Dementerende MC-505
Dementerende MC-505
Hallo allemaal!
Ik heb een Roland MC-505 met inmiddels een aantal (ouderdoms?)gebreken. Hierdoor haal ik er al een hele tijd niet meer hetzelfde plezier uit als voorheen..
Ben benieuwd of er hier iemand is die me zou kunnen helpen! Of als iemand me op zn minst een indicatie kan geven van het te verwachten reparatiebedrag dan ben ik al enorm geholpen!
Dit zijn een aantal vd kwaaltjes:
- De eerste toets van het klaviertje werkt niet meer en het bijbehorende lampje licht ook niet meer op.
- De master volume potmeter werkt niet meer naar behoren, evenals de low boost potmeter. 1 vd 2 werkt nu als panning potmeter..
- Het geluid wat er uit komt kraakt vele malen sneller dan voorheen, krijg er niet meer die vette sound uit die er eerst zo gemakkelijk uit kwam. (heb de outputs al schoongemaakt met een wattenstaafje)
- De delay potmeter zit los waardoor hij constant de delay time aanpast als hij niet op een vlakke ondergrond staat.
- Als ik een aantal verschillende geluiden opneem mbv realtime record krijgt hij het al gauw moeilijk. Dan kan hij de maat niet meer strak bijhouden (steeds langzamer gaan, en dan weer een stukje heel snel om in te halen ofzo).
Ook krijg ik af en toe het bericht: "CAN NOT RECORD" te zien, maar als ik dan alles opsla en hem opnieuw opstart is dit laatste vaak wel verholpen.
- Af en toe gebeurt het ook wel eens dat ik een patch aan het editen ben en dat hij dan zomaar ineens op een andere patch overspringt zodat ik weer helemaal opnieuw kan beginnen.
- In realtime record modus onthoudt hij niet altijd wat ik inspeel. Het kan wel eens zo zijn dat ik iets inspeel en tijdens het inspelen hoor dat goed lukt, maar als ik dan uit de record modus ga en op play druk kan het zomaar weer weg zijn.
- In de step sequencer modus maakt hij ook veel foutjes, geluiden wegzetten die ik niet geselecteerd heb en dergelijke. Weet zo gauw niet nog meer voorbeelden te bedenken, aangezien ik door al die willekeurige extra geluiden de step sequencer zo veel mogelijk vermijd haha
Het is vooral het geheugen wat steeds meer af lijkt te takelen heb ik het idee. Ik hecht inmiddels al niet zoveel waarde meer aan opgeslagen werk (ben al genoeg kwijtgeraakt

) dus ik geef hem ook regelmatig een factory reset. Dat lijkt wel deels te helpen, maar hij is duidelijk niet meer de goede oude Roland die hij geweest is..
Iemand enig idee wat ik het beste met deze dementerende drumdoos kan doen?
Is het het geld waard om hem te laten repareren of ben ik goedkoper uit door een nieuwe aan te schaffen?