welke beelden zie jij bij bepaalde soundtracks?

joevdb

oscillating arppegio
Persoonlijk vind ik het nog altijd de beste maatstaf voor electronische muziek/soundtracks dat iets 'goed' is als je door naar de track te luisteren je spontaan door die muziek een verhaal/een filmpje voor ogen krijgt ... Ok, misschien beetje gek, maar bij sommige dingen krijg ik als ik mijn ogen sluit en me helemaal overgeef aan de muziek een beeldensequentie voor ogen. Bij een soundtrack is het net andersom en wordt er muziek bij beelden gemaakt, terwijl ik het dus heb over de beelden die je krijgt bij het horen van muziek ...

Kben benieuwd of jullie dit herkennen en of jullie misschien eens kunnen vertellen over welke specifieke track een speciaal beeld heeft teweeg gebracht ...

Zal ik met eentje beginnen:
Aphex Twin, Selected Ambient Works vol. 2, Disc 1, track 4 ...
"Een groot, gehavend ruimteschip drijft stuurloos in de ruimte ... er is niemand aan boord buiten 1 man. De vluchtcomputer is uitgebrand en af en toe zie je een kortsluiting ... Hij zit op een gouden troon, in een grote donkere balzaal in het ruimteschip. Hij draagt een, scheefgezakte, koningskroon en zit triest onderuitgezakt voor zich uit te kijken. Hij beseft dat hij de allerlaatste mens in de kosmos is ... Je ziet het schip langzaam verder drijven in de ruimte, tot het een klein puntje is en het verdwijnt."

Ik heb geen concreet voorbeeld, maar ik deel je ervaring volledig!

Ik heb bij een bespreking van een compositie ooit gezegd dat het me deed denken aan een grot met water... veel scheven gezichten en stomme reacties op gehad, maar zo raar vond ik het niet en is het ook niet. Het is knap als je muziek kunt koppelen aan beelden in je fantasie en het zegt ook een hoop over de diepgang van muziek.

Wat je niet moet vergeten is dat we in het onderbewustzijn al vaak vergelijkingen maken tussen wat we kennen en the unknown, als je dus een stukje ambient hoort en er een sci-fi beeld bij krijgt, betekentd dit dus soms dat je een beeld van een sci-fi film uit je onderbewustzijn oproept waarbij de soundtrack overeenkomsten vertoont met het stuk waar je naar luistert!

Erg fasinerend

Eens!

Ik zelf werk altijd vanuit een bepaald thema als ik muziek maak. Ik probeer in het stuk dan de sfeer van dat thema weer te geven in muziek. De muziek moet het verhaal vertellen. Niet dat dat mij altijd lukt, maar het is wel het uitgangspunt.
'The City' van Vangelis is zo'n CD waarbij ik tig verhalen voor me zie.

groet

Tom

Helemaal niet gek, of wij zijn met z'n allen gek :D
Die beelden van de cosmos met planeten of nature met watervallen zijn heel herkenbaar, bij electro wat ook echt electronies klinkt, zie ik mezelf door electronica bossen heen gaan, alsof ikzelf een electron ben ofzoiets :peukie: .
Of van die muziek waarvan je het gevoel heb dat je op wereldreis gaat.

he he, dus ikke niet helemaal alleen gek ;)

het heeft inderdaad met onderbewuste en onbewuste processen te maken. maar ik vind het zo fascinerend dat ik bij sommige muziekjes helemaal niks 'zie' (en meestal vind ik die ook niet goed), terwijl andere dingen me zelfs na 3 seconden helemaal in een 'mood' brengen en ik gans een complex verhaal zie, met details tot en met personages die dingen doen ... dit is trouwens één van de redenen waarom ik geen rockmuziek of opera kan 'verdragen' ... ik kan me hier niks bij voorstellen, ik hoor enkel de geluiden en verder niks ...

enne, niemand die zo'n verhaal wil delen bij een stukje muziek dat hij s gehoord heeft ... mijn aphex twin voorbeeldje hierboven was voor mij zo'n typisch sterke ervaring mét veel details ... ik kan dit nummer trouwens niet meer horen, zonder dit filmpje voor mijn ogen ... een echte soundtrack dus:halleluja

Ik heb dit ook regelmatig inderdaad, muziek die beelden oproept. Soms niet maar dat wil bij mij niet altijd zeggen dat het dan geen goede muziek is of zo. Er is eigenlijk geen peil op te trekken wat dat betreft.

Bij mijn eigen muziek ga ik toch ook vaak van beelden uit nu ik er aan denk. Onlangs een lange (en vrij monotone) track gemaakt die voor mij een soort verhaal vertelt, genaamd "Tidal Forces". Gaat over een niet al te high tech ruimteschip waarmee men onderzoek wil doen naar een zwart gat, maar er gaat iets mis en men komt te dichtbij. Vanaf dat moment zijn de astronauten natuurlijk ten dode opgeschreven want het schip raakt niet meer los uit de enorme zwaartekracht en wordt steeds sneller aangetrokken. Totdat het helemaal uiteen gerekt wordt en verdwijnt.

De track zelf is supersimpel van opzet; de enige sequencer die ik gebruikt heb is een Korg SQ-10 die een MS-50 aanstuurt. Het steeds repeterende loopje (dat de saaiheid uitdrukt van het astronautenbestaan) verandert en vervormt naar gelang de "problemen" groter worden. Verder heb ik met de hand wat subtiele geluiden hier en daar geplaatst om op bepaalde momenten wat spanning te creeeren, en een steeds veranderend noise spectrum gebruikt om de ijlheid van de ruimte weer te geven. That's it.

Je zal maar te veel fantasie hebben :)

kben helemaal benieuwd hoe 'tidal forces' klinkt ... ook al kan ik het me perfect voorstellen via je verhaal ;)

70% van m'n eigen nummers is gebaseerd op beelden die ik in m'n geest 'zie'. M'n huidige project 'Jewel' is een muzikale beschrijving van verschillende landschapstypes (savanne, polen (N en Z), ierse hooglanden enz). Persoonlijk helpt het me enorm om een beeld voor de ogen te halen en dan proberen er muziek rond te maken. En zo krijg je automatisch dat effect bij andere mensen ook.

Nochtans moet muziek niet per sé zo veel inhoud hebben om toch ook gewaardeerd te worden. Sommige stukken heb ik enkel uitgevonden bij wijze van synchronisatietesten enz en toch worden ook deze nummers rijkelijk gesmaakt.

Je ziet ... je bent verre van alleen en het is zeker niet gek ;) .

:doei:

Origineel geplaatst door joevdb
kben helemaal benieuwd hoe 'tidal forces' klinkt ... ook al kan ik het me perfect voorstellen via je verhaal ;)

Ja, ik zou hem ook graag willen laten horen :( Door een brakke computer en onwetendheid (niet perse in die volgorde) is het me echter helaas nog niet gelukt hier tracks of geluidsvoorbeelden te posten. Ik zou daar eens verandering in aan moeten brengen.

Origineel geplaatst door joevdb
he he, dus ikke niet helemaal alleen gek ;)

Idd, het begint er sterk op te lijken dat we hier allemaal een slag van de molen hebben :D

Want ook hiero hetzelfde verhaal. Zo goed als alles wat ik zelf maak is puur gebaseerd op imaginaire beelden, en muziek van anderen (die ik smaak) roepen alle mogelijke beelden bij mij op.

op mijn site heb ik een korte animatie staan van wat ik me bijvoorbeeld voor stel.
de bedoeling is om een complete versie te maken die als videoclip van een nummer dient.

ps: oldskool getekend*

ga naar video -> pink road

link

Leuke topic.

Ik had wel toen ik het nummer ' Gaia' van Valensia voor 't eerst hoorde (heb trouwens tot op heden nooit de clip gezien) ik gelijk van die ' Duistere ijskoningin'- achtige beelden voor me zag.
Donker gebied met sneeuw, ijsschotsen en vooral koude snijdende wind met af en toe een rustig moment.
Dus ijsschotsen waarachter diverse duistere strijders hun wapens (denk vooral aan middeleeuws wapenarsenaal) opheffen.

En in de rustige momenten 'zie' ik dan een soort van tekenfilmfiguurtje (soort elfje) door de ijslandschappen lopen en dingen overwegen etc. etc.

En toen ik klein was had je het disco-nummer ' Give it up' van KC & the Sunshine band. In mijn hoofd zag ik gewoon die band optreden op een net te klein podium in een warme discotheek met veel publiek rondom het podium.
Zie ik laatst voor het eerst de clip, gaat ie gewoon op een heuveltje voor een kasteel l
' loeren' terwijl er een vlindertje voorbij fladdert.

CJ

Back