Schrijf/maak een goede track en doe het op een Boss DR-660 ipv een TR-808. Het scheelt jou dik 1000 euro in aanschaf en denk je dat de mensen in de club op de dansvloer denken "hmm, die kickdrum is toch niet zo vet/smeuïg als van een TR-808"? No way!
Hieruit leid ik toch af dat jij vind dat je met een DR-220A (bv.) even vette beats kan produceren als met een TR-808, tenminste in de perceptie van "de mensen in de club"? Die uitspraak gaat gewoon niet op, tenzij je op lo-fi '80s sounds kickt (no pun intended).
Toegegeven met een Roland R8 + 808-kaart kan je ook vette beats maken. Mss wel zo vet als met een 808 zelf, maar je hebt dan wel veel minder controle over de geluiden. Je kan bv. wel een goed gesampelde Hammond B3 orgel hebben, maar daarmee kan je nog altijd niet het geluid veranderen door met de registers te spelen. Dat vind ik persoonlijk toch redelijk belangrijk. Een sample van een 808 geeft niet de flexibiliteit van het origineel. Punt is gewoon dat er echt niet zo veel flexibele hardware drummachines bestaan die dan ook nog eens een goede klank kunnen bieden. Daarnaast is ook de interface en het gebruiksgemak zeer belangrijk. Allemaal heel subjectief misschien, maar het heeft wel veel belang bij de waardebepaling.
Wat ik eigenlijk wou zeggen is, in antwoord op jouw 2 punten, dat:
a) De marktwaarde in mijn ogen wel een correcte weerspiegeling is van de kwaliteit (in de breedste zin van het woord) van een instrument. En dus dat het "conformistische gedrag" in de meeste gevallen niet de belangrijkste prijsdrijver is. De 808 en 909 zijn nu gewoon écht de beste drummachines in de ogen van velen. Niet omdat je ze nodig hebt om genre X of Y te maken, maar gewoon omdat ze zo goed zijn, naar mijn mening dan (en die van vele anderen). Persoonlijk ben ik eerder iemand die iets eerder niet zal kopen als het populair is, omdat ik dan misschien graag de illusie heb dat ik tegen de stroom inga. En toch wil ik een 808/909... Niet door de hype, maar doordat de demo's mij altijd direct meeslepen. Ik denk gewoon dat jij het conformistisch effect ver overschat en het kwaliteitsaspect onderschat.
b) Natuurlijk kan alles gehypet worden, maar een blijvende hype zal het niet worden tenzij het apparaat in kwestie ook effectief een bepaalde kwaliteit bezit. Stel dat de dubsteppers nu allemaal synth X willen, omdat die zo goed "wobbelt". Dan zal hij inderdaad gehyped worden, maar waarschijnlijk is dat dan vooral omdat die synth ook effectief goed wobbles kan creëren. Hij bezit dus een bepaalde kwaliteit, nl. het creëren van goede wobbles. 10 jaar later, als ieder al moegewobbeld is, zal die synth weer zakken in waarde. Omdat niemand dat geluid meer wil en het apparaat daardoor dus minder gewilde kwaliteiten zal bezitten. En goed, misschien kan je ook wel goed wobbles maken op 10 andere synths, maar weten de dubsteppers dat niet. Dat kan natuurlijk, maar op de langere termijn denk ik dat er toch een soort van regulerend effect optreed, waardoor alles meer naar waarde geschat wordt, in verhouding tot het beschikbare aanbod. Als men gaat ontdekken dat een bepaalde drummachine even goed is als een andere, maar veel goedkoper, dan zal die op termijn duurder worden.
Dan rest er nog de vraag waarom er € 1000+ voor een TB-303 wordt geboden, terwijl een x0xb0x voor € 400 weggaat. Het klankverschil kan die meerprijs niet verantwoorden, maar het is ergens ook wel logisch dat iets dat gelimiteerd is in oplage duurder blijft dan iets dat nog in productie is, zeker als het dan nog eens hét origineel is. Voor sommige heeft dat originele ook waarde. Waarom hebben sommige mensen meer over voor een 50-jaar oud stripverhaal als voor hetzelfde exemplaar nieuw? Het bezit voor een extra kwaliteit, bv. nostalgie, maar ook investeringswaarde. Dat bedoel ik dus met de breedste betekenis van het woord kwaliteit.
Dus, conclusie: je kan op alles muziek maken. Ook op een zelfgemaakte gitaarplank van € 10. En het zal mss nog betere muziek zijn ook, maar dat wil daarom niet zeggen dat een Gibson Les Paul ook maar € 10 moet waard zijn, omdat je toch ook goede gitaargeluiden uit je plank kan krijgen...