Studio thuis of buitenshuis?

. Acht uur werken per dag en ondernemer gaan zelden samen.

Meteen de reden waarom ik nooit een ondernemer ben geworden.
Werk is voor mij werk, zelfs als dat werk (wiskunde) in principe een hobby van mij is.

Paul

Ikzelf doe gewoon niet aan gezinsuitbreiding, dat maakt het veel gemakkelijker :D

Juist. Mijn eigen ervaring: vergeet muziek maken maar voor de eerste 3 jaar (of totdat ze 's middags niet meer hoeven te slapen), dan heb je mogelijk momenten voor jezelf (als je het zorgvuldig inplant).

Zet Reason op de iMac van je vriendin, koop een klein controllertje, en houd 't daarbij.

Jeetje jongens, wat een reacties. Het maakt nogal wat los. Ik lees dat sommigen het een zegen vinden omdat ze meer kunnen doen en minder afleiding hebben buitenshuis. Anderen gaan juist voor een compacte setup thuis in het washok haha. Beiden lijkt me wat lastig. Soms denk ik weleens ik verkoop de hele boel. Je heb met kinderen toch een stuk minder tijd. Daarnaast is een studio buitenshuis idd gewoon een kwestie van discipline en goede afspraken maken met je partner. De ene dag gaat zij sporten, de andere dag ik muziek maken. bedankt in ieder geval voor alle tips. Mochten jullie nog tips hebben hoor ik het graag!

Je kan het ook zo aanpakken:

Eerste uitproberen voordat je keuzes maakt.
Als je eerst buitenshuis gaat met al je spullen zijn je spullen nog niet verkocht.
Als dat bevalt weet je dat je goed zit.
Als dat niet bevalt kan je ze verkopen en alsnog in je bergruimte gaan zitten.

Als je het andersom doet en de bergkast bevalt niet moet je al je spullen weer terugkopen.
Dat is nogal zonde.

@matthew dat is ook een goede. Zat ook al te denken om een mooi meubel met deurtjes voor in de woonkamer te maken met dj setup en de studio in de bergingkast.Werkt het allemaal toch niet dan kan ik altijd naar een studio buitenshuis uitwijken. Jammer van een studio thuis vind ik dat ik nooit vrienden kan uitnodigen om samen te werken aan een track. de huidige studio zit naast de kamer van mijn zoontje en dus kan ik alleen op de koptelefoon of heel zachtjes over de monitors spelen. We wonen in een prachtig maar oud pand (1915) dus alles is supergehorig, holle houten vloeren en nauwelijks isolatie.

Thuis ! Met het gevaar dat je op ieder moment van de dag denkt, o shit.. toch nog even proberen de kick wat harder in de mix of toch de zang wat harder of ..... Het mooie is dat het resultaat er beter van wordt, dat constante checken en opnieuw uit proberen. Bovendien heb ik al mijn spulletjes/instrumenten het liefst toch thuis en zou ik niet kunnen slapen als het een nachtje ergens anders zou staan.

Thuis ! Met het gevaar dat je op ieder moment van de dag denkt, o shit.. toch nog even proberen de kick wat harder in de mix of toch de zang wat harder of ..... Het mooie is dat het resultaat er beter van wordt, dat constante checken en opnieuw uit proberen. Bovendien heb ik al mijn spulletjes/instrumenten het liefst toch thuis en zou ik niet kunnen slapen als het een nachtje ergens anders zou staan.

Hier kan ik wel in meegaan MAAR: Kinderen.. :D Neem maar van mij aan dat deze filosofie van ieder moment van inspiratie je studio in kunnen duiken toch niet meer opgaat als je 2 kleine kinderen hebt.
Dan wordt het meer een kwestie van planning, structuur, afspraken met partner, opa's en oma's, werkgevers, opdrachtgevers en noem het maar op. Als je dan heel graag wil en opkomt voor jezelf houd je nog een klein beetje tijd over voor jezelf. De kunst is om die tijd ook weer zo effectief mogelijk te benutten.

In mijn geval wil ik daarvoor graag een losse studio bij het huis, zoals een omgebouwde garage of schuur, zoiets. Da's echt best of both worlds zo'n beetje. Toevallig heb ik de afgelopen dagen zelf zitten broeden op een plan voor een nieuwe schuur met studio er aan vast, maar dat wordt niks helaas, =( teveel kosten en moeite, ik zou een ruimte van 3x3m als studio overhouden, te klein.

Nu zijn er nog 2 opties over.
1. Een ander huis kopen met garage of degelijk tuinhuis. Eigenlijk geen heel reële optie vanwege de huidige huizenmarkt...
2. Of, simpeler, 1 dag minder gaan werken op een dag dat de kids naar school / crèche gaan. :eureka: Dan heb ik het huis voor mezelf, dus kan ik herrie maken en de studio kan gewoon op zolder blijven waar die nu al is. Spaar ik gewoon al m'n inspiratie de hele week op voor die ene dag en gaan. Pluspunt is ook dat ik dan minder moeite heb om bvb op een doordeweekse avond een film te kijken met m'n partner, ik heb dan altijd zoiets van fuck, ik ben m'n tijd aan het vergooien.. Minpunt is dat het onze hypotheekmogelijkheden drastisch verminderd, en dat was nou eigenlijk ook weer niet de bedoeling.

Dilemma's...

Idd gewoon kwestie van afspraken maken. Ik heb 3 kids en heb de afspraak dat ik alleen in de studio ben wanneer de kids slapen. Komt erop neer dat ik gewoon na 21:00 mijn gang kan gaan.
Afspraken met opdrachtgevers, labels en muzikanten maak ik dus ook alleen na 21:00.
Nu heb ik wel mijn studio in een vrijstaande garage bij mijn huis, dus qua herrie geen probleem. Heb gewoon een babyfoon in de studio zodat ik alles kan horen wat die kids uitspoken. In de praktijk slapen ze gewoon :-)
Mijn partner heeft een atelier op 5 minuten rijden voor haar schilder en kunstwerken. Ik zit toch liever in de garage. Idd ook prettig wanneer je ff geen zin/inspiratie hebt en ff voor de TV kan hangen.

Studio van 3x3 gaat prima hoor. Die van mij is 2,6 x 3,5. Je weet wat er vandaan komt Fles :-)
Garage is 7 x 3 maar moest helaas nog een beetje bergruimte over houden van mijn partner, anders had ik hem helemaal in beslag genomen.

Grappig, zoveel mensen zoveel verschillende oplossingen... Ik heb mijn studio grenzend direct aan de kinderkamer, ze slaapt gewoon in met mijn gebeuk! Ik kan alleen niet tijdens haar middagslaapje herrie maken, dan gebruik ik de koptelefoon.

Zelf zou ik er niet aan moeten denken om mijn studio op een andere locatie te hebben staan. Wel zijn wij aan het nadenken om de studio te verplaatsen naar de schuur. Alleen hebben wij dan weer een logistiek probleem. Waar laten wij de spullen van schuur?

Tja voor iedereen is de situatie weer anders. Mijn spullen op een andere locatie vind ik niet zo'n probleem. De ruimte is bij mij zus op zolder dus daar gebeurt verder niks geks. Plus zo duur is mijn setup nou ook weer niet. Een studio aan het huis/in de garage lijkt me inderdaad het meest ideaal. Toch dichtbij, geen herrieoverlast en nul reistijd. We hebben nog een serre op het dak, maar heb daar is het weer te gehorig, je kunt me zo van de ene kant naar de andere horen lopen, laat staan als er een basdrum flink staat te pompen. Zat er wel aan te denken om de kinderen te verkopen en mijn gear te houden. Dat scheelt een tijd.. hahaha!
Tussendoor als de inspiratie opduikt snel wat maken is echt niet haalbaar. Zeker niet als de kids klein zijn. Dan kan je niet rustig werken want ondertussen zetten ze het huis op stelten haha. Als het tieners/ pubers zijn is het misschien wel weer leuk, kun je samen muziek maken. Ik denk dat goede afspraken maken, vaste tijden, af en toe een dagje vrij om echt een dag te kunnen werken goede dingen zijn. Minder werken voor meer geld is ook prettig. :okdan:

@happy elf: eindeloos tweaken is inderdaad leuk, maar daarom doe ik al een half jaar over een track haha. Studio buitenshuis dwingt je wel echt om te focussen en iets af te maken.

2. Of, simpeler, 1 dag minder gaan werken op een dag dat de kids naar school / crèche gaan. :eureka: Dan heb ik het huis voor mezelf, dus kan ik herrie maken en de studio kan gewoon op zolder blijven waar die nu al is. Spaar ik gewoon al m'n inspiratie de hele week op voor die ene dag en gaan. Pluspunt is ook dat ik dan minder moeite heb om bvb op een doordeweekse avond een film te kijken met m'n partner, ik heb dan altijd zoiets van fuck, ik ben m'n tijd aan het vergooien.. Minpunt is dat het onze hypotheekmogelijkheden drastisch verminderd, en dat was nou eigenlijk ook weer niet de bedoeling.

Dilemma's...

Ten eerste, een studio van 3x3 is best te doen, moet je gewoon je setup op aanpassen. En bovendien als je geen keuze hebt, dan ehh. heb je geen keuze :)

Daarnaast is het in theorie 1 dag in de week wel ok, maar in de praktijk werkt 'inspiratie' opsparen volgens mij niet zo goed. Je kan natuurlijk wel ook op andere dagen even tussendoor mixen checken natuurlijk, maar ik zou dan in ieder geval 2x 4 uur ipv 1 hele dag vrij doen (zo voorkom je ook dat je ff wat langer blijft liggen e.d.).

Als je wilt weten of het een serieuze drempel vormt om eerst wat te moeten fietsen vooraleer je met je studio aan de slag kunt, kun je de volgende test eens (voor enige tijd) doen:

Je spreekt met jezelf serieus af dat je vanaf nu alleen in je studio aan de slag mag, als je eerst een paar minuten buiten op je fiets hebt rondgereden. Mocht je het een onzinnig voorstel vinden omdat je niet van a naar b fietst, zie het dan als een manier om je hoofd fris en leeg te maken, andere dingen even achter je te laten en om voor een afbakening te zorgen. Eenmaal even buiten gefietst betekent dat je voor de volle 100% de overstap hebt gemaakt naar de wereld in de studio.

Probeer het maar eens. Niet naar buiten gaan omdat je er geen zin hebt, betekent tevens dat je niet de studio in kan/mag. Als het je wel structureel lukt om eerst te fietsen, dan weet je dat je die drempel ook bij een externe studio kunt overwinnen. Dus wel doen he, en niet denken "och, dat lukt me wel", want denken en fantaseren is gemakkelijk. Het uitvoeren er van is een heel ander verhaal. ;)

Het voordeel van een externe studio in dat opzicht is dat je in een andere omgeving verkeert, waar het een heel andere wereld is dan thuis. Een wereld die helemaal van jou is en dat heeft een zekere aantrekkingskracht (meer dan thuis verwacht ik), wat de drempel wat doet verlagen. Er schijnen heel wat mannen te zijn die zich geregeld in hun hobbieschuurtje terugtrekken om helemaal op zichzelf te zijn. Het kan de drempel om er voor naar buiten te gaan verlagen. Als het stukje fietsen van thuis naar thuis al werkt, dan zeker van thuis naar externe studio. :)

Bij een externe studio kun je inderdaad met meer focus werken dan thuis en al die andere voordelen die je noemt snijden natuurlijk ook hout. Om echt productief te zijn is extern beter. Thuis loop je toch eerder de kans op afleiding van allerlei soorten.

Als je zo nu en dan even een uurtje wil hobbieën, dan is thuis wel weer beter ja. De verwarming staat er al aan (of anders zet je die van te voren al aan) en je kunt het gemakkelijker tussen een paar anderen activiteiten thuis proppen.

Maar ik zou zeggen: doe eerst enige tijd de fietstest, voor je de knoop doorhakt. En laat ons weten hoe het gaat. Succes! :)

Ja, is zeker een goede. Mijn eerste gevoel zegt nee, ik heb geen zin om te fietsen. Je hoofd leeg maken is zeker goed denk ik. Geen afleiding, andere omgeving zijn absoluut factoren die denk ik goed zijn voor je productiviteit. Ik ga de test eens doen, een paar weken en hou jullie op de hoogte. Bedankt in ieder geval voor alle reacties!

Graag gedaan. Ben serieus benieuwd hoe deze test je vergaat. Ik heb redelijk wat inzicht in veranderingsprocessen en gewoontevorming en ik weet hoe lastig het kan zijn om enkel via discipline en primaire motivatie een doel te bereiken. Feit is dat hoe vaker je iets doet, hoe gemakkelijker het je afgaat. De eerste paar keer naar buiten om te fietsen is dan ook lastiger dan de keren daarna. Discipline is voor 90% een kwestie van (afgesproken) gewoontevorming. De motivatie om dingen te doen is namelijk nogal vluchtig en over het algemeen niet iets dat lang stand houdt (denk aan nieuwjaars-voornemens). Eenmaals een gewoonte, is het beter vol te houden.

Overigens, met het huidige 'lente'weer is de drempel natuurlijk veel hoger dan bij aangename temperaturen. Als je ondanks een pak vervelende natte sneeuw toch in je externe studio beland, dan mag je jezelf gerust een extra compliment geven voor het feit dat je je aan je afspraak houdt. :)

Anderzijds is het natuurlijk prettig te weten dat de tijd in je studio niet ten koste gaat van een aangenaam verpozen in de hemel van de lentezon. ;)

Back