Toetsen én toetsenbord voor je neus in de studio

SpaceAgent202

Sinds 2001
Hoe doen jullie dat?

Als ik op en rond de ideale luisterpositie zit in mijn studiootje, wil ik ten eerste mijn producties kunnen afmaken, en ten tweede mijn masterkeyboard gebruiken.

Bij beide heb ik eigenlijk een goede plaats ten opzichte van mijn speakers nodig.

Dat zijn dus twee zaken voor je neus, die elkaar altijd min of meer in de weg zitten.

Ik heb géén analoge of digitale mixer staan, anders zou die er ook nog bij moeten.

Toch met al die spullen die eigenlijk op één plaats zouden moeten staan, krijg je allerlei lastige situaties wat betreft ergonomie, handigheid, schuiven apparatuur, etc.

De problemen waar ik eigenlijk steeds weer tegenaan loop zijn:

- bij masterkeys achter toetsenbord/muis
masterkeys slecht te bespelen doordat het te ver naar achteren staat en zo niet te weinig plaats voor toetsenbord en beweegruimte muis.

- bij masterkeys vóór toetsenbord en muis masterkeys slecht te bespelen want staat in verhouding te laag, knieën in de weg, daarnaast ook toetsenbord en muis te ver weg dus moet over masterkeys heen leunen.
Toetsenbord/muis op klavier leggen is hierbij geen optie want dat schuift altijd een beetje te veel, en als je iets snel wil spelen moet je weer toetsenbord gaan verplaatsen.

Ik denk dat iedereen dit probleem wel een beetje kent.
Daarom dus de vraag: Hoe doen jullie dat?

waar ik dus een fatsoenlijke ergonomische oplossing voor zoek is duidelijk te zien in het onderstaande.

Voorbeeld:

Attachments

• empmidi1.jpg
    empmidi1.jpg
    43,6 KB · Bekeken: 139
masterkeys op je bureau dichtbij, keyboard en muis op een schuif laatje eronder werkt op die manier ideaal hier.

keyboard en muis en klavier op 1 bureau is inderdaad een gekloot van niks.

tempouh6.jpg

Ik heb altijd mijn (master) keys en bureau in een hoekopstelling staan. Keys tsaan op een stand zodat de hoogte goed is en dus ook mijn benen er goed onder kunnen.
Dat ik dan tijdens inspelen niet exact in de sweetspot zit, helaas. Meestal speel ik ook in met headphones.

Ik heb eenzelfde soort opstelling anoniempje, maar laten we daar maar geen foto van nemen i.v.m. de hoop rotzooi dier eromheen ligt.

Bij de kwantum had ik denk ik 1,5 jaar geleden mijn bureau gekocht met handige verdiepingen. Aparte schuiflades voor toetsenbord en muis en dan op mijn bueaublad zelf mijn midi-keyboard en dan nog daarboven mijn monitor.

Verder staat mijn mixer links van me en mijn outboard gear ook. Maar dat gaat waarschijnlijk binnenkort allemaal naar rechts omdat ik nogal ernstig rechtshandig ben aanleged.

Re: Toetsen én toetsenbord voor je neus in de studio

Origineel geplaatst door Roel
Hoe doen jullie dat?

Als ik op en rond de ideale luisterpositie zit in mijn studiootje, wil ik ten eerste mijn producties kunnen afmaken, en ten tweede mijn masterkeyboard gebruiken.

Bij beide heb ik eigenlijk een goede plaats ten opzichte van mijn speakers nodig.
.

Daarom dus de vraag: Hoe doen jullie dat?

Ik heb die situatie drastiesch aangepakt , en de boxen aan de stoel gemonteerd ,dan zit je altijd in het midden .

Mijn eerste masterkeyboard was een Fatar CMS-61. Het mooie was dat de de bovenkant van behuizing van dit keyboard ruimte had om een toetsenbord en een muis op te leggen. Dit werkte heel fijn. Later had Fatar ook nog de CMS-161 (zie foto; dit keyboard was wat minder log dan de CMS-61. Tegenwoordig staan mijn keyboards in een hoek van 90 graden rechts van mijn bureau met computer. Werkt niet zo fijn, maar ja.

creative prodikeys?
prod9389_hdr_1_6_1.jpg

zelf heb ik een mini 4 octaafs keyboardje tussen mn monitor en toetsenbord

Re: Toetsen én toetsenbord voor je neus in de studio

- bij masterkeys achter toetsenbord/muis
masterkeys slecht te bespelen doordat het te ver naar achteren staat en zo niet te weinig plaats voor toetsenbord en beweegruimte muis.

Ik heb m'n keys achter m'n toetsenbord staan, zoals in deze optie, en eigenlijk geen last van het probleem dat je beschrijft.
Keys staan wel gedeeltelijk onder een plank waarop de monitor staat, als de monitor ook weer achter de keys zou moeten staan werd het wel onhandig, denk ik.

Origineel geplaatst door anoniempje
...
tempouh6.jpg

Ik ben van plan om ipv 't toetsenbord van de pc, m'n masterkeyboard op zo'n laatje te zetten en deze dan indien nodig onder 't buro te 'rollen'.

Met goeie rails :D

Ik heb ook ooit keys oder m'n tafel gehad op een schuifsysteem. Werkt wel, maar ik vond het toch iets te laag. :)

Origineel geplaatst door Zoidsity
Ik ben van plan om ipv 't toetsenbord van de pc, m'n masterkeyboard op zo'n laatje te zetten en deze dan indien nodig onder 't buro te 'rollen'.

Goed idee! Mits het keyboard niet te groot en te zwaar is. :)

Lotuz%20Home%20Studio1.JPG

al weet ik nu al niet meer wat te veranderen :)
het is nu zo
opstelling1.jpg

Dat bedoel ik... is toch gewoon prima?
Nou ja, je zou je monitors wat naar je toe kunnen halen, door ze op een plank iets boven het 'onbelangrijke stuk' (bedieningspaneel) van je klavier te zetten.
Maar je hebt zeker nog jonge ogen... 8D

Wel verwarrend... keys = klavier èn toetsenbord, monitor = kijkbuis èn speaker... pff

mijn ogen zijn het probleem gelukkig niet!

maar mn schouders moeten ook nog even mee en een verkeerde werkhouding is daarvoor niet bevorderlijk.

hoe het nu staat is het redelijk te doen al zit het nog niet echt ontspannen zo,

Zo heb ik het dus...

desk.jpg

Overigens ben ik nog wel eens aan het kijken geweest naar hoe de 'professionals' (Argosy enzo) het nou aanpakken, maar dat vind ik ook niet altijd even ergonomisch...
Vaak inderdaad toch maar zo'n uitschuif laatje achtige aanpak. Ik weet niet hoe dat is voor je werkhouding, maar mij lijkt het toch minder handig.

Met een mixer erbij zou het helemaal lastig worden. Die zou ik denk ik dan ook op een 90 graden hoek links of rechts van me zetten. Rechts, in mijn theoretische geval, want links staat bij mij een 19" rackje met ook nog wat knoppen die ik dagelijks gebruik.

Back