Fraude (nav marktplaats)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Heb je wel weer een rede om andere spulletjes op marktplaats te zetten.

maar wel lullig natuurlijk

Mja, 'k stuur in 't "ergste" geval iets onder rembours op. Paypal, whatever doe ik niet. En naar 't buitenland opsturen ook niet.
Als 't in de buurt is of op de route als ik ergens anders heen moet, breng ik 't zelfs liever eerder dan dat ik 't opstuur.. maar goed..

Vind 't vervelend voor je Jos dat je 'verkoop' zo gelopen is.. :frons:

Het mooiste is dat de persoon uit Nigeria me nu wil laten vervolgen wegens het NIET nakomen van afspraken, terwijl HIJ mij me geeft niet stuurt.

Het ene mailtje stelt hij dat ie 3000 euro heeft overgemaakt en vervolgens komt ie dat ie alsnog de 800 euro overmaakt zodat ik de 110 euro zoiezo krijg. Maar er staat nog steeds - na meerdere dagen - 0,00 euro op mijn account van Paypal.

Ik heb de Nederlandse Paypal nu ingeschakeld om het voor me op te nemen, wil in ieder geval die 110 euro terughebben voor dat apparaat. Voor de rest kan ie de boom in .

Phochos

Ik koop al jaren heel veel spullen uit het buitenland: Tsjechie, Polen, US, UK, Australie enz enz
Zelfs ruildeals, dus iets opsturen en hopen dat je wat terug krijgt.

Nooit wat misgegaan, echt nooit............vaak met Paypal.....ook nooit problemen.

Wat ik probeer te zeggen is dat je een beetje gezond boerenverstand moet gebruiken, referenties moet verzamelen.......en deals die te mooi lijken om waar te zijn........zijn dat ook.

Ik koop al jaren heel veel spullen uit het buitenland: Tsjechie, Polen, US, UK, Australie enz enz
Zelfs ruildeals, dus iets opsturen en hopen dat je wat terug krijgt.

Nooit wat misgegaan, echt nooit............vaak met Paypal.....ook nooit problemen.

Wat ik probeer te zeggen is dat je een beetje gezond boerenverstand moet gebruiken, referenties moet verzamelen.......en deals die te mooi lijken om waar te zijn........zijn dat ook.

Hoi,

Heb je helemaal gelijk in. Was ook blij dat die persoon zo snel reageerde. Alleen de rest van alles was minder mooi. Als hij dan beweerd dat hij iets naar Paypal heeft gestuurd, zou het er toch ook op moeten staan. Maar nu na meer dan een week 0,00 euro op mijn account, ga ik ervan uit dat de persoon liegt en fraude pleegt.

Phochos

Eerst geld op de paypal rekening laten storten. Vervolgens overboeken naar eigen bankrekening en wanneer het daarop staat pas versturen. Bij mij is er nog nooit iets mis gegaan op die manier.

Nigeria? Die woont gewoon in Amsterdam Zuid-Oost hoor. Zeker net weer op vrije voeten.

Dan heeft ie pech, ik heb het pakket naar Nigeria gestuurd.

Phochos

Eerst geld op de paypal rekening laten storten. Vervolgens overboeken naar eigen bankrekening en wanneer het daarop staat pas versturen. Bij mij is er nog nooit iets mis gegaan op die manier.

Daar ben ik inmiddels achter, maar wist niet precies hoe Paypal werkte. Dus mijn eigen stomme schuld, ja..........inderdaad!!!

Phochos

Het mooiste is dat de persoon uit Nigeria me nu wil laten vervolgen wegens het NIET nakomen van afspraken, terwijl HIJ mij me geeft niet stuurt.
Opsturen naar Nigeria :D

dat je daar in 2011 nog intrapt.

Opsturen naar Nigeria :D

dat je daar in 2011 nog intrapt.

Ja, ik weet het. Maar was al te blij dat ik weer iets verkocht had.

Phochos

Misschien lullig om te zeggen.. Maar deze manier van oplichting is al jaren gaande op Marktplaats..

Het is een bekend principe dat ze spullen willen laten opsturen naar bijvoorbeeld Nigeria (vaak is het Afrika in dit soort zaken), omdat ze de spullen voor familie kopen en daar naartoe willen sturen..

Ze willen dan via een soort tussenstation (Paypal, Money Transfer etc..) het geld overboeken.. Vaak kenmerken deze zaken zich door slechte Engelstalige mailtjes, die niet erg persoonlijk zijn, maar heel algemeen klinken (knippen plakken dus).

Als ik eerlijk ben, klinkt het voorstel wat ze doen zo belachelijk, dat ik bijna niet kan begrijpen dat mensen er op ingaan. Nu het ook met Paypak gebeurt, is het misschien lastiger te identificeren, maar toch, blijf gewoon altijd op je hoede.

Ze bieden vaak bedragen die te mooi zijn om waar te zijn.. Als je een product wat overal 1000 euro of meer kost voor 200 kan kopen, weet je ook dat het fake is. In dit geval is het dus hetzelfde.. als iemand ineens een goed bedrag biedt, terwijl er tot op dat moment nog nooit zo'n bedrag geboden is, moet je direct scherp blijven.

Daarnaast nog de factor dat ze het product niet eens hebben gezien, er geen vragen over stellen en soms er niet eens iets van afweten, moet toch echt wel het signaal afgeven dat er iets mis is..

Hopelijk kunnen we via deze thread andere mensen hiervoor behoeden!

Klopt inderdaad, alleen had ik een apparaat voor 60 euro te koop staan en daar wilde hij.....60 euro voor bieden. Dus ging ervan uit dat het wel klopte. En de 50 euro verzendkosten was ook waarheid, want verzekerd opsturen naar Afrika was rond de 45 euro. Dus mijn gedachte was dat alles klopte.........wat dus niet bleek te zijn.

Ik zal voortaan mijn gedachte erbij houden en wat meer Kassa en Opgelicht blijven volgen.

Phochos

P.S. Heb nu via de Nederlandse Paypal opdracht gegeven voor een betaling voor die 110 euro, kijken wat hier precies uitkomt!!

En van dat beroerde Engels klopt inderdaad ook.

P.S. Heb nu via de Nederlandse Paypal opdracht gegeven voor een betaling voor die 110 euro, kijken wat hier precies uitkomt!!

En hoe heb je dat precies geaan dan?
Weet je weker dat je niet nog een keer 110 euro gestort hebt naar deze vriendelijke meneer in Nigeria?

En hoe heb je dat precies geaan dan?
Weet je weker dat je niet nog een keer 110 euro gestort hebt naar deze vriendelijke meneer in Nigeria?

Ik heb geen 110 euro gestort naar de meneer, hij zou 110 euro naar mij gestort hebben. En het geld moet ik dus terugkrijgen.

Wellicht verkeerd geformeerd, maar ik heb dus opdracht gegeven aan Paypal Nederland om het geld à 110 euro naar mij toe te betalen in mijn account, want dat wordt door de persoon in 'Nigeria' al die tijd beweerd.

Phochos

Wellicht verkeerd geformeerd, maar ik heb dus opdracht gegeven aan Paypal Nederland om het geld à 110 euro naar mij toe te betalen in mijn account, want dat wordt door de persoon in 'Nigeria' al die tijd beweerd.

dat gaat paypal echt niet uit eigen zak betalen. Volgens mij grijpen ze alleen in als er een daadwerkelijke betaling is gedaan en de ontvanger zegt dan dat het niet geleverd is. In jouw geval is er nooit een paypal transactie geweest. Jij hebt gewoon op basis van een emailtje je spullen opgestuurt en daar ook nog eens 45 euro aan kosten overheen gemaakt.

Daar heeft paypal natuurlijk niets mee te maken, immers er heeft nooit geld op gestaan. Dat zij genoemd worden als betaalinstituut schept geen enkele verplichting voor hun.

Je had gewoon nooit op basis van een email zomaar spullen op moeten sturen. Zie het maar als een leertraject, dat geld en de spullen ben je gewoon kwijt.

Het was anders geweest als die persoon eerst geld op je paypal had gestort, en dat je daarna je spullen had verzonden naar nigeria. Dan zegt daarna die persoon dat hij de spullen nooit ontvangen heeft en dan wordt er een case geopend waarin jouw om de verzendbewijs spullen gevraagd wordt. Kun je die niet overleggen dan moet je het geld teruggeven aan die nigeriaan in de meeste gevallen.

Ik weet het ook wel dat het kwijt is, maar niet geprobeerd is nooit geschoten. En mocht het toch een eerlijk persoon zijn, dan zou die 110 euro op een of andere manier boven wat moeten komen.

Phochos

Ik weet het ook wel dat het kwijt is, maar niet geprobeerd is nooit geschoten. En mocht het toch een eerlijk persoon zijn, dan zou die 110 euro op een of andere manier boven wat moeten komen.

Phochos

0,0000000 % kans dat dit een eerlijke persoon is en evenveel kans dat PayPal contacteren iets uit zal maken. En dubbel zoveel kans dat Interpol of wie dan ook hier iets aan kan (of eerder zal) doen. Spijtig voor jou, maar zo zie je maar weer dat je altijd oplettend moet zijn in dit soort zaken.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back