Origineel geplaatst door radiance
Ik had laatst de gebalanceerde uitgang van m'n RME geluidskaard direct aangelsoten op een Urei 1176 compressor (transformer balanced wel te verstaan). De aarde (shield) zat aan beide kanten vast en jawel, ik had brom. Aarde aan één kant losgemaakt en weg brom ...
Geen goede aarde!
Ik heb een RME Multiface, het probleem van deze doos is de interne voeding, maar de voedingsadapter zit toch extern, ja en nee. In de Multiface zit een geschakelde voeding die ieder willekeurig aangeboden voltage tussen 12 en 30 V AC en DC omzet naar de intern benodigde voedingsspanningen. Door deze ingebouwde omzetting kan onbedoeld een potentiaal ontstaan. Om het ontstaan van dit potentiaal te voorkomen moet de Multiface van goede aarde worden voorzien, ik maak altijd een verbinding tussen het chasis van de wordclock BNC connector en de aarde van het dichtstbijzijnde apparaat met geaarde stekker, in mijn geval is dat de ADI-8. Met deze aardeverbinding zijn alle problemen opgelost.
Origineel geplaatst door radiance
... FrankH: kun je me vertellen om wat voor een ontwerpfout je het eigenlijk hebt? In detail als het kan.
"balanced" versus "pseudo balanced"
Even dit vooraf.
Pseudo balanced is eigenlijk gefakete balancering, low budget maar in een aantal gevallen werkt het en heb je geen merkbare storing.
Is de zender balanced en zijn de omstandigheden goed dan mag de ontvanger pseudo balanced zijn. Is de zender pseudo balanced dan MOET de ontvanger balanced zijn en mag je hopen op goede omstandigheden.
Zijn de omstandigheden niet optimaal, vuile aarde of EM storing van dimmers of RF storing van een radiozender in de buurt dan gaat het niet werken. Op het moment dat zowel zender en ontvanger pseudo balanced zijn dan heb je GEEN balanced verbinding maar een UNbalanced verbinding en gaat het ook niet werken.
Het meest ideaal blijft natuurlijk een balanced zender EN ontvanger.
Om nu terug te komen op de Spirit Live tafel, de master hiervan is "impedance balanced" dit is een vorm van "pseudo-balanced". De cold (pin 3, signal minus) wordt gecreëerd door een weerstand naar de massa te trekken. De cold bevat daardoor niet het geïnverteerde signaal van de hot (pin 2, signal plus) waardoor de verbinding niet gebalanceerd is zoals het eigenlijk moet. Als aan de andere kant van de kabel een apparaat hangt dat wel goed gebalanceerd is dan zal dit meestal weinig problemen opleveren mits de omstandigheden gunstig zijn.