Eminent Unique 310

Er staat een 310T voor 50 euro op MP.
En nog een 310U voor 150 ofzo.

Maakt het uit of je de T of U neemt wat Jarre nadoen betreft? Het verschil is toch enkel dat de T de ritmebox heeft, en Jarre gebruikte die niet want hij had de minipopperdepopperdeplops eraan hangen he?

Iedere 310 klinkt weer wat anders. De 310 is wat kleiner en lichter dan de 310U. Latere modellen hebben een extra deler voor de stringsustain voor de lage F op het onderste klavier.
Op zich maakt het niet uit welke je neemt om Jarre na te spelen. Reken echter op zo'n 6 uur onderhoud (reinigen toetscontacten).

O ja, de 310U is iets makkelijke qua onderhoud, je kunt beide klavieren apart openklappen.

Hehe, dank voor het aanbod... maar ik heb binnenkort een Eminent 2500 staan ... :D

en een 310 Unique in de garage...

Nou, geld waard... niet meer de 20.000 gulden die het ding in 1980 kostte... :P

Ik heb 'm bespeeld bij de huidige eigenaren, daar bleken er een paar kleine dingen mee te zijn.
Het ergste, 2 baspedalen die het niet doen, maar dat lijkt een probleempje met de reed-switches te zijn. Dan nog wat kleine kraakjes in de schuiven, maar da's geen drama.
Ik laat denk ik de wereldberoemde Huib de Bruijn maar een keertje langskomen voor een eerste opkuis-ronde. Heb 'm al even aan de telefoon gehad erover...

Maar goed, 163 kilo puur orgel-genot! Gelukkig wordt het ding bij mij thuis gebracht! :D
Binnen nu en 2 weken foto's!

Origineel geplaatst door Hanz
Nou, geld waard... niet meer de 20.000 gulden die het ding in 1980 kostte... :P

Ik heb 'm bespeeld bij de huidige eigenaren, daar bleken er een paar kleine dingen mee te zijn.
Het ergste, 2 baspedalen die het niet doen, maar dat lijkt een probleempje met de reed-switches te zijn. Dan nog wat kleine kraakjes in de schuiven, maar da's geen drama.
Ik laat denk ik de wereldberoemde Huib de Bruijn maar een keertje langskomen voor een eerste opkuis-ronde. Heb 'm al even aan de telefoon gehad erover...

Maar goed, 163 kilo puur orgel-genot! Gelukkig wordt het ding bij mij thuis gebracht! :D
Binnen nu en 2 weken foto's!

Ik heb toevallig :D een VOL pedaal (in goede staat) van een 2000 in de aanbieding (zou dat passen?).... :eureka:

Ik heb dat ding a 160 kilo inderdaad met 3 man 2 trappen op gekregen. Jezus... nooit meer! ;)

Origineel geplaatst door Unic
Ik heb toevallig :D een VOL pedaal (in goede staat) van een 2000 in de aanbieding (zou dat passen?).... :eureka:

Ik weet wel zeker, eigenlijk. Als ik je er vanaf kan helpen / omruilen, graag zelfs... maar da's voor jou ook niet zo handig toch?

Ik moest trouwens daarnet erg lachen om je site... kwam ik zowaar een MP3 van m'n eigen productie op tegen! :D

Die pedalen die niet werken dat zijn inderdaad meer dan waarschijnlijk de reedcontacten. Eens je er met je handen aan kan, is dat zo hersteld. Krakende schuiven inderdaad reinigen: een goede, milde contactspray erop, veel heen en weer schuiven, en daarna GRONDIG UITBLAZEN. Eventueel gewoon vaak gebruiken zonder spul, dan worden ze ook properder.

HdB erbij halen is handig; voor een paar euro's checkt hij of alles goed is, hij weet bv hoe de ritmes goed moeten klinken. Check ook even of alle toetsen op alle klanken wel hun ploponderdrukking (RC netwerkje dat contactploppen tegengaat) hebben.

Volpedaal van de 2000 (die vaak een half pedaal had, maar soms ook vol) is volgens mij hetzelfde als van de 2500. Maar die reedcontacten herstellen is eenvoudig te doen hoor. Gewoon wat plooien en klaar :).

Mijn 2000 is net weg vanwege plaatsgebrek. Als er ooit nog iets komt is het een 310tje, groter ga ik niet meer vanwege te opzichtig en onhandig te verplaatsen.

Origineel geplaatst door Hanz
Ik weet wel zeker, eigenlijk. Als ik je er vanaf kan helpen / omruilen, graag zelfs... maar da's voor jou ook niet zo handig toch?

Ik moest trouwens daarnet erg lachen om je site... kwam ik zowaar een MP3 van m'n eigen productie op tegen! :D

De supersaw!!! inderdaad :) LOL :D

Je mag hem op komen halen. PM maar als je interesse hebt/

Mijn 2000 ga ik namelijk, geen grap, in delen uit elkaar schroeven en zagen, om hem dan naar de vuilstort te brengen....
Er zitten namelijk een aantal mankementen in die niet zomaar ff te repareren zijn. Natuurlijk straks nog ff een advertentie op marktplaats voor iemand die hem gratis wil komen ophalen. ;)

En HdB kan ze ook niet zomaar herstellen? Hij is echt niet duur hoor. En een poging ondernemen om bv het solina string ensemble met zijn arpeggio uit te bouwen tot een soort superstringensemble, is dat geen idee? Gesteld dat het stringgedeelte nog werkt he.

2 klavieren recht boven elkaar, daarboven de arpeggio en string controller modules, audio outputs erop zetten, en met een kabel aan de string baspedalen verbinden. Eventueel aparte volume sliders of outputs voor ieder deel. Dus. 8) Dan heb je een compact geheel dat meer kan dan ieder ander solina string ensemble! Alternatief: 2 klavieren toch 1 octaaf verschuiven, linksboven de stringcontroller module, rechtsonder de arpeggio module.

(is het string ensemble eigenlijk stereo in een 2000gt?)

Laatst gewijzigd:
Kijk nou, m'n Eminent 310 heeft van de anabolen gesnoept!

eminent.jpg

En passen ze? :P

Ja en nee. De stekker is hetzelfde, en de pedalen werken dus gewoon.
Maar aangezien de 2500 nog breder is dan de 2000, is de pedalenbak van een 2000 ongeveer 20 cm smaller. Er ontstaat dus een gapend gat aan één kant. Dus de originele pedalen laat ik toch nog maar fixen. Gelukkig kan ik lekker aan de slag alvast met de reserve-set, waarvoor hartelijk dank nogmaals! :okdan:

En nu de vraag van 1 miljoen...werkt je rimtmebox nog?

Jawel, en het is (interessant genoeg) een Rith-o-Matic model 310 (what's in a number...)
Zover ik weet is dat dus een nog nieuwere versie van de ritmebox dan tot dusver bekend bij de ware liefhebbers. Wat het verschil is heb ik nog niet kunnen bespeuren, ik maak zo wel effe een detail picture.

Overigens heeft m'n 2500 helemaal rechts van het klavier, bij het Eminent logo, een grote draaiknop zitten met 4 lampjes erbij, die gaan branden zodra je de knop ernaar wijst.
Het gekke is dat het er redelijk 'officieel Eminent' uitziet, maar dat ik niet weet waar het nou goed voor zou moeten zijn.
Volgens 'papa' Huib de Bruijn was het echt niet iets des Eminents, maar volgende week gaan we er eens nader naar kijken. Iemand die een idee heeft, alvast?

PS, geen handleiding erbij (natuurlijk...) dus kan iemand me de werking van de MEMORY functie op de begeleidingsautomaat uitleggen? :D

Back