Studio thuis of buitenshuis?

hajohoek

No techno in this room
Hoi mede forummakkers!

Wegens gezinsuitbreiding moet mijn studio gaan wijken. Jammer natuurlijk haha. Nee zonder dollen. Ik ben verder hobbymatig met muziek bezig en met dj' en maar heb gaandeweg best een leuke setup gebouwd met wat hard en software. Graag zou ik natuurlijk verder hobbyen maar ik zit met een klein dilemma:
Nu heb ik grofweg twee opties. Een (gratis) ruimte van ca 20m2, welke nog wel helemaal verbouwd moet worden op 15 min fietsen/ 10 min auto. Of de studio in de bergingkast en mixen met een koptelefoon, draaitafels de deur uit evenals mijn mackie hr824's omruilen voor veel kleinere exemplaren. Ik heb verder een maschine, remote sl25 een slim phatty en een motu 828 mk2 en een pc. De laatste zou dan vervangen worden door de 27inch imac van mijn vriendin, waar ik op zich niet rouwig om ben. Ik maak ca. 2 x per week muziek, maar het kom ook weleens voor dat ik 2 weken niet in de studio kom vanwege allerlei verplichtingen. Ik gok dat ik niet de enige ben op dit forum met kinderen en een leuke hobby dusss.. Nu is mijn vraag wat zouden jullie doen:

Optie 1: studio op 15 min fietsen met de mogelijkheid ongestoord te kunnen werken, vrienden uitnodigen, hardware uit te kunnen breiden, dj setup te houden en aan de akoestiek van de ruimte kunnen werken?

Optie 2: studio in bergingkast thuis, lekker dichtbij, ik kan ook voor twee uurtjes aan een track werken, alles wat ik nu heb past erin, incl bureau en een kleine uitbreiding met rackhardware is mogelijk.

Hamvraag is, ga je daadwerkelijk naar een studio buitenshuis, of denk je al gauw laat maar, het is koud buiten, ik ga morgen wel. Wie heeft hier ervaring mee? Voordeel van een studio buitenshuis is wel dat je echt een dag/avond vrij kan plannen om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Plus je weet dat iets af moet, je komt immers niet snel meer in de studio.

Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze, maar enige hulp is welkom aangezien ik zelf maar blijf wikken en wegen.

Thanks alvast!!

Buitenshuis gaat niet werken. Soms moet je ff weg kunnen lopen om iets anders te doen en de kop te legen en vervolgens weer terug achter je desk.
Mijn zoontje laat ik ook regelmatig ff lekker prutsen op de toetsen, moet nog 4 worden maar begint al aardig bijdehand te worden met het spul.

Wat ik denk is dat je veel meer uit jezelf gaat halen als je geen andere dingen om je heen hebt en alleen kan concentreren op muziek. Dus buitenshuis. Dat wordt een verademing. :)

Gewoon thuis , ik zal je zeggen dat washok bevalt me prima :)
Oke soms een bh op je toetsenbord maar goed ;)

Ik werk beroepsmatig in mijn studio en die is aan huis (in de tuin). Ik heb ooit een studio ergens anders gehad maar het werd een opgave om naar de studio te gaan. Ik maakte daardoor veel minder muziek.

Maar zo iets is heel erg persoonlijk. Je kent je zelf het beste en weet hoe je bent. Als jij het gevoel hebt dat je na een dag hard werken nog 15 minuten naar je studio gaat rijden om daar muziek te maken dan moet je dat absoluut doen.

Maar twijfel je daar nu al aan dan moet je het absoluut niet doen. Is zonde van je hobby en investering. Want dan staat over 2 jaar al je mooie gear hier in de marktplaats in de uitverkoop met als ondertitel: nagenoeg nooit gebruikt!!!

Heb dit ook overwegen (en overweeg af en toe nog steeds). Idee is dat al het een part-time iets is, en je daadwerkelijk dus 2 avonden hiervoor inpland, je tijd ook effectiever gebruikt. Maargoed, dan moet je dus wel daadwerkelijk naar de studio toe.

En het argument voor, laamaa vanavond, geldt zeker ook voor thuis, helemaaal als er afleiding is van kids/vrouw.

Overigens lijkt het me onnodig je monitoren te switchen, tenzij het uit ruimteoverwegingen is. Zelfs de kleinste monitoren maken al zoveel kabaal dat iedereen daar last van heeft. Dus klein of groot kun je dan toch alleen maar gebruiken als het echt kan.

Ik werk beroepsmatig in mijn studio en die is aan huis (in de tuin). Ik heb ooit een studio ergens anders gehad maar het werd een opgave om naar de studio te gaan. Ik maakte daardoor veel minder muziek.

!!!

Dat snap ik niet, als ik naar mijn werk moet (en dat moet ik) dan is dat ook niet aan huis en zal ik toch een (korte) resitijd hebben. Als het je werk is dan zou ik JUIST elders mijn studio willen hebben om te voorkomen dat je niet opgeslokt wordt door je werk. Acht uur op een dag werk is voldoende.

Paul

Wat ik bedoel is dat ik nu veel meer muziek maak omdat mijn studio in handbereik is. Als ik een idee heb loop ik naar mijn studio. Als ik vrij ben kan ik nog steeds iets doen in mijn studio (bv kabels opruimen, patchen e.d.) zonder dat ik ver moet reizen en dat het voelt als werk.

Wat ik ook prettig vind (maar denk niet dat veel mensen dat met mij eens zijn) is dat als ik even geen inspiratie heb ik even thuis TV kan kijken oid.

Maar zoals ik al eerder zei...iedereen is anders. :D

Mijn studio staat ook op een andere plek, 15 min. fietsen van mijn woning en het bevalt prima. Je moet gewoon discipline opbouwen. Ik zie het als naar mijn werk gaan, ik merk dat ik veel productiever ben. Ik heb een studio en kantoor gedeelte. Ik laat zelfs als ik aan het werk ben mijn telefoon vaak 'op kantoor' liggen.

Spullen kunnen toch wel in de huiskamer. Gooi je andere onzinnige zooi er uit. 1210"s in de kinderkamer ken je alleen draaien overdag in het weekend.

Je krijgt hier op zo'n vraag natuurlijk veel 'adviezen' over wat je moet doen. En bijna iedereen gaat daarbij dan uit van zijn eigen instelling/ werkwijze. Fourier en nomore slaan van mij betreft de spijker op z'n kop.

Het komt erop neer dat alleen jijzelf (hopelijk) weet of je daadwerkelijk de deur nog uit zult gaan om een paar uurtjes elders te gaan spelen. Ik zet (hopelijk) ertussen omdat je jezelf zoiets ook makkelijk kunt wijsmaken natuurlijk, terwijl je misschien veel beter weet. Sommige mensen kunnen het namelijk wel, anderen absoluut niet. Ik heb bij mensen wel eens hun gear zo ongeveer naast de wieg zien staan; bij anderen is de minste afleiding al een stoorzender of is het voorkomen van elke overlast voor kind en vrouw een absolute vereiste.

De een moet de hele dag de tijd hebben en alles van buiten kunnen afsluiten om uberhaupt aan de gang te kunnen gaan. De ander kan echt overal gaan zitten, een halfgare microkorg op schoot en is na een minuut op dreef.

ptaurus @ Niet iedereen die professioneel met (bijv.) muziek bezig is ervaart dit als de druk van een baan. Dus misschien heeft fourier nooit het gevoel aan het werk te 'moeten', maar loopt -ie fluitend door de tuin naar z'n studio, en misschien wel zeven dagen in de week. Acht uur werken per dag en ondernemer gaan zelden samen.

Begin maar eens met de vraag, hoe het voelt als je studio buiten de deur staat?
Ik ben ook nog al persoonlijk gehecht aan m'n gear en zou er niet tegenkunnen om dat spul elders achter te laten, of, zelfs op dagen dat ik even niks doe er niet even een blik op te kunnen werpen
daarnaast doe ik nu heel veel ad hoc dingetjes tussendoor ff snel een klusje in 30 of 45min. Zou ik iedere keer in de auto moeten springen dan gaat dat ook niet meer lukken.

ook iets om over na te denken

Zet je spul eerst eens in de bergingskast, om te kijken of dat bevalt. Zo niet, kun je altijd nog buitenshuis gaan.

Enneh... wat vind je vriendin er van als je een paar keer per week het huis uit bent voor je hobby, en thuis zit met de baby? Ook niet onbelangrijk... ;)

Toen ik ooit begon met muziek maken moest ik van Grave naar Nijmegen om dat te doen. Ieder weekend vanaf een uur of 12 tot diep in de nacht en dan knetter stoned terug naar huis.

Toen gear sparen en meer en meer thuis gaan doen. De plek in Nijmegen bestond ook nog. Daarna heb ik samen met iemand anders nog een grote studio in een kelder in het centrum van Nijmegen gehad. Absurd veel gear en ruimte. Op die laatste plek was ik het meeste bezig met muziek maken zonder afleiding.

Toen gear sparen en meer en meer thuis gaan doen. De plek in Nijmegen bestond ook nog. Daarna heb ik samen met iemand anders nog een grote studio in een kelder in het centrum van Nijmegen gehad. Absurd veel gear en ruimte. Op die laatste plek was ik het meeste bezig met muziek maken zonder afleiding.

Ik denk dat het laatste wel belangrijk is (voor mij dan). Ik woon klein en al deed ik de deur dicht als mijn vriendin er was dan was ik alsnog afgeleid en kon ik me niet 100% focussen.

Het ligt er natuurlijk ook wel wat aan of je wat aan het noodlen ben, of in de mixfase van een track zit. Als je verder geen complete tracks maakt dan heeft een 'offshore' studio (hehe) ook niet veel toegevoegde waarde afgezien van het feit dat je geen overlastpuntje bent.

owja. herhaaldelijk politie aan de deur is ook wel een goede motivator om een wat afgelegender ruimte te zoeken :D

Is beide opties niet mogelijk? Een laptop+plugins of iPad, headphones voor thuis, om direct ideeën te kunnen neerzetten. En de hardware die veel plaats inneemt en monitors buitenshuis?

Ikzelf doe gewoon niet aan gezinsuitbreiding, dat maakt het veel gemakkelijker :D

Back