Een laptop-optreden is....

Een laptop-optreden is....

• JAAAA! Het is vet hoe iemand met zijn muis ieders achterwerk manipuleert!

Stemmen: 9 15,0%
  • Bwaaah, een laptop of de Rolling Stones, da's toch net hetzelfde?.

Stemmen: 10 16,7%
  • Wacht, ik ga het even aan mijn ma vragen.

Stemmen: 7 11,7%
  • Ben ik nou zo triest dat ik niet snap, waarom iedereen hier half loos gaat voor iemand die zijn mail

Stemmen: 21 35,0%
  • Een wat?? Een laptop? Kan je daar mee strijken?

Stemmen: 13 21,7%

• Totaal aantal stemmers
    60

nick nova

Resonator
5 opties.

Het gaat dus om de globale sfeer tijdens een optreden, waarbij één persoon via een laptop live muziek brengt, eventueel gecombineerd met visuals.

Re: Een laptop-optreden is....

Origineel geplaatst door nick nova
5 opties.

Het gaat dus om de globale sfeer tijdens een optreden, waarbij één persoon via een laptop live muziek brengt, eventueel gecombineerd met visuals.

Via een laptop "live" muziek? Dus als ik een mp3´tje afspeelt op een laptop, of een sequencer aanzet is het in één keer live? Volgens mij ben je dan aan het DJ-en. Live muziek is in mijn boekje een instrument bespelen, niet een bandje aanzetten.

Een laptop "live" optreden vergelijk ik graag met dit:

draaiorgel.jpg

Toch ?

de tijd komt eraan dat mensen met PDA's gaan optreden :confused:

nee, doet me nix.. er gebeurt nix en het is saai

Ahum.

Even ter verduidelijking: er bestaan softwarepakketten zoals Ableton Live, waar je realtime loopjes kan arrangeren en zo je tracks live opbouwt.

Het is een tendens dat er meer en meer zo opgetreden wordt, omdat het het gesleur met hardware aanzienlijk verminderd. Je componeert je tracks dus in de studio, maakt overal loopjes van, sleurt die in Ableton en bouwt live je nummers op naar believen.

als een laptop geen instrument is, ben ik ook geen muzikant, aangezien ik tegenwoordig geen andere gear gebruik dan een pc.
misschien is het visueel wat onaantrekkelijker dan een swingende band, maar uiteindelijk gaat het om de muziek.
als er goede visuals bij te zien zijn wordt het allemaal anders.
ik vind het sowieso altijd vreemd dat iedereen so gefocust is op de performer(s) en ogenschijnlijk minder op de muziek; zoals wanneer iedereen naar de DJ staat te kijken... waarom?

hmm tja het hangt ervanaf vind ik. Neem peter gabriel nu die gebruikt veel samplers en laptops maar zijn shows zijn nog steeds formidabel. Tis nog steeds een heel spectakel maar als DJ Jan met de pet gaat staan met zijn laptoppie en wat hardware dan zal dat toch meer tegenvallen denk ik...

Moeilijke poll.

Een laptop optreden kan heel goed en live zijn. Het kan ook heel slecht en playback zijn, maar goed.. een setup met 10 vintage apparaten kan ook beide zijn.

Ik heb ooit eens (zonder voorkennis) een optreden van Woven Hand gezien (rond de zanger van 16 Horsepower).
Ik kende de muziek dus niet en heb nog altijd niet beslist er een cd van te kopen.
Maar hoe diep die kerel ging in zijn performance, ik stond echt aan de grond genageld. Je voelde gewoon dat die kerel echt diep zat en die zong bijna letterlijk op leven en dood. Nog nooit zo'n beklijvend optreden gezien.
Voor mij is de interactie van de performer zeker van invloed op mijn waardeschaal. Neem nu Fischerspooner. Geniale muziek, maar toen ik reviews las/hoorde van hoe ze het live doen, werd ik wel lichtjes ontnuchterd. Kennissen die enorme fan zijn, die na 3 nummers weggaan, omdat de performance te rot is.

Het vervaagt toch de term podiumkunsten als de interactie met het publiek geminimaliseerd wordt? Zo zag ik Amon Tobin met een halfdoorzichtig scherm voor zich, waarop visuals werden geprojecteerd, optreden. Vond ik echt om te huilen.

Kan je dan niet beter naar de radio luisteren?

Als je op zoek gaat naar andere middelen om de boel levendig te gaan maken (visuals, acts, live-musicians,...) kan het mijns insziens wel helemaal.

Origineel geplaatst door cyan_circle
als een laptop geen instrument is, ben ik ook geen muzikant, aangezien ik tegenwoordig geen andere gear gebruik dan een pc.

Dat ligt eraan wat je ermee doet. Als je softsamplers/synths gebruik ben je muzikant, als je MP3´s afspeeld of in word een brief typt niet.

Een "muzikant" is zowiezo een vies woord vandaag de dag :D

Ik zelf gebruikt de mengtafel en een berg effecten als "live instrument" bij optredens
Ik run losse audiotracks / gesequencde nootjes (tegenwoordig uit een Laptop, voorheen een Amiga :) ) die in mijn mixer gaan en daar ga ik op los...op de auxen staat tig filters (moogerfooger/Micronord/Envelope filters) / phasers/Flangers en delays die ik erbij tweak.

Voor mij heb je op de mengtafel de grootste controle, je kan wel in je eentje alles live op een keyboard gaan spelen maar dat schiet voor een heleboel mensen niet op, en dan ben je nog altijd vaak afhankelijk van gesequencde partijen op de achtergrond.

Voor elektronische muziek is een mengtafel toch wel een van de belangrijkste instrumenten!

Het valt me altijd op dat veel (electronische) live acts totaal geen interesse tonen in dit mixing gebeuren (soms laten ze zelfs de mix maken door de lokale geluidstechnicus (die dan meestal uit zijn neus staat te eten)...!???)

Klopt ja.. Ik vind het leuker als een artiest de hele zooi ook nog is op het podium uitmixed met een flinke mengtafel + efx dan dat iemand beetje wazig tegen zijn omhooggeklapte notebook staat te staren met zijn muis in het rechterhandje..

Ik heb is bij een optreden gekeken waar 4 mensen met 4 laptops naast elkaar aan het 'performen' waren (dus zonder mixers enzo, enkel muizen dus) Misschien is de muziek wel okee, maar als ik naar een optreden ga (het woord zegt het al) dan wil ik iets zien en er moeten spannende dingen gebeuren anders zet ik wel gewoon een cdtje op thuis.

vind ik dan

maar bijvoorbeeld wat synths, laptoppie, sequencer, rack mixertje, effectjes, drumcomputertjes erbij enzo das weer wel leuk denk ik ergens. Bedoel dan is het niet zo dattie niets doet. Want idd hele tijd naar gast 8er pc staren is geen donder aan zelfs al lopen er 2 danseresjes beetje maffe pogingen te doen er blijft niets aan. Het is best lastig om als je veel met soft werkt een performance te maken/bedenken die toch goed lukt en leuk aanslaat. Peter gabriel is daar erg in geslaagd. Heb wat foto's gezien en wat video footage, was zeker vette show ondanks dat ik ze muziek bagger vind (op sledgehammer na ;) ) maar goed das dan ook weer het andere uiterste.

Ik denk dat het gewoon aan je eigen stage talenten gaat liggen. Laptop tijdens je gig kan je goed verwerken met creativiteit en wat goede wil maar idd de meeste bakken er gewoon niets van.

Slippah herrinnert zich nog goed de Genesis Calling All Stations tour met ook hun een laptop. Jaja mr. T Banks had een LAPTOP op ze rack kast staan ik wist niet wat ik zag... Maar toch weer goede show ;) (Ook al kwam dat niet door Ray WIlson maar goed das verhaal apart...)

Dat is grappig, want ik zat er van de week aan te denken.
Zaterdag naar de Paradiso geweest , waar Funkarma en u- zig optraden. Funkarma stond daar met twee laptops en u-zig kwam tien minuten voor het optreden binnen met zijn laptop sluit hem aan en drukt op de spatiebalk. Ik vind het niet echt leuk om naar te kijken en heb ook niet echt een live idee.
Ik heb funkarma ook eens met een hoop instrumenten en vond dat toch leuker.
Vier jaar geleden heb ik Funkstorung in de Paradiso gezien. Die stonden ook alleen met een laptop op het podium, en zag ik van bovenaf dat ze alleen maar soudforge gebruikten en steeds met spatie het nummer aanzetten.. Dat vind ik dus errgggg slecht.

Origineel geplaatst door Richard
Zaterdag naar de Paradiso geweest , waar Funkarma en u- zig optraden. Funkarma stond daar met twee laptops en u-zig kwam tien minuten voor het optreden binnen met zijn laptop sluit hem aan en drukt op de spatiebalk. Ik vind het niet echt leuk om naar te kijken en heb ook niet echt een live idee.
Vier jaar geleden heb ik Funkstorung in de Paradiso gezien. Die stonden ook alleen met een laptop op het podium, en zag ik van bovenaf dat ze alleen maar soudforge gebruikten en steeds met spatie het nummer aanzetten.. Dat vind ik dus errgggg slecht.

Dan krijg je toch dit idee:

draaiorgel.jpg

moeten ze alleen nog zo'n centenbakje hebben.....dan is het tenminste nog een beetje muzikaal

Damn, dat is pas echt wat ze een rip-off noemen.. Neem dan verdomme nog een plaat mee ofzo, dan draait ie nog tenminste.. pfffff

Ik ben bezig met een live setje die ik tzt wil gaan doen, met de RS7000 als HW sequencer + 1 a 2 synths, dat is al best leuk om mee te werken op een podium.

Uhh trad Mu-ziq op deze zaterdag!??? Well #$&*@#74(*$&(&#! ik was nog in Amsterdam tone...DOH

Die gast had trouwens altijd al een laptop achtige show, 8 of 9 jaar geleden trad die ook op in Paradiso zat'ie (op een stoel) met zijn hand tegen zijn hoofd heel verveeld met een (toen nog een Atari ST) muis te klikken. Gelukkig was zijn FZ1 kapot en moest die toen zijn oude (Tango'n'vectif') tracks spelen die veel gaver waren dan zijn toen nieuwe (en ook huidige :) )

Mij maakt het allemaal niks uit, er valt toch niks te zien. Je gaat toch ook niet naar een DJ staan kijken?

En trouwens al dat gelul over anti-laptop...is net zoiets als toen de synthesizer op de markt kwam "Ja maar...dat is toch niet echt live muziek spelen!" :)...en toen de elektrische gitaat kwam...en toen de piano werd uitgevonden ("Dat is satanisch! Je kunt er geen emotie mee uiten!")

blahdbladieblahdiebah :D

De muziek die mu -ziq en Funkarma lieten horen was overigens niet slecht. :)
Maar van een live optreden kun je niet echt spreken.

De muziek die mu -ziq en Funkarma lieten horen was overigens niet slecht. :)
Maar van een live optreden kun je niet echt spreken.

Wat is live? Op het podium arrangeren of sequencen? Wie speelt er live b.v. z'n basslines in? Bijna niemand.. ik denk niet dat je tegenwoordig nog van 'echt' live kan spreken op een paar uitzonderingen na.

Persoonlijn ben ik er ook geen fan van, maar waar ga je voor? Voor de muziek of voor de show? Dan maakt het mij eerlijk gezegd niets uit waar het mee tot stand komt, behalve als ze een voorgebakken set gaan streamen, maar wie doet dat?

Back