verkeerd is verkeerd

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door AxiMaxi
Da's plagiaat en bovendien nog verkeerd ook :D
het is "terwijl het recept rozijnen vermeld"... dat rijmt namelijk toevallig op "geweld".

Verkeerd, oftewel anders, oftewel: geen plagiaat? ;)

Of zie ik dat verkeerd?

Een citaat is geen plagiaat (VanDale.nl werd vermeld)

Om taalfouten altijd maar aan dyslexie toe te schrijven is een te eenvoudig excuus. Het woord 'verkeerd' schrijven als er 'verkeert' wordt bedoeld, is het het gevolg van een ingeslepen woordgebruik en woordbeeld. Het zelfde gaat op met 'gebeuren'. In de zin 'Het gebeurt dagelijks, dat...' wordt vaak 'gebeurd' geschreven, omdat het voltooid deelwoord een hoger gebruiksfrequentie heeft dan de tegenwoordige tijd - derde persoon enkelfout. Het is een snelheidsfout, een slordigheid.

In het voorbeeld is alles te voorkomen door een andere woordkeus, zoals 'Is nog bijna nieuw', of 'Geen ouderdom te zien' en andere mogelijkheden.

Hela, maak ik me daar toch een verschrijving, zeg :)

Wout

Origineel geplaatst door teknoudontknow
in die zin schrijf je vermeldt met dt..

:stupid :stupid :stupid

Dyslectisch?
Word lid van de DBN: Nederlandse Bond voor Dyslectici... :P ;)

Axi bedoelt waarschijnlijk dat je het woord dat je citeerde, namelijk 'vermeld', hebt geschreven als 'vermeldt'. Zo heeft het natuurlijk geen zin om het deel "met dt" te vermelden in je uitleg.

Wil ik Axi erop wijzen dat ik zijn opmerking dat DBN voor Nederlandse Bond voor Dyslectici zou moeten staan me wel erg onwaarschijnlijk lijkt. Dederlandse Bond voor Nyslectici? Zou de lading wel weer goed dekken. }:|

Origineel geplaatst door Sly Dog
Axi bedoelt waarschijnlijk dat je het woord dat je citeerde, namelijk 'vermeld', hebt geschreven als 'vermeldt'. Zo heeft het natuurlijk geen zin om het deel "met dt" te vermelden in je uitleg.

Ik dacht: Ik schrijf het alvast op zoals het wel hoort.. Dat is meer een probleem met interpreteren dan.. ;)

Ik bedoelde dat ik ongelooflijk stom was...

Wil ik Axi erop wijzen dat ik zijn opmerking dat DBN voor Nederlandse Bond voor Dyslectici zou moeten staan me wel erg onwaarschijnlijk lijkt. Dederlandse Bond voor Nyslectici? Zou de lading wel weer goed dekken. }:|
En hij stapte er met beide benen middenin :dubbel:

We zitten nogal offtopic hè? Oh nee, valt mee. :)
Het gaat nog steeds over het verkeerd schrijven van het woord 'verkeerd'.

Dus als je nou verkeert 'verkeert' schrijft, schrijf je dan goed fout?

Het tij is gekeerd, ik ben bekeerd: ik schrijf voortaan verkeerd altijd verkeert.

:slotje:

Origineel geplaatst door Wout Blommers

Om taalfouten altijd maar aan dyslexie toe te schrijven is een te eenvoudig excuus. Het woord 'verkeerd' schrijven als er 'verkeert' wordt bedoeld, is het het gevolg van een ingeslepen woordgebruik en woordbeeld.

ik ben een officiele dyslecticus (met attest btw van het PMS) met jarenlange training om toch een beetje te kunnen spellen (en het lukt wel redelijk) maar ik weet dat veel mensen zich er achter verbergen omdat ze lui zijn...

Ik kan het echter zeer eenvoudig bewijzen dat ik een dyslecticus ben. Ik heb leren lezen en schrijven door alle woorden vanbuiten te leren. Ik kan geen letters lezen en er een woord van vormen, ik herken een serie tekens als woord, en niet als letters. Daarom kan ik geen vreemde woorden uitspreken voordat iemand mij voorgetoond heeft hoe je het moet uitspreken (met nare gevolgen ma anyway). Iemand die dat wel kan is niet dyslectisch maar lui.

ik kan wel letters spellen, maar om er dan een woord uit te maken, is weer een ander paar mouwen.

Een goede vriend van mij is 'disleksies'. Als hij iets opschrijft, moet je het gewoon hardop voorlezen om te begrijpen wat er staat... Slimme gast -HTS nivo-, dus hij heeft voldoende grijze massa.

Hier op het forum staan af en toe inderdaad berichten die ik gewoon oversla: mensen die niet weten wat hoofdletters, leestekens, of zelfs zinnen zijn. Gewoon echt niet te lezen. Jammer... want als je denkt dat je iets te melden hebt, wil je toch ook dat het overkomt?

Wat Wout zegt is natuurlijk waar: verkeerd, gebeurd, etc. Waxx heeft ook helemaal gelijk: op het forum wordt flink gezondigd tegen menig taalregel, iets wat ik goed kan begrijpen want Nederlands is echt een lastige taal (fok het fokschaap), maar ik probeer mijn best te doen er een redelijk correct verhaal van te maken.
Ik ben echt geen taalpurist -als mensen het begrijpen is het goed- maar het mag van mij wel leesbaar zijn, en om nou over elke spelfaut te vallen, vind ik ook een beetje overdreven. :biertje:

Origineel geplaatst door meesha74
Ja dat snap ik ook wel! Het was een grapje! Ik bedeolde dat het niet rijmt omdat het ene eindigt op dt en het andere op d. Ik wilde een beetje olie op het vuur gooien....

Dat zou ik in dit geval ook zeggen ja, als ik jou was.. 8o)

Origineel geplaatst door Lacertus
Een goede vriend van mij is 'disleksies'...[knip] ... een beetje overdreven. :biertje:

Het is 'spelfout'.

:D

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back