live only

440bps :D
Er was in de nineties toch zo'n nummer waar de mc bpm's afroepte en eindigde met "20 million bpm in your f*cking head" of zoiets? Gevolgd door een bijna constante toon omdat het tempo zo omhoog was gedraaid. Ik krijg het niet gegoogled.

Die man kende ook iets van muziektheorie. Niet veel, maar iets.

Dank allen voor jullie mening. Ik hoor het extreem vaak, en ervaar het als kwetsend als de ongeletterde per definitie als geniaal wordt gezien. Dat houdt me bezig. Blijkbaar ben ik een uitzondering. Dat komt wel vaker voor.

Genialiteit is niet afhankelijk van kennis.

Een hoog iq heb je of heb je niet. Wie een hoog iq heeft kan makkelijker kennis opnemen en verbanden leggen.

Dank allen voor jullie mening. Ik hoor het extreem vaak, en ervaar het als kwetsend als de ongeletterde per definitie als geniaal wordt gezien. Dat houdt me bezig. Blijkbaar ben ik een uitzondering. Dat komt wel vaker voor.

Ga op Youtube kijken en je ziet Aziatische kinderen van een jaar of 4-5 oud die beter gitaar, bas, drum of piano kunnen spelen dan jij of ik ooit zullen kunnen, al draaien we 4 conservatorium opleidingen achter elkaar. Het leven is niet eerlijk. Zoals onze @quifster ooit in zijn signature had staan, geparafraseerd, 'je moet je ontwikkeling niet vergelijken met die van anderen, maar met die van je vroegere zelf'. Of zoiets.

De vraag draait om : Wat is goed componeren? En eigenlijk iets maken wat meerdere mensen mooi vinden.
Een beetje naspelen moet volgens mij iedereen wel kunnen.
Voor iets bijzonders, daar hebben we de jaarlijkse contest voor net voor nieuwjaar om hier beoordeeld te worden door een klein groepje geduldige luisteraars hier.
Dit jaar eindigde ik als laatste.
Eigen schuld doordat ik het geduld niet had alles uitgebreid te beluisteren wat ze allemaal gemaakt hadden.
Er is ook zoveel aanbod dat door de bos de bomen niet meer te zien zijn.

jimi klonk vet omdat ie talent had, z'n eigen sound en vooral omdat ie miljoenmiljard uren een gitaar in zn poten had.
en daardoor met volledige overgave kon spelen.

muziektheorie creeert niks, het beschrijft alleen. voor de een kan het bestuderen ervan nieuwe ideetjes opleveren omdat ie het zelf nog niet ontdekt had. voor de ander voelt voornamelijk een beperkte kennis van de theorie als een rem omdat je aan de 'regels' wil voldoen. maar muziektheorie kan ook totaal dissonante niet te haggelen muziek beschrijven, je hoeft niks van de theorie.
je moet gewoon uren maken met dat wat je aan het doen bent, er zijn geen shortcuts. want ook om makkelijke tjak echt goed te laten klinken heb je skills nodig.

de tijd die je gebruikt om alles op die liederlijke wollige manier op te schrijven om zo lekker speciaal te zijn zou je beter in dat ding kunnen steken wat je wil gaan doen.
je hebt daarin niets aan de antwoorden hier lijkt me

mijn excuses.

Denk dat je juist blij zou kunnen zijn dat je zo'n levendige discussie hebt aangezwengeld, die zoveel SF'ers tot (eventjes) nadenken stemt over muziektheorie.

muziektheorie creeert niks, het beschrijft alleen. voor de een kan het bestuderen ervan nieuwe ideetjes opleveren omdat ie het zelf nog niet ontdekt had. voor de ander voelt voornamelijk een beperkte kennis van de theorie als een rem omdat je aan de 'regels' wil voldoen. maar muziektheorie kan ook totaal dissonante niet te haggelen muziek beschrijven, je hoeft niks van de theorie.
Dit somt het aardig op denk ik. Muziektheorie lijkt me ook nooit een doel op zich, maar het kan wel een goed middel zijn om makkelijker tot resultaten te komen. Simpelweg omdat die theorie in feite niets meer is dan gedocumenteerde ervaringen van al die lui die tegen dezelfde dingen aanliepen als jij, en daar een oplossing voor gevonden hebben. Beheersing van muziektheorie geeft jou direct toegang tot deze schatkist van oplossingen om uit te shoppen wat je wil. Maar je hóéft ze niet te gebruiken.

Uiteindelijk kun je zelf wat verzinnen, of kom je er met trial & error en/of een goed getraind oor ook wel uit, maar in veel gevallen ben je dan bezig het wiel opnieuw uit te vinden. Of kwalijker, je komt er niet uit en blijft hangen in iets waarvan je zelf eigenlijk óók vindt dat er best meer in had gezeten, zoals al die befaamde 'ik wilde eigenlijk iets meer doen met mijn opbouw en climax, maar kwam er niet uit dus heb maar een risertje gemaakt met daarna 8 bars break en toen dezelfde loop maar weer ingestart met een extra hihatje erbij' tracks die we vaak mogen horen. En dat is jammer, want dan doe je jezelf eigenlijk gewoon te kort. Dan ben je niet 'vrij' of 'zonder ballast' aan het creëren, maar een gevangene van je eigen beperkingen.

Laatst gewijzigd:
In dat geval: graag gedaan! ;-)

De vraag is inderdaad wat goed musiceren is. Daar ging ik aan voorbij, en daarover zijn we het gelukkig oneens. Hoe meer meningen hoe fijner. Ik vind niet dat je moet maken wat mensen mooi vinden, of in ieder geval niet per se. Ikzelf heb de ziekte dat ik niet het podium op ga of de pen ter hand neem als ik niet iets nieuws, ies origineels ga doen. Dat resulteert in veel geknoei en weinig omzet, maar daar teken ik voor. Liever een gespijsde ziel dan een gespekte portemonnee.

Verder vind ik wedstrijden en muziek iets dat te allen tijde vermeden moet worden. Bartók zei dat competitie voor paarden is en niet voor kunstenaars, maar ik vind ook niet dat je paarden moet afjakkeren. En in de bek kijken.

Dat Bartok iets zegt wil niet zeggen dat dat juist is he.

Misschien had ie een kater toen die het zei en dacht ie er een dag later weer anders over, dat heeft ie alleen nooit meer gezegd dus dan hang jij aan wat hij zei op dat ene moment.

Ik lees dat Bartók zich uitgebreid heeft verdiept in en laten inspireren door Hongaarse 'peasant' music, oftewel plattelands/volksmuziek. Daar zullen dan weinig conservatoriumstudenten of anders theoretisch onderlegde muzikanten tussen gezeten hebben vermoed ik, maar door zijn inspanningen is het dan wel weer onderdeel geworden van de hedendaagse muziektheorie.

Back