Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Ben voor de Roland Aira sampler gegaan. Budget, ruimte...maar ook vanwege de ingebouwde mic. Lijkt me prima direct, on the fly mee te sampelen: fluit, shakers, handpan, singing bowls, maar ook direct synth frasen uit de mini synths. Ik had daar altijd veel lol in met de Electribe ES-1, maar helaas verkocht ik die toen ik de muziek eraan gaf, jaren geleden. Die was trouwens ook niet helemaal wat ik zocht, met z'n 32 khz sample rate. (Als ik me niet vergis) Wel heel goed kwa sequencer en bediening in het algemeen. Topbak.

Maar zien of de Aira net zoiets kan zijn, voor live dingen.

Oh interessant.
Ik koop niet 'op verwachting', dus dan wacht ik sowieso die nog even af.

De grootste vraag die ik heb, is hoe goed hij 'total recall' heeft.
Dus als je een happy accident hebt, is die dan 'weg' als je hem de volgende keer opstart, of kun je 'exact' hetzelfde weer creëren door de patch op te slaan en op te roepen de volgende keer als je gaat jammen.
Ik zou hem als sampler willen gebruiken in m'n setup en 'iets' opnemen wat ik dan speel, bewerken tot het heel iets anders is (meer texture, herhalend etc. ) en dat dan gebruiken voor m'n jam.

En de tweede vraag, stel je hebt drie secties in je jam met andere progressies. Hoe past de S4 daar bij, want dan wil ik (denk ik) niet de hele tijd dezelfde 'loop' hebben, maar met de progressies mee bewegen en een andere sample (texture, melodie etc.) gebruiken voor die sectie.
Ik zie dat nog niet zo goed voor me hoe dat bij de S4 werkt.

Twijfel een beetje of iets als een Digitakt dan beter zou passen. Net wat minder experimenteel, maar mogelijk daardoor beter voorspelbaar qua resultaat.
Ik heb sinds kort de s4. Bevalt erg goed

Nice.
Hoe gebruik je hem?
(ik zit nog in dubio tussen een S4 of een digitakt, totaal anders, maar beide kunnen iets met samples)
Ik heb een S4 en ik heb een Digitakt gehad. De S4 is een sound mangler, de Digitakt een drumcomputer/groovebox. Je kunt ze niet vergelijken. Het zijn twee hele verschillende machines voor verschillende doelgroepen. Mijn S4 is ook niet de vervanger van de Digitakt. Dat is de TR8-S.

Ik heb een S4 en ik heb een Digitakt gehad. De S4 is een sound mangler, de Digitakt een drumcomputer/groovebox. Je kunt ze niet vergelijken. Het zijn twee hele verschillende machines voor verschillende doelgroepen. Mijn S4 is ook niet de vervanger van de Digitakt. Dat is de TR8-S.
Ja ik snap je. Ze zijn zeker verschillend, alhoewel, in basis zie ik ze als multitrack samplers.
Wat je daarna kan met de samples is behoorlijk anders.
Maar ze zouden bij mij een soortgelijke rol moeten kunnen vertolken.
'Iets' samplen wat ik op dat moment speel (of via PC overzet, maar spelen is waarschijnlijker) en dat bewerken en afspelen.
Volgens mij kunnen ze dat beide, maar mogelijkheden zullen anders zijn doordat je bij de één meer via sequencing en parameter locks de sample 'mangled' en de ander het hele sequencing verhaal (nog) niet heeft, maar wel wat meer creatieve effecten geeft.

De mensen die ik de S4 zie gebruiken hebben een heel andere workflow dan ik (iig in de videos) en performen echt met de S4.
Ik ben meer een clip based jammer die iets zoekt wat een extra laagje (gesampeld en gemangled) geluid toe kan voegen, vooraf opgenomen.
Niet iets waar ik live muziek mee maak.
Hooguit om de nieuwe gemangelde sample te maken die ik later afspeel middels clips (dat kan met 2.0).

Ik ben er gewoon nog niet uit.
'of' samplen wel bij me past en (zo ja) via welk apparaat.
Maar het is wel tijd om dat live uit te gaan proberen, want ik ben toe aan een verdieping in m'n jams.

Net een Roland P6 aangeschaft. Voor de lo-fi coffee-beats achtige dingen. Of weird granular loop-gedoe. Of drum 'n bass. Of ambient. Of.... XD

Met de Digitakt kun je toch ook behoorlijk sound designen? Qua envelopes, filters, lfos en effects?
De Digitakt heeft 1 amp envelop, een multimode LP/BP/HP filter, 1 of 3 LFO’s, en effecten (delay, reverb, distortion). Dus als je een bijvoorbeeld een saw als sample gebruikt, kun je een soort van subtractieve synthese nabootsen. Maar het is geen synth, dus de mogelijkheden zijn beperkt.

De Digitakt heeft 1 amp envelop, een multimode LP/BP/HP filter, 1 of 3 LFO’s, en effecten (delay, reverb, distortion). Dus als je een bijvoorbeeld een saw als sample gebruikt, kun je een soort van subtractieve synthese nabootsen. Maar het is geen synth, dus de mogelijkheden zijn beperkt.
Sound design als in ‘sample manglen’ lijkt hij me best geschikt voor. Maar niet echt als synth nee.

Dit weekeinde een Akai mpc Key 37 gehaald. Ik had geen zin om een stage ding te halen en had Hammond sounds en piano sounds nodig. Ik ben benieuwd. Zo mee aan de slag.

Dit weekeinde een Akai mpc Key 37 gehaald. Ik had geen zin om een stage ding te halen en had Hammond sounds en piano sounds nodig. Ik ben benieuwd. Zo mee aan de slag.
En gebruik je dan expansions als deze?

Ja dat klinkt prima. Met drawbars op het scherm. Ooit een keer als ik het meer ga gebruiken die Hammond m solo. We zien wel.

Met de Digitakt kun je toch ook behoorlijk sound designen? Qua envelopes, filters, lfos en effects?

Voor sounddesign met goede muzikale filters etc zou ik gaan voor een Ultra van EMU. Ook de laatste MPC's hebben sinds 3.0 een uitgebreide Synth engine voor Keygroups (samples) en zijn qua opslag en effecten moderner. Als je echt iets wil doen in die richting weet ikzelf eigenlijk niets beters (of misschien toch de V-synth?). Digitakt, Octatrack vind ikzelf heel erg beperkt en onnodig gecompliceerd (gehad en snel weer verkocht).

Ik vind juist de Digitakt makkelijker - en leuker - dan een moderne mpc voor sound design (manglen). Voelt voor mij als een geïntegreerd instrument waar de mpc voor mij voelt als een controller met een tablet. Maar als je polyfoon wilt componeren is een mpc beter.

Ik vind juist de Digitakt makkelijker - en leuker - dan een moderne mpc voor sound design (manglen). Voelt voor mij als een geïntegreerd instrument waar de mpc voor mij voelt als een controller met een tablet. Maar als je polyfoon wilt componeren is een mpc beter.
Ieder z'n ding natuurlijk. Ik heb in ieder geval ervaren dat Elektron instrumenten me zwaar beperkten, zowel qua sounddesign, toegankelijkheid maar vooral als tool voor componeren van complete tracks. Ze zijn wel leuk om te jammen, maar dat verveelt ook op den duur. Bij mijn beide MPC's (MPC-One en MPC Key 61) heb ik dat gevoel helemaal niet. Je kunt er prima mee jammen maar ook hoogwaardige tracks mee maken zonder de computer te belasten (alhoewel de definitieve afwerking altijd in de computer gebeurt).

Voor sounddesign met goede muzikale filters etc zou ik gaan voor een Ultra van EMU. Ook de laatste MPC's hebben sinds 3.0 een uitgebreide Synth engine voor Keygroups (samples) en zijn qua opslag en effecten moderner. Als je echt iets wil doen in die richting weet ikzelf eigenlijk niets beters (of misschien toch de V-synth?). Digitakt, Octatrack vind ikzelf heel erg beperkt en onnodig gecompliceerd (gehad en snel weer verkocht).
De V-Synth is top. Dat is een synth die ik wel mis. Echt iets anders dan een doorsnee sampler of VA.

Ik heb zelf geen positieve herinneringen aan de v-synth keys maar in die tijd had ik ook een Dss-1 en E-mu emulator lll en een mpc en asr-x.. verder nog vele andere gepasseerd maar het zit hem wat mij betreft eigenlijk meestal in de pro fx en filters die niet perse in dezelfde bak hoeven te zitten.

Nu heb ik alleen twee waldorf NW1’s en een tesseract stonk.

Laatst gewijzigd:
Back