Re: Re: Nodig
Re: Re: Nodig
Origineel geplaatst door Errol
Alleen digimod zit heel duidelijk in een bepaalde scene waar ze zeer waarschijnlijk kritiek op digidesign als een godslastering beschouwen. Dit komt nogal wereldvreemd over.
Wereldvreemd ? Ik denk het niet. Het is nu eenmaal zo dat je in een aantal "scenes" sommige kritiek op bepaald materiaal beter achterwege kan laten. Toch als je niet wil afgaan als een gieter. (ook al omdat die kritiek vaak helemaal ongegrond is). Om dat te staven met een voorbeeld en uit ervaring : Ik heb een aantal jaren voor Digidesign gewerkt. Dat betekend zeker niet dat ik een PT-adept ben en dat ik me niet realiseer dat er alternatieven zijn als het puur op HD-opnames aankomt. Verder heb ik vele jaren bij de 2 grootste produktiebedrijven in België gewerkt. In dat soort bedrijven moet je écht niet beginnen zeiken en of kritiek hebben over een Midas XL4 mixtafel. Dat komt heel erg onprofessioneel over en is niet zo wereldvreemd als jij dat voorsteld Errol ! En hiermee komen we to the point : Een Midas XL4 is dé standaard tafel bij PA gebruik. Dat weet elke live-technieker van niveau. Net zoals ProTools dé standaard is in de wereld van de betere high-end studio's. Je mag het daar best niet mee eens zijn of dat zelfs bullshit vinden en staan roepen dat er betere of andere alternatieven zijn, maar dan moet je ook kunnen verdragen dat je niet langer ernstig wordt genomen in diezelfde scene. Zo is dat.
Jij mag voor mijn part bij Wisseloord of in de Galaxy gaan vertellen dat hun PT systeem niet zaligmakend is en dat er in prijs, klank en gebruiksvriendlijkheid alternatieven zijn. Sorry dat ik het je moet zeggen Errol, maar dan wordt je vierkant uitgelachen.
Door échte professionals wel te verstaan. Dat mag je dan idioot vinden, maar wie is idioot als je in die pro- scenes van die gekke dingen gaat staan beweren ?
Misschien wordt het hoog tijd om hier op SF eens een aantal erkende en bekende Belgische en Nederlandse top-technici aan het woord te laten over PT. Over het waarom PT/Logic op Mac en niet Motu met Cubase op PC. Ik denk aan Peter Bulkens, Guido Maes, Wouter Van Belle, Dan Lacksman, Werner Pensaert wat België betreft.
PT is dé standaard. Logic is de standaard. Mac is dé standaard. Amen en uit. En dat heb ik niet zelf beslist. Dat wordt beslist door top professionele mensen die meer weten dan iedereen op SF samen, inclusief mezelf. Maar daarnaast is het wel zo dat je net even leuke muziek kan maken met wat dat ook.
Zelfs met een Soundblaster. (sorry Fuse, ik weet dat je niet met SB werkt, dat was maar bij wijze van...)
In die zin is PT idd niet zaligmakend en biedt geen enkele garantie over het resultaat als het over het inhoudelijke aspect gaat.. Wat je d'r in stopt komt er ook weer uit. PT of wat dan ook. Als je dus geen talent hebt en een drol van een nummer in PT stopt, komt er ook weer een drol uit. Misschien zelfs nog een grotere als je niet oplet.

Talent maakt of breekt het en ik weet niet wat daar zo een dooddoener aan is Errol ? Twijfel je daar aan ?
Het gaat in heel deze discussie over klank 'kwaliteit', standaard normen en niet over de muzikale inhoud. En die kwaliteit, dat is een keuze die je zelf maakt. Net zoals een PA bedrijf dat zichzelf respecteert en aan een aantal normen wil voldoen op gegeven ogenblik een Midas koopt, en geen Mackie.
We moeten voor eens en voor altijd onderscheid leren maken in 2 aspecten. Het 'kwalitatieve' en het 'inhoudelijke' aspect als het op muziek maken aankomt. Het kwalitatieve aspect is eigenlijk totaal verwaarloosbaar. Belangrijk is dat het inhoudelijke gegeven staat als een huis. Een goeie track blijft een goeie track, zelfs als die werd gemaakt met een soundblaster. Wie dat niet zo ziet of daar aan twijfelt weet niet waar hij mee bezig is. ABBA, de Beatles of Pink Floyd namen muziek op met materiaal waar mensen nu hun neus voor zouden ophalen, maar het zijn wel statements in de popmuziek. In die zin slaan mensen die geloven dat die ene synth of mixer of welk materiaal dan ook eindelijk dé oplossing is voor hun gebrek aan talent, de bal totaal mis. En met die misvatting lopen nog steeds heel veel mensen rond. Door die misvatting slaagt de industrie er in je te laten geloven dat je 'onprofessioneel' bezig bent en het niet zal maken als je geen PT,Virus C, 909 of wat dan ook hebt staan...