Eminent Unique 310

Inderdaad, in de gauwigheid niet goed geteld. Maar dat halve octaaf verschil maakt wèl echt het verschil. Hoe vaak ik bij stukjes Bach & co. wel niet met m'n pink op het plastic boardje onder de laagste toon heb geslagen bij gebrek aan de lage C... pff...

Maar inderdaad, de 2000.2500 is toch nog redelijk in trek. Zal vast wel te maken met de 'legendarische status' als top-orgel van Hollandsche makelij, incl. de legendarische aanschafprijs van Hfl. 20.000 in 1980.

Aan de andere kant, het blijft een 'theater' orgel - en die zijn draaa-maaaa-tisch in populariteit gedaald sinds die beroemde reclame waarbij een Ri-Ha orgeltje middels een druk op de knop verwisseld werd met een acquarium... zo... nu eerst een Bavaria... ;)

Nee, de èchte die-hard orgelaars gaan dan toch weer liever voor de Johannes, Domus, Content, (Eminent) Omegan en andere bakbeesten die eerder op het orgelforum thuishoren dan hier tussen de synthjes... ;)
Waarom? Ze zien er toch een stuk serieuzer uit, geen kleurtjes en lampjes en begeleidingsautomaatjes (al heeeelemaal geen string ensemble...), en klinken misschien wat beter voor het klassieke repertoire... aan de andere kant verbaast het me dan weer wat voor soort bedragen er dan toch weer wordt neergelegd voor dat soort apparaten. Aanmerkelijk meer dan de tientjes die zo'n Eminent GT 2000/2500 hoeft te kosten... ;)

Origineel geplaatst door Unic
In het echt is hij dus 150kilo +/- een aantal kilo (werkelijk gewicht).
Ik heb er nu ook een! Hij was niet zo zwaar trouwens een kilo of 90. Met zn tweeen was het goed te doen (ik heb een lift).

Dit zijn de afmetingen: hoogte 119 cm, breedte 108 cm en diepte 63 cm.
Origineel geplaatst door AlonsoMos
Albino2 met oxygene patch (Zet de phaser uit!)
Waar kun je deze patch downloaden?

Origineel geplaatst door Hanz
Het valt me op dat op mijn 310 de baspedalen vrij hard staan t.o.v. de rest van het orgel, zelfs als ik de bas over de strings/chorus-sectie laat lopen.
Zit er nou ergens een (makkelijk!) trimpotje om het relatieve niveau af te stellen?
Origineel geplaatst door renepela
Kan iemand me vertellen of ik he volumes onderling op een nadere manier nog af kan regelen?
Ik heb het zelfde probleem met het bovenste klavier. Ik wil het volume hiervan hetzelfde hebben als het onderste klavier. Kan dat?

Origineel geplaatst door jgeers01
Nog even wat navraag gedaan bij Huib: het blijkt dat een Midi-uit nog wel zal gaan, maar een Midi-in zal niet tot de mogelijkheden behoren
En een CV input, zou dat wel kunnen, er gaat toch een stroompje van het klavier naar de osc?

Origineel geplaatst door wouw
Het ensemble van de stringsynthesizer is gelijk aan die van de ensemble-instrumenten, met het verschil dat het stringgeluid gemanipuleerd kan worden door de vca en vcf (en automaat).
Zijn daar geen modificaties voor mogelijk?

Origineel geplaatst door wouw
Die DIN-achtige stekker op de rhythmix, geen idee waar die voor dient. Hij lijkt op de stekker van de losse ritme-modules, dat zou ik thuis eens na moeten gaan.
Kun je daarmee de output van de ritmebox solo naar je mixer sturen?

Origineel geplaatst door Unic
De attack is regelbaar op de eminent 2000:eureka: Dat heet daar Crescendo en werkt prima. Ik neem aan dat die ook in de 310 te plaatsen is:)
Zou het niet mogelijk zijn een Eminent 2000 te slopen om de 310 te modificeren en nieuwe functies toe te voegen? Of de Eminent 2000 om te bouwen met onderdelen uit een 310, zodat hij precies als een 310 kan klinken, maar dan wel met de extra functionaliteit?

Of mischien zitten er in een Solina String Ensamble wel leuke onderdelen voor modificaties..

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door locomilo
Maar is dat wel de 310? De advertentie staat eral vanaf de 18e dus hij zal wel al weg zijn..

Ik weet het dus niet. ;) FF bellen dus :eureka:

Ik heb er nu ook een! Hij was niet zo zwaar trouwens een kilo of 90. Met zn tweeen was het goed te doen (ik heb een lift).
Dit zijn de afmetingen: hoogte 119 cm, breedte 108 cm en diepte 63 cm.

Let op: Ik heb het over een eminent 2000. En jij over en 310 ;) :eureka:

Attachments

• z.800f249a961787d13d8c33c497ccc023 (custom).jpg
    z.800f249a961787d13d8c33c497ccc023 (custom).jpg
    36,9 KB · Bekeken: 108
Die kan je aansluiten op je Eminent 2000 als je zo'n 5polige stekker hebt/maakt.

Er zitten trouwens dezelfde speakerunits in als in de 2000. Uiteraard kleuren ze wat (het valt wel mee en misschien kleurt dit kabinet minder dan de 2000 zelf), maar zijn nog wel goed te gebruiken om andere instrumenten in te versterken! Enorme druk in het laag als het moet. Ik weet niet of ze sterk genoeg zijn om clippende gitaren aan te kunnen, dus let daarmee op. Het is en blijft geen gitaarversterker.

Die is er niet meer.

Toch maar even gebeld naar die mevrouw van die witte emiinent.
Hij zou worden opgehaald maar dat is niet doorgegaan.
Hij was er dus nog. Even een boedelbak gehuurd en voila.
Ik heb eindelijk een witte 310. :okdan:

Maar even naast mijn oude E310 gezet, die overigens weg zal moeten ivm ruimte.

310.jpg

De klank is niet gelijk. Mijn oude 310 klinkt iets scheller en de strings zijn harder tov de orgelklanken.
Heb ook het idee dat de sustain van de srtrings iets langer is op de oude.

Mocht iemand belangstelling hebben voor de bruine 310 dan PB je me maar.

// Luftmeister

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Bestaan er midi kitjes voor die Eminent??
Nee, midi input is niet mogelijk en midi output kost je zo'n 200 euro.

email van Huib de Bruijn aan locomilo:
Alleen een midi-out is een optie maar daarvoor moet een toetskontakt worden ingeleverd.Dus een voetmaat minder; volgens mij geen optie.

Ik heb nog nooit een E310 van midi voorzien.Anders moet je op elke toets een midikontakt maken en dat wordt ,denk ik, een dure zaak. Blijft het probleem van het niet hebben van een midi-in.

CV input is ook niet mogelijk omdat je voor ieder toets een aparte cv input zou moeten maken.

MIDI-in moet toch ook wel te doen zijn? Het gaat wat kosten maar het is mogelijk.

Jammer dat ik niet zoveel ruimte (over) heb anders had ik er ook een genomen.

Origineel geplaatst door FrankH
MIDI-in moet toch ook wel te doen zijn? Het gaat wat kosten maar het is mogelijk.

Jammer dat ik niet zoveel ruimte (over) heb anders had ik er ook een genomen.

Ik heb zelf ook eens in mn 310 gekeken maar volgens mij is dat niet zo gemakkelijk als bij een mono synth, daar kun je nog CV ingooien. Bij dit orgel loopt er voor elke toets een apart draadje naar de printplaat. Reken maar uit hoeveel CV inputs je dan moet maken en wat een hels karwei een midi input wordt.

En volgens Eminent expert Huib de Bruijn is het onmogelijk, maar mocht iemand het daar niet mee eens zijn dan hoor ik graag het tegendeel :)

De Doepfer MTC64 is in dit geval een goed uitgangspunt, alleen is de vraag welke trappen je daarna nog moet bouwen waardoor het orgel de signalen ook daadwerkelijk gaat lusten. Een kwestie van even onderzoeken en experimenteren, zal niet al te moeilijk zijn.

Origineel geplaatst door FrankH
De Doepfer MTC64 is in dit geval een goed uitgangspunt

64 TTL voltages, dat zijn er al te weinig want de 310 heeft meer dan 64 toetsen. Maar het zou wel leuk zijn als zoiets werkt. Jammer genoeg kun je drie 310's kopen voor 1 enkele mtc64 met kabels en folddriver board en dan heb je dus maar 64 noten.

En toch twijfel ik of ik het wil proberen.

Ik vermoed dat het wel mogelijk is. Ik heb onlang midi-in laten inbouwen in mijn Solina string synthesizer. Ik meen dat hierbij het signaal van één veertje per toets werd gebruikt. Zover mijn kennis rijkt zul je bij de 310 minimaal 2 veertjes moeten gebruiken, één veertje is namelijk de sustain-trigger, een ander veertje neem je voor de gewenste klank te kunnen sturen.
Maar ja, de kit kostte zo'n 300 Euro inclusief inbouw. Je zult als het ware op 2 van deze kits + het extra soldeerwerk moeten rekenen...

En volgens Eminent expert Huib de Bruijn is het onmogelijk, maar mocht iemand het daar niet mee eens zijn dan hoor ik graag het tegendeel :)

Ik heb 'm laatst op bezoek gehad, uitgebreid erover gesproken en dat was niet wat hij tegen mij zei. Het is niet gemakkelijk, maar zeg nooit onmogelijk.
Overigens was hij nog niet op de hoogte van de MIDIkit pogingen van Li'l Markie Cox, die momenteel wordt uitgetest op de Korg PS3100... (ja toch, Boele?)

Back