Een laptop-optreden is....

Een laptop-optreden is....

• JAAAA! Het is vet hoe iemand met zijn muis ieders achterwerk manipuleert!

Stemmen: 9 15,0%
  • Bwaaah, een laptop of de Rolling Stones, da's toch net hetzelfde?.

Stemmen: 10 16,7%
  • Wacht, ik ga het even aan mijn ma vragen.

Stemmen: 7 11,7%
  • Ben ik nou zo triest dat ik niet snap, waarom iedereen hier half loos gaat voor iemand die zijn mail

Stemmen: 21 35,0%
  • Een wat?? Een laptop? Kan je daar mee strijken?

Stemmen: 13 21,7%

• Totaal aantal stemmers
    60
Origineel geplaatst door C738

misschien heb ik het mis, maar elke optie lijkt me enigszins negatief ten opzichte van het laptop gebeuren. Dr zit een flinke ondertoon van spot in naar mijn gevoel

-C-

Sja, het is mijn manier om te zeggen wat ik erover vind.

Het zal wel aan de naam liggen, maar iemand die met een laptop werkt, hoofdzakelijk als voorbereiding/opslag, en daar een aantal leuke toeters en bellen aan heeft hangen: Wouter Snoei. Ik heb hem eens in een tweetal situaties gezien: de eerste puur noise en de tweede dance. Visueel zeer pakkend, wat geluid betreft uitstekend.

Wout

Origineel geplaatst door nick nova
Sja, het is mijn manier om te zeggen wat ik erover vind.

tja... beetje gekleurd misschien maar ik vind het toch een leuke thread geworden. :D

-C-

Origineel geplaatst door smackos
Inderdaad, VJen is de grootste farce ooit.

Geen HOND die er ook maar geintreseerd in is. En als er iemand naar kijkt dan het is het iemand die niks te doen heeft en in zijn eentje staat...en waar moet je dan anders naar kijken? Maar het intereseerd die gene dan echt geen ene zak.

En geen HOND die ooit leuke VJ beelden heeft gemaakt.
Altijd maar die cliche cliche cliche beeldjes met blije dingetjes.

Als ze dan toch moeten VJen waarom dan niet gave beelden zoals Stukas die een duikvlucht maken, Panzers die door bloemenvelden rijden, de laatste dagen van Berlijn en dat soort aktie.

hmmmm een maat van mij vj-de (eigenlijk nog steeds, maar in dit geval ga ik een paar jaar terug) bij een haagse band (suns of ra, bestaan geloof ik niet meer) en dat maakte hun show voor mij, ondanks dat de muziek opzich al ok was....zijn beelden waren ook anders dan de reguliere vj's, dus dat zal het verschil wel hebben gemaakt....

maakt me geen flikker uit! ik ben niet zon dude die ten alle tijden naar de artiest kijkt. als er maar goeie muziek uitkomt waarop iedereen kan feesten
Een band is natuurlijk iets anders! maar een ganse setup met samplers en synths OF een laptop.... pfff allemaal tzelfde!! (misschien is een laptop nog iets spannender..: loopt ie vast, loopt ie niet vast? :D)

en zo'n iemand he met zo'n draaischijf en ook zo'n schuiftafeltje, is dat ook een artiest?
en die doet dan ook die muziek helemaal zelf maken enzo hey? 8o)

belangrijker is dus om je af te vragen of het nu gaat alleen om het show-element of daadwerkelijk om iemand die zijn/haar EIGEN muziek brengt op welke wijze hij/zij daar ook maar voor kiest...

want naar een DJ kijken, nou dat is loik joh!

Origineel geplaatst door 6 trak
en zo'n iemand he met zo'n draaischijf en ook zo'n schuiftafeltje, is dat ook een artiest?
en die doet dan ook die muziek helemaal zelf maken enzo hey? 8o)

belangrijker is dus om je af te vragen of het nu gaat alleen om het show-element of daadwerkelijk om iemand die zijn/haar EIGEN muziek brengt op welke wijze hij/zij daar ook maar voor kiest...

want naar een DJ kijken, nou dat is loik joh!

dat zijn ook artiesten jaaa... kan me niet schelen hoeveel man denkt dat dat geen artiesten zijn die andermans art speelt. Een dj mag niet onderschat worden en zeker de turntablist niet! :dj:
Waarom kakt iedereen hier toch zo op de deejays?? Wat is er mis met een dj?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
dat zijn ook artiesten jaaa... kan me niet schelen hoeveel man denkt dat dat geen artiesten zijn die andermans art speelt. Een dj mag niet onderschat worden en zeker de turntablist niet! :dj:
Waarom kakt iedereen hier toch zo op de deejays?? Wat is er mis met een dj?

Een artiest doet een kunstje, mixen is ook een kunstje. Maar de gemiddelde DJ levert nou ook weer niet
echt geweldige prestatie. Met een beetje ritmisch gevoel en wat oefenen kom je al een heel eind.
Goed het publien aanvoelen, opbouwen, afbouwen zijn meer weggelegd voor de wat gevorde DJ's.

Een DJ = geen muzikant. Een turntablist echter wel. Die creert ook echt iets, terwijl een DJ hooguit de platen
tegelijk afspeeld en dan bij de ene de bass wegdraait ofzo. Hoewel je dan soms ook wel iets leuks creeert.

't Maakt mij persoonlijk geen fluit uit hoe de artiest z'n muziek produceert bij een optreden.

Bij concerten/optredes in het "EM" circuit zie je de uitersten van 1 synth met een DVD backing tot een band met truck met oplegger volgeladen met modulaire synths.
Zo'n podium vol electronische circuits en potmeters is eigenlijk flauwekul: een hoop werk, meer risico, meer kans op falen en voor 't geluid maakt het niet uit (de gemiddelde PA is daar te beroerd voor).

Ik hou van de middenweg: zet de basis op met een laptop (DVD-speler, desnoods) en bouw daar wat omheen. Doe bijv. de solo's/leads er live overheen, een drummert erbij of andere interactie of acoustische instrumenten.

Zijspoor: een paar jaar geleden (1995/1997) had je de Human Beings: die zetten een zooi sequences klaar in een paar van die Alesis dozen en begonnen dan met de start/stop knop en het mengpaneel te spelen. Geen 2 shows waren hetzelfde. Naderhand voegden ze daar zelfs controllers bij die door het publiek bediende konden worden!

Die stonden dus eigenlijk geen muziek te maken, want dat zat al in de sequencers. Maar toch was 't gaaf!
Ze hadden wel een bak synths staan, maar laptops waren toen ook nog niet echt bruikbaar voor dit soort werk.

... iets heel anders dan een topic van 1 jaar en 9 maanden oud omhoogschoppen. :bekdicht:

Mijn mening:

Als je een nummer niet goed kan overbrengen met een minimumbezetting (3-4 man), dan heb je een slecht nummer. Uiteraard kan je dat nummer ook met een laptop brengen, maar dat doet toch wel veel af aan het optreden (tenzij je à la kraftwerk werkt).

en paar opmerkingen op zaken uit vorige posts

ik citeer :

"Als je een nummer niet goed kan overbrengen met een minimumbezetting (3-4 man), dan heb je een slecht nummer. "

Maw alle electronica-artiesten die op hun ééntje (of twee) muziek maken moeten ofwel een groepje rond hen scharen en de muziek herwerken zodat deze door een groepje kan gebracht worden, ofwel niet live optreden.
??? dus geen Autechre live bvb ?? ?
Ik ben er bijna zeker van dat degene die dit schreef een 'echte' muzikant is (dus waarschijnlijk één of meerdere instrumenten kan bespelen) en neer kijkt op muziek gemaakt op laptops.
Misschien helpt het om de laptop op zich te bezien als een instrument op zich; ik ben er zeker van dat iemand die nog nooit met een computer werkte echt wel enige maanden zal nodig hebben om dit 'instrument' onder de knie te krijgen alvorens hij er tracks mee begint te maken. Ik zie hier dus weinig verschil tussen het aanleren van bvb gitaar(akkoorden) en hoe je met een computer werkt, hoe een sequencerprogramma werkt enz.

"Een DJ = geen muzikant..terwijl een DJ hooguit de platen
tegelijk afspeeld en dan bij de ene de bass wegdraait ofzo. Hoewel je dan soms ook wel iets leuks creeert."

Ik ben blij dat er al toegegeven wordt dat er 'soms iets leuks' gecreeerd wordt maar ik vermoed dat degene die dit schreef geen Dj is.
Ja, de techniek van het Dj'en kan je waarschijnlijk aan heel veel mensen aanleren (ook het 'beatmixen enz), zoals je ongeveer iedereen kan aanleren hoe hij de muur in zn huis proper kan verven mbv verf en verfborstel.

Maar daarna moet je met die techniek nog aan de slag; de juiste technieken op de juiste momenten toepassen, de platenkeuze op zich is belangrijk en hoe je een set op bouwt met die gekozen platen...om de vergelijking door te trekken met het schilderen : na het schilderen van je muur heb je dus de techniek te pakken hoe je met verf en borstel een muur een andere kleur kan geven, begin alvast eens aan een mooi schilderij ! Ik denk niet dat het hebben van de techniek je een kunstschilder maakt.

En ja, je draait maar 'gewoon' muziek van een ander, heb je de verf die je voor je huis gebruikte zelf gemengd ? Vermoedelijk niet en toch was je blij dat sommigen je een compliment gaven omdat je het huis zo leuk had geschilderd. Misschien moet je dan gewoon zeggen :" da's niet mijn verdienste hoor, heb gewoon wat voorgeprepareerde verf op de muur gesmeerd."
De keuze van je verf is nochtans persoonlijk, en de combinatie met je interieur, andere kleuren enz maakt je huis uniek en voor de ene heel knap, voor de andere niet. Hetzelfde met platenkeuze en combinaties van Dj's.

Ik heb soms het gevoel dat velen hier wat zij doen, het allerhoogste vinden en de rest 'maar' minder vinden.
Laptopsets en dj'en zijn ook een kunst MAAR kunnen ook pretty boring zijn...maar hoeveel pretty boring egotrippende muzikantengroepjes ik ook al bezig gezien heb ...

Origineel geplaatst door C738
D'r zijn ook acts die een shitload aan hardware mee slepen terwijl eigenlijk alleen maar de 19" harddiskrecorder af staat te spelen.
Ja... die ken ik... maar goed, je zou kunnen zeggen dat ze een mooi decor neerzetten :)
Waarom ga je naar zo'n opreden? Voor de fun!
Nou, als jij naar mooie muziek hebt zitten luisteren en je bovendien hebt kunnen opgeilen aan een 'shitload aan hardware', dan ga je met een voldaan gevoel naar huis... zolang je niet weet dat het gewoon een geplaybackte DAT was :D

Bottom line: it's the show that does it.

Dus geeks met laptops moeten er voor zorgen dat hun show davert.
Ze zouden bijvoorbeeld het hele podium vol kunnen zetten met 150 laptops... en dan alle schermpjes iets leuks laten doen ofzo.

Of zet er een leuke dame bij en een paar streetdancers... of een live drummer...

Of, weet je wat, doe het allemaal:
alfa_int05.jpg

Bij bovenstaand optreden kwam 95% van de muziek uit een laptop.
Alleen de drums (over een gestripte soundtrack heen), de thermin, de clarinet en de solo's waren live.

(sorry voor de latente spam)

Het is natuurlijk veel leuker om naar een bandje te kijken die verveeld een kunstje opvoert dat ze al 1000x gedaan hebben, en waar zelfs de 'improvisaties' en interactie met het publiek iedere keer hetzelfde zijn.

Dan kijk ik eerlijk gezegd nog liever naar een dj die flink zn best staat te doen om 50 platen in een uur erdoor te rammen en lekker zelf mee staat te feesten.

Die laarsen..... dat rokje.

Origineel geplaatst door fuse
Die laarsen..... dat rokje.

Het is een schande:D

Ik neem aan dat blinde mensen ook graag naar muziek luisteren en ook naar live optredens gaan voor hun is het dan helemaal saai.....

Origineel geplaatst door D Sinister
Ik neem aan dat blinde mensen ook graag naar muziek luisteren en ook naar live optredens gaan voor hun is het dan helemaal saai.....
Dat snap ik niet helemaal... voor blinde mensen is muziek muziek, of het nou van een tape komt of uit een containerlading apparatuur. In zo'n geval zou je JUIST voor een laptop kunnen gaan, is voor de artiest veel makkelijker en voor het publiek maakt het niet uit :)

Back