Toetsen én toetsenbord voor je neus in de studio

@ Funky Dee:

Lijkt me geen handig ding,

-je toetsen staan te laag

-je kan niet bij je mixer

-je kan ook niet bij je toetsenbord.

- :confused:

ik zou adviseren: kies datgene wat je gebruikt om je producties mee af te maken en zet dat ergens midden tussen je monitors op voldoende afstand. de rest is minder belangrijk dus kun je best aan de zijkant zetten

Goed idee!

Momenteel heb ik het zo staan:

studio3.jpg

(Ben ik NIET op de foto8o) )

Mixer, toetsenbord, muis gebruik ik het meest. Inspelen van melodietjes gaat prima op de toetsen aan de rechterkant, toch meestal even wat snel gepiel en geraus waarna het ingetekend wordt.

Ben er niet 100% tevreden over, maar heb nog even geen ander (beter) idee. Ik ga binnen nu en korte tijd verhuizen, kijken wat ik dan misschien kan gaan doen.

Ik heb mijn toetsen dus niet staan bij de PC maar op een andere plek.
Wel een MP16 naast mijn toestenbord staan daar is genoeg plaats voor.
Maar als ik speel en iets opneem moet ik gewoon goed kunnen zitten achter mijn masterkeyboard.
Praktisch gezien krijg je je masterkeyboard nooit goed in combinatie met een PC op dezelfde plek.
Of de keyboard van je PC staat wel goed maar dan weer niet je masterkeyboard of omgekeerd.
Dat probleem is dus nooit op een goede manier op te lossen.
Enige onhandige is dat als ik opneem snel naar mijn masterkeyboard moet snellen.
Maar is geen overkomelijk probleem. De count in gewoon op 2 of 4 maten zetten.

Origineel geplaatst door Exzit
[B.
Enige onhandige is dat als ik opneem snel naar mijn masterkeyboard moet snellen.
B]

rf muisie erbij nemen , die werken draadloos tot 10 meter :)

Ik doe het gewoon met de hoekopstelling met het keyboard voor je en mijn keyboard links van mij. Gewoon een kwartslag draaien en ik kan spelen. En je heb ook nog ruimte om fatsoenlijk achter je PC te gaan zitten, wat erg belangrijk is aangezien ik mijn compu niet alleen voor muziek gebruik, maar ook wel eens wat in Word wil typen.

Maar ik vraag me af hoe ergonisch al die studio-meubels wel zijn. Vaak zie je ook die 19-inch apparatuur op de grond opgestapeld. Moet je dan op je knieen om het schermpje te lezen.

Origineel geplaatst door turtel
rf muisie erbij nemen , die werken draadloos tot 10 meter :)

Volgens mij zijn er usb controllers met opname record play rewind etc in de handel.
Die zou ik op mijn masterkeyboard kunnen zetten.
Maar vond dat nogal duur alleen hiervoor.
iemand ervaring mee=

Mijn excuses voor de onscherpe foto.

Simpele Ikea computerkast met een plankje voor mn master keyboard. 19" rack/midi controller/tr-909 links binnen handbereik, asbak/Nespresso apparaat rechts, ik zou niets beters kunnen wensen. Voor die muis moet ik nog wel wat bedenken...

Attachments

• studio.jpg
    studio.jpg
    32,7 KB · Bekeken: 134
Volgens mij zijn er usb controllers met opname record play rewind etc in de handel.
iemand ervaring mee=

Een key command op m'n (draadloze) PC keyboard doet het voor mij. Maar ik hoef zo snel niet te zijn. Ik prik altijd in na een behoorlijke preroll........vind ik lekker werken.....

Origineel geplaatst door BananaWorld
Ik doe het gewoon met de hoekopstelling met het keyboard voor je en mijn keyboard links van mij. Gewoon een kwartslag draaien en ik kan spelen. En je heb ook nog ruimte om fatsoenlijk achter je PC te gaan zitten, wat erg belangrijk is aangezien ik mijn compu niet alleen voor muziek gebruik, maar ook wel eens wat in Word wil typen.

Maar ik vraag me af hoe ergonisch al die studio-meubels wel zijn. Vaak zie je ook die 19-inch apparatuur op de grond opgestapeld. Moet je dan op je knieen om het schermpje te lezen.

mee eens er zijn ook nog typisten op dit forum die soms een word-je willen weg tikken :D
ne de hoek op stelling heb ik dus met mn mixer mixer links van me voor de snelle volume correcties aux bedieningen ...wel mn master keys voor me
nou heb ik, t genot van een dk 700 siel ,...no knobs [genot hoor ik iedereen zeggen ..?]
ja een erg ok master keys
met bereveel ruimte boven op voor bv een evolver [die dicht by moet staan vanwege die priele leters erop
of een bcr 2000
of mn regel werk wat ook fyn is dicht bij

oja mn toetsen bord [type bord ...hangt dus onder mn dk700
met een side plaat van oude pc gewicht van dk 700 erop gaat nergens meer heen ...easy hoeveel ruimte hebbie nodig om te typen

ik eerst veel met spellings controle al stuk minder thnxxxxxxxxxxxx
:luv: :engel:

Voor de lottowinnaars onder ons;
Wat je natuurlijk ook kan doen om toetsen én toetsenbord voor je te hebben in de studio, is even bellen en een AMEK-DMS console bestellen, met een op maat gemaakt masterklavier geïntegreerd, zoals Michael Cretu (Enigma) heeft laten doen voor z'n stulpje in Ibiza.
studio-1.jpg

Geen idee wat het kost, maar iets zegt me dat ik het ook niet wil weten! (kwijl kwijl)
Op deze site vind je meer info over z'n studiootje trouwens.

Toetsen

Toetsen

Ik heb m'n masterkeyboard op een quiklok Z-stand met daar achter een Ikea bureau.

Attachments

• toetsen.jpg
    toetsen.jpg
    24 KB · Bekeken: 125
Ik werk niet met softwaresynths, al een groot deel van het set-up probleem opgelost :W .
wel vind k mijn studiootje best voldoende, fotootje volgt misschien.
Ik maak gebruik van een quiklokstandaard, voor 2 synths. tussen de twee keyboard heb ik nog een module steken, liggend op een stevige pupiter...

@Hanz: bekend bureau ;)

Ik heb het nu zo staan:
studio_new.jpg

Ik heb onlangs overwogen om een studiomeubel te (laten) maken (bureaublad door timmerman, onderstel/kastjes zelf), omdat ik eigenlijk m'n mixer voor m'n neus wilde hebben. Ik ben er echter achtergekomen dat als je dan ook nog een 20-30 cm brede rand aan de voorkant wilt voor toetsenbord en muis dat de het achterste deel van de mixer slecht bedienbaar is door de diepte (TFT's had ik dan aan verstelbare beugels willen hangen).

Ik ben voorlopig toch tevreden met m'n huidige opstelling; de mixer is goed te bedienen zo, ik kan ontspannen en ergonomisch verantwoord m'n computer gebruiken, en de klavieren zijn ook binnen handbereik. Sinds kort staat er ook nog een Fender Rhodes aan de achterkant (rugkant).

iemand ervaring mee=

Ik heb een ShuttlePro controller (met jogwheel etc.), werkt echt ideaal in sequencers en andere applicaties. Hij is niet draadloos, maar wel handzaam genoem om bijvoorbeeld op je masterklavier te zetten. Je kunt hem op de foto zien liggen links naast m'n toetsenbord. Kost niet zo heel veel (<150,-)
http://www.contourdesign.com/shuttlepro/

Ik heb gewoon een klein usb toetsenbordje gekocht voor 14 euro. Past prima voor/op m'n G2 die ik als masterkeyboard gebruik. En in plaats van zo'n dure play rewind controller, kan je een USB numeriek toetsenbordje nemen.

Attachments

• brando-superslimkeyboard1.jpg
    brando-superslimkeyboard1.jpg
    30,2 KB · Bekeken: 116
Lijkt me erg onhandig zo'n klein toetsenbord... Ik heb de Logitech G11 en dat is echt een aanrader. Hij heeft een stuk of 15 (verlichte) toetsen die je zelf kunt toewijzen aan bv fucties in je sequencer. Aangezien de meeste muziek producers nogal wat uurtjes achter hun pc doorbrengen is de plaatsing van het toetsenbord en de muis heel belangrijk, ivm muisarm ed. Ik zou daar dus even goed over nadenken...

Back