde instrument.
Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een ander instrument (PC3x waar ik bijzonder gelukkig mee ben).
Na nog een tijdje komt er ineens een bericht of ik nog interesse heb in de Artis. Daar heb ik maar vriendelijk voor bedankt.
Wel gemeld bij marktplaats.

Het enige wat momenteel stuk is in mijn studio, is nieuw gekocht. En net uit garantie. Anekdotisch, I know, maar ik realiseerde het me net toen ik jouw post las.

Ik geloof in de badkuipcurve-theorie (producten hebben de meeste kans om kapot te gaan direct bij of vlak na aanschaf, of na een flink lange periode van gebruik - daartussen zit het meestal wel goed) dus ik vind garantie niet superbelangrijk. De fors lagere prijs van een tweedehands artikel weegt meestal wel op tegen het lage risico dat er iets mee is (en vaak is het dan nog eenvoudig te fixen en in mijn ervaring zijn veel fabrikanten ook best bereidwillig om tegen kostprijs of zelfs gratis onderdelen op te sturen). Ik denk dat ik door tweedehands te kopen duizenden euro's heb bespaard, terwijl het aantal reparaties dat ik heb gehad niet veel voorstelt (op de vingers van 1 hand te tellen), de enige dure die ik ooit had was een nieuw Fatar keyboard aanschaffen voor mijn Virus TI2 nadat ik geprobeerd had een toets te repareren maar het hele ding heb gemold. En zelfs dat was 'maar' 200eu ofzo. Was bij elkaar nog steeds fors goedkoper dan een nieuwe.

Wat een onzin. Ze hebben iets gebouwd waarmee je je risico kunt verlagen en wat je een hoop gedoe kan schelen. Er wordt niks door je strot geduwd want het is optioneel. Het is gewoon iets dat waarde heeft en daar mag je in de westerse wereld geld voor vragen. Het belangrijkste deel van Marktplaats is gratis, in tegenstelling tot andere platforms zoals Reverb die een dikke fee per verkocht item vragen.
Ik denk dat je niet veel ervaring hebt met (ver)kopen via Reverb, als je de service ervan met de "service" van MP gaat vergelijken.
Het is duur, klopt helemaal. Maar ze DOEN echt wat voor je. Oók als gedupeerde verkoper.

Eens dat reverb goede service heeft maar dat kan ook 50% goedkoper. Er mag van mij best harde concurrentie komen of blijven. Zodra we service bijzonder gaan vinden zijn we niet goed bezig.

Waar baseer je op dat het 50% goedkoper zou kunnen met hetzelfde serviceniveau? Lijkt me nogal uit de lucht gegrepen zonder de jaarrekening erbij. Concurrentie is er al, zoals eBay, Craigs List, Vinted, Marktplaats, Kkeinanzeigen, etc. Allemaal met hun eigen voor- en nadelen. Geen van allen zijn liefdadigheidsorganisaties of non-profits. Toch kiezen veel mensen voor Reverb. Dan doen ze sommige dingen toch beter dan de rest denk ik dan. Hun service bijvoorbeeld.

Ik heb onlangs de service van Reverb meegemaakt vanaf "de verkeerde kant", namelijk een koper die bij mij een retour en refund wilde (zie de Perkons screenprint soap elders op dit forum), en ik moet zeggen dat dit vanuit Reverb ook voor mij als verkoper allemaal prima geregeld was. Bij Marktplaats heb je doorgaans denk ik meer gedoe.

Laatst gewijzigd:
Ik gok dat de gemiddelde omzet per werknemer ruim 3 miljoen euro is. Dus of de service medewerkers krijgen een lekker salaris of ze hebben gewoon erg dure huur bedrijfspanden ? Ik gok maar wat NAP. Ik vind reverb ook leuk hoor

Eens, ik zou de cijfers ook wel eens willen zien. Misschien dat iemand het leuk vind om uit te zoeken?

Maargoed service zowel bij Reverb als Marktplaats was in mijn ervaring altijd wel goed. Marktplaats iets stugger.

Voor zover ik kan zien is de totale verkoopwaarde ongeveer $1mld per jaar. Met een fee van 5% zou dat zo'n €50mn omzet zijn. Daar moeten dan alle kosten nog af (personeel, belastingen, huisvesting, marketing, leningen/rente, technisch platform, hosting etc.), maar hoe hoog die zijn is gissen. Etsy kocht het in 2019 voor $275mn, ze hebben het dit jaar weer verkocht maar daar is geen prijs van bekend gemaakt geloof ik.

Laatst gewijzigd:
Back