pro tools vraag

Origineel geplaatst door Digimod
Ik beschouw me meer als hobbyist die een leuk zakcentje verdient met
het maken van muziek wat wil je nog meer..:)

Iemand die ook zo bescheiden is met het posten als het gaat om mensen adviezen te geven als het om duizenden euro's gaat. En zich iets minder demagogisch opstelt of liever helemaal niet eigenlijk.

Je schreeuwt wel van de daken hoe goed ProTools niet is maar vergeet eigenlijk even te vertellen waarom. En als je zelf een Promedia III hebt waarom weet je dan hoe goed een HD-TDM zou moeten zijn? En durf je dat iemand aan te bevelen als home studio?

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Waarom zou het ?

Laat ons nu een keertje voor eens en voor altijd het juiste onderscheid maken tussen een "pro" en een "amateur"

Pro of amateur zijn heeft niks maar dan ook niks te maken met het materiaal dat je gebruikt, dan wel met het feit of je leeft van je vak. Iemand die elke dag muziek speelt op een gitaartje of muziek in elkaar draait of drumt en daar zijn brood mee verdient, is een pro. Punt andere lijn. Je gebruikt materiaal - wat dat ook moge zijn - op een "professionele" basis.
Jullie stinken allemaal in wat de industrie jullie voorspiegelt. Pro Tools is net zo professioneel als zijn gebruiker.
Ik ken amateurs met studio's die hun gelijke niet kennen in vergelijking met studio's van professionelen.
Mensen die thuis alleen een piano en wat rommeltjes hebben staan maar wel "broodschrijvers" zijn, dat zijn professionelen. Mensen die de ene na de andere hit schrijven en dan naar de grote studio met Pro Tools (!) trekken om daar hun idee finaal vorm te geven. Zij verdienen hun brood met hun bezigheden en zijn dus pro's.
Er zijn amateurs die waanzinnige studio's bij elkaar hebben, inclusief Pro Tools, Amek Mozart en Focusrite spul en die nooit leuke muziekjes verzinnen waardoor ze wellicht nooit zullen kunnen leven van hun inspanningen. ( maar zich wel te pletter amuseren ! ) So whats the point ?
Wat maakt het uit of je Nuendo, Logic, Cubase of wat dan ook gebruikt ? Als je niet de juiste muziekjes kan verzinnen, als je niet de juiste "content" aanmaakt die je geld opleveren en waarvan je kan leven, dan ben je liefhebber. En een liefhebber kan ook best een gearfreak zijn. Je kan dus als amateur geen doel hebben (zijnde je bezigheid leefbaar proberen maken) en volledig en enkel voor de funfactor gaan natuurlijk. En zelfs dan maakt het ook geen reet uit wat je gebruikt. Ik heb al zo vaak gezegd dat het niet uitmaakt wat je gebruikt. Het maakt uit wat je er mee doet. En een Pro Tools of welk materiaal dan ook zal daar geen verandering in brengen.
Pro Tools klinkt al jaren top. Dat hoeft geen uitleg. Samen met Apogee een nog een paar onbetaalbare exoten.
Mensen die daar aan twijfelen of dat onderscheid niet kunnen maken hebben gewoon geen getalenteerde oren aan hun hoofd. Sorry, but it's like that.
Het kan best zijn dat je PT niet goed vind klinken, maar dan vrees ik dat dat aan een aantal dingen ligt. Je eigen oren, een foute ruimte, slechte monitoring of wat dan ook.
En als Pro Tools niet top zou klinken, dan vraag ik me af waarom 85% van de "echte" professionals waanzinnig veel geld uitgeven aan dit systeem als de klank van een Nuendo, een doorsnee Motu of M-audio even goed was, spullen die dan uiteindelijk maar een fractie kosten.
Leg me dat dan maar eens uit.

Dat is zeker zo. Daarnaast mag je niet vergeten dat Avid / Protools heel veel gekocht wordt door studio's, TV-stations, Radio stations enz. Mensen en bedrijven die zulke systemen fiscaal afschrijven en bijna verplicht zijn om de zoveel tijd iets nieuws aan te kopen.

Klopt inderdaad, waar Protools staat vind je ook meestal een Avid set en anders om als
het gaat om de audiovisuele branche..

http://www.linesbroadcast.nl/main/page2.htm

De compatibaliteit van de Pro Tools systemen wordt vaak als een pluspunt naar voren gehaald. Het opnemen doe je thuis en dan ren je met je protools projectje naar de "Professionele" studio waar je het project zo weer kan openen en afmixen.

Nou vraag ik me af of dat wel kan aangezien je thuis met je digi 001,002 etc. over een native oplossing beschikt en in de studio over een TDM systeem met dus hele andere plugins en eq's. M.a.w. bestaat die compatibaliteit wel en bestaat die niet gewoon uit de audio tracks met volume en pan instellingen (wat je met nuendo en OMF export dus ook makkelijk kan doen).

Trouwens, gezien de prijs van Nuendo (1700) en een lekker kaartje (550) zijn die pro tools native oplossingen best wel gunstig geprijst.

Nou ja, je zit nog steeds met de vraag wat je beter vind klinken. Mag je dan een 25% meer investeren als je het beter vind klinken? Daar moet je wel serieus naar kijken lijkt me.
En wat ik al een paar keer gezegd heb extra bijkomende kosten er ook bij optellen.

En neem nou bijv Logic 7 kan ook dumpen naar een PT project file en dat kun je inladen bij een grote studio. Maar ik mag aannemen dat die studio ook redelijk snel en makkelijk andere formaten aankan. (daar zijn ze pro's voor)
Vanuit PT terug naar Logic of een ander formaat gaat dan weer niet. Da's erg jammer.

Ik zei al een 2 jaar geleden dat de AES eigenlijke en XML formaat moest op gaan stellen om project files te beschrijven wat elk programma zou kunnen lezen en schrijven.
Maar dat krijg je er natuurlijk nooit door want iedereen wil z'n eigen eilandje houden.

Origineel geplaatst door fuse
Iemand die ook zo bescheiden is met het posten als het gaat om mensen adviezen te geven als het om duizenden euro's gaat. En zich iets minder demagogisch opstelt of liever helemaal niet eigenlijk.

Je schreeuwt wel van de daken hoe goed ProTools niet is maar vergeet eigenlijk even te vertellen waarom. En als je zelf een Promedia III hebt waarom weet je dan hoe goed een HD-TDM zou moeten zijn? En durf je dat iemand aan te bevelen als home studio?

Kan me niet herinneren dat je ooit in mijn studio bent geweest...:confused:

Ik zit eens even door de protools catalogus te bladeren en die prijzen vallen me wel op.
Neem nou dit artikel Digidesign Protools TDM Keyboard USB
Zit niets aan audio of midi aan is is toch minstens 2X zo duur als andere, waar gaat dat geld inzitten ?
We hebben het hier over een computer keyboard van 255 euro !

voor muziek heb je protools niet nodig denk ik...

maar de nabewerkings- klussen, commercials etc zou ik nergens anders op willen doen!

Kan me niet herinneren dat je ooit in mijn studio bent geweest...:confused:

Ik zou kunnen zeggen van 'en dat wil ik ook zo houden'. Maar da's flauw.
Wat ik wel weet is dat je minstens 2 van die kaarten hebt gehad.
En je hebt flink wat synths 2e hands verkocht, maar bij lange na niet genoeg om een HD setje te scoren. En met hobby'en loopt het vast niet zo lekker. Of toch?
Trouwens een SY99 verkopen. Een van de beste FM synths ooit.

Maar als je toevallig wel een HD-TDM hebt verklaart des te meer je fanatieke pro-pro houding.
Alleen nog steeds geen motivatie waarom het dan beter zou zijn volgens jouw in eigen bewoordingen. Laat anders eens wat horen wat je gemaakt hebt? Ik vind muziek luisteren altijd wel leuk. :)

En je hebt flink wat synths 2e hands verkocht, maar bij lange na niet genoeg om een HD setje te scoren. En met hobby'en loopt het vast niet zo lekker. Of toch?

Maar als je toevallig wel een HD-TDM hebt verklaart des te meer je fanatieke pro-pro houding.
Alleen nog steeds geen motivatie waarom het dan beter zou zijn volgens jouw in eigen bewoordingen. Laat anders eens wat horen wat je gemaakt hebt? Ik vind muziek luisteren altijd wel leuk. :)

Moet van me boekhouder meer investeren anders gaat er teveel naar de belasting.
Ben nu ruimte aan het maken voor wat nieuw spul waaronder een nieuwe PT set
je mag drie keer raden welke dit wordt.. *D

Toe maar, meneer gaat voor de Fairlight.
Nou ja, daar komt wel een lekker geluidje uit. :)

Muziek die ik maak is niet echt om naar te luisteren het is meer
functionele achtergrond muziek die gebruikt worden bij beelden je moet het dus samen zien
Heb wel een showreel met muziek en beeld als je interesse heb kan ik deze een keer opsturen.

Gvd protools of geen protools,cubase of magix whatever.. Waar blijven die pompende beats,vette melodys,strakke arrangementen en volledige hitjes.

Ik ben alvast aan de slag gegaan ik gok op zo een 2jaar...

Origineel geplaatst door Backdrop
De compatibaliteit van de Pro Tools systemen wordt vaak als een pluspunt naar voren gehaald. Het opnemen doe je thuis en dan ren je met je protools projectje naar de "Professionele" studio waar je het project zo weer kan openen en afmixen.

Nou vraag ik me af of dat wel kan aangezien je thuis met je digi 001,002 etc. over een native oplossing beschikt en in de studio over een TDM systeem met dus hele andere plugins en eq's. M.a.w. bestaat die compatibaliteit wel en bestaat die niet gewoon uit de audio tracks met volume en pan instellingen (wat je met nuendo en OMF export dus ook makkelijk kan doen).

Die compatibiliteit tussen TDM en LE (native) bestaat écht wel : je kunt PT LE sessies (native) openen en verder bewerken in een TDM / HD systeem. De native plugins uit PT LE ("RTAS" plugins) blijven ook in een TDM systeem gewoon native draaien.

Vanuit PT terug naar Logic of een ander formaat gaat dan weer niet. Da's erg jammer.

Vanuit PT naar Logic & vice versa = export as OMF.
De plug-ins & automatisatie e.d. zitten echter niet "embedded" in de OMF, enkel en alleen de audio files en de EDL.

Ik zei al een 2 jaar geleden dat de AES eigenlijke en XML formaat moest op gaan stellen om project files te beschrijven wat elk programma zou kunnen lezen en schrijven.
Maar dat krijg je er natuurlijk nooit door want iedereen wil z'n eigen eilandje houden.

Hiervoor bestond al het OMF bestandsformaat, maar een andere (betere?) oplossing zou het recentere "AAF" bestandsformaat kunnen worden.

Nodig

Nodig

Origineel geplaatst door justin
Gvd protools of geen protools,cubase of magix whatever.. Waar blijven die pompende beats,vette melodys,strakke arrangementen en volledige hitjes.

Origineel geplaatst door DJ Fuse
voor muziek heb je protools niet nodig denk ik...

Zéér verstandige uitspraken. Wat je nodig hebt voor leuke muziek te maken is...talent !
Al de rest is "maar" hardware om dit talent om te zetten en te vertalen naar iets dan gesmaakt wordt door mensen.

Daarom begrijp ik de (verhitte) discussie tssn Digimod en Fuse niet. Werkt Digimod met PT ? Fijn.
Zelfs als Fuse met een brakke Soundblaster Live 128 werkt, ook fijn.
Ik zal mensen hun produkten steeds oordelen op het inhoudelijke, en niet of ze PT of wat dan ook hebben gebruikt.
Dat interesseert me hoegenaamd niet.
Door mijn vak krijg ik wel eens vaker demootjes aangeboden. Heel vaak krijg ik eerst het excuus van : "Let nou niet op de kwaliteit want ik heb dat maar opgenomen met ..."
Ik zeg deze mensen dan steeds dat ze zich niet hoeven te verontschuldigen voor die brakke kwaliteit. Zelfs niet als dat cassetjes zijn waar de ruis /signaal verhouding 90/10 is...
In eerste instantie interesseert die kwaliteit mij helemaal niet. Ik luister inhoudelijk. Kwaliteit is een keuze die je kan maken en wordt nagenoeg altijd bepaalt door je budget. Mensen daar op afrekenen is vies.

Ik krijg net nog demo's aangeboden van een jongeman (23) die amper 1 jaar bezig is en een heel bescheiden setje heeft met kutmonitors, een kutpc en een kutsynth.

Maar je moet horen wat hij maakt. Een waar talent in mijn oren. En bovendien slaagt hij er ook nog in om met al dat kutmateriaal mixen in elkaar te flansen die staan als een huis ! Ik heb hem gezegd dat hij SF-lid moest worden. Zijn user name is Paperwall. Dat hij maar eens een trackje post. Bedenk dan dat hij 1 jaar geleden nog niet wist wat midi was ...
Dat hij nog niet eens een Do van een Sol kon onderscheiden !
Maar hij heeft zich in een razend tempo bewkaamt in de materie en nu is het resultaat er natuurlijk.
Vooral dankzij zijn talent, en niet omwille van zijn materiaal, want dat is kut.

Dan nog even iets over compatibiliteit. Hoewel dat soms een toverwoord is dat door fabrikanten wordt gebruikt als (verkoops) argument, is mijn persoonlijke ervaring dat die zogenaamde compatibiliteit niet steeds vlekkeloos werkt...
Zelfs niet tussen gelijksoortige platformen. (bv Logic 4.0 en 5.0)

Re: Nodig

Re: Nodig

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Zéér verstandige uitspraken. Wat je nodig hebt voor leuke muziek te maken is...talent !
Al de rest is "maar" hardware om dit talent om te zetten en te vertalen naar iets dan gesmaakt wordt door mensen.

Dat is nu zo langzamerhand wel een dooddoener aan het worden hoor.8)

Daarom begrijp ik de (verhitte) discussie tssn Digimod en Fuse niet. Werkt Digimod met PT ? Fijn.
Zelfs als Fuse met een brakke Soundblaster Live 128 werkt, ook fijn.[/B]

Fuse is volgens mij niet verhit maar heeft een beetje genoeg van de arrogante opmerkingen van digimod.
Ik denk dat het iedereen een worst zal zijn of digimod protools gebruikt ja of nee.
Alleen digimod zit heel duidelijk in een bepaalde scene waar ze zeer waarschijnlijk kritiek op digidesign als een godslastering beschouwen. Dit komt nogal wereldvreemd over.

Wij hebben hier een vrij uitgebreid TDM protools systeem gehad dat heel veel geld toendertijd heeft gekost.
Dus ik mag gerust zeggen dat ik vrij veel ervaring hiermee heb gehad. Alleen als je om je heen gaat kijken en luisteren kom je tot de conclusie dat protools niet zaligmakend is.
Zowel in prijs als in klank als in gebruikersvriendelijkheid zijn er ook andere alternatieven.

Maar werk je veel thuis en mix je het uiteindelijke resultaat in een studio waar alleen protools staat dan is het echt geen slecht idee om voor de compatibiliteit een protools light setje aan te schaffen. Dat is toch logisch???

Het is natuurlijk vrij arrogant om te beweren dat ik in een "bouwkeet" demootjes master.
Vooral als je daarna nog durft te beweren dat je zo'n bescheiden jongen bent.
Dat werkt nogal op mijn lachspieren.

Het zal wel komen omdat ik een eigen mening heb over bepaalde dingen (net zoals jij sKeLeTvM) en dat komt bij sommige types die snel jaloers zijn als arrogant over. Zulke jongens denken continue dat ze worden aangevallen.
Als zo'n type dan ook nog eens denigrende grappen maakt ten koste van anderen en inderdaad systematisch geen antwoord geeft op vragen van anderen die zijn argumenten kunnen ontkrachten dan speel ik dat spelletje gewoon met hem mee. Alleen, het werkt altijd tegen hem want hij maakt zich alleen nog meer belachelijk.

Zodra ik met een bekend persoon, waar ik mee heb samengewerkt, op de proppen kom dan interpreteerd digimod/rene dat ik daar over opschep om anderen te imponeren.
Niets is minder waar, alhoewel ik vind dat die bekende personen vaak wel iets zinnigs te vertellen hebben.

Dan nog even iets over compatibiliteit. Hoewel dat soms een toverwoord is dat door fabrikanten wordt gebruikt als (verkoops) argument, is mijn persoonlijke ervaring dat die zogenaamde compatibiliteit niet steeds vlekkeloos werkt...
Zelfs niet tussen gelijksoortige platformen. (bv Logic 4.0 en 5.0) [/B]

En daar ben ik het zeker mee eens. Digidesign heeft dat goed voor elkaar met hun light setje en HD.
Maar dat geld ook voor steinberg met cubaser sx3 en nuendo. Dat is mijn ervaring.

blblabla..

Misschien is de politiek iets voor je? ;)

Geweldig ! Ik ging echt in een breuk van het lachen ! Zelden zo'n sterke post gelezen :D :halleluja

Heb wel een showreel met muziek en beeld als je interesse heb kan ik deze een keer opsturen.
Welk formaat is dat dan? Maar het lijkt me heel leuk om eens een keer te luisteren.
Dus stuur maar op!

Maar over muziek kunnen maken. Het lijkt me dat Supreme Being en z'n band dit toch wel onder de knie zouden moeten hebben. Als je al her en der optreed dan betekend het iig dat andere mensen ze willen betalen om gehoord te worden. ;)

Trouwens Skel, je weet ook wel dat ik niet met een SB 128 werk. Ben op zich heel tevreden met m'n 01v96. Je moet er wel goed mee om kunnen gaan anders kun je je mix nog verkloten maar dat is met elke mixer.
Maar de prijs die ik hiervoor heb betaald zou ik ook een PT digi002 setje gekocht kunnen hebben. Toch bewust hiervoor gekozen omdat ik vond dat ik voor dat geld een goed geluid kreeg en heel veel meer mogelijkheden en het past het beste bij de manier waarop ik werk.
Dat betekend niet dat ik vind dat de rest dit ook moet vinden.
En als ik mee help te denken wat iemand anders zou willen dan vind het weinig constructief als ik mijn eigen mening door iemand z'n strot zou douwen. Wat hier dus overduidelijk gebeurt. Volgens mij heeft dat trouwens een averechts effect. Maar het is ook zonde als je niet open staat voor de mening van iemand anders. Je hoeft het er niet mee eens te zijn maar als je dat op een (fasoenlijke) manier verteld dan lijkt me dat heel normaal.
Of dat je bescheiden zou moeten zijn? Maar als je trots bent op wat je baan is of wat je allemaal gedaan hebt mag je toch voor uit komen? Of welke spullen je hebt. Want ik heb daar heel hard voor gewerkt en ik ben er ook heel erg blij mee. Het gaat me helemaal niet om mensen jaloers te maken of wat dan ook. Ik vind het ook leuk als Supreme verteld dat hij zoveel geld te besteden heeft. Of als Errol verteld met wie hij heeft samengewerkt. Of als Digi verteld dat hij een nieuwe PT set gaat bestellen.
Dan denk ik eerder dat de mensen die daar negatief tegenover staan het toch bij zichzelf moeten zoeken en wat beter met hun eigen (negatieve)gevoelens om moeten gaan. (Je mag het als man zeker ook niet over gevoelens hebben zeker.)

Uiteindelijk is het zijn (of samen met de band) beslissing en zijn het zijn (of ook met de band) centen. Als ze iets kiezen waar ze goed mee kunnen werken dan is dat toch heel mooi?
Dat zie ik oneindig veel keer liever dan dat ze spijt hebben met iets te moeten werken wat maar half deugd.

Voordelen Protools:

-Stabiel.

-Goede Prijs-kwaliteitverhouding.

-Onderdelen zijn op elkaar afgestemd.

-Software en Hardware zijn op elkaar afgestemd.

-Een ruime inzetbaarheid voor zowel Audio, Film, Video en Multimedia.

-Relatief goede converters

-Goed doordachte interface , muzikaal te noemen.

-Moeilijk te kraken omdat de Audiokaart de key is.

En Verder

Digi 002 alles in 1 ,dus geen gezeur meer van fabrikanten
als iets niet goed loop de schuld geven aan fabrikant B omdat
hun onderdelen een conflict veroorzaken.

Nadelen Protools :

- Upgrade niet altijd interessant te noemen ( het beste je oude set-up particulier verkopen ).

- onderdelen een beetje aan de prijs ( maar een beetje zoeken op internet doet wonderen ).

- Relatief weinig winkels in Nederland die een goede demonstratie kunnen geven.

- Midi nog steeds niet helemaal wat het moet zijn maar het wordt wel elke keer beter.

Digidesign blijft Protools steeds verder ontwikkelen en reageert op wat de markt vraagt.
Digidesign heeft voor elke prijsklasse een goed aanbod.

Op de eerste plaats is dat je plezier beleeft in het maken van muziek en het opnemen
hiervan en je niet gaat ergeren aan computers en onderdelen die niet goed werken want
dan is de lol er al snel van af.
Digidesign denkt net zoals de gebruiker en dat zie je ook omdat ze al jaren
op de markt zijn met een ijzersterk concept met wereldwijd tevreden gebruikers.

Laatst gewijzigd:
Back