Studio Setup Advies

Origineel geplaatst door fuse

En sinds wanneer staat het als een paal boven water dat digitale mixing in de ban gedaan moet worden? Het is altijd nog een kwestie van smaak en dan vind ik het jammer dat daar zo makkelijk over heen gestapt wordt.

Ik stap er helemaal niet overheen, ik vind digitaal mixen TE GEK!:okdan:

Het valt me alleen op dat heel veel mensen vol of zijn over analoog... en dat zet je als gevorderde beginner toch aan het denken.

Ik laat me zeker niet omlullen, ik vraag alleen naar de mening van mensen die hier waarschijnlijk meer verstand van hebben dan, en waar ik dan lering uit kan trekken... :halleluja

avs :biertje:

Ik vraag me trouwens ook af of er workshops/masterclasses zijn m.b.t. afmixen en andere technieken...

Ik heb wel gelezen over Rob Papen met een Sound Design Masterclass, maar meer heb ik niet kunnen vinden..

En om nou naast mijn huidige werk de sae te bezoeken lijkt me ook

.. een beetje overkill :D

De SAE doet weleens gratis seminars van een uurtje of 2.
Ben er weleens naartoe geweest, maar als je zelf al enigszins kunt werken in Cubase, leren ze je niet bijzonder veel bij.

Veel lezen op internet en de nodige boeken deed voor mij voorlopig al genoeg.

Digitaal of analoog afmixen? Het is maar hoe hoog je de lat legt.
Mijn advies is juist zoveel mogelijk verschillende apparaten kopen, uitproberen en dan eventueel weer verkopen. Als je tenminste een eigen sound wilt. Een aantal voorbeelden van produkties die een eigen sound hebben door het gebruik van bepaalde apparatuur:
1. de specifieke sound van "Art of Noise" door het gebruik van de Fairlight II
2. de specifieke sound van "Propaganda" door het gebruik van een PPG systeem gecombineerd
met een Oberheim Xpander
3. de specifieke sound van "Future Sound of London" door met name het gebruik van Bode
frequency shifters en de Roland RSS-10
4. de specifieke sound van dj Shadow door het gebruik van de Akai MPC60
5. de sound van het album Parachutes van "Coldplay" door het gebruik van multi-compressie via
de subgroepen tijdens het afmixen en het gebruik van band-echo's

En zo kan ik er nog veel meer noemen. Het hebben van apparatuur is natuurlijk niet zaligmakend, want talent en ervaring zijn het allerbelangrijkst. Juist door je talent en je ervaring ga je de lat qua apparatuur steeds hoger leggen.

Vorig jaar heb ik op mijn opleiding een college muziek maken gehad van Norman van het duo Mark Norman. Deze liet weten dat zij alles gewoon puur softwarematig doen. Vooral ook veel ritmes samplen van andere platen en dan nog wat nabewerken. Dit kun je in je 6000 prima doen. Gewoon je favoriete beats een eigen touch geven.
Aan hun succes te zien is dus het in bezit hebben van dikke analoge apparatuur geen vereiste.

Ik zou vooral investeren in monitoring en akoestiek zodat je gewoon zo goed mogelijk weet hoe je tracks klinken. Verder lijkt me dat wat hi-end outboard zoals goede mastercompressors en eq je eindgeluid zeker ten goede zullen komen.

Origineel geplaatst door Bigbang
Digitaal of analoog afmixen? Het is maar hoe hoog je de lat legt.
Wat bedoel je hiermee?

En wat experimenteren betreft. Helemaal top.
Veel dingen kopen is wel leuk, maar als je alles nieuw koopt en dan toch weer inruilt voor iets anders kan wel een kostbare zaak worden. En dan is 2e hands vaak toch wat budgetvriendelijker.

Je hebt apparatuur genoeg om mooie sounds mee te creeeren, het enige wat je mist is wat effecten om af te mixen. Misschien moet je een combi maken met plugins. Dus alles als audio opnemen en afmixen in de computer. Misschien een dsp kaartje erbij en dan ben je volgens mij gewoon klaar!

Origineel geplaatst door Sly Dog
Ik zou vooral investeren in monitoring en akoestiek zodat je gewoon zo goed mogelijk weet hoe je tracks klinken. Verder lijkt me dat wat hi-end outboard zoals goede mastercompressors en eq je eindgeluid zeker ten goede zullen komen.

Hier zat ik inderdaad aan te denken. Maar op het gebied van afmixen in de computer moet ik toch van mening verschillen.
Ik hou meer van de hands on feeling in plaats van alles met die stomme muis met 2 knoppen en een wieltje te moeten doen...het mist wat :D

Dus ik ben in principe al iets verder met mijn besluit. namelijk :

- Goede accoustieke ruimte ( wordt nog een leuke klus... )
- O2r of een D8b (weet nog niet wat beter klinkt of betrouwbaarder is )
- Analoge compressor ( hoop dat deze meerdere in/ -outputs hebben )
- Set goede monitoren voor bij de BM5'jes....
- Wanneer nog ietwat geld over ... een NL3r

thanx avs...

Origineel geplaatst door avs
Ik vraag me trouwens ook af of er workshops/masterclasses zijn m.b.t. afmixen en andere technieken...

Ik heb wel gelezen over Rob Papen met een Sound Design Masterclass, maar meer heb ik niet kunnen vinden..

Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een workshop afmixen. Hoeft niet perse dance georienteerd te zijn.

Ik zag ze inderdaad staan ja...
Ik zat meer te denken aan een leuke set KRK's of Truth Audio...

Ik heb de KRK's gehoord ... mjummy:W

Mischien is voor jou een soffit situatie wel heel erg mooi . Dynaudio als nears en main full range studio speakers ingebouwd in de muur . Als die kennis idd veel verstand heeft van accoustick is dit DE oplossing . Zoals je mischien weet bouw ik zelf studio monitors op maat waarvan hier 1 voorbeeld .

Attachments

• xls 1.jpg
    xls 1.jpg
    14 KB · Bekeken: 108
check je pb ... was je al voor :D

Tja de mixer, ik denk dat dit het grootste struikelblok is.

Ik krijg een beetje het idee dat mijn monitoren voor de stijl die ik "in elkaar pruts", over te weinig laag beschikken, dit compenseer ik in mijn mig wat resulteert in een klote geluid op overige sets als zijnde PA of gewoon in de auto....

Ik heb een snelle 3.0 Ghz PC...met daarop Nuendo 3....daar kan het niet aan liggen denk ik...

thnx avs

dinaudio's met te weinig laag >? :D

doe gewoon eens een filtersweep in je kamer met een db meter op de plek waar je afluistert.
De verschillende waardes op de dbmeter geven je dips en peaks weer .. (dus alles 90 db behalve bij 80 hz ofzo)
vermoedelijk komt je bas overal .. behalve waar je zit ..

hoe peaks en dips aan te pakken kan je in de verschillende topics op het forum lezen !

Hier zat ik inderdaad aan te denken. Maar op het gebied van afmixen in de computer moet ik toch van mening verschillen.
Ik hou meer van de hands on feeling in plaats van alles met die stomme muis met 2 knoppen en een wieltje te moeten doen...het mist wat :D

Dus ik ben in principe al iets verder met mijn besluit. namelijk :

- Goede accoustieke ruimte ( wordt nog een leuke klus... )
- O2r of een D8b (weet nog niet wat beter klinkt of betrouwbaarder is )
- Analoge compressor ( hoop dat deze meerdere in/ -outputs hebben )
- Set goede monitoren voor bij de BM5'jes....
- Wanneer nog ietwat geld over ... een NL3r

thanx avs...

vergeet die 02R of D8b ..
neem dan een tascam 24

Toch wel de DM24 volgens jou... Ik heb er inderdaad aan zitten denken maar doet mijn behringer nu zo onder aan dit apparaat?

In je gearlist staan 2 geweldige hardware synth een dikke sampler een nette digitale mixer een prima geluidskaart en boven gemiddeld goeie nearfields .

Hiermee in combinatie met een seqencer kun je echt al alles .

Ik zou ruimte aanpassen en dan eerst rustig verder muziek maken . Er komen nog genoeg leuke speeltjes op de markt maar meestal is het nieuwe er snel af en wil je weer wat anders .

Ik zie dat veel grote studioos 90 % doen met pc/mac incl een leuke controller en hardware samplen ze af en toe

Origineel geplaatst door fuse
Wat bedoel je hiermee?

En wat experimenteren betreft. Helemaal top.
Veel dingen kopen is wel leuk, maar als je alles nieuw koopt en dan toch weer inruilt voor iets anders kan wel een kostbare zaak worden. En dan is 2e hands vaak toch wat budgetvriendelijker.

2de hands is verzekering technisch niet echt je-van-het...

die behringer is echt zo slecht nog niet . Sterker nog hij is gewoon neutraal

Back