Generatie DSF leden??

Ik ben van 1961... en hoorde voor het eerst een synthesizer op het album "Autobahn" van Kraftwerk. Ik was toen 12 jaar.
Sindsdien ban ik helemaal in de ban. Alleen dat magische woord al: SYNTHESIZER. Pas toen ik een jaar of 19 was had ik genoeg centjes om er eentje te kopen. (synthesizers waren erg duur in die tijd) Dat werd een Yamaha CS-01. Een paar jaar later, ergens begin tachtiger jaren kocht ik bij Rob Senso een Sequential Circuits Pro One. Later volgde een JX-3P, Matrix-6, Jupiter-6 etc.

Ik heb een paar platen gemaakt. Hele grote flops en een paar aangename verrassingen. Vooral in Japan heb ik lekker verkocht.
Tegenwoordig maak ik alleen nog maar geluiden voor Alesis; actief muziek maken doe ik alleen nog maar thuis met behulp van mijn akoestische gitaar. Geen druk meer om te scoren - heerlijk!

volgens mij is hier al eerder een thread over geweest, iets van hoe je met synths begonnen bent ofzo...maar kan ook zijn dat ie gewist is in de terroristen-attack van laatst.......

Olaf

Sterk verouderd maar nog keihard

Sterk verouderd maar nog keihard

1958

Oor-spronkelijk (;-) ben ik gitarist, maar al gauw bekwaamde ik mij
eveneens op de piano. Als devoot Zappa-fan (tijdens mijn puber-tijd)
ontdekte ik al gauw de synthesizers waarmede hij sinds 1968 experi-
menteerde (Uncle Meat). In '73 zag ik de MOI oa. live in 't concert-
gebouw met Duke & Underwood op de synths; da was indrukwekkend.
Na de plaat van "White Noise" te hebben gehoord was 'k helemaal ver-
kocht. Na wat geêkel met geleende spullen kocht ik in '92 een Ensonique
EPS 16+ en in '98 een Kurzweil K2500 die inmiddels van alle opties is voor-
zien. Toen raakte ik pas echt in de synthese!
Ik gebruik de synthese vnl. om emulaties van echte instrumenten nog gevari~
eerder te laten klinken en minder statisch; heb je eenmaal zo'n modelletje ge-
schreven dan kun je nemportekwa keymapje erin flikkeren en verder gaan met
verbuigen; het blijft dan organisch en dynamisch.

Zo goed ?

ISPdeRuiter

ik ben van 1981. altijd al van muziek gehouden, 7 jaar op keyboardles gezeten... eerst een roland keyboardje en daarna een 2e hands jv-90 synth gekocht...
maar pas sinds begin dit jaar echt gaan interessen in electronische muziek en synthklassiekers ala klaus schulze, tangerine dream, jarre etc. 'ontdekt'... uh en nu wil ik dus alles ervan weten en vind alles wel interessant wat met synths te maken heeft... ook al heb ik nog niet veel verstand van de puur technische aspecten van synths

Laatst gewijzigd:
Ik ben van 1973....

Het eerste synthesizer-nummer wat ik hoorde was Equinoxe 1 van het album Equinoxe van Jean Michel Jarre, nog steeds mijn held./idool..
Dat was toen ik 8 was ofzo...
Later op die plaat hoorde ik de 'break' van Equinoxe 4 en hoorde die 'bezem'geluiden en later bleek dat dus gewoon noise-effecten te zijn.....erg vervreemdend toen al die geluiden...

Toen wou ik op orgelles en heb dan ook totaal 10 jaar muziekleer gehad van 1982 tot 1992..
Equinoxe 1 was ook het eerst wat ik ooit op een toetsenbord speelde...

Mn 1e echte synth was een Kawai K1 zonder filters helaas.....

1978

Altijd veel muziek van mijn broer gehoord, oude Pink Floyd (veel geluiden blijken achteraf geen synth te zijn maar gitaar!!), JMJ, Synthesizer's Greatest, jaren '80 electro achtige muziek op de radio (wou altijd breakdancen, haha), toen de hiphop/hiphouse/house, toen de gabber.

Ik wilde eerst drummer worden maar synthesizers en drumcomputers leken mij in staat te stellen alles zelf te doen zonder irritante bandleden. En dat is anno 2002 meer waar dan ooit.

Born in the summer of '74

Vroeger altijd in een 'alternatief' jongerencentrum gedraaid waar ik veel muziek heb leren waarderen. In den beginne luissterde ik veel naar hiphop (uit de tijd van BDP, ultramagnetic mc's, erik-b & rakim, nwa, PublicEnemy etc...) waardoor mijn intresse in onconventionele muziek werd aangewakkerd. In die tijd luisterde ik ook wel veel hardcore & punk (DOA, Suicidaltendencies, Lard, Bad religion, dead kennedy's en snelle/lompe straight-X hardcore)....

totdat....ik acid en techno ontdekte :)

Het was vrij vreemd nog toen, en de alternatievelingen trokken het toen nog echt niet. Al snel was ik het enfant terrible van het jongerencentrum (met m'n piepjes en bliebjes)

Ik ben nu ongeveer een jaar of 5 verder sinds m'n eerste synthesizer (Cs1x) en iedere keer als ik m'n spullen uitzet heb ik het gevoel weer iets geleerd te hebben en dat bevalt me goed!

Van 1977

1985-1990 theorie en sax
1990-1993 hiphop
1993-1996 hardcore/techno
1997-1999 techno/progressive
2000------> minimal techno/techhouse/dubhouse/IDM/electronix/clicks&cuts/

Omtrent 1998 begonnen met het maken van electronische muziek, eerst op de welbekende
grooveboxjes (mc303/505), daarna een triton met moss va aangeschaft icm cubase, daarna
een virus c toegevoegd, inmiddels heeft mijn zoektocht resultaat gehad en weet ik beter wat
ik wil en nodig heb voor mijn sound, daarom ook heb ik de triton verkocht en een fatsoenlijke
desk- en laptop aangeschaft, ik ga me focussen op software (en de virus, die doe ik niet weg).

:biertje:

Van 1972

Als jong sloopte ik alles wat elektronisch was. (Nu nog, maar gek genoeg overleeft het dan meestal wel.)
Piano kon je niet slopen maar te lui om te studeren. (nog steeds)
Pappa en mamma luisterden al naar Kraftwerk en de Surpremes.
Keyboard, 2 synth en 3 Ataris versleten. (oa ook een K1)
Weet nu nog steeds niet waarom ik m'n studie heb gekozen. (elektro)
Toen maar van m'n stufie en baantjes een echte synth gekocht.
Lekker aan't muzieken, ook met anderen. (en veel bier)
Van ellende een PC gescoord (het blijven klotedingen) met als klapper een teringtec geluidskaart.
Nog meer gear en meer software en ook meer en beter muzieken.
En ga door tot aan het gaatje....

Uit 1975!

Ik ben begonnen met top-40, maar heb ook wat synthesizer greatest platen.
Toen werd ik stoer en heb alles wat met electronica te maken heb gedist. Gevolg: Alternatief circuit, met metal, Sonic Youth, Pixies, enzovoort.
Toen in 1992: http://www.pukkelpop.be/hist7.html Pukkelpop. Dat was de grote omslag voor mij. UDS (mijn favouriet van dat moment) was geweldig... Daarna de Beastie Boys en Public Enemy. PE heeft zo'n grote indruk gemaakt dat ik vanaf dat moment van hiphop ben gaan houden en de rest afgebouwd heb.
Toen ontdekte ik Acid via de Acid Junkies...

Eigenlijk een soort Bas verhaal. :) Eindhoven!

laatbloeier

laatbloeier

ben in de jaren 90 met keyboardje gewoon uit t boekje gaan spelen
Met hiphop en jungle opgegroeid...
teon mijn pc kwam daarop met de scream en impulse tracker gaan werken

Pim zei het hierboven al. Hij heeft bij mij zijn Pro-One gekocht (toen Sequential
nog bestond dus) dan moet ik al een tijdje meedraaien :D
Toen ik op de middelbare school zat namen de Beatles net hun eerste hitje op met
een 4-sporen recorder. Reken maar uit dus.

Hoe begonnen? Een vriend had een CS-10 en dat leek me nou echt te gek. Op naar de
winkel en een MS-20 gekocht. Wat dat ding heeft aangericht... Voor ik het wist zat
ik in een pand van 550 m2 en was dealer van Moog, Sequential, Roland, Korg, Yamaha,
Synton, Oxford, en van alles wat genoeg knopjes had. Er zijn er hier wel een paar
die daar wat hebben weggehaald ;)

Die MS-20 heb ik niet meer, maar van het knoppen-virus kom ik nooit meer af!

ook 1975; een goed jaar..;)

begonnen met metal, thrash enzo. ouwe anthrax, sacred reich, ouwe metallica, tankard enzo. gitaar, later bas in metal bandjes. toen eerst de 'wafwaf' metal kant op, morbid angel, death, carcass..
en toen was er in '88/'89 die clip van Head Like A Hole van Nine Inch Nails. en ik was verkocht aan elektronika. met amiga's aan de slag, en toen zo'n 5 jaar geleden het bandje uit elkaar viel ben ik me helemaal op elektronika gaan richten.
grappig is trouwens dat ik binnenkort aan de slag ga met een van de nummers van de pas opgenomen demo van de nieuwe vorm van dat bandje. ff kijken of ik er elektronische versies/remixen van kan maken....
ook leuk.

Geboren in 1980.

Ik ben in de muziek gerold door mijn ouders (vooral m'n ma). M'n moeder zong al jaren in koren (ze heeft vroeger conservatorium gedaan. Ze doet echter al sinds voor mijn geboorte niks prof meer met muziek), en dat goldt ook voor mijn pa. Muziek was er dus altijd wel bij ons thuis, en in 1988 ben ik begonnen op de muziekschool (eerst een soort van orientatie-klasje), waar ik in 1989 begon met pianoles. Ergens rond 1995 ben ik begonnen in een popbandje binnen diezelfde muziekschool. In 1999 ben ik mee gaan spelen in een jazz-workshop, waaruit uiteindelijk mijn eigen jazz-combo is ontstaan, dat nu nog steeds loopt. Met pianoles ben ik echter gestopt in 2000 (na ca. 11,5 jaar), maar ik ben van plan om binnen niet al te lange tijd weer les te gaan nemen, en mij de diepgaande jazzimprovistatie nog meer eigen te maken. Ik heb mijzelf de laatste 2 jaar heel erg veel eigen gemaakt in m'n eigen band, en ik schrijf nu ook af en toe jazz/funk nummers voor de band (ik ben een beetje een soort van musical director geworden :))

Ergens in 1994 ben ik begonnen met electronische muziek op de PC (Cakewalk 3 + Soundblaster AWE32), en ergens rond 1999 ben ik meer prof. apparatuur gaan kopen. M'n eerste echte goeie electronische/synthesizer creaties zijn ook in 1999 gemaakt.
Ik ben trouwens meer muzikant dan een muziektechnicus, alhoewel ik goed raad weet met m'n synths! En wat ik heb aan gear staat in m'n signature hieronder.

lijkt wel een soort confessie ...

van 1974

opgegroeid met een mengeling van klassieke muziek en pop. muziekles heb ik al vanaf een jaar of 7 gehad schat ik, en ik werd verwend met een electronisch orgel met pedalen en ritmebox. Maar vooral het maken van eigen muziek heeft me van kinds af aan geboeid. niet alleen muziek maar ook verhalen/tekeningen, zeer creatief dus.
Ik heb een conservatorium opleiding Compositie gevolgd, heb ook piano/kerkorgel gespeeld in die tijd. Uitvoeringen gehad. Synths/electronische muziek is eigenlijk iets van de laatste 2 jaar, een soort herontdekking van mijn jeugd zeg maar.
eigenlijk blijft Jona Lewie nog mijn favoriet. [pop] daarnaast zijn Bach, Debussy, Mahler Varese, Jan Boerman in de klassieke richting mijn favorieten.

ben als kleine jongen begonnen met zo'n blaaspianootje voor kids :) :D :P
Ben vroeger altijd al bezig geweest met het plakken van tapes met de bekende radiomixen van die tijd (1989 ongeveer was dat) langzaam ben ik meer en meer gaan maken en kopen en ben op m'n 14e gaan mixen als dj,
Heb toen veel kleine feesten gedaan en in 1998 enkele grotere in vechtsebanen en jaarbeurs e.d.
Ben toen door Erick-E z'n setje in vechtse bekeerd om weer house i.p.v. HC en Gabber te gaan draaien en maken.
En dat doe ik nu vooral progressive, techhouse en techno maar af en toe lekker een uitstappie naar wat anders als ik daar zin in heb! Synths zijn voor mij meer middelen dan doelen !

In het kader van omhoog-schop-dag... Is dit eigenlijk wel een leuke thread van lang lang geleden in a galaxy far far away...

Ik ben van het jaar 1972 (Het chinese jaar van de rat! :D)

Al toen ik 3 jaar oud was had ik een grammafoon en vanaf mijn 10de a 12de rommelde ik al met electronica. De eerste synth kwam toen ik 19 welke ik verruilde voor mijn draaitafels.

A. Omdat ik was uitgekeken op DJ-en
B. Omdat ik liefdesverdriet had (en wat kun je dan beter doen dan een synthesizer kopen!)

En jullie? Van wanneer stammen jullie, mijn mede forum-leden?

geboren in 1970

Met muziek begonnen in 78 :orgel lessen
Vanaf 82 met knippen en plakken van tapes en mixen maken.( kwam door Ben liebrand, en when the beat goes on, op kro radio)
In 1985 me eerste drumdoos gekocht, een boss dr110 om te gebruiken als loop voor bij de mixen.
Daarna een paar keer op de radio geweest met mixen, en vanaf 1989-90 perongeluk platen gaan maken.

En dat doe ik nog steeds.

Back